- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (175 opinii)
- 2 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (64 opinie)
- 3 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (267 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (261 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (182 opinie)
- 6 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (50 opinii)
Lotos stawia na LNG. Powstanie nowa instalacja
O analizach bardziej aktywnego uczestnictwa na rynku LNG oraz rozmowach z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem na temat budowy nowego terminala LNG w okolicy gdańskiej rafinerii poinformował podczas konferencji wynikowej Mateusz Bonca, prezes Grupy Lotos.
Współpraca Lotosu oraz PGNiG dotycząca bunkrowania LNG trwa od września 2016 roku, kiedy spółki Lotos Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny dostarczyły LNG jako paliwo żeglugowe do zbiorników nowo budowanej w stoczni jednostki. Usługi tego typu wymagają jednak budowy specjalistycznych instalacji.
Lotos chce bunkrować LNG
Przypomnijmy, że w 2017 roku Komisja Europejska kwotą 1,05 mln euro dofinansowała projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos i Gaz-System. Chodzi o przygotowanie "Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG".
Terminal LNG w Gdańsku ma pełnić rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw. Jednocześnie Gaz-System pracuje nad projektem pływającego terminalu regazyfikacyjnego na Zatoce Gdańskiej. Projekt terminalu LNG to cały czas prace studyjne, których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji w Gdańsku.
W styczniu 2018 roku Grupa Lotos i Remontowa LNG Systems podpisały list intencyjny w sprawie budowy pilotażowego systemu dystrybucji LNG. Umowa dotyczy zaprojektowania, budowy i przeprowadzenia badań pilotażowej stacji dokującej. Remontowa LNG Systems opracowała koncepcję wykorzystania kontenerów LNG do bunkrowania statków poprzez kompleks zaworów i pomp zabudowany w ramie o rozmiarach 40-stopowego kontenera.
Wspólne projekty Lotosu i PGNiG
Natomiast w kwietniu 2018 roku Lotos Asfalt oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zdecydowały się na podpisanie umowy regulującej współpracę w kwestii bunkrowania LNG. Porozumienie ma pozwolić na wykorzystanie doświadczeń PGNiG w zakresie LNG oraz wiedzy Lotosu na temat rynku paliw morskich, obie firmy będą mogły świadczyć w pełni profesjonalną usługę bunkrowania statków paliwem LNG.
Kluczowym elementem dalszego wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury bunkrowania. Zgodnie z dyrektywą dla paliw alternatywnych najpóźniej do 2025 roku powinna powstać sieć bazowa punktów bunkrowania LNG w portach morskich. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Potrzeby zapewnienia dostępności usługi bunkrowania w tych lokalizacjach zawarto w "Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktur paliw alternatywnych" opracowanych przez Ministerstwo Energii.
W październiku 2019 roku PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo podpisały list intencyjny, zakładający współpracę w zakresie rozwoju usługi transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego. Pierwszym etapem współpracy ma być przygotowanie pilotażowego transportu skroplonego gazu ziemnego z terminalu LNG w Świnoujściu na początku 2020 roku. Będzie to pierwszy tego rodzaju transport w Polsce.
Wyniki finansowe Lotosu
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld zł wobec 8,34 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku, co stanowi spadek o 5,6 proc. rok do roku.
Oczyszczona EBITDA LIFO wyniosła 855,7 mln zł wobec 888 mln zł w 2018 roku - spadek o 3,6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Lotos wyniósł 496,3 mln zł wobec 866,8 mln zł w 2018 roku.
Na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Lotos w III kwartale 2019 r. największy wpływ miały spadające notowania surowców (tj. ropy naftowej i gazu ziemnego), niższy wolumen sprzedaży węglowodorów (spadek o ok. 12 proc. kw./kw.), wyższy poziom modelowej marży rafineryjnej (wzrost o 40,6 proc. kw./kw.) oraz wyższy średnio kwartalny kurs dolara.
W lipcu 2019 roku Grupa Lotos podpisała z konsorcjum ośmiu instytucji finansowych nowe umowy kredytowe w ramach refinansowania kredytów zaciągniętych na finansowanie Programu 10+. Oprócz optymalizacji struktury i okresu spłaty zobowiązań finansowych zwolnione zostały zabezpieczenia na majątku spółki.
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.
Miejsca
Opinie (38) 3 zablokowane
-
2019-11-05 10:34
Opinia wyróżniona
Mam nadzieje, ze pływający terminal powstanie. Do tego Baltic Pipe i rozbudowa terminalu w Swinoujsciu. Z tego właśnie i z przekopu Mierzeji Wiślanej będzie rozliczona PiS. To wszystko (oprócz terminalu pływającego) ma powstać do 2022 roku. Kolejne wybory w roku 2023. Żadnych bajek o opóźnieniach nie przyjmę.
- 24 6
-
2019-11-05 15:19
Opinia wyróżniona
(5)
Myślę, że tak duży spadek obrotów w Lotosie , to wina naszego,,kochanego rządu ,, . Jest to rynek specyficzny potrzebujący znawców branży. A niestety po dojściu ,, dobrej zmiany,, i czystce w firmie oraz kilkukrotnej wymiany prezesa ,firma schodzi na psy. Tak to jest jak się stosuje klucz do obsadzania stanowisk rodem z głębokiego PRLu. Znam to z autopsji tylko w innej branży . A to dobru nie służy.
- 16 15
-
2019-11-06 13:14
Kwa Mac przecie w 2018 też byli to ci sami ludzie pajacyku (1)
- 0 0
-
2019-11-06 13:41
Nie, nie byli to ci sami ludzie, głuptasku. Przeglądnij wiadomości z portalu, na którym piszesz.
- 0 0
-
2019-11-06 13:04
(2)
Duży spadek obrotów w Lotosie??? Skąd takie informacje?
Rok 2018 był rekordowy w historii spółki: roczne ebitda lifo wyniosło 3,1 mld zł (przy przychodach ze sprzedaży 30,1 mld zł). Dla porównania: w roku 2014 ebitda lifo wyniosło 1,4 mld zł (a przychody 28,5 mld zł)...
Wyróżnienie akurat tej opinii nie było chyba zbyt przemyślane.- 6 2
-
2019-11-07 13:04
Z artykułu (1)
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld zł wobec 8,34 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku, co stanowi spadek o 5,6 proc. rok do roku.
Oczyszczona ebitda lifo wyniosła 855,7 mln zł wobec 888 mln zł w 2018 roku - spadek o 3,6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Lotos wyniósł 496,3 mln zł wobec 866,8 mln zł w 2018Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld zł wobec 8,34 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku, co stanowi spadek o 5,6 proc. rok do roku.
Oczyszczona ebitda lifo wyniosła 855,7 mln zł wobec 888 mln zł w 2018 roku - spadek o 3,6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Lotos wyniósł 496,3 mln zł wobec 866,8 mln zł w 2018 roku.
Czytaj więcej na:
https://biznes.trojmiasto.pl/Lotos-stawia-na-LNG-Powstanie-nowa-instalacja-n139423.html#tri- 0 0
-
2019-11-07 17:07
Usain Bolt też miał swoje rekordy i nie zawsze był w stanie je pobić :)
- 0 0
Wszystkie opinie
-
2019-11-05 09:48
niech orlen w koncu ich przejmuje (5)
skonczy siie panoszenie i bedzie w koncu jedna dobrze zarzadzana spolka
- 29 94
-
2019-11-05 10:52
Niech Jarosław w końcu zbawi ten kraj. Jego wizja warta jest poświęcenia gospodarki
- 11 6
-
2019-11-05 12:42
Człowieku chyba nie wiesz o czym piszesz nie wiem jak (1)
Jest w Lotosie ale Z całego serca życzę im aby nikt nie pozwolił łączenia tych dwóch firm w jedną.
- 8 7
-
2019-11-05 13:35
Pojecia nie masz zupełnie. Na całym swiecie firmi i spółki danego kraju łącza sie zeby móc konkurowac z zagranicznymi. To ty
tego nie wiesz...?
- 7 9
-
2019-11-05 21:49
hahaha (1)
Napisz jeszcze komuno wróć
- 2 6
-
2019-11-09 00:47
Komuna to byla za PO PSL
I wysprzedawnie Polsku
- 1 0
-
2019-11-05 09:49
Bkunkrowanie LNG w Porcie Gdynia (5)
Słabo rozpoznaliście temat, a wystarczyło zapytać Port Gdynia. Tu już od początku roku systematycznie, raz w miesiącu, wykonywana jest usługa bunkrowania statków metodą track to ship. Instalacja jest niepotrzebna. Kluczem jest bunkierka której nie ma, a już dawno powinna być.
- 27 17
-
2019-11-06 04:45
mylisz sie (1)
rynek nie jest gotowy na zapotrzebowanie ktore jest na LNG w tym momencie. Instalacja pozwoli na szybsze bunkrowanie, chlodniejsze paliwo, bezpieczniejsza operacje. Oby jak najwiecej takich inwestycji
- 3 0
-
2019-11-07 03:45
Akurat
Jak będzie zapotrzebowanie to się okaże że nie ma już miejsca dla polskich firm. Wystarczy spojrzeć na portfel zamówień bunkierke na Bałtyk i na Zatokę Gdańską. Mówię o złożonych i realizowanych projektach a nie o koncepcjach i pomysłach. Rynek to sobie trzeba zbudować i zabrać się za to w odpowiednim momencie. A my jak zwykle kolej e opracowania i opasłe tomy analizy produkujemy zamiast choć jeden statek. Żeby było śmieszniej - nasze stocznie i biura projektowe pracują i produkują statki dla wszystkich tylko nie dla nas. Czekajmy więc dalej.
- 0 0
-
2019-11-06 07:41
No właśnie, raz w miesiącu (2)
A dwa razy dziennie? Bez stacji skraplania na miejscu można zapomnieć o bunkrowaniu w normalnych ilościach
- 1 0
-
2019-11-07 03:37
Tylko bunkierka
Instalacja jest zafiksowana w jednym miejscu. Bunkierka może się przemieszczać pomiędzy nabrzeżami. Dzisiaj w Gdyni bunkrujemy na dwóch nabrzeżach w zależności od potrzeb armatora. Możnaby więcej gdyby była bunkierke bo statki napędzane LNGcaly czas wpływają - łącznie z kontenerowcami. I największa zaleta - jedynie bunkierke umożliwia jednoczesne bunkrowanie i wykonywanie przeładunku a armatorzy dziś tego oczekują.
- 0 0
-
2019-11-07 03:39
Dlatego powinna być bunkierka.
Można i 5 razy dziennie jeśli będzie bunkierke. Duża elastyczność i możliwość jednoczesnych operacji przeładunkowych i bunkrowania. Tak są dziś bunkrowanie statki które zawijają do Gdyni - tyle że w Rotterdamie - bo tam bunkierke jest a my dalej śpimy.
- 0 0
-
2019-11-05 10:06
Ankieta.. (1)
Ankieta jak zawsze "trzyma poziom".
ATOM, tylko atom.- 24 7
-
2019-11-05 11:59
Nie ATOM tylko.... Mafia Państwowa...
- 1 2
-
2019-11-05 10:12
Propaganda.
Dojna Zmiana na tym zna się najlepiej.
- 23 27
-
2019-11-05 10:34
Opinia wyróżniona
Mam nadzieje, ze pływający terminal powstanie. Do tego Baltic Pipe i rozbudowa terminalu w Swinoujsciu. Z tego właśnie i z przekopu Mierzeji Wiślanej będzie rozliczona PiS. To wszystko (oprócz terminalu pływającego) ma powstać do 2022 roku. Kolejne wybory w roku 2023. Żadnych bajek o opóźnieniach nie przyjmę.
- 24 6
-
2019-11-05 11:17
Uniezależnić
Się od dostawców z innych krajów i wtedy mamy spokój.
- 9 4
-
2019-11-05 11:25
Spadki sprzedaży, zysków, mniejsza wartość Spółki...Brawo dobra zmiana!!! (1)
- 12 18
-
2019-11-05 17:02
W ciągu ostatnich czterech lat kurs akcji Lotosu wzrósł około 250% - wycena giełdowa spółki raczej więc nie spadła :)
- 7 2
-
2019-11-05 12:01
A wydatki na wybory rozliczone?
- 13 8
-
2019-11-05 12:39
A Tusk chciał ruskim sprzedac, jakie to szczescie ze Peło juz nigdy nie bedzie rzadzic :) (1)
- 33 21
-
2019-11-05 15:21
Spoko, będą inni na ich miejsce
Te same twarze, tylko flagi inne.
- 3 4
-
2019-11-05 13:09
Pilotażowy system dystrybucji (1)
Kiedy odpalą stację dokującą?
- 6 2
-
2019-11-05 15:10
Projekt gotowy czeka na ruch GL ;)
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.