• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos usunie platformę ze złoża Yme do końca 2015 roku

erka
11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Złoże Yme położone jest w południowej części norweskiego sektora Morza Północnego, 110 km od brzegu. W przeszłości było ono eksploatowane przez koncern StatoilHydro. Na zdjęciu pechowa platforma. Złoże Yme położone jest w południowej części norweskiego sektora Morza Północnego, 110 km od brzegu. W przeszłości było ono eksploatowane przez koncern StatoilHydro. Na zdjęciu pechowa platforma.

Grupa Lotos wraz członkami konsorcjum opracowują plan likwidacji infrastruktury związanej ze złożem Yme. Wadliwa platforma MOPU ma zostać usunięta ze złoża w IV kwartale 2015 roku. Konsorcjum, którego spółka Lotos Exploration & Production Norge jest 20 proc. udziałowcem, pozyskało środki finansowe na dokonanie tej operacji w ramach porozumienia zawartego z dostawcą platformy spółką Single Buoy Moorings.



2 lipca 2015 roku konsorcjanci otrzymali decyzję norweskiego Ministerstwa ds. Ropy i Energii zwalniającą ich z konieczności dostarczenia zrewidowanej koncepcji zagospodarowania złoża i zobowiązującą konsorcjantów do przedstawienia do dnia 30 czerwca 2016 roku planu likwidacji złoża lub innego sposobu jego zagospodarowania w przypadku zmiany decyzji. Aktualnie realizowana jest faza opracowywania planu likwidacji infrastruktury związanej ze złożem Yme.

Więcej: Największa platforma Lotosu gotowa do drogi z Emiratów Arabskich do Norwegii

Udziały w złożu Yme Lotos kupił w 2008 roku. Wydobycie miało ruszyć pierwotnie w 2009 roku. Jednak termin rozpoczęcia prac kilka razy przekładano, ponieważ nierozwiązany pozostawał problem niesprawnej platformy wiertniczej. W lipcu ub. roku ewakuowano pracowników z powodu poważnego pęknięcia platformy. A to oznaczało kłopoty także dla Lotosu. W drugim kwartale 2012 roku Lotos odnotował ponad 500 mln złotych straty netto. Czynnikiem, który miał kluczowy wpływ na wyniki grupy był właśnie odpis na złoże Yme. Lotos, który na inwestycję wyłożył około 2 mld złotych, został zmuszony do drugiego już odpisu na złoże, które miało potroić jego wydobycie ropy. Pojawiły się nawet informacje, że Lotos rozważa sprzedaż tej koncesji. Straszono też sądem, ale ostatecznie udało się usiąść do stołu. Negocjacje między stronami zostały rozpoczęte w czerwcu 2012 w Gdańsku z inicjatywy Grupy Lotos.
Norweskie koncesje spółek grupy Lotos Petrobaltic na dzień 30 czerwca 2015 r. Norweskie koncesje spółek grupy Lotos Petrobaltic na dzień 30 czerwca 2015 r.

Czytaj też: Lotos dostanie odszkodowanie za Yme

Porozumienie zostało zawarte za zgodą wszystkich udziałowców koncesji Yme, w tym Lotos E&P Norge. Łączne udokumentowane zasoby ropy naftowej przypadające w udziale spółce Lotos E&P Norge wynoszą 12,95 mln baryłek. Lotos, m.in. dzięki zawartemu porozumieniu, odzyska możliwość alternatywnego zagospodarowania złoża lub rynkowej sprzedaży swoich udziałów w koncesji Yme.

Grupa Lotos miała w II kwartale 2015 roku 478,6 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej. Zysk operacyjny wzrósł w okresie kwiecień-czerwiec 2015 r. do 568,7 mln zł z 415 mln zł straty w 2014 roku.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (22)

  • Tytuł wprowadza w błąd. Nie Lotos usunie, tylko konsorcjum, (5)

    ...w którym Lotos Norge jest mniejszościowym udziałowcem.

    • 38 3

    • Nie Lotos (1)

      Kase władował Prtrobaltic a nie Lotos Spółka norweska jest zależna od Petrobalticu.Jak ktos jest nie doinformowanym to pisze durne artykuły.Afera YME obiło sie o rząd norweski a nie jakis lotos seria artykułów w norweskiej prasie ktore były zatytułowane ''YME skandalen,, . Do usunięcia to jeszcze troche czasu bo do tego zostanie wykorzystany statek.

      • 10 4

      • Lotos ukradł pieniądze z petro na tą inwestycję...

        • 10 1

    • Są inne inwestycje, a to jest suchar dla banków

      Że jest ok. Platformy PB i LPB są teraz problemem. Jedna do przebudowy, a do tej pory do demontażu. Druga remontowana i do remontu, klasa co chwilę po prośbie odnawiana i ogólne przekonanie, że należy się jej przedłużenie. A stan techniczny to balansowanie na linie. W końcu zawsze można sprzedać na żyletki.

      • 2 0

    • Racja,

      • 1 0

    • Racja

      Treść artykułu wprowadza w błąd! Głównym winowajcą tego zamieszania jest SBM, który jako EPCI contractor, po pierwsze źle wycenił budowę oraz nie dotrzymywał wymogów jakościowych. Platforma nie została zaakceptowana przez Talisman Energy. Całość kosztów ponosi SBM. Lotos jedynie (jako udziałowiec w złożu) może mieć coś do powiedzenia w kwestiach technicznych odnośnie usuwania platformy ze złoża. SBM już pracuje, razem z AllSeas nad transportem. Decommisioning odbędzie się w którejś stoczni w Europie (może nawet Turcja). Remontowa SA również była zaproszona do składania ofert na decommisionig.

      • 1 2

  • Chytry plan, ale czy realny?

    To kolejne PR mydliny.

    • 20 0

  • kolejny sukces polski

    • 13 4

  • Polska w ruinie

    Jak to Platforma pęknięta? Przecież POlska ma same sukcesy! Przecież hotelik w centrum miasta stoi. Most za miliardy wybudowany? Ropy zabraknie?

    • 19 6

  • (5)

    Już dawno w tej firmie powinny znaleźć się agencje ABW, CBŚ, Ta spółka działa na nie korzyść skarbu państwa podejmując takie a nie inne decyzje.

    • 25 7

    • Znam ich już tłumaczenie, ryzyko biznesowe, menadżerowie zbierają doświadczenie. Tylko obywatele płacą za wasze nie kompetencje.

      • 11 2

    • Niesamowite... (2)

      jak poczytać materiały ze strony związku zawodowego petrobaltic, to te rady dyrektorów, te komitety sterujące projektami... o kant de rozbić. Ostatecznie prokuratora ustaliła po wielokroć "brak znamion czynu zabronionego". I umorzyła postępowanie (tak, ta sama prokuratura, co to zrzeka się dochodzenia w sprawie "Złoty Bursztyn";) Czyli? Kasa się rozpływa, ale sama z siebie, bo nikt za nic nie odpowiada. W ten sposób ekipa która obsiadła LPB rozzuchwala się jeszcze bardziej.
      Jak to wszystko jest możliwe? Przecież nie chodzi o to, żeby tych nieudaczników z zarządów powsadzać do więzień, tylko żeby uczyli się "offszoru" za swoje, a nie za nasze.

      • 4 0

      • (1)

        mieszanie problemów jakie są z tą platformą razem z jakąkolwiek polityką są totalnie nie na miejscu. Radziłbym sięgnąć do źródeł (portale branżowe) i zapoznać się trochę bardziej przed pisaniem takich komentarzy.
        Platforma została zaprojektowana i budowana przez SBM (o czym mowa w artykule). SBM ma za sobą wiele projektów, ale głównie są to statki FPSO i boje. Stąd ich nazwa (Single Buoy Moorings). Tym razem, SBM przeceniło swoje możliwości, głównie w kontekście spraw jakościowych. Lotos, jest owszem stratny, bo platforma miała działać. Ale nie jest to ich wina. Niestety, ale i w tym biznesie takie rzeczy się zdarzają. Idąc takim tokiem rozumowania można powiedzieć, że prawie największa firma petrochemiczna jest tak debilna, bo mieli największy wyciek ropy w historii do morza. (Zatoka Meksykańska)

        • 0 2

        • Yme

          Jaka głupota bylo inwestowanie w złoże ktore juz jest zawodnione ?

          • 2 0

    • Hehe

      CBA ma tam swój gabinet

      • 0 0

  • (3)

    Yme skandal jest jego największym rozczarowaniem

    W ciągu prawie 40 lat jego przemysłu naftowego mają John Vemmestad uczestniczył w wielu wzlotów zasięgu. I jeden wielki rozczarowaniem.
    Jesienią obchodzi kanadyjskiego koncernu naftowego Talisman Energy Norwegia 10-lecie. Na czele spółki zasiada jeden z prawdziwych weteranów przemysłu naftowego, 65-letni John Vemmestad, kto był prezes Talisman od 2005.
    - Talisman Norwegia zaczęła na zero dziesięć lat temu, a rozwinęła się jednym z największych w kraju firmy pod względem obrotów. Przez lata udało nam się stworzyć znaczną wartość i przyczynił ponad dziesięć miliardów do Skarbu Państwa. Ponadto, prowadzone bez poważnych wypadków i emisji. Jestem dumna, że część mówi Vemmestad.

    Spowolnienie

    Mimo, że spogląda wstecz na wielu atrakcji z lat Talisman, był to również solidna minus: Yme skandal. Platforma, która została zbudowana na złoża Yme, była pełna błędów i opuszczeń, i nigdy nie wszedł w życie. Wciąż wyróżnia się w oceanie i czeka do holowania do brzegu na złom. Talisman spodziewa się, że stracił około pięć miliardów w ramach projektu, a sprawa otrzymał wiele uwagi w mediach.

    - Yme była długa żmudna walka, i oczywiście było to trudne do prowadzić przez cały proces. Zostało ono trudne do wyjaśnienia, co poszło nie tak w Kanadzie, zarządzania, administracji, nasi właściciele i partnerzy, mówi Vemmestad.

    Uważa on jednak, że wiatr się odwrócił. Talisman osiągnęła porozumienie z SBM Offshore platforma właściciela dla gospodarcze, a teraz firma widzi możliwość rozwoju złoża Yme inaczej.

    - To nie było trudne, aby włączyć do projektu, ale czuję, że jesteśmy z tunelu teraz. Gdy projekt Yme pierwszy przyszedł przechylił się, ważne jest, aby podkreślić, że Talisman jako operator podjął odpowiedzialność. Będziemy oczyścić i stale umieścić bezpieczeństwo jest najważniejsze, mówi reżyser.

    • 0 8

    • Tłumacz Google (1)

      skopiować tekst i wrzucić go na tłumacza ... bezcenne poświęcenie gimbusa.

      • 2 1

      • Osioł z lotosu

        • 1 1

    • złom

      Kto siedzi za porażkę?

      • 1 0

  • Ta nowa platforma jest wadliwa??

    Zbudowana w 2010 ruku i miała pęknięcie??

    • 6 0

  • 'ale jaja..' (1)

    To tak jak osły zajmują się tym czym nie powinny. Niestety, głupich nie sieją. Sami się rodzą.

    • 4 0

    • Popieram

      Laickie i dyletanckie podejście pod osłoną i przyzwoleniem rządu PO.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane