• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Modernizacja torów do trójmiejskich portów zgodnie z planem

erka
26 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Trwają prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Na zdjęciu wizualizacja Port Północny Pylon.
  • Prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa.
  • Prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa.

Postępują prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa trwa wzmacnianie gruntu, a na stacji Gdynia Port przygotowania do budowy nowych torów. Inwestycje PKP Polskie Linie Kolejowe w Trójmieście warte są ponad 2,6 mld zł.



Prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni poprawią przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Nowe systemy sterowania ruchem kolejowym pozwolą na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - "Łącząc Europę". Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

Inwestycje kolejowe za ponad 2,6 mld zł w Trójmieście



Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano większość starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej. Usunięto łącznie ponad 23 km torów oraz 50 rozjazdów. Gotowe jest odwodnienie. Wzmacniany jest grunt, do czego użyto dotychczas prawie 1,8 tys. sztuk pali. Trwa przebudowa przejścia dla pieszych na przystanku Gdańsk Kolonia oraz budowa nowej nastawni. Zainstalowane w niej urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych. Na odcinku od stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano tor linii towarowej, razem z siecią trakcyjną, oraz zlikwidowano peron na przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, co umożliwiło przygotowanie terenu pod wzmocnienie gruntu.

Na stacji Gdańsk Port Północny PKP PLK kontynuują prace związane ze wzmacnianiem gruntu, budową sieci trakcyjnej i nowych torów. Usunięto 7 km starych torów i rozjazdy, uformowano nowe nasypy. Trwa budowa sieci teletechnicznej, elektroenergetycznej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym. Projekt pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" to m.in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.
  • Wizualizacja wiaduktu Ku Ujściu
  • Gdańsk Zaspa Towarowa
  • Gdańsk Zaspa Towarowa

Lepszy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni



Na stacji Gdynia Port kontynuowane są prace przy odwodnieniu, budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Demontowana jest stara sieć trakcyjna i urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Usunięto już ponad 54 km starych torów oraz prawie 100 rozjazdów, które zastąpi nowa infrastruktura. Nowe rozjazdy umożliwią sprawny przejazd składów z toru na tor. Do pierwszego etapu budowy nowego układu torowego przygotowano ponad 150 tys. podkładów oraz ponad 10 km szyn.

Projekt pn. "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" wiąże się z przebudową 115 km torów oraz elektryfikacją dojazdów do bram portu. Przebudowanych będzie 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
erka

Miejsca

Opinie (82)

  • pojadę drezyną sobie pojeździć

    • 2 0

  • Kolej z Gdanska Glownego do Nowego Portu zbudowana przez Niemcow a Polacy zdewastowali (2)

    Sa jeszcze stacje Nowe Szkoty, Kolonia, Brzezno. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 16 2

    • (1)

      Torow juz nie ma

      • 6 0

      • za klika lat będzie przetarg na odbudowe tego co teraz rozebrali

        ręka ręke myje

        • 8 0

  • tylko po co

    zniszczyli dwudziestoletnie drzewa rosnące wokół torów kolejowych, teraz pewnie postawią ekrany akustyczne -brzydkie i szpetne

    • 9 9

  • Dobrze, że jest, ale to tylko półśrodek ....

    Modernizacja tzw. GPP (Gdańsk Port Północny) oraz Gdańska Zaspy Towarowej to ważne elementy obsługi portu.

    Ale niestety kompletnie przy tym brak działań w szerszej perspektywie.
    Dużo się mówi o kompletnej bzdurze (czyli przekopie mierzei), częściowym nonsensie (czyli koncepcja szprychy) etc., natomiast kompletnie brak planu nowych połączeń towarowych do portu.
    A już obecnie niewiele brakuje by się to wszystko zapchało. Stracono okazję, przy budowie nowego mostu nad Wisłą by od razu zrobić przęsło kolejowe, nadal nikt nie myśli o stworzeniu chociażby rezerwy terenowej pod tą inwestycję, którą wcześniej czy później trzeba będzie zacząć.

    Zresztą to nie jedyny problem - od 2011 firma próbuje ruszyć z budową tzw. suchego portu w Zajączkowie. Mają tereny, lokalizacja sensowna, nawet 20-25% TIR-ów zamiast pchać się obwodnicami do portu mogło by prosto z autostrady zjeżdżać tam.
    Z pośród kolejnych problemów rzucanych im pod nogi największy jest jeden (który Tczew zignorował podczas budowy autostrady) - brak łącznika między DK91 a drogą do A1. Miejsce jest, wojewoda wpisał to na listę pilnych inwestycji lata temu, i na tym .... koniec.

    O wypowiedziach przedstawicieli PKP czy rządu lepiej nie mówić zbyt dużo.
    Pierwsi bawią się w propagandę sukcesu robiąc to co powinno być już dawno zrobione, lub odbudowując to co sami zniszczyli.
    Drudzy bawią się w wymyślanie cudów w postaci kontenerowców o zanurzeniu 4 m, czy sieci połączeń do lotniska zamiast połączeń regio.

    • 6 4

  • Najpierw likwidowano teraz przywracamy

    I tu mamy kwintesencje naszego kraju. Jak były dostępy kolejowe w Gdyni do portu aż po Skwer Kościuszki do nabrzeża Dalmoru to wszystko rozwalono, zlikwidowano tory itd. A teraz odbudowujemy de nowo. Cała infrastruktura przecież była. No ale to była infrastruktura komunistyczna teraz będzie lepsza, demokratyczna. Jak to nie jest schizofrenia to ja nie wiem co.

    • 11 2

  • należy zadać pytania

    - jakie budowle drogowo-kolejowe zostana zmodernizowane/zbudowane w Gdyni?
    - jak tak wielki program remontowy w Gdyni wpłynie na znane od dziesiątków lat konflikty w funkcjonowaniu komunikacji kolejowej i drogowej w tym mieście?
    - czy przedsięwzięcie przewiduje modyfikacje pozwalające na bezpośredni przejazd pociągów pasażerskich przez torowiska wzdłuż Wiśniewskiego (niewielka przeróbka).
    - jak objawia się synergia pomiędzy działaniami zaplanowanymi przez PLK i (mam nadzieję) Port a potrzebami/działaniami miasta?
    - kto reprezentuje interesy miasta w tym przedsięwzięciu i jak zostały one wyartykuowane (miasto buduje wiadukt na Puckiej?)?
    - jaki jest zakres przebudowy sieci kolejowo-drogowej między Polską a Jana z Kolna?

    • 7 2

  • (1)

    Ale międzytorze to zlikwidujecie

    • 0 0

    • A co tam jest

      Do zlikwidowania?

      • 1 0

  • A ograniczenie hałasu...

    Jestem ciekawa czy przy planowaniu rozbudowy torów, ich modernizacji pomyślano również o postawieniu ekranów dźwiękoszczelnych... Na razie widzę, że na Obłużu jest stawiany płot, który ma za zadanie(?) No właśnie... ograniczyć hałas, wyciszyć trąbienie pociągów, pisków przy hamowaniu wagonów itp.
    Człowiek siedzi cicho, bo wie, że jak będzie rozwijał się Port to będą nowe miejsca pracy, ale ważne jest też spojrzenie Zarządu na skótki uboczne tego rozwoju ... proszę nie patrzeć tylko na swój portfel...tylko również na zdrowie innych...

    • 0 0

  • Ekrany dźwiękochłonne

    Moze nam biedakom mieszkajacym przy torach chociaz ekrany postawcie

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane