• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mewa i Przemko. Podwójne wodowanie w Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
  • Niszczyciel min Mewa, który po wyposażeniu, próbach morskich i nadaniu bandery stanie się okrętem ORP Mewa.
  • Matką chrzestną niszczyciela min Mewa została Anna Kułagin.
  • Prezes Remontowa Holding Adam Ruszkowski.
  • Generał dywizji Dariusz Łukowski, doradca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, odczytał na uroczystości list od prezydenta Andrzeja Dudy.

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding odbyły się chrzest i wodowanie dwóch jednostek budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Po raz pierwszy od 40 lat zwodowano w tej stoczni jednocześnie dwa okręty dla polskich sił zbrojnych.



Przy pomocy doku pływającego zwodowano okręt Mewa - ostatni z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min Kormoran II projektu 258/3 - oraz za pomocą dźwigu ostatni z serii sześciu holowników projektu B860 - H-13 Przemko. Teraz rozpocznie się etap wyposażania jednostek w urządzenia i systemy okrętowe.

Obu jednostkom nadano imiona. Matką chrzestną niszczyciela min Mewa została Anna Kułagin, a holownika H-13 Przemko Kamila Anna Jelonek. Obie jednostki poświęcił ks. ABP Sławoj Leszek Głódź. W imieniu ministra obrony narodowej głos zabrał wiceminister w tym resorcie Sebastian Chwałek, który odczytał list.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Dzisiejsze wodowanie i chrzest okrętów to ważna dla marynarzy Wojska Polskiego uroczystość (...). Powstanie tych okrętów świadczy o dobrej współpracy między instytucjami uczestniczącymi w modernizacji naszej marynarki. Będziemy kontynuować modernizację Wojska Polskiego, w tym Marynarki Wojennej. Dziękuję wszystkim osobom zaangażowanym w ukończenie budowy tych okrętów i życzę wytrwałości w dalszych działaniach na rzecz wzmocnienia obronności Polski - napisano w liście od szefa MON.
Pierwszy prototypowy niszczyciel min - ORP Kormoran (601) - został przekazany do służby w 2017 r. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Kolejny - Albatros - zwodowano i ochrzczono w październiku ub.r. Wówczas też położono stępkę pod trzeci z serii, czyli wodowaną teraz Mewę.

  • Za pomocą dźwigu zwodowano ostatni z serii sześciu holowników projektu B860 - H-13 Przemko.
  • Matka chrzestna holownika Kamila Anna Jelonek i Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding.
  • Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding.
  • Jednostki poświęcił ks. ABP Sławoj Leszek Głódź.

Przypomnijmy, że okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty, jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład wszedł Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Budowa pierwszego prototypowego okrętu z serii trwała ok. 2,5 roku. Potem trwały próby. Z kolei według wstępnych założeń Albatros miał trafić do służby w tym roku. Tego terminu nie udało się dotrzymać. Wodowana Mewa ma trafić do służby w 2022 r.

Niszczyciel min ORP Kormoran wszedł do służby



Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO.

Okręty typu Kormoran


Wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza. Mają prawie 58,5 m długości i 10,3 m szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.


Semko już odpłynął. Stocznia przekazała kolejny holownik



Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w tym roku. Trwają próby na piątym holowniku, H-3 Leszko, które potrwają do stycznia 2021 r. A teraz, tak jak zapowiadano, zwodowano ostatni z zamówionych, czyli H-13 Przemko.

Holowniki typu B860


Przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.

ORP Kormoran.

Miejsca

Opinie (126) ponad 10 zablokowanych

  • okrety dla marynarki wojennej

    bardzo dobrze, że buduje się nowe jednostki. dawno temu te okrety miały być budowane w Stoczni Nauta w Gdyni, niestety gdy w 2010 roku stoczniami polskimi zaczal się zajmować MARS rozpoczęła się upadłośc polskiego przemysłu okrętowego. np. w Naucie zaczęto walczyć ze spółkami córkami. A przy okazji różni cwaniacy okradali je np
    Stach F., Krzysztof G czy Wojciech S.
    Dzisiaj Nauta ma poważne klopoty.Do dziś nie zostali rozliczeni i ukarani za te działania.

    • 18 1

  • Bo cie odholuje i kazdy niszczyciel ucieka

    • 10 1

  • Czy ja dobrze zrozumiałem ? Budujemy statki od razu w pakiecie z holownikiem ?! (1)

    Wiadomo że się zepsuje więc holownik jest gratis :D

    • 13 5

    • Holownik jest gratis ale nie jako dodatek tylko z tytułu kar za opóźnienie dostawy :)))

      • 6 2

  • (2)

    Za czasów komuny liberalnej z lat 1990-2015 zniszczono przemysł stoczniowy oraz przemysł zbrojeniowy i obronny. Za nim się te straty odrobi miną lata. Te okręty powinny już być na wyposażeniu marynarki wojennej 20 lat temu. Komuchy i liberałowie to zdrajcy i sługusy Rosji i Niemiec.

    • 12 22

    • Takie kity to na Podlasiu.

      Kłamca,

      • 8 3

    • Jak rozkradziono stocznię

      w sieci film dokumentalny jest dostępny - niektóre z tych firm nadal działają a teraz na tych terenach działa deweloperka....

      • 3 8

  • Prawda o Stoczni Remontowa ShipBuilding jest zgoła inna!!!! (7)

    Nie rozumiem przechwałek i napinania się pana Prezesa i całej grupy kapitałowej, skoro od końca września br jest regularne ukracanie kadry i samych stoczniowców!
    W obecnej chwili ok 25% kadry bezpośredniej i zwłaszcza samych pracowników, stoczniowców z wydziałów kadłubowego i wyposażeniowego, a także innych/ są zwalniani i otrzymali takie wypowiedzenia (okres od 1 do 6 miesięcy)!!!! Lub nie przedłużanie umów 1 rocznych, co też jest nagminne...
    Stocznia nie ma zamówień, całe hale stoją puste, składy są puste, blach nie ma, maszyny i sprzęt konserwowane i malowane świeżą farbą dla picu.... Ogromne problemy z płatnościami dla podwykonawców (notoryczne opóźnienia)!!! Przyszłość widzę w czarnych barwach!

    • 25 7

    • Chyba ci się stocznie pomyliły (4)

      Z kadłubowni zwolnili 5 ludzi.
      25% z 300 produkcji to 5 osób? Panie chroń nas przed analfabetami matematycznymi.

      • 3 8

      • (2)

        Wiadomo nawet poza RSB, że od stycznia zacznie się rzeźnia. Zamówień nie ma bo rynek jest fatalny dla wszystkich stoczni a ostatnie kłopoty RSB mocno nadwyrężyły opinie na rynku. Jak ktoś ma stan umysłu obciążony propagandą sukcesu to nie widzi skraju przepaści, do której niestety ta stocznia również zaczęła się zbliżać. Bez ś.p. Soyki koniec niestety jest bliski i przesądzony.

        • 10 5

        • (1)

          Poproszę o źródło informacji

          • 3 1

          • Bar pod rurami :)

            • 15 1

      • naprawde 5 szok troszke wiecej i tylko bez partyjnych (nie w związkach)

        • 0 0

    • RSB

      To my chyba w innych stoczniach pracujemy. Jakie wypowiedzenia 6 miesięczne? Co to jest? Kolejny spanikowany siejacy zamęr?

      • 7 4

    • Prawda o RSB

      jest taka, że jako jedyna w Polsce stocznia buduje statki i okręty w pełni wyposażone.
      Prawda jest taka, że w 2020 roku ta stocznia przekazała, pomimo pandemii, armatorom 9 jednostek.
      Prawda też jest taka, że każda firma utrzymuje zatrudnienie takie aby zapewnić prawidłowe i nie zachwiane procesy produkcyjne.
      Prawda też jest taka, że w dniu wczorajszym zwodowano prom dla armatora z Kanady i żadne media tego nie zauważyli.
      Prawda też jest taka, że solą w oku dla wielu z różnych obszarów, jest to iż Remontowa Shipbuilding jest prywatną stocznią w prywatnej Grupie Kapitałowej Remontowa Holding SA

      • 1 1

  • Głódź poświęcił!!? Tego się po spółce z grupy Remontowa nie spodziewałem!.. Wstyd (1)

    • 19 5

    • Ale to mar woj zleca a nie stocznia

      Generał Głódź wciąż na posterunku, choć wątroba już nie ta co kiedyś :D

      • 8 1

  • Jak Głódź poświęcił, to ja bym już wolał takim holownikiem nie pływać...

    • 17 3

  • Holowniki to kamuflaż dla zmylenia wroga.

    Będą bronić przekopu mierzeji. Po trzy z każdej strony.

    • 15 4

  • Buduja statki (1)

    I zabijają ludzi.. . Budynki którymi zarządzają specjalnie zaniedbują; zalewane cyklicznie łajnem, przeciekajacy dach, sypiace się ściany. Ci co płacą siedzą i płaczą bo nikt niechce pomóc, a ci co nie płacili dostali mieszkania z miasta i fo tego stocznia umarzala im kilkudziesiecioletnie długi. .. Ludzie chorują tam na raka umierają, a oni tylko muruja okna z nadzieją, że reszta tez umrze i w końcu zaburza te budynki, a nowy twór SGC sprzeda ten teren

    • 6 2

    • Coś Ci się stocznie pomyliły;)

      • 5 3

  • brawo, brawo, brawo, nie będzie juz wstydu przed kolegami z Nato przypłynąć porządną motorówką

    a poza tym mega jestem dumny, że wszystko albo prawie wszystko dało się ogarnąć polskimi firmami i wykonawcami, super, wzmacniajmy gospodarkę w ten sposób, brawo!

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane