Zarząd Grupy Lotos rekomenduje akcjonariuszom przeznaczenie prawie 185 mln zł z zysku netto za 2019 r. na dywidendę, co oznacza wypłatę w wysokości 1 zł na akcję. To mniej niż w ub. roku. Wówczas zdecydowano o wypłacie w wysokości 3 zł za akcje.
- W ubiegłym roku Lotos osiągnął po raz kolejny dobre wyniki finansowe. Z tego względu zarekomendowaliśmy Walnemu Zgromadzeniu podzielenie się wypracowanym przez nas zyskiem z akcjonariuszami. Równolegle jednak musimy myśleć o bezpieczeństwie finansowym naszego koncernu, do czego zobowiązuje nas odpowiedzialność za prowadzone przedsiębiorstwo. Kolejne inwestycje nie tylko zapewnią spółce wzrost w długim okresie, ale będą również ważnym wsparciem dla gospodarki odradzającej się po pandemii i gwarancją zleceń dla szerokiej grupy naszych interesariuszy. Wypłata dywidendy w zaproponowanej wysokości to naszym zdaniem rozsądna i optymalna decyzja w obecnych okolicznościach - poinformował Paweł Jan Majewski, prezes zarządu Grupy Lotos.
W tej sytuacji zarząd Grupy Lotos zarekomendował przeznaczenie ok. 185 mln zł na wypłatę dywidendy, a pozostałą kwotę zysku - ok. 650 mln zł - na zasilenie kapitału zapasowego. Uchwała ta stanowi propozycję dla Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia. To ten organ podejmie ostateczną decyzję w sprawie podziału zysku spółki za 2019 rok. W ub. roku akcjonariusze Grupy Lotos zdecydowali o przeznaczeniu 554,62 mln zł z zysku za 2018 r. na dywidendę, co oznaczało wypłatę w wysokości 3 zł na akcję.
Na dalsze inwestycje spółka zamierza wydać w 2020 roku około 1,4 mld zł. Dodatkowo zabezpieczono też 500 mln zł na realizację inwestycji w projekt "Polimery Police". Aktualnie realizowane projekty inwestycyjne to m.in. budowa pilotażowej stacji dokującej LNG czy kolejnego nalewaka kolejowego. Finalizacja tego ostatniego zapewni odblokowanie wąskiego gardła logistycznego w ekspedycji paliw, a w szczególności diesla, na rynek krajowy. W tym roku ma również zapaść m.in. finalna decyzja inwestycyjna odnośnie do Hydrokrakingowego Bloku Olejowego oraz morskiego terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle.