Mannheller przekazany, Coey Viking na próbach


Remontowa Shipbuilding SA przekazała trzeci prom hybrydowy o napędzie elektrycznym dla norweskiego armatora Norled, a jedną z dwóch specjalistycznych, wielozadaniowych jednostek PSV, zamówionych przez firmę Borealis Maritime, wysłała na kolejne próby morskie. Pandemia zahamowała gospodarkę, ale nie pracę w zakładach Grupy Remontowa.



Mannheller to trzecia z serii czterech jednostek zamówionych w polskiej stoczni w 2018 roku. Oficjalne przekazanie jednostki odbyło się całkowicie zdalnie poprzez wideokonferencję.

Pod koniec czerwca br. stocznia przekazała armatorowi pierwszy prom, który na linię Festøya - Solavågen wszedł w połowie lipca br., drugi zaś wypłynął do Norwegii w połowie sierpnia. Oba bezawaryjnie kursują pomiędzy portami. Pod koniec lipca br. odbyło się wodowanie ostatniej jednostki z tej serii o numerze B619/4.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Jednostka B619/4 zbliża się do końca prac związanych z okablowaniem, jesteśmy na półmetku z podłączeniami. Podanie napięcia i pobranie paliwa zaplanowano na początek grudnia, co zapoczątkuje próby stoczniowe - HAT (Harbour Acceptance Test). Przed nami jeszcze jedno dokowanie w tym roku - przegląd finalny jednostki, który odbędzie się przed świętami, a w połowie stycznia 2021 planujemy rozpoczęcie prób morskich - mówił Piotr Alboszta, kierownik projektu.

Projekt promów wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. W ich budowę zaangażowane są także inne spółki tej grupy (Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment i Remontowa Lighting Technologies).

Mannheller to trzecia z serii czterech jednostek zamówionych w polskiej stoczni w 2018 roku.


Z kolei Coey Viking, jedna z dwóch specjalistycznych, wielozadaniowych jednostek PSV, zamówionych przez firmę Borealis Maritime, współpracującą ze szwedzkim armatorem Viking Supply Ships AB, przechodzi właśnie kolejny etap prób morskich.

Na obecnym etapie prób statku sprawdzane jest między innymi działanie systemów - napędowego oraz Pozycjonowania Dynamicznego DP - jak również systemów do zwalczania pożarów Fi-Fi oraz do zwalczania rozlewów olejowych. Wcześniej Coey Viking przeszedł pierwszy etap prób, obejmujący między innymi: testy prędkości, określanie charakterystyk manewrowych oraz zdawanie systemów statkowych (łódź ratownicza, urządzenie kotwiczne).

Oba statki PSV przeznaczone są do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego. Od października ubiegłego roku trwały na nich intensywne prace wyposażeniowe. Coey Viking ma hybrydowy system napędowy składający się z dwóch pędników azymutalnych firmy Steertroop o mocy 2 x 2200 kW. Są one zasilane przez cztery silniki Wartsila przystosowane do spalania zarówno LNG, jak i lekkiego oleju napędowego. Paliwo gazowe w stanie ciekłym przechowywane jest w zainstalowanym na statku zbiorniku kriogenicznym o objętości 230 m sześc . Dodatkowo statek wyposażony jest w system baterii elektrycznych o mocy projektowej 625 kWh.

W trakcie prób morskich system pracy elektrowni statku jest sprawdzany we wszystkich możliwych konfiguracjach, uwzględniając zasilanie paliwem konwencjonalnym, jak i gazowym. Dodatkowo system zasilania bateriami musi spełnić wymagania pełnej operacyjności wraz z jednym agregatem prądotwórczym. Podczas prób morskich określony zostanie funkcjonalny zakres działania statku na samej baterii.

Statek posiada dwa potężne hydromonitory do zwalczania pożarów na morzu o zasięgu projektowym 180 m. Coey Viking wyposażony został w elektroniczny system do identyfikacji rozlewów olejowych. Harmonogram prób obejmuje łącznie kilkadziesiąt pozycji, w których zaangażowanych jest ponad 40 specjalistów zarówno z wydziałów stoczniowych, jak i serwisów odpowiedzialnych za poszczególne systemy. Wszystkie próby i testy odbywają się pod okiem przedstawicieli towarzystwa klasyfikacyjnego DNVGL, jak i armatora.

Opinie (86) 3 zablokowane

  • nie wiem co na to stoczniowcy, ale w mojej ocenie

    Statek wodny to dość szerokie i nie do końca sprecyzowane pojęcie, zawężające określenie jednostki pływającej do takich jednostek, które mogą poruszać się samodzielnie, lub też, w myśl innych definicji, są wykorzystywane ogólnie jako środek transportu (z własnym napędem lub bez). Przykładowo w rozumieniu międzynarodowego prawa drogi morskiej statek oznacza wszelkiego rodzaju urządzenie pływające, nie wyłączając urządzeń bezwypornościowych i wodnosamolotów, używane lub nadające się do użytku jako środek transportu wodnego.

    • 5 2

  • W tym samym czasie Stocznia Gdańsk przekazała ministrowi wspólne postulaty 70 związków zawodowych działających w Stoczni Gdańsk dotyczące "piętnastki" dla stoczniowców i ich rodzin. Minister ma związane ręce ponieważ ubiegły rok Stocznia Gdańsk zamknęła stratą netto wynoszacą 250 mln zlotych.
    Prawdopodobnie zostanie powołana komisja trójstronna a rozmowy będą długie a kompromis trudny do wypracowania.

    *z przymrużeniem oka

    • 44 3

  • 9

    W tym roku stocznia przekazała 9 statków - w pełni wyposażonych.
    Szacun

    • 38 6

  • RSB

    Pozdrowienia dla Remontowej - nie dajcie się :)

    • 37 3

  • nie damy się!

    RSB to kawał ciężkiego chleba, ale robota zaje fajna.
    Zapraszamy na wodowanie 258/3 i promu dla Kanady - jeszcze w tym roku.

    • 21 1

  • Pytanie

    Co dalej ?
    Kiedy kasa dla podwykonawców ?
    Kiedy podwyżki ?
    Kiedy Prezes pójdzie do fryzjera ?
    Bo został jeden prom dla Norleda na ukończeniu, prom dla Kanady, holowniki -wszystko ze stratą finansową. A na samych Kormoranach daleko nie zajedziemy.

    • 24 15

  • Narzekacze

    Dla internetowych troli, którzy zaraz będą pisać, że Europa zawalona robotą:
    1. Europa - spadek zamówień o 60%
    2. IHC - zwalnia 300 osób w Holandii i 300 w innych krajach
    3. Vard - przestawia się na remonty
    4. Meyer - wstrzymuje bonusy i dalsze zwolnienia (stawia na tańszą kooperację kosztem Niemców)
    5. itd.

    • 21 4

  • Odpowiedzi

    1. Kolejne kontrakty i robota
    2. Jak skończą swoją robotę, Stocznia zda statki i zapłaci Armator
    3. Mamy epidemię i kryzys gospodarczy - utrzymanie etatów to jest już sukces.
    4. Nie pójdzie - i co mu zrobisz?
    5. Stocznia zakończy rok z zyskiem. Na stracie są podobno Holowniki. Jak masz wiedzę o innych projektach, zapraszam na 5 członka zarządu.

    • 21 6

  • Jeden malutki dla nas prosimy - do Nowego Portu!

    • 26 1

  • RSB to dobra firma. Ma swoje trudności, ale to perełka w porównaniu do tego co się wyrabia około. Patrzcie jak uzdrawiają Świnouście. Nóż się sam otwiera

    • 23 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....