Lotos i Autosan. Wodorowe autobusy

Najnowszy artukuł na ten temat

Konkurs na stanowisko prezesa Lotosu. Szósty szef w ciągu pięciu lat

Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe.
Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe. źródło: Autosan

Gdański koncern finalizuje porozumienie ze spółką Autosan, która do napędu swoich autobusów ma testować wodór wytworzony przez Grupę Lotos.


Autobusy z napędem wodorowym to:

najlepsze rozwiązanie dla coraz bardziej zanieczyszczonych miast 65%
ciekawa opcja, tylko nadal brak regulacji prawnych dotyczących wodoru 16%
drogie rozwiązanie, które nawet na Zachodzie nie jest zbyt popularne 19%
zakończona Łącznie głosów: 417

Autosan, polski producent autobusów, pracuje obecnie nad stworzeniem pierwszego w swojej ofercie pojazdu zasilanego tzw. paliwem przyszłości. Firma zamierza testować do napędu tych autobusów wodór wytworzony przez Grupę Lotos.

Autobusy na wodór



Współpraca zakłada wymianę doświadczeń oraz wyników badań nad najnowszymi technologiami wodorowymi, co z kolei pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska naturalnego oraz poprawi szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Jeszce w 2019 roku Autosan zapowiedział budowę autobusu z napędem wodorowym Autosan Sancity Hydrogen. Ma być on wyposażony w silnik elektryczny TM4 SUMO produkowany w Kanadzie.

Obecnie autosan produkuje autobusy z napędem tradycyjnym, niskoemisyjnym gazowym oraz bezemisyjnym elektrycznym, przeznaczone do komunikacji miejskiej, podmiejskiej i międzymiastowej, a także autobusy specjalne.

Plany wodorowe Lotosu



Wodór, będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria obecnie produkuje go około 16,5 ton na godzinę. Finalizowana właśnie budowa instalacji Węzła Odzysku Wodoru zwiększy tę zdolność produkcyjną o dodatkową jedną tonę na godzinę.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest natomiast wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). To dlatego Grupa Lotos realizuje właśnie projekt Pure H2, zgodnie z którym na terenie rafinerii powstanie instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwa punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie). Lotos zamierza wytwarzać aż ok. 160 kg czystego wodoru na godzinę. Wartość inwestycji to niemal 10 mln euro, ale 20 proc. budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych pozyskanych w ramach programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).

Opinie (68) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Oby ten projekt wyszedl poza prototyp (10)

    W obecnej sytuacji, gdy CO2 jest diablem (co jest i**otyczne) tylko wodor jest ekologiczny.
    Baterie to bomba ekologiczna.

    • 46 5

    • A dlaczego i**otyczne jest (7)

      traktowanie CO2 jako diabła?

      • 4 2

      • Dlatego, że CO2 to zycie (6)

        Bez CO2 nie ma fotosyntezy, dzięki CO2 rośliny produkują tlen. Badania wykazały, że CO2 jest za mało w stosunku do przeszłości, a my oddychamy zubożoną mieszanką gazów dzięki czemu nasze mózgi pracują gorzej i jesteśmy bardziej podani na manipulacje, ale o to im chodzi, dlatego CO2 jest BE

        • 4 4

        • to trochę jak napisać

          że bez ścieków nie ma oczyszczalni, a bez oczyszczalni jest źle, bo jest brudna woda :)

          • 1 2

        • woda to też życie

          a jednak można się w niej utopić

          • 2 1

        • W przeszłości, gdy byly okresy kiedy poziom Co2 był wyższy

          To ludzi na ziemi nie było. Były za to piętnastometrowe węże, połowa dzisiejszej Polski znajdowała się pod oceanem, gdzieś na wysokości równika. Obecny poziom dwutlenku węgla jest najwyższy od 800 tys. lat. Nie wiem jakimi ty gazy wdychasz, ale lepiej to odstaw. A rośliny tego CO2 mają obecnie w nadmiarze, właśnie na tym problem polega.

          • 4 1

        • Do mądrali (1)

          "Badania wykazały, że CO2 jest za mało w stosunku do przeszłości," - a możesz to podeprzeć jakimiś sczegółami? Jakie badania? Do jakiej przeszłości? Do 1 tys lat temu czy 100 tys lat temu? Jakiś link?

          • 2 2

          • nie może

            to to samo co "badania dowiodły że ziemia jest płaska i nie ma covida"

            • 1 0

        • inżynier?

          kto Ci dyplom dał? zdalnie czy w chipsach znalazłeś. Od kiedy istnieje homosapiens to co2 nigdy nie było tak dużo. 99% tlenu na ziemi jest produkowane przez algi w oceanach a nie rośliny lądowe. To właśnie CO2 zubaża ilość tlenu w powietrzu, bo jest od tlenu cięższy i wypiera lżejszy tleny do góry. Inżynier od siedmiu boleści.

          • 0 0

    • Ten wodór jest z ropy :( (1)

      Przy jego produkcji do atmosfery uwalnia się sporo CO2.
      Do tego trzeba włożyć wiele energii w jego sprężanie.
      A na koniec mamy ogniwa paliwowe o sprawności ok 55% i silnik elektrycznywraz ze sterowaniem (dajmy im 80% sprawności).
      Myślę, że równie ekologiczny jest diesel spalający gaz ziemny (głównie metan).

      • 3 0

      • Diesel spalający metan

        Dalej potrzebuje zwykłego paliwa

        • 1 0

  • prawie bankrut i bankrut robią "byznesy" buahahhahahahahah (3)

    ....to tylko możliwe w republikach bananowych

    • 30 32

    • Prawda

      Co prawda, to prawda.

      • 4 3

    • Napisał kacyk z tejże republiki.

      • 1 2

    • dwa molochy państwowe

      biorą się za produkcję aut. Co może pójść nie tak? :)))) A swoją drogą słyszeliście o jakiejś marce pojazdów, która jest produkowana przez "państwo" i odniosła by międzynarodowy sukces?

      • 4 0

  • MON nie kupuje śmigłowców i uzbrojenia bo finalizuje przekop mierzei wiślanej.

    Nie było na to pieniędzy więc to uznano za projekt strategiczny dla bezpieczeństwa Polski.

    • 24 10

  • Teraz LOTOS dorzuci kasy do trupa zwanego ausan.

    Która to już firma za panowania PiS.

    • 38 14

  • Do Autosanu trzeba dorzucać jak do kopalń. PiS to zamiecie i będzie cisza. (3)

    Serwis RMF FM informuje, że nawet 150 pojazdów wyprodukowanych w Autosanie mogło zostać sprzedanych klientom poniżej kosztów produkcji, co naraziło spółkę na straty. Powołuje się na wnioski prokuratury badającej od lutego działania poprzedniego zarządu.
    Postępowanie w Autosanie ruszyło w lutym na podstawie informacji Służby Kontrwywiadu Wojskowego (Autosan od kilku lat jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, został upaństwowiony po zwycięskich dla PiS wyborach) i wnioskodawcy prywatnego. Jeszcze w czerwcu prokurator Wiesława Basak informowała w rozmowie z rzeszowską Gazetą Wyborczą, że badane jest 13 przetargów z okresu między czerwcem 2017 r. a lipcem 2018 r. Firma, według podejrzeń, miała oferować autobusy poniżej kosztów produkcji i wygrywać przetargi, ale jednocześnie ponosić straty.

    • 24 9

    • Napisz jeszcze coś śmiesznego.

      • 1 4

    • Ty ekonomista... (1)

      Idź może ponownie na studia ekonomiczne lub poczytaj czemu czasami warto produkować ze stratą... jak masz duże koszty stałe (np. nic nie robiący pracownicy ) i możesz je zniwelować przychodami z produkcji to czasem warto produkować ze stratą bo zawieszenie produkcji generowałoby jeszcze większe straty. Doucz się że takie zjawiska są w przyrodzie ... I nie wyrzuca się od razu ludzi na bruk bo jak ci się trafi w końcu zyskowne przedsięwzięcie to możesz nie mieć go kim wykonać...

      • 4 7

      • taaaaaa, i na pewno ci pisi ekonomiści o tym wiedzą..

        • 5 2

  • Jak słysze o takich projektach to jestem pewien że jesteśmy wkomunie

    centralizacja zakładów pracy, wszystkich rządzi jeden sekretarza, spółki prawa handlowego kupuja maseczki przez agencje wywiadu, zakłady łączą się aby wydawąc miliony na projekty które nigdy nie wejdą w życie i najwazniejsze nie kompetętna kadra z nadania partyjnego u władz spólek .

    • 30 12

  • Te autobusy będa jeżdzić po CPK (2)

    a dziś Pan horała za pilnowanie pastwiska dostaje 80 000 miesięcznie - brawo WY , za wybory

    • 39 11

    • ogarnij się (1)

      Martwisz się, że twoi dzisiaj tyle nie dostają?

      • 6 10

      • ciesz się, że Twoi cię łupią na maxa

        a ty odpad w postaci jałmużny 500 dostajesz żebyś cicho siedział i chwalił ich w internetach

        • 8 6

  • no ale to plany (1)

    na Marsa też mamy polecieć

    • 14 4

    • My nie. Amerykanie.

      • 1 0

  • Skoro ten wodór taki ekologiczny to może elektrownie na wodór ? (4)

    Samochody na wodór to mrzonki - paliwo stanowczo za drogie i niebezpieczne . A co do elektrowni na wodór to ile ten prąd z nich by kosztował ?

    • 7 13

    • Wodor jest drogi. To fakt. (2)

      Dlatego farmy wiatrowe powinny zasilac wytwornie wodoru zamiast bez sensu pchac energie w system, kiedy jej nie potrzebuje.
      Farmy wiatrowe powinny zasilac tez elektrownie szczytowo- pompowe.
      Wtedy te wiatraki mialyby sens, teraz nie bardzo. Teraz to bardziej propaganda niz ochrona srodowiska.

      • 0 1

      • Dokladnie tez sobie o tym pomyslalem.

        Powinni zainwestowac w zbiorniki z wodorem w kazdym gospodarstwie i wiatr i panele by ta energie wytwarzaly.Jednoczesnie prace nad wodorowaniem zloz wegla powinny zostac kontynlowane.

        • 2 0

      • Skoro jesteś inżynierem to na pewno wiesz, że największym wyzwaniem w pracy z wodorem jest jego przechowywanie.

        • 1 0

    • Wodór ale elektryczny silnik

      Tak działają dzisiaj napędy wodorowe. Ogniwo paliwowe produkuje z wodoru prąd, który zasila silnik elektryczny. To JEST bezpieczne. Inna sprawa, to Partnerzy biznesowi - dwie Spółki Państwowe! Sukcesu nie wróżę!

      • 2 1

  • Ale niestety nie w Gdańsku bo władza Gdańska ma umowe z mercedesem a raczej z jego dopadami na rynek wschodni. (3)

    Dlatego zamiast elektrycznych czy wodorowych zamawiają stare diesle z Turcji!!

    • 20 15

    • Nie wiesz, nie pisz!

      Ostatnie dostawy to Mercedesy Citaro produkowane we Francji .
      W Trucji już dwano nie było nic kupowane i nie zanosi się na to.

      • 2 1

    • Daj spokój ...

      Łoj nie świadomy jesteś.A gdy tylko tobie się wydaje to daj sobie spokój.

      • 0 2

    • Raczej z Niemiec ;-) owszem są Mercedesy z Turcji, ale zostały one zakupione z 9-10 lat temu, a model to Conecto, a tak to niemieckie są autobsuy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....