- 1 Zobacz, jak wygląda świat widziany z suwnicy bramowej (9 opinii)
- 2 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (19 opinii)
- 3 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (183 opinie)
- 4 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (71 opinii)
- 5 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (249 opinii)
- 6 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (270 opinii)
Morski Fundusz Inwestycyjny uzdrowi morską gospodarkę?
W połowie 2018 roku do ustaleń międzyresortowych ma trafić projekt ustawy o Morskim Funduszu Inwestycyjnym. W zamyśle Fundusz, o początkowym kapitale ok. 2 mld zł, ma wspierać rozwój branży morskiej, a jednocześnie być rentownym i bezpiecznym dla inwestorów narzędziem finansowym. Pieniądze z MFI trafią do stoczni, armatorów, portów czy firm działających na ich terenie.
- Fundusz ma funkcjonować na zasadach określonych przez Komisję Nadzoru Finansowego i polskie przepisy finansowe. Wielkość początkowa Funduszu musi być określona początkowo na minimum 2 mld zł. Z tego względu, że mamy do czynienia z niezwykle kapitałochłonnym rynkiem. Z biegiem czasu ta kwota powinna się zwiększyć - mówi jeden z pomysłodawców MFI, Paweł Brzezicki - były wiceminister gospodarki morskiej oddelegowany do zarządu komisarycznego PŻM. - Pieniądze z Funduszu dostanie ten, kto będzie gwarantował rynkową bądź wyższą stopę wzrostu. Na dzień dzisiejszy uważam, że są to wszyscy członkowie obrotu morskiego z tego powodu, że mamy do czynienia z początkiem hossy. Będą to zarówno stocznie, jak i porty czy armatorzy niezależnie od formuły własnościowej czy organizacyjnej.
Jak twierdzi Brzezicki, dobrym przykładem z Trójmiasta jest Grupa Remontowa oraz wszyscy uczestnicy obrotu portowego poza zarządem morskich portów - mniejsze podmioty stanowiące suprastrukturę portową (urządzenia przeładunkowe, portowy tabor pływający, magazyny i place składowe wraz z wyposażeniem).
- Rozbudowa i inwestycje w terminale to niezwykle opłacalne przedsięwzięcia, a w tej chwili mamy chyba do czynienia z barierą mentalną jeśli chodzi o gospodarkę morską. Firmy działające w porcie są w stanie wykazać, że przychody z ich działalności, wzrost i zyski są znacznie wyższe niż w typowo lądowych przemysłach - twierdzi Brzezicki.
Skąd mają pochodzić pieniądze na MFI? Głównie od prywatnych inwestorów. Jedynie nieznaczną część pieniędzy mogą stanowić np. inwestycje banków państwowych.
- Głównym założeniem MFI jest zapewnienie rynkowego charakteru Funduszu w oparciu o kapitał prywatny stymulowany dozwolonym wsparciem państwa, z wykorzystaniem między innymi takich instrumentów jak obligacje przychodowe, czy też hipotecznych listów zastawnych opartych o hipotekę morską (ship mortgage bonds). Realizacja koncepcji MFI będzie możliwa po dokonaniu zmian legislacyjnych w stosownych do zagadnienia ustawach na wzór m.in. takich państw jak Dania, Norwegia czy Holandia, działających w pełnej zgodności regulacjami UE - twierdzi Waldemar Stawski, inny z pomysłodawców MFI i członek Gdańskiego Klubu Biznesu.
Jak twierdzi Stawski, MFI może być stworzony na wzór duńskiego funduszu morskiego (DSF), który od wielu lat wspiera rozwój branży morskiej w tym kraju, jest rentowny i bezpieczny dla inwestorów (obecna skala finansowania to ponad 6 mld dolarów).
- Realizacje idei MFI można znaleźć również poza granicami Unii Europejskiej. Dobrym przykładem może być chociażby wzorcowe sfinansowanie kapitałem krajowym budowy Nowego Kanału Sueskiego w latach 2014-2015 oparte na obligacjach przychodowych obejmowanych przez obywateli i firmy Egiptu (8 mld dolarów), tym samym zysk z finansowania tej wielkiej inwestycji pozostaje w kraju jej realizacji - dodaje Stawski.
Twórcy koncepcji MFI oczekują, że organizacja finansowania w ramach MFI pozwoli stoczniom, armatorom i przede wszystkim dostarczycielom kapitału ograniczyć ryzyko związane z cyklicznością koniunktury mającą wpływ na rentowność inwestycji w budowę statków, żeglugi i infrastruktury portowej.
- Do połowy 2018 roku Ministerstwo Gospodarki Morskiej ma rozpocząć uzgodnienia międzyresortowe dotyczące odpowiednich przepisów. Trzymam kciuki za to, aby do końca przyszłego roku udało się zakończyć wszelkie prace - mówi Brzezicki.
Miejsca
Opinie (77)
-
2017-11-22 12:31
pisiewicze (1)
zaciekają rączki.
Tyle stanowisk do obsadzenia.
Centralny port lotniczy itd a im potrzebny jest centralny szpital psychiatryczny.
Chłopaki się bawią za pieniadze frajerów co na nich głosowali a co gorsza za nasze.- 13 3
-
2017-11-22 15:38
Ty wolisz Gronkiewiczow i Adamowiczow super
- 1 7
-
2017-11-22 13:31
jedyne co uzdrowi to uzdrowi kieszenie ziomali co się dosiądą do owego "funduszu" - i nic ponadto
- 6 0
-
2017-11-22 13:37
Teoretyczne plusy i realne minusy
Teoretycznie, idea takiego dobrze skalkulowanego funduszu nie jest zła i przydatna dla bardzo kapitałochłonnych przedsiębiorstw branży morskiej, gdyby nie siedział w łapach żadnej polskiej partii, a zwłaszcza, obecnie rządzącej, wyjątkowo nieracjonalnej i bezczelnie skażonej wszelkimi patologiami partio-sekty PIS.
- 7 0
-
2017-11-22 14:05
Widac lemingi wychwyciły ze nikt nie czytał tematu to bedzie mozna hetowac bo trole potrzebują wyrobic limit
bo inaczej niedostana schetynówki . :)
- 0 10
-
2017-11-22 16:28
Do Portów muszą być budowane nowe drogi!!! Największy i najwspanialszy Port na bezludnej wyspie nie ma sensu. A rząd wstrzymuje budowę dróg na Pomorzu.
- 7 1
-
2017-11-22 20:32
schemat pontiego...?
to wszystko wyglada bardzo podejrzanie. troche jak piramida finansowa. Ani Polska nie ma juz prawie floty handlowej, ani kanalu sueskiego. W Danii istnieje od dawien budowane dziedzictwo branzy morskiej i to w oparciu o kapital prywatny, czesto rodzinny. Fundusz.... wtf?
- 6 1
-
2017-11-22 22:39
Ludzie! Co ma uzdrowić? Kto ma uzdrowić?!!! Przecież to od 30 lat te same nazwiska!!! Dramat!
- 1 0
-
2017-11-23 08:59
niczego nie uzdrowi
beda przez lata cieple posadki dla swoich a pieniadze pojda w bloto
- 2 0
-
2017-11-23 10:18
kolejny SKOK na kasę
kolesie szukają zatrudnienia i wyciągają swe łapska po cudze
- 2 0
-
2017-11-23 18:42
bardzo cięzko coś takiego się pisze - ale napisze ! (1)
więc - dać nam trochę swobody i wolności to zachowujemy się jak małpy wypuszczone z klatek ! ,potrafimy być w miare normalnie jak nas ktoś ' krótko za morde trzyma , chodzimy wówczas jak koń w kieracie !
- 0 1
-
2017-11-24 09:39
Jak to ma się w ogóle do artykułu?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.