• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos stawia na LNG. Powstanie nowa instalacja

Robert Kiewlicz
5 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Współpraca Lotosu oraz PGNiG dotycząca bunkrowania LNG trwa od września 2016 roku.


Współpraca Lotosu oraz PGNiG dotycząca bunkrowania LNG trwa od września 2016 roku.

O analizach bardziej aktywnego uczestnictwa na rynku LNG oraz rozmowach z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem na temat budowy nowego terminala LNG w okolicy gdańskiej rafinerii poinformował podczas konferencji wynikowej Mateusz Bonca, prezes Grupy Lotos.


Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?


Współpraca Lotosu oraz PGNiG dotycząca bunkrowania LNG trwa od września 2016 roku, kiedy spółki Lotos Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny dostarczyły LNG jako paliwo żeglugowe do zbiorników nowo budowanej w stoczni jednostki. Usługi tego typu wymagają jednak budowy specjalistycznych instalacji.

Lotos chce bunkrować LNG



Przypomnijmy, że w 2017 roku Komisja Europejska kwotą 1,05 mln euro dofinansowała projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos i Gaz-System. Chodzi o przygotowanie "Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG".

Terminal LNG w Gdańsku ma pełnić rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw. Jednocześnie Gaz-System pracuje nad projektem pływającego terminalu regazyfikacyjnego na Zatoce Gdańskiej. Projekt terminalu LNG to cały czas prace studyjne, których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji w Gdańsku.

W styczniu 2018 roku Grupa Lotos i Remontowa LNG Systems podpisały list intencyjny w sprawie budowy pilotażowego systemu dystrybucji LNG. Umowa dotyczy zaprojektowania, budowy i przeprowadzenia badań pilotażowej stacji dokującej. Remontowa LNG Systems opracowała koncepcję wykorzystania kontenerów LNG do bunkrowania statków poprzez kompleks zaworów i pomp zabudowany w ramie o rozmiarach 40-stopowego kontenera.


Wspólne projekty Lotosu i PGNiG



Natomiast w kwietniu 2018 roku Lotos Asfalt oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zdecydowały się na podpisanie umowy regulującej współpracę w kwestii bunkrowania LNG. Porozumienie ma pozwolić na wykorzystanie doświadczeń PGNiG w zakresie LNG oraz wiedzy Lotosu na temat rynku paliw morskich, obie firmy będą mogły świadczyć w pełni profesjonalną usługę bunkrowania statków paliwem LNG.

Kluczowym elementem dalszego wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury bunkrowania. Zgodnie z dyrektywą dla paliw alternatywnych najpóźniej do 2025 roku powinna powstać sieć bazowa punktów bunkrowania LNG w portach morskich. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Potrzeby zapewnienia dostępności usługi bunkrowania w tych lokalizacjach zawarto w "Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktur paliw alternatywnych" opracowanych przez Ministerstwo Energii.

W październiku 2019 roku PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo podpisały list intencyjny, zakładający współpracę w zakresie rozwoju usługi transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego. Pierwszym etapem współpracy ma być przygotowanie pilotażowego transportu skroplonego gazu ziemnego z terminalu LNG w Świnoujściu na początku 2020 roku. Będzie to pierwszy tego rodzaju transport w Polsce.

Wyniki finansowe Lotosu



Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld zł wobec 8,34 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku, co stanowi spadek o 5,6 proc. rok do roku.

Oczyszczona EBITDA LIFO wyniosła 855,7 mln zł wobec 888 mln zł w 2018 roku - spadek o 3,6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Lotos wyniósł 496,3 mln zł wobec 866,8 mln zł w 2018 roku.

Na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Lotos w III kwartale 2019 r. największy wpływ miały spadające notowania surowców (tj. ropy naftowej i gazu ziemnego), niższy wolumen sprzedaży węglowodorów (spadek o ok. 12 proc. kw./kw.), wyższy poziom modelowej marży rafineryjnej (wzrost o 40,6 proc. kw./kw.) oraz wyższy średnio kwartalny kurs dolara.

W lipcu 2019 roku Grupa Lotos podpisała z konsorcjum ośmiu instytucji finansowych nowe umowy kredytowe w ramach refinansowania kredytów zaciągniętych na finansowanie Programu 10+. Oprócz optymalizacji struktury i okresu spłaty zobowiązań finansowych zwolnione zostały zabezpieczenia na majątku spółki.

Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.

Miejsca

Opinie (38) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • niech orlen w koncu ich przejmuje (5)

    skonczy siie panoszenie i bedzie w koncu jedna dobrze zarzadzana spolka

    • 29 94

    • hahaha (1)

      Napisz jeszcze komuno wróć

      • 2 6

      • Komuna to byla za PO PSL

        I wysprzedawnie Polsku

        • 1 0

    • Człowieku chyba nie wiesz o czym piszesz nie wiem jak (1)

      Jest w Lotosie ale Z całego serca życzę im aby nikt nie pozwolił łączenia tych dwóch firm w jedną.

      • 8 7

      • Pojecia nie masz zupełnie. Na całym swiecie firmi i spółki danego kraju łącza sie zeby móc konkurowac z zagranicznymi. To ty

        tego nie wiesz...?

        • 7 9

    • Niech Jarosław w końcu zbawi ten kraj. Jego wizja warta jest poświęcenia gospodarki

      • 11 6

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Myślę, że tak duży spadek obrotów w Lotosie , to wina naszego,,kochanego rządu ,, . Jest to rynek specyficzny potrzebujący znawców branży. A niestety po dojściu ,, dobrej zmiany,, i czystce w firmie oraz kilkukrotnej wymiany prezesa ,firma schodzi na psy. Tak to jest jak się stosuje klucz do obsadzania stanowisk rodem z głębokiego PRLu. Znam to z autopsji tylko w innej branży . A to dobru nie służy.

    • 16 15

    • (2)

      Duży spadek obrotów w Lotosie??? Skąd takie informacje?

      Rok 2018 był rekordowy w historii spółki: roczne ebitda lifo wyniosło 3,1 mld zł (przy przychodach ze sprzedaży 30,1 mld zł). Dla porównania: w roku 2014 ebitda lifo wyniosło 1,4 mld zł (a przychody 28,5 mld zł)...

      Wyróżnienie akurat tej opinii nie było chyba zbyt przemyślane.

      • 6 2

      • Z artykułu (1)

        Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld zł wobec 8,34 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku, co stanowi spadek o 5,6 proc. rok do roku.

        Oczyszczona ebitda lifo wyniosła 855,7 mln zł wobec 888 mln zł w 2018 roku - spadek o 3,6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Lotos wyniósł 496,3 mln zł wobec 866,8 mln zł w 2018 roku.

        Czytaj więcej na:
        https://biznes.trojmiasto.pl/Lotos-stawia-na-LNG-Powstanie-nowa-instalacja-n139423.html#tri

        • 0 0

        • Usain Bolt też miał swoje rekordy i nie zawsze był w stanie je pobić :)

          • 0 0

    • Kwa Mac przecie w 2018 też byli to ci sami ludzie pajacyku (1)

      • 0 0

      • Nie, nie byli to ci sami ludzie, głuptasku. Przeglądnij wiadomości z portalu, na którym piszesz.

        • 0 0

  • Bkunkrowanie LNG w Porcie Gdynia (5)

    Słabo rozpoznaliście temat, a wystarczyło zapytać Port Gdynia. Tu już od początku roku systematycznie, raz w miesiącu, wykonywana jest usługa bunkrowania statków metodą track to ship. Instalacja jest niepotrzebna. Kluczem jest bunkierka której nie ma, a już dawno powinna być.

    • 27 17

    • mylisz sie (1)

      rynek nie jest gotowy na zapotrzebowanie ktore jest na LNG w tym momencie. Instalacja pozwoli na szybsze bunkrowanie, chlodniejsze paliwo, bezpieczniejsza operacje. Oby jak najwiecej takich inwestycji

      • 3 0

      • Akurat

        Jak będzie zapotrzebowanie to się okaże że nie ma już miejsca dla polskich firm. Wystarczy spojrzeć na portfel zamówień bunkierke na Bałtyk i na Zatokę Gdańską. Mówię o złożonych i realizowanych projektach a nie o koncepcjach i pomysłach. Rynek to sobie trzeba zbudować i zabrać się za to w odpowiednim momencie. A my jak zwykle kolej e opracowania i opasłe tomy analizy produkujemy zamiast choć jeden statek. Żeby było śmieszniej - nasze stocznie i biura projektowe pracują i produkują statki dla wszystkich tylko nie dla nas. Czekajmy więc dalej.

        • 0 0

    • No właśnie, raz w miesiącu (2)

      A dwa razy dziennie? Bez stacji skraplania na miejscu można zapomnieć o bunkrowaniu w normalnych ilościach

      • 1 0

      • Dlatego powinna być bunkierka.

        Można i 5 razy dziennie jeśli będzie bunkierke. Duża elastyczność i możliwość jednoczesnych operacji przeładunkowych i bunkrowania. Tak są dziś bunkrowanie statki które zawijają do Gdyni - tyle że w Rotterdamie - bo tam bunkierke jest a my dalej śpimy.

        • 0 0

      • Tylko bunkierka

        Instalacja jest zafiksowana w jednym miejscu. Bunkierka może się przemieszczać pomiędzy nabrzeżami. Dzisiaj w Gdyni bunkrujemy na dwóch nabrzeżach w zależności od potrzeb armatora. Możnaby więcej gdyby była bunkierke bo statki napędzane LNGcaly czas wpływają - łącznie z kontenerowcami. I największa zaleta - jedynie bunkierke umożliwia jednoczesne bunkrowanie i wykonywanie przeładunku a armatorzy dziś tego oczekują.

        • 0 0

  • kadry (4)

    Ludzie. Tak dziwnej
    rekrutacji do pracy jeszcze nie przeszedłem. 11 kandydatów. 6 odpada po kretynskich testach nie mających nic wspólnego z tematem rafinerii. Reszta na żałosną rozmowę. W tym jakiś koleś z innej spółki który chciał się dostać do spółki matki. Ja się chyba nie spodobałem a mam doświadczenie w podobnej branży i tytuł inż. Startowalem na aparatowego! Pfffff za 4300 brutto.. A wymagania cobajmniej jak do NASA. pytania rekrutujacych bezcenne

    • 21 2

    • Pytania (3)

      Pamietasz jakies konkretne pytania?

      • 7 0

      • (2)

        to tajemnica . ale pytają o destylację , czym zajmuje się aparatowy itd. a babeczki od HR spytają się ciebie o coś w stylu gdzie widzisz się za 5lat. w zasadzie nie wiadomo czym kieruja sie przy zatrudnianiu

        • 2 2

        • to samo co 20 lat temu (1)

          Tak jak ponad 20 lat temu, pytania nawet takie same hehe

          • 3 1

          • Na rozmowę nauczcie się jednostek SI

            Przeliczenia z barów na hektopaskale, megapaskale,ogólnie przeliczniki różnych mierzonych parametrów, rodzaj armatury, czyli zawory, zasuwy, manometry, termometry, przepływomierze, gęstosciomierze, różnego rodzaju analizatory (np. tlenu), odwadniacze, wymienniki, podział i rodzaje pomp, silniki, produkowane produkty i paliwa, cena akcji, ilość spółek, hobby, najlepiej jakieś nietypowe, np latanie na drzwiach od stodoły, marsz śledzia, i inne pieśniarstwo. Trzeba mieć przyjazną aparycję i być ogarniętym. Ogólny sawruławiwr.

            • 4 0

  • Pensje (1)

    Może zacznijcie lepiej opłacać pracowników, a nie dajecie laborantom żałosne 2100 na rękę. Żenada, taki niby rozwój ale pensje gorzej niż za komuny.

    • 17 2

    • dark

      zycze Wam aby wzrosly

      • 5 0

  • Spadki sprzedaży, zysków, mniejsza wartość Spółki...Brawo dobra zmiana!!! (1)

    • 12 18

    • W ciągu ostatnich czterech lat kurs akcji Lotosu wzrósł około 250% - wycena giełdowa spółki raczej więc nie spadła :)

      • 7 2

  • Dobre zdjecie wykorzystane

    Statek to wielo zadaniowy PSV byl budowany dla norweskiego armatora calkiem nie dawno pisaliscie o tym ze dwa ktore staly na stoczni polnocnej kupil armator co ma wspolnego zdjecie do obecnego artykulu ze tankuja statek bo napeqno nie rozladowuja go jak jest w bidowie

    • 3 0

  • A Tusk chciał ruskim sprzedac, jakie to szczescie ze Peło juz nigdy nie bedzie rzadzic :) (1)

    • 33 21

    • Spoko, będą inni na ich miejsce

      Te same twarze, tylko flagi inne.

      • 3 4

  • Pilotażowy system dystrybucji (1)

    Kiedy odpalą stację dokującą?

    • 6 2

    • Projekt gotowy czeka na ruch GL ;)

      • 1 1

  • A wydatki na wybory rozliczone?

    • 13 8

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane