• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Majątek lotniska dla firmy logistycznej

neo
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rozległy obszar pod lotnisko to wymarzony teren dla firmy logistycznej. Rozległy obszar pod lotnisko to wymarzony teren dla firmy logistycznej.

Znalazł się chętny na zakup praw do dysponowania częścią majątku lotniska Gdynia-KosakowoMapka. To warszawska firma INBAP Intermodal, budująca kolejowy terminal przeładunkowy na ścianie wschodniej. Za 8 mln 666 tys. zł będzie zarządzać terenami o powierzchni 264 ha i takimi elementami jak pas startowy czy terminal pasażerski przez 20 najbliższych lat.



Myślisz, że z Gdyni będą startować pasażerskie samoloty?

Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki pojawiło się w na stronie lotniska 19 października. Na sprzedaż było prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41Mapka o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych, w którym mieszkać nie można, a jedynie prowadzić działalność rolniczą. W pakiecie było też prawo dysponowania, do września 2040 r., nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe. Obiektów nie można ani sprzedać, ani przebudować.

Na ogłoszenie odpowiedział jeden oferent. We wtorek w gdańskim Sądzie Okręgowym syndyk masy upadłościowej lotniska zapoznał się z jego ofertą i ją zaakceptował.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zdjęciach



Kim jest inwestor?



To spółka INBAP Intermodal, mieszcząca się w Warszawie, ale działająca na ścianie wschodniej, gdzie w miejscowości Małaszewicze Duże (blisko granicy z Ukrainą) na obszarze 12 ha buduje terminal przeładunkowy z bocznicami kolejowymi, suwnicami bramowymi, platformami kontenerowymi i placem składowania pustych kontenerów, który ma zapewniać pełną obsługę logistyczną. Teraz za 8 mln 666 tys. zł netto przez 20 lat będzie mógł też zarządzać gdyńskim lotniskiem.

Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej



Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie.
neo

Opinie (236) ponad 10 zablokowanych

  • lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną

    takie oto działania UE spowodowały, że ludzie ogólnie patrzą na tych unijnych urzędasów ambiwalentnie a ich decyzje uważają za dyktat.
    Jeśli spółka inbap intermodal, mieszcząca się w Warszawie, ale działająca na ścianie wschodniej, dobrze skonstruuje swój biznes logistyczny to może on dalekosiężnie przynieść wielkie zalety i dochód dla Gdyni, może większy niż zarządzałoby pewnie lotniskiem UM. Ważne, że zabezpieczono wniesione i zainwestowane środki, które na pewno nie będą stracone, a doinwestowanie spowoduje także wzrost zatrudnienia.

    • 0 0

  • Zawistni Gdańszczanie doprowadzili do tego, że lotnisko jeszcze nie działa. (1)

    Teraz zacznie działać tylko zyski zgarnie ktoś inny, a nie Gdynia.

    • 1 2

    • Jestem Gdańszczaninem i nie jestem zawistny. Także wobec Gdyni i tego lotniska.

      Wielu Gdańszczan zapewne też.

      • 0 0

  • Kalkulator

    1 grosz za m2 miesięcznie...wow łał uuu...brawo Gdynia! Brawo, brawo!

    • 2 0

  • I niczego to Szczurka nie nauczyło !

    Nadal trwoni i marnotrawi Naszą Kase na zaspokajanie jakichś wyimaginowanych wizji swojego kumpla Łucyka . Po jasną cholere i komu potrzebne obecne przebudowy ulic i likwidowania wszystkich miejsc do zatrzymywania i poostoju . jakim prawem likwiduje się wszystkie Parkingi w Mieście - a jeżeli już to niech Bęcwały Wybudują w Centrum choć jeden Parking wielokondygnacyjny np. na placu za DH. "Barory" !!!

    • 2 0

  • To lotnisko powinien zabezpieczyć Prokurator jako dowód rzeczowy niegospodarności

    • 1 0

  • Cub

    Nie znam szczegułow ale czuje w kościach ,ze będziemy mieli duży kłopot jak Chińczycy zrobią punk przeładunkowy towarów w tym miejscu. Ryk samolotów utrudni życie w okręgu wielu kilometrów a po ostojach ptactwa nie pozostanie śladu. To będzie zapłata dla mieszkańców za lekceważenie wyborów.

    • 0 0

  • Marny prezydent

    Teraz marny Prezydent Gdyni ,aby ratować swoje cztery litery wymyślił że teren wynajmie a po 5 lub 10 latach sprzeda za bezcen.Prawo pierwokupu będzie miała oczywiście firma która od kilku lat wynajmuje teren.Gdzie jest prokuratura.

    • 1 0

  • Port lotniczy im Wojciecha Szczurka w Gdańsku Port lotniczy im Lecha Wałęsy

    • 0 0

  • opinia

    teren lotniska poczatek przekazania deweloperce pod zabudowe mon przestrzelił sobie kolana lotnisko winno nalezec do wojska polskiego

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane