• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos chce mieć własny terminal. Powrót do planów sprzed lat

Robert Kiewlicz
10 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Lotos rozważa budowę własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle lub udział w projekcie rozbudowy portu zewnętrznego realizowanego w Porcie Gdańsk. Lotos rozważa budowę własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle lub udział w projekcie rozbudowy portu zewnętrznego realizowanego w Porcie Gdańsk.

Lotos odgrzewa pomysł sprzed 10 lat na budowę własnego terminalu morskiego do obsługi frachtu morskiego. Pierwsze plany dotyczące rozbudowy nabrzeżna Lotosu na Martwej Wiśle sięgają 2009 roku. Pierwotnie terminal miał być gotowy w 2011 roku, a Lotos chciał w ten sposób odebrać Orlenowi część rynku paliw żeglugowych. O tym, czy nowe plany rozbudowy nabrzeży będą realizowane zadecyduje zapewne nowy właściciel, czyli Orlen.


Czy budowa własnej infrastruktury przeładunkowej przez Lotos to dobry pomysł?


Jak poinformował w rozmowie z PAP Patryk Demski, wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji po zakończeniu Projektu EFRA Lotos rozważa budowę własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle lub udział w projekcie rozbudowy portu zewnętrznego realizowanego w Porcie Gdańsk. Planowane instalacje spółka mogłaby wykorzystać do zwiększenia produkcji paliw bunkrowych dla statków.

Takie plany nie są nowe. W 2009 roku Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 roku, a sam terminal miał być gotowy w 2011 roku.

Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 roku. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki ma obsługiwać terminal.

Gdzie ma powstać? zobacz na mapie Gdańska Przewidywane położenie to lewy (południowy) brzeg Martwej Wisły, obok istniejącego nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos, kilka kilometrów od Mostu Wantowego im. Jana Pawła II.

Szacowano, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 roku.

Czy tym razem Lotos przystąpi do realizacji inwestycji? O tym zadecyduje już zapewne nowy właściciel gdańskiego koncernu. Prezes PKN Orlen zapowiedział złożenie w najbliższych tygodniach wniosku w sprawie fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos do Komisji Europejskiej. PKN Orlen planuje zamknięcie przejęcia kapitałowego Grupy Lotos do końca 2019 roku.

Miejsca

Opinie (59) 5 zablokowanych

  • (1)

    tor wodny do nabrzeża jest już przecież wybudowany- inwestycja zrealizowana przez Urząd Morski w Gdyni. Są głębokości, jest oznakowanie, tylko terminalu brak.

    • 18 1

    • Tor wodny jest juz co najmniej od 2014, 7.5m gleboki.

      Na nabrzezu stoi instalacja, ktora raczej jako terminal bedzie robic i jest to czesc EFRA, tylko jaki to ma cel, to nie wiem. Taki maly porcik, to raczej ciezka chemia...

      • 2 0

  • wójt Obajtek da wam po łapach. Skończył właśnie wyższą uczelnię gotowania na gazie

    Zna się zatem na paliwach.

    • 17 5

  • terminal do obsługi frachtu morskiego? (1)

    co ten pisiak wygaduje?

    • 8 0

    • terminal

      Taki zorientowany w temacie jest ten Demski. Czyli totalnie niezorientowany

      • 1 1

  • Precz brudne łapy od lotosu

    • 7 3

  • To wina (1)

    pani prezydent Gdańska.Kiedy skończy się ten koszmar

    • 3 13

    • To dopiero brednie. Przepadnij trollu

      • 7 0

  • Za pózno (1)

    Od 1 stycznia 2020 r. wszystkie paliwa spalane przez statki muszą być nisko siarkowe (max 0.5 % ) Gdyby zaczęli produkować taki typ paliwa w tym roku to byłby niezły zarobek.

    • 0 1

    • No właśnie 10+ i EFRA ku temu zmierza, żeby nie produkować nic innego jak paliwo bez siarki.

      Generalnie produkty z LOTOSu się kupuje i miesza ze swoim zasiarczonym paliwem, żeby się w normie zmieścić. Nowoczesne instalacje obniżają zawartość siarki nawet do 1ppm (a 0,5% to 500 ppm).

      • 2 0

  • orlen to pisdackie stolec, lotos kiedy byl lotosem to byl ok

    • 6 1

  • Wejście do terminala (1)

    A którędy będą wpływać statki? Pod mostem Siennickim czy od strony rezerwatu?

    • 6 0

    • zasadniczo od strony rezerwatu- tamtędy prowadzi tor wykonany przez Urząd Morski

      • 3 0

  • Groblę zamknięto dla pieszych turystów ze względu na ptaki w rezerwacie.

    A statki będą pływać i rezerwat Ptasi Raj na tym nie ucierpi?

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane