• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos będzie miał najnowocześniejszą rafinerię w Unii Europejskiej

erka
4 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.

Budowa wielkiego kompleksu instalacji w rafinerii Grupy Lotos przekroczyła półmetek. Dzięki realizacji Projektu EFRA, wartego 2,3 mld zł, zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.



Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji Projektu EFRA został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. W skład tych siedmiu obszarów wchodzą zarówno przyszłe instalacje, jak i mniejsze obiekty niezbędne dla funkcjonowania całej rafinerii po zakończeniu inwestycji.

Obecnie najbardziej zaawansowane są prace w obszarze projektowania (95 proc.), wykonywane przede wszystkim we Włoszech, w biurach KT - Kinetics Technology (KT), głównego wykonawcy większości instalacji Projektu EFRA. Natomiast zakupy i dostawy urządzeń dla instalacji Projektu EFRA przekroczyły poziom 86 proc. Wokół placów budowy zmagazynowano ogromną ilość różnorodnych elementów instalacji, czekających na montaż.

Część budowlano-montażową zrealizowano w ok. 25 proc. Wykonano już zasadnicze prace konstrukcyjne, a elementy głównej instalacji koksowania DCU górują wysoko nad rafinerią. Widoczne są zwłaszcza dwa potężne reaktory oraz otaczająca je konstrukcja stalowa. Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu.

- Jesteśmy na półmetku naszej inwestycji i jak na razie projekt wyprzedza przyjęty harmonogram. Po zakończeniu realizacji Projektu EFRA rafineria Lotosu w Gdańsku umocni swoją pozycję jednego z najnowocześniejszych zakładów tego typu na świecie - podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. strategii i rozwoju. - Dla nas kluczowe jest wyeliminowanie z naszych produktów ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieekologiczny, którego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy. Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Szacujemy, że rocznie uzyskamy dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych. Marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.
Zakończono prace związane z palowaniem gruntu. 3,8 tys. potężnych żelbetowych pali ma zapewnić właściwą stabilność gruntu dla fundamentów i konstrukcji. Do tej pory wylano ok. 21,5 tys. ton betonu (na planowane 24,4 tys. ton), postawiono ok. 2,7 tys. ton konstrukcji stalowych (z planowanych 5 tys. t). Do prefabrykacji przekazano ok. 1000 ton rurociągów. Do końca stycznia 2017 wydano 211 mln euro, co stanowi 41 proc. budżetu projektu.

Przy budowie instalacji Projektu EFRA pracują głównie polscy pracownicy jako podwykonawcy firmy KT oraz zatrudnieni bezpośrednio przez Grupę Lotos. Prace realizują: Mostostal Zabrze, KB Pomorze, Mostostal Płock, Przembud Gdańsk, Strabag, Keller Polska, Elektromontaż Gdańsk, Lotos Serwis, Energoaparatura, ABB, Uniserv-Piecbud, Tebodin i szereg innych. Duża część dostaw urządzeń i materiałów realizowana jest przez polskie firmy (m.in. Mostostal Siedlce, Pekabex).

Zakończenie budowy instalacji Projektu EFRA przewidziane jest na drugi kwartał 2018.

Kolumna o masie 290 ton rozładowana w rafinerii.

erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (113) 3 zablokowane

  • okrągłostołowcy chcieli sprzedać.

    Tak jak kwidzyńską celulozę też najnowocześniejszy wtedy zakład papierniczy . Ciekawe czy Lewandowski sprzedał by swój samochód za 20% wartości bo jakoś skrupułów w prywatyzacji nie miał.

    • 3 0

  • Tak wszyscy jechali na Kaczora i PIS.... (1)

    A podsumowania finansowe za ostatni rok pokazują rekordowe zyski zarówno Lotos-u jak i Orlenu, a same akcje spółek są na najwyższym poziomie od wielu lat.......coś dziwne wielbiciele platfusów......Przecież te firmy miały tyle stracić.....

    Miały stracić bo klika chciała je sprywatyzować i sprzedać za ułamek wartości, jak większość polskiego majątku po 89. Ukrócenie karuzel VAT ukazało w jak wielkim stopniu Polska była rozkradana z każdej strony......

    • 2 5

    • Orlen sprzedał 25% wiecjej ON

      nie wiem jak Lotos, ale to przez uwalenie złodziejstwa i handlu lewym paliwem. Czary?

      • 0 0

  • Trwonimy tylko środki finansowe ...

    To ślepy zaułek. Przeczytajcie inny artykuł z Trójmiasto.pl. o statkach Norweskich w Gdyni:"Spowolnienie na rynku off-shore, czyli wydobycia spod dna morskiego gazu ziemnego czy ropy naftowej widać coraz bardziej". Rurociąg na dnie morza Bałtyckiego zaleje UE gazem z Rosji. Na świecie lepsze rafinerie zamykają bo rynek się zmienia. A my dalej brniemy w węgiel i ropę. Dania ma już prawie 100% energii z OZE, a Norwegia (gdzie jest Statoil, największy wydobywca ropy z Morza Północnego) daje kasę na auta elektryczne! Oni o czymś wiedzą o czym nasze Rządy nie chcą słyszeć ! Czym tu się podniecać, znowu jesteśmy zaściankiem Europy z dozą megalomanii.

    • 2 3

  • Mało brakowało

    Dobrze że PO zostało odsunięte przez społeczeństwo bo by opierdzielili rafinerię jak nic.

    • 2 4

  • Super ale co my Polacy z tego mamy?

    Niższe ceny paliw na stacjach? No chyba nie......

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane