- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (25 opinii)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (37 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (84 opinie)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (195 opinii)
- 5 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
- 6 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
Lotos wyda prawie 1,4 mld zł na inwestycje. Wodór, kolej i nowoczesne technologie
Około 1,4 mld zł na inwestycje w 2021 roku chce wydać Grupa Lotos. Obecnie realizowanych jest około 360 projektów inwestycyjnych. Lotos stawia na rozwój technologii dotyczących wodoru, logistyki kolejowej, offshore oraz olejów bazowych. Jednocześnie prowadzi szereg projektów z zakresu innowacji - poinformowali przedstawiciele spółki podczas specjalnej debaty inwestycyjnej, jaka odbyła się w siedzibie Lotosu. W Trójmieście mają być umiejscowione centra kompetencji Lotos w ramach tworzonego przez PKN Orlen koncernu multienergetycznego.
Centra kompetencji w Trójmieście
Zgodnie z przedstawioną w maju 2021 r. strukturą nowego podmiotu w Gdańsku zlokalizowane mają być centra kompetencyjne związane z wodorem, logistyką kolejową, usługami serwisowymi na morzu, olejami bazowymi.
W ramach centrum kompetencji wodorowych realizowane są dwa projekty: Green H2 i Pure H2. Grupa Lotos chce wykorzystać swój potencjał i doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. W ramach projektu Green H2 spółka chce zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru. To pomysł koncernu na to, jak odnaleźć się na rynku za kilkanaście lat, gdy paliwa węglowodorowe będą mniej popularne. Z kolei projekt Pure H2 to instalacja oczyszczania wodoru oraz infrastruktura do dystrybucji i tankowania tego paliwa.
Nowy tabor kolejowy i usługi serwisowe na morzu
W obszarze logistyki kolejowej Lotos realizuje projekt dotyczący zakupu 326 jednostek do transportu intermodalnego. Poprzez częściowe zastąpienie transportem kolejowym transportu drogowego ładunków intermodalnych będzie można ograniczyć emisję zanieczyszczeń czy poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu. Obie lokomotywy (jednosystemowa oraz wielosystemowa) mają dotrzeć do Gdańska do końca tego roku, a ostatnie 72 z 324 wagonów mają pojawić się na bocznicy spółki Lotos Kolej w połowie 2022 r.
Grupa Lotos chce także wykorzystać swoje kompetencje w zakresie usług serwisowych na morzu, stąd koncepcja świadczenia usług inwestycyjnych i serwisowych dla obsługi morskich elektrowni wiatrowych (MEW). Spółka Lotos Petrobaltic zamierza aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej jako narodowy operator przy stawianiu, uruchamianiu i serwisowaniu morskich farm wiatrowych w Polskiej Ekonomicznej Strefie Morza Bałtyckiego.
Elektrownia gazowa w Gdańsku. Decyzja o inwestycji jeszcze w 2021 r.
Czwarte centrum kompetencyjne będzie dotyczyło produkcji olejów bazowych. W fazie przygotowań jest projekt Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. W trzecim kwartale 2021 r. ma on, zgodnie z założeniami, przejść do fazy realizacji. Jego celem jest dalsza poprawa ekonomiki przerobu ropy naftowej poprzez wygenerowanie wyższych marż w wyniku produkcji i sprzedaży nowych, wysokomarżowych produktów (oleje bazowe II i III grupy).
Elektrownia gazowo-parowa w Gdańsku
Grupa Lotos, wspólnie z PKN Orlen oraz Energą, rozpoczęła też analizy dotyczące budowy elektrowni gazowo-parowej w Gdańsku, która miałaby powstać do lipca 2026 r.
Aby umożliwić przeładunek produktów o wolumenach do 5 tys. ton drogą morską, Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii w Gdańsku. Budowa terminalu odciąży przede wszystkim bocznicę kolejową na terenie rafinerii oraz doprowadzi do uniezależnienia się od innych portów przeładunkowych. Finalnej decyzji należy spodziewać się pod koniec 2021 r.
NIK szykuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos
W przypadku segmentu wydobywczego jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych Lotosu w Norwegii jest Noaka, dotyczący zagospodarowania odkrytych złóż w obszarze na północ od Heimdal. Obecnie trwają prace nad wypracowaniem optymalnej koncepcji zagospodarowania złóż. Lotos planuje także realizację zagospodarowania złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim oraz wydobywanie gazu ziemnego wraz z towarzyszącymi frakcjami LPG i kondensatu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-16 11:31
A kto to sprawdzi czy te 1.4 mld pln zostało wydanych zgodnie z deklaracja na opisywane projekty? Ile pójdzie na dodatkowe premie na twórców czegoś co nigdy nie powstanie a projekty są i będą bo musze pokazać że jestem potrzebny. A ile mld pójdzie na wynagrodzenia dla ludzi wypracowujących ten zysk? A może po prostu należy obniżyć ceny paliw? co będzie gdy cena za baryłkę w końcu ruszy do góry i osiągnie poziom 100 dolców. Czy wtedy będziemy płacić 10 pln za litr?
- 27 10
-
2021-07-18 09:13
Ale po co
Jak od 2035roku będzie można kupić tylko samochód elektryczny
- 3 2
-
2021-07-16 18:06
kto stoi za złodzie kimi warunkami fuzji narzuconymi przez KE (3)
dlaczego dziś idą takie pieniądze na inwestycje Lotosu który będzie musiał sprzedać blisko 80% udziałów w firmie, a będzie musiał zrobić to w określonym czasie a więc niekoniecznie adekwatnie do ich wartości
- 14 5
-
2021-07-18 15:33
Mam nadzieje ze rosprzedana czesc rafinerii kupia
Slowianie zza wschodniej granicy
- 0 0
-
2021-07-17 10:44
Opcja "niepotrzebne i niebezpieczne działania" dodana do ankiety przez opcję rosyjską w portalu trójmiasto pl
Z kolei głosują na tą opcję ruskie trolle, boty i pożyteczni idioci
- 0 2
-
2021-07-17 06:59
Zadales naprawde kluczowe i podstawowe pytanie...
Sami by na to nie wpadli bo to wyglada na jakis dopracowany na wielu etapach deal.Ktos ma przejac za jednym razem polaczone spoilki calego sektora..Pytanie czy to za te dlugi pisu?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.