• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

MON uznało wyrok ws. holowników

Wioletta Kakowska-Mehring
30 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe holowniki mają zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Nowe holowniki mają zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Ministerstwo Obrony Narodowej szykuje się do podpisania umowy na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej. Umowa zostanie podpisana z... Remontowa Shipbuilding. Wynika z tego, że MON uznało wyrok Krajowej Izby Odwoławczej.



W związku z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała odwołanie Remontowa Shipbuilding, co dalej z przetargiem na holowniki dla MW? - zapytaliśmy resort obrony.

- Zamawiający (Inspektorat Uzbrojenia) przygotowuje się do podpisania umowy na dostawy holowników dla Marynarki Wojennej RP. Umowę planuje się podpisać w najbliższej przyszłości - otrzymaliśmy lakoniczną odpowiedź z Oddziału Mediów Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej.
Z kim będzie podpisana umowa na dostawę holowników? Czy mamy rozumieć, że z Remontowa Shipbuilding? - dopytaliśmy. A w odpowiedzi otrzymaliśmy krótkie, żołnierskie "tak".

Wszystko wskazuje więc na to, że serial dotyczący przetargu na budowę holowników dla Marynarki Wojennej ma się ku końcowi i rozpocznie się faktyczna praca nad jednostkami. Chyba że resort w ogóle zrezygnuje z tego zamówienia.

Władze stoczni do czasu podpisania kontraktu nie komentują decyzji MON. Wiadomo, że stocznia już poczyniła przygotowania do rozpoczęcia budowy.

Po podpisaniu umowy holowniki mają być gotowe w ciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki mają mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.

Czytaj też: Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku zdecydowano, że przetarg na budowę holowników wygrała Remontowa Shipbuilding, należąca do Remontowa Holding. Stocznia ta jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia. MON zapewniał wówczas, że jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą. Skargi się pojawiły, ale Krajowa Izba Odwoławcza dwukrotnie nie dopatrzyła się uchybień.

Czytaj też: Remontowa Shipbuilding jednak zbuduje holowniki?

Nic już nie stało na przeszkodzie, aż do... połowy marca tego roku, kiedy to sam Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie z powodu "nieusuwalnej wady". Jakiej? Tego nie podano. Od tej decyzji odwołanie do KIO złożyła Remontowa Shipbuilding. 28 marca miało odbyć się posiedzenie w tej sprawie, jednak w ostatniej chwili zmieniło charakter, ponieważ Inspektorat Uzbrojenia wycofał się ze swojej wcześniejszej decyzji. Postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię. Dlaczego Inspektorat Uzbrojenia zmienił zdanie? Tym razem znów nie podano powodu.

Czytaj też: Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnia. Zabawa w przetarg na holowniki

Już wydawało się, że kontrakt zostanie podpisany, aż 4 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnił postępowanie. Tym razem podano konkretny powód. Poinformowano, że postępowanie jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na dokonaniu przez zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia.

Czytaj też: Holowniki dla MW. Przyznano rację Remontowa Shipbuliding

Sprawa po raz kolejny (na wniosek Remontowa Shipbuilding) trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, a ta znów uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. MON mogło pozostawić wyrok KIO do uprawomocnienia lub skorzystać ze środków ochrony prawnej (prawo zaskarżenia wyroku KIO do sądu okręgowego).

Miejsca

Opinie (29) 3 zablokowane

  • Brawo Gdańsk (1)

    prawo jest po naszej stronie, oszołomy nie mogą póki co działać w sposób łamiący prawo. Ale wkrótce i to może się zmienić.

    • 33 10

    • W tle najgorszy terminal kontenerowy w tej części galaktyki.
      Obóz pracy dla wybranych, ludzie w tej firmie po 10 latach w firmach zewnętrznych a po otrzymaniu umowy już w firmie właściwej po zobaczeniu stawki godzinowej zaczynają sobie szukać pracy z dniem podpisania umowy.
      Firma w której nikt z kierowników, dyrektorów i innych wyżej postawionych nie mysli logicznie, pracownicy maja wątpliwości czy oni w ogóle myślą.
      Firma w której wyższe stanowiska obejmują ziomkowie, a nie osoby kompetentne i wykształcone.

      Firma która upada.
      Niech BCT w końcu ją wykupi i zrobili selekcje w całym biurze.

      • 0 0

  • gratulacje dla Remontowej (8)

    A niebawem zobaczymy w jaki sposób, za ile i z jakim opóźnieniem pisowcy będą budować w Szczecinie promy dla PŻB. Zobaczymy kiedy zwrócą się o pomoc.

    • 46 19

    • Remontówka nie zbuduje promów (1)

      Jest za mała. Jeśli już to zrobi to stocznia Gdańsk....

      • 7 13

      • nie ma czegoś takiego...

        jak Stocznia Gdańsk budująca statki. Oni robią tylko sekcje lub co najwyżej bloki na zamówienie innych jako podwykonawcy. Przekazują też swoją załogę do innych podmiotów w celach wynajmu pracownika lub wykonania usługi na terenie usługobiorcy. Nauczmy się wreszcie, że tam statków się budować nie będzie. Ostatni zszedł z pochylni w 2014 roku po 6 (sześciu!) latach budowy.

        • 4 1

    • prom jest już kupiony

      w Bułgarii, całkiem fajny i wdobrym stanie.
      Minister gospodarki jak oni wszyscy-dyletant do 2

      • 2 3

    • A ja bym chciał zobaczyć

      łodzie podwodne zbudowane w Szczecinie. Ale chyba tak długo nie będę żył, mam już 30.

      • 8 1

    • A Remontówka by sobie poradziła z budową promów?? (2)

      Skoro miała problemy z zbudowaniem małych kontenerowców co doprowadziło do wycofania się armatora z nich! A aktualnie budowany żaglowiec dla Algerii ma już ponad rok opóźnienia i nie wiadomo kiedy naprawdę będzie skończony. Prom dla RSB były zbyt ciężkim zadaniem trzeba to przyznać.

      • 4 4

      • (1)

        Jaki rok opóźnienia o czym ty piszesz. Dałeś właśnie popis wielkiej nieznajomości tematu.

        • 0 3

        • Statek pierwotnie miał być przekazany w połowie 2016 roku.....(PS już nie róbcie tego pijaru remontówce).....

          • 0 0

    • Nikt sie nie bedzie zwracal

      Kto dojna krowe zarzyna?

      • 1 0

  • A ja mam inne pytanie (2)

    Po co MW posiada jachty, które stoją w marinie w Gdyni. Jakie specjalności marynarze zdobywają pływając na tych jachtach?

    • 9 15

    • Żeglarzy. Sterników.

      • 7 2

    • zapewne doskonalą się w sztuce taranowania i abordażu
      ps. tak się właśnie wydaje w bolandzie kasę dziesiątki milionów na luksusowe jachty zabawki dla uprzywilejowanych

      • 0 3

  • ale jaja (1)

    Ja na miejscu Remontowej bym sie nie cieszył. Lada dzien wraca berczyński zwany wackiem i uwai ten przetarg

    • 18 10

    • dokładnie, i zlecenie dostanie boeing

      • 2 1

  • nie ma się co cieszyć (1)

    Nie ma się co cieszyć przy szaleństwach Macierewicza na pewno zrezygnuje z zakupu holowników na rzecz samolotów do łodzi podwodnych...hahahaha

    • 18 8

    • Moga być tez samoloty z podwieszanymi łodziami podwodnymi

      Ciężkie przemyślenia przed naszym Wodzem Wojny, ale na pewno obierze słuszną drogę i nawet Korea Płn. będzie nam zazdrościć wizjonerstwa i wywalonych pieniędzy...

      • 3 0

  • Nieusuwalna wada umysłowa ludzi z MON.

    • 23 5

  • A co to (1)

    za wielki kontrakt dla RSB ???
    Taka stocznia musi robić dużo lub duże statki. Inaczej na siebie nie zarobi.
    A ma na co zarabiać, dobrze by było popłacić podwykonawcom te miliony co PS zgarnął przez ostatnie lata drenując do kieszeni zyski po sto baniek rocznie !!!
    Potem jak zdechło to się innych winnych wywaliło i przesiadło na tylne siedzenie.
    A teraz jest nowa RN na czele z tym gosciem co produkcje w rok rozmontował jak był w zarządzie i ze składem wskazującym na likwidacje lub sprzedaż tego co zostało.

    • 9 5

    • może szukają specjalistów od zwolnień i zamykania zakładu?

      pracy szukam

      • 3 0

  • Kto je zbuduje?

    Zanim podpisza to wszystkich pozwalniaja albo fachowcy
    sami odejda do konkurencji

    • 9 1

  • Ubecja

    szczeka!

    • 2 6

  • Panowie inspektorzy bedą bardzo skrupulatni, mam nadzieje.

    Pociekną łzy.

    • 6 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane