• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos i Autosan. Wodorowe autobusy

erka
23 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe. Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe.

Gdański koncern finalizuje porozumienie ze spółką Autosan, która do napędu swoich autobusów ma testować wodór wytworzony przez Grupę Lotos.


Autobusy z napędem wodorowym to:


Autosan, polski producent autobusów, pracuje obecnie nad stworzeniem pierwszego w swojej ofercie pojazdu zasilanego tzw. paliwem przyszłości. Firma zamierza testować do napędu tych autobusów wodór wytworzony przez Grupę Lotos.

Autobusy na wodór



Współpraca zakłada wymianę doświadczeń oraz wyników badań nad najnowszymi technologiami wodorowymi, co z kolei pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska naturalnego oraz poprawi szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Jeszce w 2019 roku Autosan zapowiedział budowę autobusu z napędem wodorowym Autosan Sancity Hydrogen. Ma być on wyposażony w silnik elektryczny TM4 SUMO produkowany w Kanadzie.

Obecnie autosan produkuje autobusy z napędem tradycyjnym, niskoemisyjnym gazowym oraz bezemisyjnym elektrycznym, przeznaczone do komunikacji miejskiej, podmiejskiej i międzymiastowej, a także autobusy specjalne.

Plany wodorowe Lotosu



Wodór, będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria obecnie produkuje go około 16,5 ton na godzinę. Finalizowana właśnie budowa instalacji Węzła Odzysku Wodoru zwiększy tę zdolność produkcyjną o dodatkową jedną tonę na godzinę.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest natomiast wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). To dlatego Grupa Lotos realizuje właśnie projekt Pure H2, zgodnie z którym na terenie rafinerii powstanie instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwa punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie). Lotos zamierza wytwarzać aż ok. 160 kg czystego wodoru na godzinę. Wartość inwestycji to niemal 10 mln euro, ale 20 proc. budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych pozyskanych w ramach programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (69) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Gosc

    To trzeba silniki z Kanady ściągać ? A w Polsce brakuje inżynierów konstruktorów chore troche

    • 0 0

  • a czym był wypełniony słynny Zeppelin?

    • 1 0

  • Marzenia.

    Lotos to se może chcieć. Ta firma została rozkradziona przez pis.

    • 1 1

  • Oby ten projekt wyszedl poza prototyp (10)

    W obecnej sytuacji, gdy CO2 jest diablem (co jest i**otyczne) tylko wodor jest ekologiczny.
    Baterie to bomba ekologiczna.

    • 46 5

    • Ten wodór jest z ropy :( (1)

      Przy jego produkcji do atmosfery uwalnia się sporo CO2.
      Do tego trzeba włożyć wiele energii w jego sprężanie.
      A na koniec mamy ogniwa paliwowe o sprawności ok 55% i silnik elektrycznywraz ze sterowaniem (dajmy im 80% sprawności).
      Myślę, że równie ekologiczny jest diesel spalający gaz ziemny (głównie metan).

      • 3 0

      • Diesel spalający metan

        Dalej potrzebuje zwykłego paliwa

        • 1 0

    • A dlaczego i**otyczne jest (7)

      traktowanie CO2 jako diabła?

      • 4 2

      • Dlatego, że CO2 to zycie (6)

        Bez CO2 nie ma fotosyntezy, dzięki CO2 rośliny produkują tlen. Badania wykazały, że CO2 jest za mało w stosunku do przeszłości, a my oddychamy zubożoną mieszanką gazów dzięki czemu nasze mózgi pracują gorzej i jesteśmy bardziej podani na manipulacje, ale o to im chodzi, dlatego CO2 jest BE

        • 4 4

        • Do mądrali (1)

          "Badania wykazały, że CO2 jest za mało w stosunku do przeszłości," - a możesz to podeprzeć jakimiś sczegółami? Jakie badania? Do jakiej przeszłości? Do 1 tys lat temu czy 100 tys lat temu? Jakiś link?

          • 2 2

          • nie może

            to to samo co "badania dowiodły że ziemia jest płaska i nie ma covida"

            • 1 0

        • inżynier?

          kto Ci dyplom dał? zdalnie czy w chipsach znalazłeś. Od kiedy istnieje homosapiens to co2 nigdy nie było tak dużo. 99% tlenu na ziemi jest produkowane przez algi w oceanach a nie rośliny lądowe. To właśnie CO2 zubaża ilość tlenu w powietrzu, bo jest od tlenu cięższy i wypiera lżejszy tleny do góry. Inżynier od siedmiu boleści.

          • 0 0

        • W przeszłości, gdy byly okresy kiedy poziom Co2 był wyższy

          To ludzi na ziemi nie było. Były za to piętnastometrowe węże, połowa dzisiejszej Polski znajdowała się pod oceanem, gdzieś na wysokości równika. Obecny poziom dwutlenku węgla jest najwyższy od 800 tys. lat. Nie wiem jakimi ty gazy wdychasz, ale lepiej to odstaw. A rośliny tego CO2 mają obecnie w nadmiarze, właśnie na tym problem polega.

          • 4 1

        • woda to też życie

          a jednak można się w niej utopić

          • 2 1

        • to trochę jak napisać

          że bez ścieków nie ma oczyszczalni, a bez oczyszczalni jest źle, bo jest brudna woda :)

          • 1 2

  • prawie bankrut i bankrut robią "byznesy" buahahhahahahahah (3)

    ....to tylko możliwe w republikach bananowych

    • 30 32

    • dwa molochy państwowe

      biorą się za produkcję aut. Co może pójść nie tak? :)))) A swoją drogą słyszeliście o jakiejś marce pojazdów, która jest produkowana przez "państwo" i odniosła by międzynarodowy sukces?

      • 4 0

    • Napisał kacyk z tejże republiki.

      • 1 2

    • Prawda

      Co prawda, to prawda.

      • 4 3

  • Moglibyśmy produkować również silniki, akumulatory etc.

    • 1 0

  • Są już takie autobusy (4)

    Mercedes - Citaro FuelCELL-Hybrid
    Solaris - Urbino 12 hydrogen

    Po co wymyślać coś, co zostało już wymyślone?

    • 0 5

    • po to aby ładować nasze pieniądze w słomiane inwestycje. Przekop, CPK, auta elektryczne i teraz autobusy

      • 1 0

    • Znasz takie pojęcie, jak wolny rynek? Czy jest ci ono obce w liberalnej gospodarce?

      • 2 0

    • Po co było budowac port w Gdyni w latach 20tych XXw (1)

      Po co było budowac port w Gdyni w latach 20tych XXw skoro był port w Gdańsku ?
      O to Ci chodzi ???
      Po co budować CPK pod Radomiem skoro jest lotnisko w Berlinie ?
      O to Ci chodzi ???

      • 5 2

      • w latach 20-tych Gdańsk nie był polski

        było Wolne Miasto Gdańsk. Jego obszar był wielokrotnie podawany na trojmiasto.pl.
        Dlatego władze II Rzplitej podjęły budowę portu w Gdyni.
        Ale to trzeba znać historię - nie propagandę. Albo po prostu więcej czytać ze zrozumieniem

        • 5 2

  • Ratowanie trupa za nasze pieniądze

    • 3 0

  • Autosan nie potrafi dostarczyć kilku wozów w przetargach, które wygrał, a tu nagle wodorowe będzie robił? hahah

    • 3 0

  • najpowszechniejszy pierwiastek ???

    W szkole uczyli, że najpowszechniejszym jest azot i nic do tej pory się nie zmieniło.
    Co na to autor ?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane