• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maltańska spółka czeka na decyzję UOKiK w sprawie PGE

Robert Kiewlicz
12 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk.
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk.

Mariner Capital Limited złożył do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zgodę na przejęcie kontroli nad spółką Port Gdański Eksploatacja. Wniosek wpłynął 5 stycznia 2015 roku, sprawa jest w toku.


Czy prywatyzacja PGE wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?


W listopadzie 2014 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył negocjacje i osiągnął porozumienie z Mariner Capital Limited dotyczące przejęcia PGE. Strony przystąpiły też do realizacji kolejnych procedur przewidzianych w procesie sprzedaży. Zgodnie z procedurą przetargową Mariner otrzymał wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia, jak i na porozumienie się w sprawie pakietu socjalnego ze związkami zawodowymi. Obecnie firma przygotowuje się na przejęcie kontroli nad prywatyzowaną spółką.

Decyzja ta spowodowała reakcję konsorcjum, PKP Cargo i Weglokoksu, które także złożyło ofertę przejęcia PGE. Obydwie spółki postanowiły interweniować w sprawie procesu prywatyzacji. Napisały list do Doroty Raben, prezes ZMPG, prosząc o spotkanie i możliwość osobistego przedstawienia swojej oferty. List trafił też do wiadomości Włodzimierza Karpińskiego, ministra skarbu, i Marii Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

- Dzięki licznym wizytom w Porcie Gdańskim Eksploatacja nasza firma określiła już obszary inwestycyjne mające na celu ulepszenie infrastruktury przejmowanej spółki -
twierdzi Marin Hili, prezes Mariner Capital Limited. - Opierając się na bazie ładunkowej portu i wzmacniając ją, Mariner wesprze operacje PGE swoim znacznym doświadczeniem. Przedłożywszy najwyższą ofertę oraz wypełniwszy już wszystkie warunki przetargu oczekujemy obecnie na potwierdzenie ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Mariner Capital Limited zajmuje się budową, zarządzaniem oraz inwestowaniem w terminale morskie. Zainwestował w trzy terminale - Baltic Container Terminal w Rydze, włoski Terminal Intermodale Venezia i Durres Terminal Kontenerowy w Albanii. Mariner ma w swoich planach szeroko zakrojony program inwestycyjny po przejęciu PGE, m.in. powiększenie zdolności magazynowych, nowe systemy przenośnikowe oraz unowocześnienie sprzętu jeżeli chodzi o operacje na ładunkach masowych, natomiast w przypadku terminalu kontenerowego, firma planuje zakupić nowy sprzęt przeładunkowy (m.in. reachstackery) oraz zmodernizować istniejący, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe. Ponadto Mariner chce zainwestować w nowoczesne systemy informatyczne, zarówno zwiększające efektywność operacji na ładunkach (np. automatyzacja bram, bezprzewodowa komunikacja, całościowy system zarządzania terminalem), jak i ułatwiające klientom korzystanie z usług PGE (np. serwis online umożliwiający wstępne zamawianie usług portowych oraz śledzenie postępów prac).

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Spółka rocznie przeładowującym ok. 3,5-4 mln ton (w tym m.in. kontenery, węgiel, koks, zboża, wyroby stalowe czy złom).

To już czwarta próba sprzedaży portowej spółki Port Gdański Eksploatacja. Do sprzedaży przeznaczono 100 proc. kapitału zakładowego. Na ostatnie ogłoszenie ZMPG o zbyciu akcji swoje oferty złożyło w sumie pięć firm i konsorcjów.

Miejsca

Opinie (37) 4 zablokowane

  • Niech sprawdzą jaki kapitał się kryje za tym tworem. (7)

    Sądząc po innych inwestycjach to pewnie rosyjski, więc po co (...) Rabenowa im sprzedaje ostatnią polską spółkę portową?

    • 47 16

    • (5)

      przecież wyraźnie jest napisane w tytule że spółka jest maltańska a nie ruska.

      • 2 24

      • (1)

        Ta, a LPP to firma cypryjska :)

        • 24 0

        • Pewnie tez rosyjska. Za LPP stoja putinowcy. Ha ha ha.

          • 5 3

      • (2)

        maltańska jest po to, by podatki optymalizować, a kapitał tej spółki skąd pochodzi?

        • 16 0

        • z Malty...właściciele to też maltańczycy

          • 10 6

        • Optymalizacjap

          Nie, normalnie nie wierze. Od kiedy to tylu jest chetnych zeby podatkow nie optymalizowac??? A ze wspolmalzonkiem sie rozliczasz??? Oj nieladnie nieladnie ... A VAT od paliwa chcialoby sie odliczac w calosci? A placimy dochodowy od uzytkowania samochodu sluzbowego? A wrzucamy w koszty ile sie da? Przestan bredzic czlowieku.
          Co z tego ze firma optymalizuje podatki jezeli dzieki temu jest konkurencyjna i daje zatrudnienie? Na Bialorusi nikt nie optymalizuje i maja tak zarąbiscie ze az rzuca na kolana. Nie?
          TO JEST NASZE PRAWO, ze bedac w UE mizemy korzystac z mozliwosci swobodbego przeplywu kapitalow i ludzi, a nie powod do wstydu! Jezeli rzad nie potrafi zachecic kapitalu do pozostania w kraju, to nie jest to wina przedsiebiorcy tylko polityki fiskalnej. Czemu w PL mamy wyzsze podatki niz w wiekszosci krajow UE, a przepisy sa tak skomplikowane, ze potrzebujemy co roku wiecej urzednikow zeby ten balagan ogarnac?

          • 7 1

    • kłamiesz...

      Po co rozsiewasz te kłamstwa?

      • 3 10

  • Ruskie (...)

    Się pcha, a głupie platformersy podwiną ogon i skichają się ze szczęścia!!!

    • 29 20

  • (2)

    I w ten sposób z Gdańska zniknie kolejny podatnik. Ale co tam przecież jest Ecs.

    • 66 7

    • zniknie? :)

      hah ha ha

      • 4 10

    • Jak na razie to komus chyba znikl mozg... Powinno sie wprowadzic podatek od zbyt niskiego IQ.

      • 4 2

  • Śmierdzi aferą. (2)

    • 37 6

    • typowy pisowski "argument" (1)

      jak coś mu pomiędzy klapkami się nie mieści to afera, przekręt, kolesie, cba, tusk

      • 15 13

      • PIS to ja robie na PO

        • 2 1

  • Dlaczego zawsze wszystko trzeba sprzedać? (6)

    Wszystko... nawet Lotos który przynosi spore dochody... też trzeba ruskim sprzedać... Nic nie może być polskie!?

    • 54 10

    • bo będą bardziej efektywnie zarządzać tym majątkiem. dlatego. (5)

      Państwo nie jest od zarządzania tylko od pobierania podatków i budowania infrastruktury.

      • 7 16

      • A jeśli sprzedajemy polskie państwowe ruskiemu albo francuskiemu państwowemu? Niektórzy to też nazywali prywatyzacją.

        • 16 2

      • Powiedz to Niemcom

        ... i prezesom ich firm typu Lufthansa, BMW, VW, BASF i innych.

        • 15 1

      • Co ta za dziecinne tłumaczenie dla kompletnych idiotów? (1)

        Ale co? Jesteśmy narodem idiotów którzy nie potrafią efektywnie zarządzać? Stuknij się w tą pustą głowę i przestań powtarzać kretyńskie opinie z telewizji!

        • 6 0

        • Chyba nie zrozumiałeś

          Nie denerwuj się, chyba nie zrozumiałeś o co chodziło z prywatnym majątkiem. Nie chodzi o to, że jesteśmy narodem idiotów, tylko o to, że jak przedsiębiorstwo jest w prywatnych rękach to jest lepiej zarządzane niż jak jest w rękach państwowych. Przecież to jest prawda.

          • 3 0

      • Państwo to powinno wspierać polskie przedsiębiorstwa...

        ....odchudzić administrację, uprościć wszelkie przepisy... a nie sprzedawać majątek żeby załatać dziurę budżetową!

        • 7 1

  • Lepiej nie sprzedawać...

    ..i zasilić grono bezrobotnych....

    • 13 24

  • Malta? (1)

    Ruskie łapę wyciągają po wszystko co łatwo chwycić nad Bałtykiem.

    • 30 7

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • PO = SB (1)

    Polityczne ciemniaki! Putinowi tylko o to chodzi aby przejąć nasze firmy banki a wtedy wjedzie do nas jak w masełko jak zrobił na Ukrainie w celu zemsty za biedę w ZSRR od 92 roku.

    • 32 16

    • po

      wyjedz na ukraine tam ci bedzie lepiej

      • 3 8

  • Port (1)

    A za wszystkim, stoją oczywiście te sowieckie łajzy. Kto tego nie widzi, to jest albo ślepy, albo sam ma łapy umaczane w tym sowiecki g....e. Za rok albo dwa, przejmą całą kontrolę nad portami na Bałtyku. Największym nieszczęściem tej ziemi, jest sowiecka zaraza!!!

    • 27 9

    • ABW niech sprawdzi

      Te "firme" jesli tak jest.
      Porty to tereny strategiczne panstw, nie mozna dopuszczac rosjan do zarzadzania nimi bo bedzie jak na ukrainie!

      • 3 0

  • Bo polskie najlepsze!!

    Jeżeli chcą sprzedać to tylko tylko polskiej firmie, z polskim kapitałem!!!

    • 26 6

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane