Miliardowa inwestycja Lotosu gotowa. Projekt EFRA zakończony

Zakończono kluczową inwestycję zrealizowaną wspólnie przez Grupę Lotos i Lotos Asfalt - projekt EFRA.
Zakończono kluczową inwestycję zrealizowaną wspólnie przez Grupę Lotos i Lotos Asfalt - projekt EFRA. mat.prasowe

Instalacje projektu EFRA są już w pełni gotowe i pomyślnie przeszły tzw. bankowy ruch testowy. Projekt EFRA, o wartości 2,3 mld zł, pozwoli spółce dodatkowo zarobić co najmniej 2 dolary na każdej baryłce przerobionej ropy. Dzięki tej inwestycji na rynek trafi dodatkowo rocznie blisko milion ton wysokiej jakości paliw. Grupa Lotos nie ustaje też w niesieniu pomocy w związku z pandemią koronawirusa.



Pomoc Lotosu w walce z koronawirusem



Koncern z Gdańska w ostatnich dniach aktywnie włączył się w pomoc i uruchomił kilka akcji wsparcia instytucji zmagających się z pandemią koronawirusa. Kilka dni temu Grupa Lotos za pośrednictwem Fundacji Lotos poinformowała, że przekaże 5 mln zł na walkę z koronawirusem. Pieniądze trafią do czterech szpitali - na Pomorzu i w woj. zachodniopomorskim. Potem Lotos zdecydował, że żołnierze 7. Pomorskiej Brygady Wojsk Obrony Terytorialnej, którzy pełnią służbę w związku z epidemią koronawirusa, będą mogli tankować paliwo za darmo.

Teraz podano, że Lotos przekaże 2 mln zł na paliwo dla 19 zakaźnych szpitali jednoimiennych w całej Polsce. To placówki wyznaczone przez ministra zdrowia do przyjmowania pacjentów chorych na COVID-19. Akcja jest współkoordynowana przez Ministerstwo Aktywów Państwowych.

- To nasza kolejna inicjatywa pomocy skierowana do służby zdrowia. Szpitale jednoimienne stanowią teraz główny front walki z epidemią koronawirusa i stąd wsparcie właśnie tych 19 placówek. Jako spółka Skarbu Państwa i firma społecznie odpowiedzialna pomaganie w takich sytuacjach uważamy za coś naturalnego. Jednocześnie chciałbym podziękować wszystkim pracownikom LOTOSU -  tym na stacjach paliw, na terenie zakładu oraz tym przebywającym na platformach - za ich zaangażowanie i odpowiedzialność w tym trudnym czasie - podkreśla Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

Ruch testowy projektu EFRA



Grupa Lotos dba, aby dostawy produktów na rynek nie były zagrożone. W zakładach praca odbywa się w normalnym trybie, dzięki temu udało się przeprowadzić tzw. bankowy ruch testowy Instalacji Projektu EFRA. Wymóg jego przeprowadzenia przewidywała umowa kredytowa na finansowanie tego przedsięwzięcia.

- Pomyślne przeprowadzenie bankowego ruchu testowego projektu EFRA to zakończenie kluczowej inwestycji zrealizowanej wspólnie przez Grupę Lotos i Lotos Asfalt - podkreśla prezes Paweł Jan Majewski. - To również kolejny dowód na to, że jako koncern w tym trudnym okresie konsekwentnie realizujemy nasze plany. Dzięki tej inwestycji na rynek trafi rocznie dodatkowo prawie milion ton wysokiej jakości paliw. Dzięki projektowi EFRA możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy w czołówce najbardziej zaawansowanych technologicznie rafinerii w Europie.
Zakończony bankowy ruch testowy (z ang. Lenders Reliability Test) polegał na przerobie maksymalnej, zgodnej z projektem, ilości wsadu oraz pełnej kontroli jakości i ilości powstających produktów. Jego celem było potwierdzenie warunków wymaganych umową kredytową. W trakcie testu stabilnie dociążano, będącą częścią kompleksu, instalację opóźnionego koksowania (DCU) oraz pozostałe instalacje w ramach wybudowanego kompleksu.


Rafineria Lotosu najnowocześniejszą w Europie



Początkowo jeden z największych projektów inwestycyjnych Grupy Lotos miał działać w drugim kwartale 2018. Wykonawca miał jednak problemy z kluczową instalacją projektu EFRA - instalacją DCU (opóźnionego koksowania). Dopiero w lipcu 2019 roku osiągnęła ona stan gotowości do rozruchu. Wcześniej Grupa Lotos aż trzykrotnie informowała o opóźnieniach w realizacji swojej największej w ostatnich latach inwestycji.

Dzięki projektowi EFRA zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji projektu ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji prac został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. Wartość projektu to 2,3 mld zł.

Nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw



Głównym celem projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Dzięki realizacji projektu EFRA zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji projektu EFRA marża przerobowa gdańskiej rafinerii zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.

Opinie (65) 2 zablokowane

  • To teraz za pół ceny (11)

    można oddać rafinerfie dla orlenu . Brawo Peace :-)

    • 54 10

    • lepiej do Orlenu niz do zagranicznego jak to drzewiej bywało za P0przednikow (kld,uw,ud i lewactwo) (3)

      • 12 20

      • A kolega powie kto jest właścicielem ORLENu ?

        Zdaje się, że Skarb Państwa ma jakieś 27% a 59% mają nieznani właściciele.

        Hmm... nieznani, ciekawe ?!?!?

        • 2 1

      • PO nie sprzedało LOTOSu - dzięki inwestycjom za PO rafineria jest najnowocześniejsza w UE (1)

        PO nie sprzedało LOtu - dzięki restrukturyzacji za PO, LOT zaczął przynosić zyski (które za PiS są marnowane kupowaniem upadłego Condora)

        PiS sprzedał Stocznię Gdańsk Ukraińcom, którzy doprowadzili ją do upadłości.

        • 2 1

        • tak jest. łapska precz od Lotosu.

          • 0 0

    • Za PO to byłby już Łukoil (2)

      • 17 17

      • PO już nigdy więcej (1)

        • 10 13

        • towarzysze pisu toczą pianę z ust, jak prawdę usłyszą o swoich nieudacznikach.

          • 0 0

    • A paliwo po 4.30 (2)

      Za Tuska to po 7 złotych było

      • 9 15

      • najpierw zapoznaj się z uwarunkowaniami rynku

        i kryzysem w jakich latach był (wraz z cenami za baryłkę) i się wtedy wypowiadaj.. :)

        • 14 4

      • Po 7 a nie 14 ?
        Piszesz głupoty Trollu Pisowski
        Nigdy paliwo nie było po 7 zł .

        • 11 4

    • Lewandowscy dali milon euro a taki Lotos 5 milionów ale PLN. Śmiać się czy płakać.

      • 10 5

  • Cudownie (4)

    Dalej rozbudowa terenu na rafinerią.

    • 7 1

    • To ruski pomysł aby rafineria była w tym miejscu , tak jak Nowa Huta obok Krakowa (3)

      Jest jeszcze parę takich lokalizacji w tajnym dokumencie . Kiedyś w latach 90 ktoś go udostepnil

      • 5 2

      • Haa (1)

        Jełopie, gdzie było miasto 50 lat temu, doucz się. Poza tym to był pomysł nasz: położenie nad morzem, aby zapewnić dostawy ropy i być mniej zależnym od rurociągu "Drużba".

        • 8 0

        • W tym

          Samym miejscu Gdańska z Elbląga nie przeniesli

          • 0 0

      • Usytuowanie blisko morza, blisko portu celem importu ropy a eksportu produktów na świat.

        Ciekawe czyim interesom mogła szkodzić taka lokalizacja bo mi się wydaje że np. rosyjskim.

        • 0 0

  • Boguś Kaszub- dziękujemy

    • 9 0

  • (4)

    Lotos ludzie zazadzajacy ta firma to cymbaly przekonalem sie osobiscie poziom glupoty czlowueka ktury rzadzi podmiotem nalezacym do lotosu mowil takie brednie ze wiem teraz na stowe ze to gamon byl

    • 6 34

    • A Ty mądrala ortografii się naucz.

      • 15 1

    • Rzondzi się pisze!

      • 6 1

    • potfierdzam

      prezesy, kierowniki to gupki

      • 10 1

    • Jak to

      Jesteś analfabetą a mówisz o nich że głąby. Czego ja nie rozumiem?

      • 9 0

  • Powinien być zapis w prawie (5)

    który uniemożliwia sprzedajnym kukłom w garniturkach sprzedaż takich strategicznych Spółek Skarbu Państwa (jak to było chociaż by z Ciechem SA, jak chcieli się pozbyć Lotosu, PKP Cargo, LOTu, PŻB i wielu innych).

    Pamiętajcie do końca, kto chciał to wyprzedać..........w nagrodę stołek w PE

    • 33 28

    • Twój tekst to powrót do PRL. W dalszej kolejności to gospodarka nakazowo-rozdzielcza. Dyktatura proletariatu. Idee Jaro wiecznie żywe.

      • 13 2

    • Tak mowil Walesa ale go nie sluchano

      • 1 5

    • (2)

      Panstwo ma zarządzać pływaniem promami? to teraz spojrz czemu Stena rosnie 6 razy szybciej niż PZB - bo jest prywatna czyli zdecydowanie lepiej zarządzana. A Ty chcesz żeby spolki były państwowe czyli gorzej zarzadzane, deficytowe i z dużo gorszą obsluga klienta. Spojrz co stało się z Alior Bankiem po "upaństwowieniu" - najpierw znaczne pogorszenie poziomu usług i podniesienie cen, a potem raportowanie straty netto całego banku. I tak w krótkim czasie bank stracił ponad 2 mld zł wartości, jest fatalnie zarządzany a dla klientów drogi i nieprzyjazny - to ilustacja roznicy miedzy prywatnym a panstwowym

      • 8 2

      • o

        nie martw sie o bank a o ludzi

        • 0 1

      • Prywatnemu jak pasuje to firmę zamknie raz dwa.

        Wiedziałem to w oba kierunki. Najpierw Niemiec dał zielone światło na rozwój, polskie przedstawicielstwo sprzedawało na cały świat z wyjątkiem USA i Chin.
        A potem zmiana, ludzie do zwolnienia a fabryka wygaszana.

        Pieniądz ma narodowość co widać w sytuacjach takich jak dziś i kto dokłada się na maseczki do szpitali.

        • 0 1

  • Pomyśleć, że w 2009 roku rząd PO chciał sprzedać Lotos Rosjanom. (7)

    Takie firmy muszą zostać w polskich rękach.

    • 46 31

    • I LOT też PO chciało sprzedać Niemcom (2)

      • 9 6

      • a teraz będą dopłacać Niemcom (1)

        za utrzymanie Condora, a chwalili się że to taki super interes.

        • 10 5

        • Czas pokaże

          Wystarczy pogadać z Chinami.

          • 2 1

    • Kto zapobiegł tej transakcji? Na pewno twój guru.

      • 8 1

    • a kto sprzedał Stocznę Ukraińcom ??

      a potem odkupił ruiny i pozostałości po tym co zostało za duuużą kasę. Przypomnij mi bo zapomniałem, ale pamiętam że Guzik i Solidarność klaskała za każdym razem i jak sprzedawali i potem jak kupowali.

      • 19 2

    • kas

      Trolu Pisowki ile za komentarz? Jak by chciał sprzedać to by sprzedał nie masz pojęcia to zajmi się lepiej zdalnym odrabianiem lekcji.

      • 3 0

    • Odwrotnie! Wówczas wybroniono przed wykupem akcji!

      Ale żeby to wiedzieć trzeba czytać biznesowe gazety a nie oglądać propagandy politycznej!!!

      • 1 0

  • A jak z pracą w Lotosie? (12)

    Pytam się tak szczerze o warunki pracy. Czy wynagrodzenia są godne i czy ludzie na stanowiskach są ogarnięci i mają wiedzę dotyczącą ich stanowiska?
    Czy łatwo przejść rekrutację oraz czy osoby rekrutujące znają się na tych stanowiskach na które rekrutują.

    Ostatnio kolega był na rozmowie w dziedzinie chłodnictwa (duża firma zajmująca się klimatyzacją i chłodnictwem) i "pani" rekruterka nie wiedziała chociażby co to jest "zawór rozprężny" :D

    • 14 4

    • To nie rekruterka ma wiedzieć, rekruterka ma sprawdzić, czy nie będziesz zasypiać do pracy, czy przychodzić pijany, czy jesteś odpowiedzialny, czy uprawiasz spychologie, czy udajesz głupszego niż jesteś;) albo mądrzejszego niż jesteś;)

      • 13 5

    • A co to jest godna płaca? Godny człowieczku?

      • 2 5

    • Nie masz szans, widząc co napisałeś.

      • 5 4

    • rodzina na swoim (1)

      Praca dla swoich. Córeczki, synkowie, brataniczki, siostrzeniczki. Stanowisko zależy od długości rączek załatwiającego.

      • 13 9

      • to jak to ma się do ofert pracy ?

        Kwalifikowany pracownik ochronyGdańsklotos ochrona
        Księgowa/y (umowa na zastępstwo)GdańskGrupa lotos s.a.
        Młodszy inżynier mechanik do Postoju RemontowegoGdańskGrupa lotos s.a.
        Pracownik techniczny - mechanikGdańsklotos serwis
        Kierownik Działu BHPGdańskGrupa lotos s.a.
        Specjalista ds. BHPGdańsklotos asfalt
        Aparatowy EFRAGdańsklotos asfalt
        Pracownik obsługi urządzeń załadowczychGdańsklotos asfalt
        Młodszy inżynier automatyk do Postoju RemontowegoGdańskGrupa lotos s.a.
        Operator Agregatu Cementacyjnego na platformach na Morzu BałtyckimGdańsklotos petrobaltic
        Automatyk na platformach na Morzu BałtyckimGdańsklotos petrobaltic
        Specjalista ds. wsparcia użytkownikówGdańsklotos petrobaltic
        Specjalista - Biuro Kontrolingu i AnalizGdańsklotos kolej
        Specjalista ds. rozliczeń finansowych inwestycjiGdańskGrupa lotos s.a.
        Starszy Specjalista w Biurze StrategiiGdańskGrupa lotos s.a.

        Czyżby szukali tylko córeczki, synków , brataniczki itd? Czy w polsce jest zakaz pracy braci w jednej firmie? Jeśli ojciec pracuje jako chemik a córka właśnie skończyła chemie to nie może pracować w tej samej firmie jak potrzebują do pracy chemika ?

        • 7 0

    • Nie narzekam.

      Niedługo wpłynie premia roczna.

      • 7 3

    • Pit za 2019 (2)

      85 tys. dochodu, 2 lata stazu pracy.

      • 2 9

      • A kto co to załatwił lepiej napisz ?

        • 0 1

      • Kolego, a na jakim stanowisku jeśli można wiedzieć?

        • 0 0

    • Nie musiała wiedzieć

      Wystarczyło, że miała dobry zawór i chęć szczerą.

      • 0 1

    • Chłopie, a Ty wszystko wiesz???

      • 0 0

    • Ale po co jej to?

      Miala patrzec w oczy czy prawde mowi czy klamie

      • 0 0

  • (1)

    Dlaczego Lotos wspomaga już któryś raz placówki zachodniopomorskie? Może ktoś by przypomniał działania w odwrotnym kierunku, bo ja takich nie znam.

    • 9 1

    • Bo Jojo jest z tamtąd?

      • 1 0

  • wow... (9)

    Tak się chwalą sukcesami ale jak przychodzi do podwyżek płac to jednym dają 2% innym 1% a jak czytam ich "oczku w głowie" tylko 0,8 % ( spółce która przynosi największe zyski). O 13 pensji nie wspomnę bo pomimo tak wielkich sukcesów, takich gigantycznych zysków pracownicy nie wypracowali sobie 13 pensji. Ale prezes Lotosu , ma tak miękkie serce iż łaskawie przyznał pracownikom wypłatę 13 pensji. Dziwi mnie tylko że nastąpi to 10 kwietnia a nie 10 maja !

    • 24 10

    • Pracownik (1)

      Żenada z tymi podwyżkami ale to prawda, już mają oferty na Olx chętnych do pracy bo ich poprostu brakuje bo tak nas traktują,. Kiedyś to pracownik po studiach a teraz zwykła łapanka z ulicy.

      • 13 2

      • Niestety (dla nas pracowników) właśnie kończy się czas pracownika na rynku

        ludzi szukających pracy będzie więcej, wzrośnie bezrobocie, osłabiona złotówka zdrenuje nasze portfele a rząd będzie zmuszony szukać nowych źródeł dochodu, czyli pojawią kolejne podatki.

        Jak jeszcze wprowadzą podatek katastralny to załamanie się rynek nieruchomości tj. ich wartość będzie dodatkowo maleć i część "inwestorów" będzie chciało się pozbyć lokali/domów.

        • 0 0

    • Nie narzekaj.....

      Zwolnisz sie to zatesknisz za lotosem....

      • 4 8

    • Duża odpowiedzialność i wymagania za śmieszne pieniądze .

      • 3 1

    • Wow sie czlowieku (1)

      A gdzie indziej ty masz takie bonusiki jak w ramce heh

      • 1 2

      • W górnictwie Pani, w górnictwie ;-)

        Prawda taka że jest różnie. Prywaciarz nie da Ci trzynastki ale na koniec roku dostaniesz "premię roczną w gotówce".

        • 0 0

    • Chłopie ciesz się z bonusów i 13tek... (1)

      Idź do prywaciarza i licz na 13tki czy wysokie podwyżki bez grożenia odejściem... Życzę powodzenia. BTW obecnie ludzie się cieszą że jeszcze robotę mają. Czasy sie właśnie zmieniają i najlepiej będzie pracować w spółkach skarbu państwa bo prywatni zaczynają niestety bankrutować.

      • 0 2

      • A kolega stwierdził inaczej, fajne te ich bonusy, 13-ki, szkolenia,

        ale ja mam samochód służbowy i 10 000 zł na rękę co miesiąc więc do "moje standardu" trochę im nadal brakuje.

        A to zwykły serwisant w międzynarodowej firmie. Więc są tacy co mają lepiej i tacy co mają gorzej

        • 0 0

    • OOO

      Przy okazji dla niewtajemniczonych, w Lotosie wprowadzono widełki płacowe, przez które część "zwykłych" pracowników przeważnie z długoletnim stażem nie otrzymała w tym roku podwyżek, a np. dla dyrektorów owe widełki zwiększono z 24 tys. do 36 tys.

      • 1 0

  • Zamiast kasę do ministerstwa, które mówi wszystkim ze kasy mają dużo, to

    lepiej dać szpitalom respiratory, a personelowi i pacjentom maseczki!!! Sprzęt a nie kasa! Minister oznajmił ze kasy mają w brud!! Weźcie sie pijarowcy do roboty i kupcie choćby maseczki!

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane