• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos Kolej przewiezie ukraińskie towary. Paliwo i zboże tranzytem przez Polskę

Robert Kiewlicz
31 maja 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Lotos Kolej sukcesywnie rozwija strukturę prowadzonych przewozów, zwiększając swoje udziały na rynku intermodalnym. Lotos Kolej sukcesywnie rozwija strukturę prowadzonych przewozów, zwiększając swoje udziały na rynku intermodalnym.

Lotos Kolej chce dostarczać paliwa na Ukrainę, a ukraińskie zboże transportować do portu w Kłajpedzie. Spółka prowadzi już rozmowy na ten temat ze stroną ukraińską. Wcześniej Ministerstwo Aktywów Państwowych zapowiedziało, że Polska wesprze Ukrainę w sprawie dostaw paliw. Nasz kraj nie może być bezpośrednim dostawcą paliwa i ropy naftowej do Ukrainy, ale może pełnić funkcję pośrednika, który zorganizuje transport surowca.



Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku



Inwestycje w logistykę kolejową to:

- Chcemy aktywnie uczestniczyć w realizacji projektów, które zostaną opracowane przez MAP. Równolegle prowadzimy rozmowy na temat dostaw paliw dla strony ukraińskiej w ramach tranzytu. Duże znaczenie będzie miała dostępność potencjału portu w Kłajpedzie - poinformował w rozmowie Pulsem Biznesu Jaromir Falandysz, wiceprezes Lotos Kolej.
Lotos Kolej ma w planach transport tranzytem przez Polskę paliwa, a na Litwę chce transportować ukraińskie płody rolne. W maju 2021 r. spółka rozpoczęła przewozy na Litwę.

- Otwiera nam to drogę do przekazywania ładunków, przede wszystkim kontenerów w przewozach transgranicznych z i do Litwy, do granicy południowej lub zachodniej - mówi Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.

Polska hubem transportowym Ukrainy



Lotos Kolej prowadzi działalność przewozową w Polsce, Niemczech i Czechach, współpracuje również z innymi przewoźnikami w relacjach transgranicznych, przekazując składy zagranicznym partnerom, również w ramach łańcucha intermodalnego.

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol



Jak twierdzi były wiceminister transportu, prof. dr hab. Mirosława Chaberek z Katedry Logistyki i Systemów Transportowych (Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości) Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Polska może odgrywać ważną rolę w imporcie i eksporcie paliw i innych ładunków na Ukrainę, stając się hubem logistycznym dla tego kraju. Niemniej jednak występuje szereg barier administracyjnych, organizacyjnych, infrastrukturalnych  i finansowych, które sprawiają, że realizacja tej wizji będzie niezmiernie trudna.

Transport paliwa na Ukrainę. Brak planów i brak konkretów



- Brak jakiegokolwiek rozeznania co do wielkości planowanych mas przewozowych, brak jakichkolwiek ustaleń co do przewidywanego horyzontu czasowego wykorzystania polskiego kanału logistycznego do obsługi gospodarki ukraińskiej, co jest niezbędne w projekcji jakichkolwiek, a bezwzględnie koniecznych przedsięwzięć inwestycyjnych - wyjaśnia prof. Chaberek. - Na ten moment bezwzględnie koniecznym jest powołanie podmiotu gospodarczego o kompetencjach spedycyjnych do obsługi tego rodzaju przewozów. Po stronie polskiej są już wskazane podmioty do sformalizowanej współpracy w ramach organizacji zadań spedycyjnych. W obecnej chwili istnieją pewne rezerwy zdolności przewozowej po stronie polskiej, ale muszą one być skonfrontowane z planami wielkości zadań przewozowych przewidywanych do obsługi przez stronę ukraińską.
Szlaki kolejowe na Litwie różnią się od polskich, gdyż większość przewozów odbywa się po torach na rozstawie wynoszącym 1520 mm. Rozstaw normalnotorowy (1435 mm) znajduje się jedynie na liczącym 120 kilometrów szlaku od przejścia granicznego Trakiszki-Mockava do Kowna, drugiego największego miasta u naszych północnych sąsiadów. Szlaki kolejowe na Litwie różnią się od polskich, gdyż większość przewozów odbywa się po torach na rozstawie wynoszącym 1520 mm. Rozstaw normalnotorowy (1435 mm) znajduje się jedynie na liczącym 120 kilometrów szlaku od przejścia granicznego Trakiszki-Mockava do Kowna, drugiego największego miasta u naszych północnych sąsiadów.

Według eksperta możliwe jest stosunkowo szybkie zwiększenie możliwości przeładunkowych paliw na niektórych przejściach granicznych, jednak...

- Program rozwoju sytemu osi przestawnych, tzw. SUW, jest na początku realizacji, i na efekty trzeba z natury rzeczy dość długo jeszcze poczekać. Brak na granicy polsko-ukraińskiej terminali intermodalnych - problem palący zwłaszcza w przypadku przejść granicznych w Dorohusku i Medyce. Na terenie Polski praktycznie brak możliwości kolejowego przewozu naczep samochodowych nieprzystosowanych do unoszenia - duża część tras po ukraińskiej stronie będzie pokonywana samochodami z naczepami, a na Ukrainie naczepy przystosowane do unoszenia są jeszcze rzadziej spotykane niż na polskich drogach - dodaje prof. Chaberek.

Mała przepustowość przejść granicznych



Jak podaje ekspert, obecne zdolności przepustowe przejść granicznych, rejonów przeładunkowych i prowadzących do granicy normalnotorowych ciągów kolejowych są zdecydowanie niższe niż prognozowane potrzeby - np. do czterech par pociągów towarowych w dobie przez Dorohusk to przynajmniej kilka razy za mało.

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



- Niewspółmierna do potrzeb jest liczba możliwych do pozyskania wagonów i specjalistycznych opakowań transportowych, w tym zwłaszcza ze spustem dolnym do przewozu towarów sypkich (typu Hopper), podkontenerowych wagonów-platform, wagonów-cystern, kontenerów specjalistycznych - wyjaśnia Mirosław Chaberek. - Przygraniczne terminale przeładunku towarów sypkich dysponują znikomą przestrzenią magazynową (często potrzebne składowanie w silosach/elewatorach), żeby wesprzeć efektywność operacji logistycznych na styku torów normalnych i szerokich. Zbyt krótkie godziny pracy granicznych służb kontrolnych oraz brak stacjonarnych stanowisk dla niektórych rodzajów kontroli granicznych, np. fitosanitarnej. Słaba koordynacja pracy służb granicznych przekładająca się na wolny obrót taborem, co wydatnie zwiększa koszty dostaw.
Do tego dochodzi ogromna skala modernizacji polskich linii kolejowych, systematycznie powodująca duże komplikacje w obsłudze zleceń logistycznych.

Coraz trudniej o pracowników w firmach transportowych



- Silnie rosnące koszty pracy w logistyce związane z odpływem Ukraińców związanym z mobilizacją (około jedną trzecią pracowników operacyjnych w logistyce miało ukraińskie obywatelstwo. Obecnie notowany jest już niedobór ponad 100 tys. kierowców w kontekście zapotrzebowania działających w Polsce firm transportowych, który pogłębia jeszcze problem odpływu kierowców na Ukrainę - podsumowuje prof. Chaberek.

Miejsca

Opinie (113) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Mam nadzieję, że za sowite opłaty i prowizje (6)

    • 59 5

    • ceny rynkowe (2)

      DB bardzo się chciało tam wepchnąć, ale za ich postępowanie zostali skreśleni z miejsca co cieszy

      • 5 2

      • Markela powinna ciągnąć wagony . (1)

        • 9 2

        • Jojo powinien zapychać wtedy gdy jego nie zapycha Balbiba

          • 1 1

    • Polski podatnik dopłaci do transportów w np. w cenie ON, PB, węgla i gazu.

      • 21 3

    • słudzy narodu nie biorą opłat ani prowizji.

      • 14 2

    • oczywiście za frajer ......slava frajerom

      • 20 4

  • (1)

    No i moze w koncu i nam uda sie zarobic na wojnie.

    • 26 8

    • Ty będziesz miał podwyżki, a rząd zarobi, masz rację.

      • 15 2

  • Opinia wyróżniona

    dlaczego nie do polskich portów? (10)

    • 122 11

    • (2)

      W Trójmiejskich portach brakuje przepustowości, stoi w kolejce ponad 20 pociągów

      • 42 9

      • Nie to wedłu Propagandy porty W nowej Rzeszy ze Stolicą w Berlinie. Stoja Puste Bo pod wykonawcy kasę zgarniaja (1)

        • 2 9

        • Dlatego słownik do ciebie na czas nie doszedł?

          • 6 0

    • Zapchane.

      Na Litwie i Łotwie nie ma specjalnie eksportu (głównie import) więc nie jest to zły pomysł.

      • 19 6

    • Tusk sprzedał je ruskim... (1)

      Dobrze ze PiS wykupił

      • 7 17

      • Taa i co jeszcze?

        • 7 0

    • W Kołobrzegu (1)

      Kukurydza z Ukrainy zasuwa aż miło

      • 3 2

      • Kołobrzeg

        to ręczne robota, Polsce są potrzebne duże elewatory zbożowe a w Gdańsku największy elewator (pojemność ok. 15.000t) został rok temu zburzony, bo się nic nie opłacało.

        • 6 2

    • (1)

      Przed wojną nasi pseudo bracia co dali nam komplet punktow na Eurowizji,blokowali nam tranzyt kolejowy ,dali też embargo na owoce i mięso a my im teraz wchodzimy bez mydełka.O co k.........chodzi

      • 1 0

      • Bzdury piszesz.

        Polska i Ukraina walczyły ze sobą o wspólny rynek transportowy. Szło zasadniczo o samochody. A tak zasadniczo firmy zagraniczne zaczęły przenosic się z Polski do Ukrainy bo mniejsze koszty pracownicze. Ukraina ma połączenia drogowe z Polską, Słowacją, Węgrami, Rumunią. Jak było widać jednak przez polske było im najszybciej i najtaniej. Jesli jednak idzie o zboże to kierunek dla niego jest na południe na Bałkany bo kraje północnej Afryki sa na południu. Nasz kierunek północny to przymus ale jak wojna się skończy inwestycje w tym kierunku będą stracone bo nie wykorzystane.

        • 0 0

  • Oj czuję piniądz. (1)

    Tylko ten który nam wycieknie z kieszeni.

    • 52 4

    • Wspomnij cytat żydostwa rOstowskiego .

      • 6 1

  • Wow jaka uczynnosć. (4)

    A jak to sie ma do tego, ze ukraina chwile przed wjazdem ruskich, przez kilka tygodni blokowala nasze kolejowe transporty towarowe z Chin do Polski ? Czego uznanie chcieli wymusic na nas, to wygoglujcie.

    • 114 8

    • Dokładnie (2)

      Ukraina dopiero jak im się zaczęło koło tyłka palić podpisała porozumienie, ale na nic się ono zdało jak ruskie zaatakowały bo transporty i tak zostały zablokowane. Muszę przyznać, że odważny jesteś wyciągając takie sprawy. Zaraz Cię wyzwą od ruskich trolli albo usuną komentarz :D

      • 44 4

      • Tak dalej pisz sobie komentarze pod swoimi postami, hehe.

        • 12 37

      • Przecież o tym mowili np w radio.

        Fakt, ze tylko jednego dnia, ale info poszlo, a do teraz jest o tym pelno informacji w necie. To nie tajemnica, ze nas dymali z blokadą pociagów kilka tygodni. Po prostu telewizja o tym nie mowi, wiec tepaki czerpiace z tv wiedzę, nie mają o niczym pojęcia.

        • 2 0

    • Kto wie może to było powodem wybuchu wojny

      z chińczykami się nie zadziera

      • 11 4

  • Opinia wyróżniona

    Pis-du wybudował via balticę do portu w Kłajpedzie i tyle zarobimy (8)

    to jest myślenie pisu - wyrzucone pieniądze w mierzeję droga dla Ukrainy, Rumuni do portu na Litwie?!!! Pociągi ze zbożem już jadą do Litwy z Ukrainy przez Polskę??? Co za durny kraj.
    A potem płaczą niemcy zarabiają a my tacy biedni - biedni bo głupi.
    Niech drukują kasę dla emerytów - będziemy potęgą

    • 136 36

    • (1)

      u nas porty zapchane pod korek, pociągi stoją w kolejkach

      • 30 6

      • Narzekaj, narzekaj i tak wybory niemieckie q przegracie

        • 4 7

    • (3)

      A wiesz ile firm powstaje przy tej drodze i jak ożywia tamte regiony? Totalni to jednak płytko myślą, nadajecie się tylko do postawienia ławki za 400 tysięcy a.wieksze inwestycje zostawicie PiS. I jeszcze jedno, sama ta drogą to więcej niz zrobili poprzednicy :) a do tego dochodzi jeszcze coś karpatka, ale wiem co was boli...wszystko omija Niemcy i stąd ból tyłeczka :) co za chora opozycja....

      • 24 25

      • Via Carpatia*

        • 5 4

      • ubeku złodziejski z pis (1)

        ile miliardów utopiłeś w ostrołęce , respiratorach, wyborach kopertowych itd.

        • 25 16

        • Znowu fanatyzm.

          Problem Ostrołeki jest ciekawy bo ma kilka obliczy. Jedno to amok dotyczacy na finansowanie Ostrołeki. Ta inwestycja była duzo większa i zabrakło na resztę kasy bo ją blokowano. Ostrołeka to elektrownia weglowa a wegiel był zły i kopalnie miały byc zamykane. Teraz tym samym, osobom nie przeszkadzało natychmiast atakowanie rzadu za nie wstrzymywanie importu rosyjskiego wegla. Oczekiwano natychmiastowej blokady. A jak została w końcu wprowadzona to jest problem po stronie rzadu bo nie ma tyle węgla. Wybory kopertowe zaś co to miało być? Za granica w wielu krajach bez problemu dochodziło do takich wyborów ale nie w Polsce. Był covid a opozycja chciała wstrzymania w ustawowym nakazanym terminie i przeciągnęła maksymalnie prace w senacie po to aby ostatniego dnia dac odmowę. Tak więc czasu zabrakło. Wybory miały być bowiem według opozycji na jesieni wtedy kiedy... ilość covidowców szalała. Respiratory to ciekawa rzecz bo i one i maseczki obrazuja stan nagły. Jak jakies zdarzenie kiedy informacje niepełne wtedy obowiazkiem państwa jest zabezpieczenie własnego kraju. Zachodnie to robiły i Polska to zrobiła. Wszyscy sobie wzajemnie wyrywali respiratory i maseczki z chin. Te same problemy więc miały wszystkie kraje. Najlepiej jednak nic nie robić i nie ryzykowac i czekac? Tak samo w 2014 roku Polska pod rzadami obecnej opozycji czekała na decyzje Berlina. W czym wtedy Ukrainie pomoglismy i jak? W Ukrainie teraz jest topiona masa miliardów. Jednak chyba trzeba bo inaczej mielibysmy granice juz z Rosją.

          • 0 0

    • i odezwał się propagandysta totalnej. Aleś ty durny, durny, durny... i za to cię lubię. Dzięki takim jak ty

      PiS ma zapewnioną władę na lata...

      • 15 20

    • Jak sie nabrzeza portowe w Gdansku przerobilo na deweloperskie parcele...to nie ma miejsca dla przeladunki.

      Ciekawe kto i kiedy sprzedawal?

      • 2 3

  • za darmo rzecz jasna

    • 43 3

  • Jeszcze nam to wspieranie Ukrainy wyjdzie bokiem (3)

    Żełeński na wojnie robi niezłe interesy. W pewnym momencie dogada się z Putlerem, odda mu co ma do oddanie i rzeknie "a teraz potrzebuję tryliard euro - obiecaliśta - to dajta"

    • 79 16

    • Żymianin to żymianin w oczach tylko $ nawet kosztem wielu ofiar.

      • 14 2

    • (1)

      To wam ruskim trollom pozwalają używać takich słów?

      • 4 7

      • sovieckie & bolszewiki z Nowogrodzkiej toże , uzywają jewrejstwo !

        • 0 0

  • (1)

    i zaczyna się jazda prawdziwych Polaków albo może ruskich agentów, wpis na temat przewozów na których firmy zarabiają a oni tutaj o banderowcach i niepotrzebnym wsparciu.

    • 13 61

    • Bo to jest nie potrzebne wsparcie. Jeszcze popcorn im kupcie i do kina zabierzcie

      • 20 4

  • (4)

    Taaa. Transport paliwa przez całą Polskę. PKP cargo jedzie w 4 dni, prywaciarz w jeden. Pozdrawiam.

    • 26 2

    • który prywaciarz jedzie jeden dzień? (2)

      Chyba busem z 10 europaletami

      • 1 4

      • Widać na kolei od wczoraj pracujesz albo jesteś cargulem co po dwóch stacjach wola podmianę.

        • 7 0

      • Wszyscy prywaciarze?

        A Cargo jak przejedzie w 4 dni to dobrze

        • 4 0

    • Ja

      Jaki prywaciarz a jakie Cargo???!!! Cargo ma 33% udziału państwa, Lotos 53% ,Cargo jest bardziej prywatne niż np. Lotos.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane