• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion euro na projekt terminalu LNG w Gdańsku

Robert Kiewlicz
25 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Inwestycja w Gdańsku jest powiązana z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu. Na zdjęciu metanowiec "Al Nuaman" z katarskim LNG wpływa do Gazoportu w Świnoujściu. Inwestycja w Gdańsku jest powiązana z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu. Na zdjęciu metanowiec "Al Nuaman" z katarskim LNG wpływa do Gazoportu w Świnoujściu.

Kwotą 1,05 mln euro dofinansuje projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos i Gaz-System Komisja Europejska. Chodzi o przygotowanie "Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG". Terminal LNG w Gdańsku ma pełnić rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw. Jednocześnie Gaz-System pracuje nad projektem pływającego terminalu regazyfikacyjnego na Zatoce Gdańskiej.



Projekt terminalu LNG to na razie prace studyjne, których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji w Gdańsku. Jest on powiązany z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu z 5 mld m sześc. do 7,5 mld m. sześc. gazu rocznie. Przygotowywane obecnie studium wykonalności instalacji w Świnoujściu o dodatkowe pojemności magazynowe stwarza realną możliwość stworzenia rynku przeładunku i dystrybucji LNG w Polsce i regionie.

Czytaj też: Pływający terminal na Zatoce Gdańskiej w 2021 roku

W zamyśle realizacja projektu budowy bazy LNG w Porcie Gdańsk ma m.in. zapewnić infrastrukturę umożliwiającą wykorzystanie LNG jako paliwa w żegludze morskiej w trójmiejskich portach oraz zapewnić warunki dla lokalnego magazynowania LNG z możliwością jego wykorzystania zarówno do celów energetycznych (np. w rafinerii Grupy Lotos lub do zasilania statków w porcie w energię elektryczną), czy jako paliwo w transporcie morskim i lądowym.

Więcej:Terminal gazowy na Pomorzu. Lotos szykuje się do inwestycji

Istnieje też możliwość przyłączenia magazynu LNG do sieci gazowej wysokiego ciśnienia na terenie rafinerii Grupy Lotos.

Gaz-System pracuje też nad projektem pływającego gazoportu na Zatoce Gdańskiej. Spółka wyłoniła już wykonawcę studium wykonalności pływającego terminalu regazyfikacyjnego wraz z pracami przygotowawczymi. Terminal typu Floating Storage Regasification Unit może rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 roku. Szacunkowy koszt jego budowy to blisko 3 mld zł.

Pływający terminal LNG w porcie Kłajpeda.

Miejsca

Opinie (15) 1 zablokowana

  • Co się dzieje, z gazem w domu. (1)

    Śmierdzi niczym z pisuaru i dziwnie się pali.
    Czy to w ramach +500, dają gorszy sort w rury gazowe?

    • 1 9

    • A gdzie mieszkasz? Moze ten katarski juz masz? Ktoz to wie?

      • 0 0

  • Kiedy terminal na NOS ? na tym sie jezdzi a nie LPG

    • 0 0

  • (4)

    dofinansowanie 1 mln euro czyli razem co najmnie 2 mln euro to jest 5 mln zł
    czy nie za dużo?

    • 0 6

    • na studium wykonalności wystarczy, na projekt techniczny statku FSRU - nie (2)

      • 2 0

      • przeciez ten projekt nie dotyczy (1)

        FSRU

        • 1 0

        • A czego?

          A czym niby ma byc plywajacy terminal? Ciekle prosto do kuchenek ma ladowac?

          • 0 0

    • Naucz się czytać ze zrozumieniem.

      • 2 0

  • LOTOS a import LNG (3)

    Gaz System rozumiem, ale czy ktoś kompetentny mógłby wyjaśnić co wspólnego miałby mieć Lotos z importem skroplonego gazu?

    Z artykułu wynika że mógłby być jednym z odbiorców, ale po co miałby inwestować w budowę terminala? - przecież to firma paliwowa a nie importująca gaz, chyba że cały ten gaz byłby na potrzeby Lotosu.

    • 1 9

    • LPG powstaje i jest używane w procesach rafinacji i produkcji paliw (2)

      czasami nadwyżki LPG lepiej jest sprzedać na rynku a zastąpić innym medium, np gazem ziemnym;

      • 1 0

      • LNG a nie LPG (1)

        W artykule jest mowa o LNG a nie LPG. Prawie to samo a robi różnice.

        Każda firma szuka nowych biznesów a nowym biznesem jest (będzie) bunkrowanie i dystrybucja LNG. I chyba o to chodzi.

        • 0 0

        • zgadza się, ale gaz ziemny to właśnie LNG

          rafineria w procesach rafinacji produkuje LPG i zamiast użyć ten gaz, kupuje tańszy gaz ziemny (np. LNG) a LPG sprzedaje;

          • 0 1

  • W Gdańsku czy na Zatoce Gdańskiej

    to jest różnica

    • 2 4

  • Jeden ogarnięty redaktor - brawo.

    Gamonie w Wyborczej pomylili projekty.

    • 14 2

  • No i gitara, wykorzystywać kasę z UE!!!

    Trzeba zwiększyć wykorzystanie środków z UE bo ostatnie dwa lata były mizerne

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane