• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Minister zaskoczony protestami w Lotos Kolej. Kolejarze zastrajkują?

Robert Kiewlicz
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.
  • Protesty w lutym 2017 roku w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu.

Minister energii, Krzysztof Tchórzewski, jest zaskoczony protestami w Lotos Kolej. Zapewnia, że zmiany osobowe w spółce to żadne "polowanie na czarownice", a pracownicy są wynagradzani bardzo dobrze - zgodnie z ideami Prawa i Sprawiedliwości, a nie praktyką biznesową. Stąd minister wyciąga wniosek, że protesty w firmie muszą być przez kogoś inspirowane. Sami kolejarze mówią, że pomimo protestów i wcześniejszych obietnic konflikt w ich spółce do dzisiaj nie został rozwiązany, a sytuacja w firmie jest tak napięta, iż w każdym momencie może dojść do strajku.



Protesty w Lotos Kolej to pierwsze tego typu wystąpienia w spółce Grupy Lotos. Wcześniej wszelkie konflikty udawało się rozwiązywać za pomocą dialogu. Przypomnijmy, że 16 lutego 2017 roku, w spółce Lotos Kolej rozpoczął się protest. Chodziło o zwolnienie ze stanowiska dyrektora ds. operacyjnych, Mirosława Łosińskiego. Pracownicy chcieli jego przywrócenia do pracy i natychmiastowego zwolnienia ze stanowiska nowego wiceprezesa spółki, Pawła Makurata. Protest był kontynuowany przez kolejne dni. Dopiero w środę, 22 lutego, udało się uzyskać kompromis, a dyrektor Łosiński został przywrócony na stanowisko.

Zarząd Grupy Lotos podjął decyzję o przeprowadzeniu w trybie pilnym kompleksowej analizy dotyczącej sytuacji spółki Lotos Kolej i działań podejmowanych przez jej zarząd. Dalsze decyzje dotyczące spółki miały być uzależnione od wyników tej analizy. Choć audyt w spółce zakończył się na początku kwietnia, to Grupa Lotos do dzisiaj nie poinformowała o jego wynikach. Spółka nie odpowiedział też na nasze pytania w tej sprawie. Jak udało się nam dowiedzieć, wyniki kontroli trafiły na biurko ministra energii i są obecnie przez niego analizowane.

Czytaj też: Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?

Sytuacja w spółce nie uległa jednak poprawie. Powiększył się jedynie zarząd spółki. Obecnie w jego skład wchodzą trzy osoby: Henryk Gruca - prezes zarządu, oraz dwaj wiceprezesi - Paweł MakuratMaciej Piotrowski. Wcześniej zarząd LK przez wiele lat był jednoosobowy. W najbliższym czasie powołana ma też zostać Rada Nadzorcza spółki.

Po lutowych protestach sytuacją w Lotos Kolej zainteresowali się posłowie. 20 kwietnia 2017 roku o sytuacji w spółce rozmawiano na sejmowej Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa.

- W Lotos Kolej płaca jest wyższa o 30 proc. niż w innych spółkach kolejowych. Świadczenia pracownicze rosną. Średnie wynagrodzenie wynosi ok. 5,5 tys. zł, a z dodatkami nawet 8,3 tys. zł. Wzrost świadczeń jest wyraźnie propracowniczy, według idei Prawa i Sprawiedliwości - stwierdził minister energii Krzysztof Tchórzewski. - Dlaczego pracownicy mają protestować? To jednoznacznie pokazuje, że sytuacja w spółce musi być przez kogoś "nakręcana", a dodatkowo w firmie stosowany jest zbyt rodzinny sposób zarządzania.

Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej w lutym 2017 roku.


Pracownicy Lotos Kolej, którzy byli obecni podczas obrad Komisji stwierdzili, że konflikt nie dotyczy płac, a jedynie sposobu pracy wiceprezesa Pawła Makurata.

- Płace są wysokie, bo pracownicy zarabiają je przy dodatkowych 400 nadgodzinach rocznie. Sytuacja w Gdańsku jest trudna, bo na prezesa daliście nam syna profesora z Uniwersytetu Gdańskiego, który wcześniej zajmował się sportem i nie ma pojęcia o kolejnictwie - stwierdził dyrektor Mirosław Łosiński. - Ten człowiek w trzy miesiące potrafił nastawić przeciwko sobie całą firmę. Przypominam, że już 14 lutego 2017 roku zgłosiłem do władz Grupy Lotos stosowanie mobbingu i możliwość popełnienia przestępstwa przez wiceprezesa Makurata poprzez wynoszenie z firmy poufnych dokumentów. W zamian zaproponowano mi zwolnienie z pracy, którego nie przyjąłem. Następnie wręczono mi dokument o nieświadczeniu pracy do 30 czerwca 2017. Jak tutaj nie mówić o "polowaniu na czarownice". Oczywiście trafiają u nas do pracy ludzie z polecenia, są to jednak wyłącznie ludzie z polecenia PiS-u.
Więcej: Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?

- Od dłuższego czasu szukaliśmy pomocy, aby rozwiązać konflikt w spółce. Wysłaliśmy listy do prezesa Jarosława Kaczyńskiego, premier Beaty Szydło. Spotkaliśmy się z poseł Dorotą Arciszewską-Mielewczyk, od której usłyszeliśmy, że jesteśmy niereformowalni, bo nie akceptujemy zmian. Natomiast poseł Janusz Śniadek odesłał nas do NSZZ "Solidarność" - mówił podczas obrad Komisji Radosław Czerniak, maszynista instruktor. - Ciekawostką jest, że w Grupie Lotos "Solidarność" ma 20-30 członków na 5,5 tys. pracowników. Taką siłę ma ten związek. Nie jesteśmy przeciwko partii rządzącej. Sam, choć teraz jest mi wstyd, głosowałem na prezydenta Andrzeja Dudę. Od przedstawicieli PiS-u nie otrzymaliśmy jednak żadnej pomocy.
Po zakończeniu obrad minister Krzysztof Tchórzewski zapowiedział, że dokładnie przyjrzy się sytuacji w spółce i przyjedzie na rozmowy z pracownikami Lotos Kolej do Gdańska. W tym tygodniu w spółce rozpoczną się też starania o umożliwienie przeprowadzenia przez związki zawodowe referendum dotyczącego strajku w Lotos Kolej.

Skoczny protest pracowników Lotos Kolej.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (125) 7 zablokowanych

  • Zwolnic jak nie chca pracowac. W PUP znajdzie sie setki, ktorzy taka prace podejma z pocalowaniem reki. (5)

    • 9 17

    • (2)

      Tylko pytanie, czy te osoby będą fachowcami.

      • 9 3

      • obecni fachowcy to niby kto? (1)

        gdzie teraz koncza szkoly? Zwykle lesery po liceum i szkole policealnej góra.

        Poza tym juz teraz szkoli sie maszynistow wsrod absolwentow szkol technicznych..

        • 2 4

        • Był remont byli różni ludzie z różnych firm nawet i z pośredników za 13z/h i co tacy fachowcy nie potrafią prosto połączeń kołnierzowych skręcić, uszczelki prawidłowej wsadzić, pilnować cały czas ich trzeba było a swoją robotę kiedy zrobić? Zapraszamy chętnych zobaczymy czy taka prosta to jest praca, w rurociągu nie płynie czekolada co w razie nieszczelności się nic nie stanie

          • 1 0

    • To dawaj do LK , mówie ci , sielanka . Praca 7 dni w tygodniu i w dzień i w nocy (1)

      ,co trzecia niedziela wolna , w swieta tez sobie popracujesz , a potem zrobisz 400 nadgodzin w całym roku i bedziesz sie chwalił ile zarobiłeś przed sąsiadami . a do tego dodaj jeszcze darmowe godziny w transporcie do pracy lub z pracy . i na wypoczynku gdzies w kraju . A Twoje dzieci beda na ciebie mówiły proszę Pana .
      A więc chodź pocałuj rękę i pracuj.

      • 2 1

      • Dokładnie tak jest.Darmowy transport ha ha ha...wszyscy są tak strasznie oburzeni że maszyniści i rewidenci są dowożeni do miejsca pracy firmą przewozową.Dlaczego nikt nie wspomni,że pracę zaczynamy o 7 a wyjeżdżam z domu o 3 i nikt mi tych godzin nie wlicza.W lutym miałem 45 takich godzin za free.

        • 0 0

  • HA

    Takich jak Pan Radosław Czerniak jest dużo dużo więcej... np. JA :/

    • 5 4

  • Lotos Kolej

    Pracownicy z Lotos Kolej byli również w sejmie. Film jest dostępny w sieci, proponuję najpierw obejrzeć a później komentować ,bo jak widzę niektóre opinie to ręce mi opadają.

    • 8 1

  • Bliska mi osoba pracuje w Lotos Kolej, (2)

    wiem nieco na ten temat. Osoby komentujące sprawę nazywając pracowników darmozjadami oszukują sami siebie. PISIORY próbują zniszczyć ciężką pracę tych ludzi ,zwolnić fachowców ,zatrudnić nowicjuszy. To moja opinia ,chętnie poczytam odpowiedzi na nią.

    • 19 6

    • ci fachowcy tez kiedys zaczynali i byli nowicjuszami (1)

      normalna sprawa, wymiana pokolen i zdobywanie doswiadczenia.

      • 1 3

      • Lotos KOlej to tylko maszynisci i instruktor czy ktos/cos jeszcze ?

        Bo serwis lokomotyw odbywa sie w PKP. Serwis albo jest gwarancyjny albo "panstwowy" z lotosu jedynie wpada maszysnista na kawe :)

        • 0 4

  • Podobno dziś chcieli zlinczować pisiewicza ale uprosił dyrektora by go ratował ;)

    W dzienniku telewizyjnym TVPis cisza ;)

    • 6 4

  • (3)

    Znam gościa co jest maszynistą w Lotos Kolej, prawie cały czas siedzi w domu, raz na jakiś czas jedzie na 2-3 dni i płacą mu za samą dyspozycyjność gotowość do pracy i ma 6 tys na rękę!Banda i tyle!Gościu pojęcia nie miał o kolei ale ojciec też z Lotosu go wsadził i po 2 latach wielki maszynista, chla jak cholera ale widać że włos mu z głowy nie spada.Firma rodzinna.

    • 6 21

    • Zresetuj swój mózg bo piszesz totalne bzdury nic nie wiesz o pracy na kolei.

      • 6 3

    • jakim mnie stworzyłeś takim masz

      No w końcu coś o sobie powiedziales mało za dyspozycję ja dostaje 7.500 to jakiego Ty masz znajomego ze tak mało ma chyba jakiś nowy u nas każdy ma ponad 7.500 bez nadgodzin tak tata mu załatwił od razu prawo kierowania dostał a mama mu załatwiła ze tylko traxxem jeździ a brat ze tylko do ZTB i ciocia że wraca do lotosu helikopterem dawaj do nas też tak będziesz miał na początku to przez rok nie robisz a pieniądze same na konto się przelewaja

      • 6 3

    • Hrabia to jest fachowiec pewnie na Amtrakach w USA jeździł

      • 3 1

  • fachury (1)

    Zwyczajne hieny.Kolejarze co to wożą lotosowy monopol..

    • 4 4

    • hiena to cię zrobiła i robotę spie.......

      • 1 1

  • Starzy pracownicy juz się życiu nachapali kasy więc..

    ..KOLEJ na innych.

    • 2 1

  • gdzie wejdą pisiaki tam kłótnie z robotnikami -PRZYPADEK ? (1)

    • 5 2

    • SKW

      Tak to przypadek

      • 1 0

  • gdzie wejdą pisiaki tam kłótnie z robotnikami -PRZYPADEK ?

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane