• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejsze przychody i większe przeładunki Portu Gdynia

erka
14 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku). Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku).

Gdyński port zanotował w 2013 roku najwyższą w historii spółki wielkość przeładunków (17,66 mln ton), najlepszy wynik w grupie ładunkowej drobnicy (ponad 11 mln ton) i największą liczbę podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków unijnych, na łączną kwotę dofinansowania - ponad 210 mln zł.



Przychody z działalności operacyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia w 2013 r. ukształtowały się na podobnym poziomie, jak w roku poprzedzającym i wyniosły 151 mln zł. Zwiększyły się przychody z opłat portowych w wyniku wzrostu przeładunków w Porcie Gdynia do 17,7 mln ton. Dzięki przebudowie budynku Posti przy ul. Polskiej 13A zobacz na mapie Gdyni na biurowiec, wzrosły również przychody z najmu i dzierżawy.

Przychody ogółem wyniosły 177 mln zł, co oznacza spadek o 7,5 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. O ich zmniejszeniu zadecydowały niższe przychody finansowe z lokowania nadwyżek finansowych w bezpiecznych instrumentach finansowych, w związku z obniżką polskich stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu. Konsekwencją spadku wyniku na działalności finansowej było zmniejszenie zysku netto za 2013 r. o 22,3 proc. do 44 mln zł. Koszty działalności gospodarczej ZMPG SA w 2013 roku spadły o 1,7 proc., przy czym zmniejszenie dotyczyło działalności operacyjnej, co przełożyło się na wzrost rentowności podstawowej działalności, tj. zarządzania obszarem portu - zysk ze sprzedaży był wyższy o blisko 25 proc.

Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku). Wynik ten został osiągnięty m.in. dzięki realizowanym procesom inwestycyjnym poprawiającym infrastrukturę portową (pogłębianie, przebudowa nabrzeży, modernizacja układu kolejowo-drogowego, itp.) i procesom prywatyzacyjnym, w których pozyskano istotnych partnerów biznesowych. Jedyny niedosyt w obrotach ładunkowych to przeładunki paliw płynnych.

W osiąganiu rekordowych rezultatów niewątpliwie udział swój ma działalność inwestycyjna ZMPG. W latach 2003-2013 gdyński port zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł (w tym około 77 proc. w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 687 mln zł pochodzi ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG i prywatyzacji spółek portowych) oraz około 76 mln zł z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych  na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł.
erka

Miejsca

Opinie (32)

  • życzymy Gdyńskiemu Portowi samych sukcesów!

    Powodzenia i oby tak dalej. Wszystkie porty w Europie dobrze się rozwijają, oby nasze - Gdynia i Gdańsk również.

    • 59 3

  • Tak trzymać (1)

    Polskie porty powinne być strategiczne nad bałtykiem

    • 36 0

    • Gdański DCT już jest

      • 2 2

  • (2)

    Rewelacyjny tytuł. Port w Gdyni ma rekordowe przeładunki, rentowność działalności podstawowej wzrosła, a na stronie tytułowej czytamy o mniejszych przychodach . Dopiero z treści wynika, że są one spowodowane spadkiem oprocentowania papierów wartościowych w które inwestowane są nadwyżki finansowe. Normalnie czarowanie rzeczywistości jeżeli chodzi o Gdynię jest na tym portalu niesamowite.

    • 42 10

    • jo tam wymyślasz dyrdymały

      • 6 7

    • Czyli gdyby były straty finansowe na nadwyżkach, to też powinny być "ukrywane"?

      Niektórym nigdy nie dogodzisz...
      Jak nie umie się czytać ze zrozumieniem tytułów, to nic dziwnego, że potem ma się dysonans poznawczy. Przedsiębiorstwa mogą mieć 100% wyższe obroty, a upaść z powodu braku płynności spowodowanej złymi decyzjami dot. inwestycji nadwyżek finansowych.

      No, chyba że dla kogoś nawet posiadanie nadwyżek finansowych jest czymś złym, a dobre jest jedynie branie wielomilionowych dotacji unijnych, jak w Rębiechowie (ok. 20 mln euro unijnych dotacji na terminal przed Euro 2012 i niedawno dodatkowe 5 mln euro na podniesienie kategorii; więcej niż cała "szkodliwie konkurencyjna inwestycja" w Kosakowie).

      • 1 2

  • uwaga (1)

    tak szybko pracują, że kontenery są niezabezpieczone i spadają z ciężarówek

    • 10 13

    • Te... Mądrala... ten kontener to z Gdańska jechał !

      • 6 2

  • Gratulacje!

    Super wynik. Trzymać wysoki poziom, i przyczyniać się do rozwoju miasta. Oby tak dalej!

    • 21 3

  • ooo

    dlatego zlikwidowano stocznie , bo sie opłaca, inni na nas krocie mają a polaki sie cieszą , jeszcze chwila i porty tez sprzedadzą jak wszystko.

    • 6 11

  • jas

    zerknijcie na mapę ruch statków , następnie kliknijcie na minus i zerknijcie co się dzieje np, po lewej .
    Polska to biały punkt na mapie.

    • 6 2

  • Jak to jest? (6)

    Jak to jest że port przeładowuje więcej o 7,9%, koszty własnej obsługi maleją o 1,7% a mimo wszystko zysk spada i to o ponad 20% z powodu "lokowania nadwyżek finansowych w bezpiecznych instrumentach finansowych"
    Ten kto zarządza tymi nadwyżkami powinien chyba tam stracić robotę...

    Poza tym dobra wiadomość że przeładowywane jest więcej.

    • 19 3

    • (3)

      Czytaj ze zrozumieniem. W zeszłym roku spadło w polskich bankach oprocentowanie od lokat, a fundusze inwestycyjne również nie płaciły rewelacyjnie za jednostki uczestnictwa. W związku z dużymi środkami finansowymi dysponowanymi przez port, nawet niewielkie zmiany oprocentowania mają wpływ na wynik finansowy portu, co nie oznacza, że port nieoptymalnie nimi gospodaruje.

      • 2 0

      • a nie mozna by tym portom zabrac tych nadywzek? (2)

        jak tyle nadwyzek maja to moze jakis podatek od wzbogacenia + wysoki vat i jakies inne opłaty a` la podatki. Niech dzielą sie w imie sprawiedliwosci solecznej.

        • 0 1

        • Nie można. Port ma ustawowy obowiązek przeznaczać te środki na rozwój portu i to robi. Na inwestycje modernizacyjne i rozwojowe port przeznaczy w najbliższych latach setki milionów złotych, podobnie jak to czynił przez ostatnie lata. Przejściowa nadpłynność środków finansowych wynika między innymi z wpływów z prywatyzacji portowych spółek eksploatacyjnych, ale te środki zejdą z lokat w trakcie dalszego inwestowania w infrastrukturę portową.

          • 1 0

        • Coś nie tego???

          Weż się do roboty a nie licz że komuś zabiorą....Komuna już była....A sprawiedliwość jest i tak po naszej stronie....

          • 0 0

    • poducz się finansów, chłopcze (1)

      jaka jest twoja recepta na spadek stóp? słucham :o)

      • 1 0

      • jak stopy spadły znaczy są mniejsze to pozostaje kupic mniejsz buty

        • 0 0

  • Gdynia (2)

    Brawo, to świetna wiadomość, że port notuje wzrosty. Gdynia i Gdańsk mają duży potencjał rozwoju. Dla porównania: roczny przeładunek portu w Gdyni to zaledwie około półtora miesiąca pracy portu w Hamburgu

    • 10 0

    • nie porównuj portów pełnomorskich z portami na (prawie) słodkowodnej sadzawce (1)

      • 0 0

      • dlaczego ?

        ja odprawiam wszystko w Hamburgu - jakos bardziej sie to opłaca :)

        • 0 0

  • świetnie !!! właśnie znalazł się sponsor na remont estakady Kwiatkowskiego !!!

    • 7 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane