- 1 Porzucony jacht wystawiony za 1/7 wartości (77 opinii)
- 2 Były prezes Lotosu w banku PKO BP (77 opinii)
- 3 Dodatkowy urlop i większy zasiłek (115 opinii)
- 4 Port Gdańsk szuka nowego prezesa (134 opinie)
- 5 Bateryjny magazyn Energi (92 opinie)
- 6 Equinor i Polenergia zakończyły badanie dna morskiego (40 opinii)
Na PG powstaje autonomiczna łódź patrolowa
Bezzałogowa łódź nowej generacji powstaje na Politechnice Gdańskiej. Jednostka jest pierwszą tego typu w Polsce. Docelowo wykorzystywana będzie przy inspekcji kanałów żeglugowych i patrolowaniu farm wiatrowych na morzu, rozpoznając obiekty, które nie powinny się znaleźć na danym obszarze.
Pierwsze testy zaliczone
"Hornet" odbył już testy, które naukowcy przeprowadzili m.in. na Motławie oraz w kanale Martwej Wisły. Łódź na zimę wróci jednak do hangaru. Zanim wypłynie na wodę ponownie, zyska kolejne elementy wyposażenia, które poprawią jej funkcjonalność i zapewnią pierwsze możliwości autonomicznego działania.
Technologie brzegowe i chmurowe
Jak podkreśla kierownik projektu, zainteresowanie systemami krytycznymi dla bezpieczeństwa opartymi na inteligentnej analizie danych jest coraz większe.
- Nasi partnerzy biznesowi poszukują niezawodnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo systemów cyberfizycznych, których koszty instalacji i utrzymania są możliwie małe. W odpowiedzi na te oczekiwania w projekcie wykorzystamy zarówno technologie brzegowe, jak i chmurowe, dzięki czemu nasze rozwiązania będą bardziej odporne, uniwersalne i inteligentne - mówi prof. PG Łukasz Kulas, kierownik projektu TRANSACT z Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, koordynator Centrum Technologii Cyfrowych PG.
Oprócz nowoczesnych sensorów nawigacyjnych "Hornet" będzie wyposażony w zaawansowane sensory znane z samochodów autonomicznych, jak np. lidary, które precyzyjnie wykrywają kształty obiektów na powierzchni wody, a także radary krótkiego zasięgu, kamery termowizyjne i wizyjne oraz sonary akustyczne, co pozwoli na śledzenie tego, co jest pod powierzchnią wody.
- Wszystkie dane pochodzące z urządzeń będą gromadzone w komputerze pokładowym - na tzw. brzegu sieci. Poprzez szybkie przetwarzanie tych danych łódź będzie mogła w przyszłości podejmować decyzje. Zainstalowane zostaną też różnego rodzaju systemy pozwalające zapewnić bezpieczeństwo manewrowe i operacyjne. Łódź będzie przemieszczać się po zaplanowanej trasie, jednak gdy pojawi się jakiś nieprzewidziany obiekt, ominie go lub zahamuje - dodaje prof. Kulas.
Z kolei rozwiązania związane z przetwarzaniem w chmurze będą polegały na sprawdzaniu, w jaki sposób łódź operuje i jak podejmowane są odpowiednie decyzje.
Na lokalne potrzeby, ale też dla światowych gigantów
Prototyp łodzi powstaje w ramach projektu badawczo-rozwojowego "TRANSACT". Jest to międzynarodowe przedsięwzięcie z budżetem 26,5 mln euro realizowane w ramach programu HORYZONT 2020 we współpracy z partnerami z Niemiec, Finlandii, Danii, Norwegii, Hiszpanii, Austrii, Belgii i Holandii.
Wykorzystaniem autonomicznej łodzi z PG, która oprócz inspekcji kanałów żeglugowych, do których wpływają statki, i pobierania próbek wody w celu wykrycia ewentualnych zanieczyszczeń, może służyć do monitorowania konstrukcji offshore, w tym przyszłych farm wiatrowych, zainteresowane są firmy z Europy.
Bezpieczeństwo łodzi będzie opiniować Polski Rejestr Statków, z którym Politechnika Gdańska podpisała w ub.r. porozumienie o współpracy w obszarze prac badawczo-rozwojowych.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-11-18 10:47
odgrzewany kotlet (3)
Profesor Katulski z tego samego Wydziału PG wraz z przedstawicielami AMW ponad 10 lat temu w ramach projektu rozwojowego nr O ROO 0004 07 przy współudziale firmy sportis s.a wykonała taką łódź. Szkoda kasy
- 14 3
-
2022-11-18 11:43
ale teraz są technologie brzegowe*, chmura i maszin lerning, więc z bańkę czy dwie można przytulić.
*) taka ładna nazwa na to, że komputer będzie na łódce.- 0 0
-
2022-11-18 18:50
I bardzo niesłusznie. Autonomiczne łodzie o mało co nie zatopiły kilka jednostek rosyjskich
Niestety, za słaby ładunek. Każdy, kto widział filmy z tych autonomicznych (mniej lub bardziej) łodzi, wie, jaka siłą drzemie w tych jednostkach, Dla marynarek wojennych wielu państw to co działo się w Sewastopolu, był szok i teraz pośpiesznie powraca sie do koncepcji takich łodzi. I tutaj moglibyśmy być w czołówce dostawców, tak jak np: Turcja jest dostawcą dronów. Może WB Electronics?
- 0 0
-
2022-11-21 14:02
i co - pływa toto od prof. Katulskiego - czy było na półkę - do garażu :) ?
- 0 0
-
2022-11-18 10:36
Smutne. Pomijając kult efektywności, mógł być miejscem pracy, a tak jest tylko kolejną maszyną, która prędzej (raczej) niż
A na razie jest pompą zasysającą kasę
- 8 3
-
2022-11-18 08:13
Żadne odkrycie (5)
Z tekstu wynika że to urządzenie będzie jak odkurzacz Rumba. Działa po zaplanowanej trasie jedyna różnica to budżet na kilka milionów. To nie jest postęp tylko marnowanie funduszu
- 22 8
-
2022-11-18 09:49
Z tą małą różnicą, że odkurzacz działa na małej odległości w zasię gu swej bazy. (4)
Do tego rumba skanuje pokój i jedzie, a tu masz skanowanie w czasie rzeczywistym i podejmowanie decyzji przed kolizją, a nie po kolizji. Do tego musi przechodzić pomiędzy stacjami bazowymi i mieć możliwość dalszego przekazywania sygnału itd. Zgodnie z Twoją teorią kwadrat to takie prawie koło.
- 8 4
-
2022-11-18 10:03
(1)
pozostając w klimacie rumby to obecnie odkurzacze obserwują otoczenie kamerami i potrafią unikać zderzeń ("w czasie rzecziwtym") a utrata połączenia z bazą nie przerywa odkurzania.
przechodzenie między stacjami bazowymi masz w każdej komórce i to nie jest lot na marsa, zresztą jestem bardzo mocno przekonany, że w tym projekcie korzystają z sieci komórkowej do pływania po porcie, a jak wyjdą w morze to też kupią jakieś gotowe cyfrowe radio, więc gdzie ta innowacja?- 1 0
-
2022-11-18 18:43
Rumba obserwuje kamerami?
Łoł! Jestem pod wrażeniem.
- 0 0
-
2022-11-18 10:56
Kwadrat to szczególny przypadek czworokąta. (1)
- 0 0
-
2022-11-21 14:00
i koła :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.