• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos i PSE łączą siły przy projekcie wodorowym

VIK
27 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Grup Lotos konsekwentnie testuje rozwiązania w obszarze paliw nowej generacji. Grup Lotos konsekwentnie testuje rozwiązania w obszarze paliw nowej generacji.

Grupa Lotos uruchamia projekt badawczo-rozwojowy dotyczący elektrolizerów, czyli instalacji wykorzystujących energię elektryczną do rozkładu wody na wodór i tlen. Projekt będzie realizowany przy współpracy z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi, które są operatorem systemu przesyłowego w Polsce.



To już kolejny projekt na rzecz rozwoju paliw alternatywnych realizowany przez gdański koncern. Wcześniej Grupa Lotos podpisała list intencyjny z miastem Tczew na dostawy wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi oraz zakończyła studium wykonalności terminala LNG małej skali w Gdańsku.

Terminal LNG. Jest projekt, czas na decyzję



- Lotos aktywnie uczestniczy w realizacji Pakietu na Rzecz Czystego Transportu, którego zadaniem jest wzmocnienie bezpieczeństwa kraju w sektorze energii i ograniczenie zanieczyszczeń w transporcie. Dziś rozpoczynamy współpracę z PSE. Niedawno podpisaliśmy list intencyjny z Tczewem na realizację dostaw wodoru do napędu autobusów komunikacji miejskiej. To pokazuje, że konsekwentnie realizujemy strategię, zgodnie z którą chcemy umacniać swoją pozycję lidera w obszarze paliw nowej generacji - podkreślił Paweł Jan Majewski, prezes zarządu Grupy Lotos.
Teraz Lotos zamierza pozyskać elektrolizery, by produkować zielony wodór oraz zweryfikować możliwość współpracy tych urządzeń ze zmienną generacją energii elektrycznej pochodzącej z OZE. Elektrolizery wykorzystują energię elektryczną do rozkładu wody na wodór i tlen. Włączenie ich w systemy energii odnawialnej stwarza wyjątkowe możliwości.

Prowadzonych jest wiele badań i projektów rozwojowych na całym świecie w celu znalezienia optymalnych rozwiązań związanych z produkcją wodoru, przy wykorzystaniu energii słonecznej, wiatrowej i konwencjonalnej. W rozwiązaniach tych wodór produkowany jest w procesie elektrolizy. Następnie może być wykorzystany na cele przemysłowe, transportowe czy też, w momencie wyższego zapotrzebowania na energię, może posłużyć do wspomagania sieci energetycznej.

- Projekt Grupy Lotos wpisuje się w szeroki kontekst zachodzących w energetyce zmian. PSE, jako operator systemu przesyłowego, są szczególnie zainteresowane badaniem możliwości świadczenia usług systemowych przez elektrolizery i ich wpływem na pracę Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, dlatego też naszą wiedzą chcemy wspierać tego typu inicjatywy - mówi Eryk Kłossowski, prezes zarządu PSE.

Orlen i Lotos połączą siły dla rozwoju rynku wodorowego w Polsce



Wyniki tych prac będą mogły być wykorzystane przez PSE do zapewnienia stabilizacji Krajowej Sieci Elektroenergetycznej, zwłaszcza w kontekście planowanego zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski. Powinno to również wpłynąć na ekspansję rynku wodoru i rozwiązań zeroemisyjnych.

Lotos realizuje już projekt "Pure H2", który otrzymał dofinansowanie z instrumentu CEF "Łącząc Europę". W jego ramach planowane jest wybudowanie instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T w Gdańsku i Warszawie.

Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Grupę Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej. Drugi punkt powstanie w Warszawie. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru mają powstać do końca 2021 roku.
VIK

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (24) 4 zablokowane

  • Perpetuum mobile? (1)

    Nie rozumiem zupełnie utopijnej idei paliwa wodorowego. Jaka jest całkowita sprawność cyklu obiegu energii paliwa wodorowego i jak się to ma do sprawności oleju napędowego? Jakie jest źródło energii pierwotnej niezbędnej dla paliwa wodorowego?
    A już zupełnie nie rozumiem na czym ma polegać sukces budowy bloku w Ostrołęce, który ma być zasilany paliwem wodorowym.

    • 1 0

    • A jak to się ma do faktu,

      Że energia z oże pojawia się nie zawsze wówczas, gdy jest na nią zapotrzebowanie? I że z paliwami węglowymi problem związany jest z emisją, a nie ze sprawnością?

      • 0 0

  • Problem pojawi się wówczas...

    ... Gdy okaże się, że samochód wodorowy emituje mniej zanieczyszczeń niż rowerzysta. Jak tu wtedy pisać "blachosmród"?

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane