Miliardowa inwestycja Lotosu gotowa. Projekt EFRA zakończony

Najnowszy artukuł na ten temat

Lotos. Dywidenda 1 zł na akcję

Zakończono kluczową inwestycję zrealizowaną wspólnie przez Grupę Lotos i Lotos Asfalt - projekt EFRA.
Zakończono kluczową inwestycję zrealizowaną wspólnie przez Grupę Lotos i Lotos Asfalt - projekt EFRA. mat.prasowe

Instalacje projektu EFRA są już w pełni gotowe i pomyślnie przeszły tzw. bankowy ruch testowy. Projekt EFRA, o wartości 2,3 mld zł, pozwoli spółce dodatkowo zarobić co najmniej 2 dolary na każdej baryłce przerobionej ropy. Dzięki tej inwestycji na rynek trafi dodatkowo rocznie blisko milion ton wysokiej jakości paliw. Grupa Lotos nie ustaje też w niesieniu pomocy w związku z pandemią koronawirusa.



Pomoc Lotosu w walce z koronawirusem



Koncern z Gdańska w ostatnich dniach aktywnie włączył się w pomoc i uruchomił kilka akcji wsparcia instytucji zmagających się z pandemią koronawirusa. Kilka dni temu Grupa Lotos za pośrednictwem Fundacji Lotos poinformowała, że przekaże 5 mln zł na walkę z koronawirusem. Pieniądze trafią do czterech szpitali - na Pomorzu i w woj. zachodniopomorskim. Potem Lotos zdecydował, że żołnierze 7. Pomorskiej Brygady Wojsk Obrony Terytorialnej, którzy pełnią służbę w związku z epidemią koronawirusa, będą mogli tankować paliwo za darmo.

Teraz podano, że Lotos przekaże 2 mln zł na paliwo dla 19 zakaźnych szpitali jednoimiennych w całej Polsce. To placówki wyznaczone przez ministra zdrowia do przyjmowania pacjentów chorych na COVID-19. Akcja jest współkoordynowana przez Ministerstwo Aktywów Państwowych.

- To nasza kolejna inicjatywa pomocy skierowana do służby zdrowia. Szpitale jednoimienne stanowią teraz główny front walki z epidemią koronawirusa i stąd wsparcie właśnie tych 19 placówek. Jako spółka Skarbu Państwa i firma społecznie odpowiedzialna pomaganie w takich sytuacjach uważamy za coś naturalnego. Jednocześnie chciałbym podziękować wszystkim pracownikom LOTOSU -  tym na stacjach paliw, na terenie zakładu oraz tym przebywającym na platformach - za ich zaangażowanie i odpowiedzialność w tym trudnym czasie - podkreśla Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

Ruch testowy projektu EFRA



Grupa Lotos dba, aby dostawy produktów na rynek nie były zagrożone. W zakładach praca odbywa się w normalnym trybie, dzięki temu udało się przeprowadzić tzw. bankowy ruch testowy Instalacji Projektu EFRA. Wymóg jego przeprowadzenia przewidywała umowa kredytowa na finansowanie tego przedsięwzięcia.

- Pomyślne przeprowadzenie bankowego ruchu testowego projektu EFRA to zakończenie kluczowej inwestycji zrealizowanej wspólnie przez Grupę Lotos i Lotos Asfalt - podkreśla prezes Paweł Jan Majewski. - To również kolejny dowód na to, że jako koncern w tym trudnym okresie konsekwentnie realizujemy nasze plany. Dzięki tej inwestycji na rynek trafi rocznie dodatkowo prawie milion ton wysokiej jakości paliw. Dzięki projektowi EFRA możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy w czołówce najbardziej zaawansowanych technologicznie rafinerii w Europie.
Zakończony bankowy ruch testowy (z ang. Lenders Reliability Test) polegał na przerobie maksymalnej, zgodnej z projektem, ilości wsadu oraz pełnej kontroli jakości i ilości powstających produktów. Jego celem było potwierdzenie warunków wymaganych umową kredytową. W trakcie testu stabilnie dociążano, będącą częścią kompleksu, instalację opóźnionego koksowania (DCU) oraz pozostałe instalacje w ramach wybudowanego kompleksu.


Rafineria Lotosu najnowocześniejszą w Europie



Początkowo jeden z największych projektów inwestycyjnych Grupy Lotos miał działać w drugim kwartale 2018. Wykonawca miał jednak problemy z kluczową instalacją projektu EFRA - instalacją DCU (opóźnionego koksowania). Dopiero w lipcu 2019 roku osiągnęła ona stan gotowości do rozruchu. Wcześniej Grupa Lotos aż trzykrotnie informowała o opóźnieniach w realizacji swojej największej w ostatnich latach inwestycji.

Dzięki projektowi EFRA zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji projektu ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji prac został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. Wartość projektu to 2,3 mld zł.

Nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw



Głównym celem projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Dzięki realizacji projektu EFRA zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji projektu EFRA marża przerobowa gdańskiej rafinerii zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.

Opinie (65) 2 zablokowane

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...