• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Naftoport przygotowany na mniejszy tranzyt rosyjskiej ropy przez Gdańsk

Robert Kiewlicz
19 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Terminal chemiczny stanie obok Naftoportu
Inwestycja w Bazie Paliw Płynnych Naftoport, w gdańskim Porcie Północnym, mająca zwiększyć jej zdolności przeładunkowe.  Umożliwi to sprawniejszą i szybszą obsługę dużych i mniejszych zbiornikowców transportujących ropę i produkty naftowe sprowadzane drogą morską i tranzytem. Inwestycja w Bazie Paliw Płynnych Naftoport, w gdańskim Porcie Północnym, mająca zwiększyć jej zdolności przeładunkowe.  Umożliwi to sprawniejszą i szybszą obsługę dużych i mniejszych zbiornikowców transportujących ropę i produkty naftowe sprowadzane drogą morską i tranzytem.

Gdański Naftoport inwestuje w nowe stanowiska do przeładunku paliw płynnych. Już w kwietniu gotowe ma być drugie ramię przeładunkowe na stanowisku "O". Rozpoczęły się także prace przy budowie stanowiska "T-1". Ma być ono gotowe do roku 2014. Naftoport już myśli o kolejnym stanowisku "T-2". Nowe inwestycje mają przygotować Naftoport do obsługi bazy magazynowo-przeładunkowej jaką w Gdańsku ma zamiar wybudować PERN.



Budowa nowego stanowiska paliwowego w gdańskim Naftoporcie zakończy się w 2014. Stanowisko "T-1" będzie się znajdowało po po drugiej stronie istniejącego pirsu "T". Budowa nowego stanowiska paliwowego w gdańskim Naftoporcie zakończy się w 2014. Stanowisko "T-1" będzie się znajdowało po po drugiej stronie istniejącego pirsu "T".
Budowę portu w Ust Łudze rozpoczęto w 1997 r. Zlokalizowany jest w obwodzie leningradzkim, nad rzeką Ługą w pobliżu jej ujścia do Zatoki Ługi, części Zatoki Fińskiej - około 110 km od Petersburga. Budowę portu w Ust Łudze rozpoczęto w 1997 r. Zlokalizowany jest w obwodzie leningradzkim, nad rzeką Ługą w pobliżu jej ujścia do Zatoki Ługi, części Zatoki Fińskiej - około 110 km od Petersburga.
Jego ukończenie planowane jest na 2015 rok. Budżet wynosi 2,1 mld dolarów. W Ust-Łudze działa już terminal paliwowy, otwarty 31 stycznia 2011. Oprócz terminala paliwowego działa też sześć innych terminali: węglowy przeładunkowy, uniwersalny przeładunkowy, siarkowy przeładunkowy, samochodowo-kolejowy, wielozadaniowy (Yug-2) oraz drzewny. Jego ukończenie planowane jest na 2015 rok. Budżet wynosi 2,1 mld dolarów. W Ust-Łudze działa już terminal paliwowy, otwarty 31 stycznia 2011. Oprócz terminala paliwowego działa też sześć innych terminali: węglowy przeładunkowy, uniwersalny przeładunkowy, siarkowy przeładunkowy, samochodowo-kolejowy, wielozadaniowy (Yug-2) oraz drzewny.
Kończą się już prace nad drugim ramieniem przeładunkowym na stanowisku "O" gdańskiego Naftoportu. Na stanowisku "O" zainstalowane było do tej pory ramię przeładunkowe przystosowane do przeładunku oleju opałowego i napędowego z wydajnością do 1000 m sześc. na godzinę. Teraz wzbogaciło się ono o dodatkowe ramię uniwersalne, które przeznaczone będzie do przeładunku paliw lekkich: benzyny, paliwa JET oraz destylatów próżniowych. Stanowisko ma obecnie zdolność przeładunkową od 0,5 do 1 mln ton rocznie.

- Czekamy na końcowe odbiory inwestycji na stanowisku "O". W pełni funkcjonować powinno ono od maja tego roku - mówi Dariusz Kobierecki, prezes Naftoportu.

Ruszyła także budowa nowego stanowiska "T-1" o zdolności przeładunkowej 2-2,5 mln ton rocznie. Odciąży ono duże stanowiska "P", "R" i "T" od przeładunku paliw płynnych. Powstanie ono po drugiej stronie stanowiska "T". Budowę samego stanowiska sfinansuje spółka Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych Naftoport w Gdańsku ze środków własnych. Koszt inwestycji to około 30 mln złotych.

- Prace przy budowie stanowiska "T-1" już się rozpoczęły. Razem z gdańskim portem rozpoczęliśmy pogłębianie akwenu wokół stanowiska. W najbliższym czasie nastąpi także palowanie - twierdzi Kobierecki. - W tym roku gotowy będzie projekt wykonawczy. Stanowisko ma działać w 2014 roku. Budujemy je z myślą o grupie Lotos oraz dużej inwestycji PERN jaka ma powstać w Porcie Północnym. Inwestycja ta wygeneruje tak duży popyt, że nowe stanowisko jest niezbędne. W niedalekiej przyszłości będzie także potrzeba wybudowania dodatkowego stanowiska T2.

Projekt "Budowa stanowiska przeładunkowego "T1" przy Falochronie Wewnętrznym Północnym w Bazie Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Północnym w Gdańsku" przewiduje pogłębienie akwenu przy pirsie stanowiska "T" z 9,7 m do 14 m.

Nowe inwestycje przygotowują Naftoport do obsługi bazy magazynowo-przeładunkowej jaką w gdańskim porcie ma wybudować przedsiębiorstwo  Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń. W skład inwestycji wchodzą zbiorniki o pojemności ok. 700 tys. m sześc., z czego 400 tys. będzie przeznaczone na ropę naftową, a 300 tys. - na produkty ropopochodne. Baza ma służyć przede wszystkim celom operacyjnym obrotu paliw i ropy naftowej w relacjach morskich.

Drugim powodem inwestycji jest powstający terminal paliwowy w rosyjskim porcie Ust - Ługa. Od kiedy zapadła decyzja o budowie rurociągu BTS II do Ust-Ługi Naftoport liczył się ze znacznym zmniejszeniem tranzytu rosyjskiego surowca przez Gdańsk. 23 marca 2012 w obecności premiera Rosji Władimira Putina uruchomiono w trybie testowym drugą część BTS-2 przeznaczoną do przesyłu rosyjskiej ropy z ominięciem państw tranzytowych (m.in. Białorusi, Polski, Ukrainy i państw bałtyckich).

- Uruchomienie BTS-2 przyczyni się do dalszego ograniczenia zależności Rosji od państw tranzytowych. Udział przesyłu drogą morską w eksporcie rosyjskiego surowca wzrośnie o 10 punktów procentowych, do ponad 70 proc. Jednocześnie Rosja zwiększy nadwyżkę mocy eksportowych surowca, pozwalającą jej na elastyczne wykorzystywanie szlaków dostaw do odbiorców europejskich - komentuje Iwona Wiśniewska z Ośrodka Studiów Wschodnich. - Konsekwencje uruchomienia BTS-2 bezpośrednio odczują przede wszystkim terminale naftowe, które wykorzystywane były przez Rosję do eksportu surowca, przede wszystkim Naftoport w Gdańsku.

- Naftoport nie pojawia się w grafikach Transnieftu już od początku 2010 roku mimo to tranzyt przez Gdańsk wciąż się odbywał - twierdzi Roman Góralski, rzecznik prasowy PERN. - W 2010 roku - 7,8 mln ton, 2011 - 3,9 mln, I kwartał 2012 - 400 tys. ton. Warto też przy okazji pamiętać, że tranzyt przez Gdańsk nie jest zjawiskiem stałym i znajdował się na różnych poziomach.

W tym roku w gdańskim Naftoporcie spodziewane są jeszcze ok. trzy statki z rosyjską ropą.

W 2010 roku Naftoport przeładowała ok. 14 mln ton ropy i paliw. Niemal 12 mln stanowiły przeładunki ropy, zaś pozostałe 2,3 mln ton to przeładunki paliw w imporcie i eksporcie dla Grupy Lotos. W 2011 r. przeładunki znacznie spadły. Spółka przeładowała 4,3 mln ton ropy w tranzycie oraz 600 tys. ton w ramach importu dla polskich rafinerii.

Bałtycki System Rurociągowy (BTS-2)
System BTS-2 składa się z ropociągu Unecza-Ust-Ługa (1170 km), czterech pompowni, terminalu naftowego i zbiorników paliwa w Ust-Łudze nad Morzem Bałtyckim. Przepustowość systemu, po jego uruchomieniu w trybie roboczym, wyniesie początkowo 30 mln ton rocznie. Po zakończeniu drugiego etapu prac moc przesyłowa ma zwiększyć się do 38 mln ton. Do końca 2013 roku moc rurociągu zostanie rozszerzona do 50 mln ton. Zgodnie z deklaracjami Transnieftu przez BTS-2 ma być eksportowany surowiec, który obecnie przesyłany jest tranzytem przez ukraińskie porty Piwdennyj (7,8 mln ton w 2008 roku), Odessę (niecałe 1 mln ton) oraz gdański Naftoport (1,8 mln ton). Ponadto nowy ropociąg miałby przejąć część ropy (około 6-7 mln ton) przesyłanej obecnie ropociągiem BTS-1, łączącym Syberię Zachodnią z terminalem w Primorsku.

Miejsca

Opinie (12) 2 zablokowane

  • !!! (3)

    To po jaka cholerę budują następne stanowisko skoro "ruskie" będą omijać port? żeby wydać pieniądze?

    Artykuł o wszystkim i o niczym !!!

    • 13 13

    • Może przygotowują się do importu ropy statkami, jak nam ruskie kurki z ropą pozakręcają.

      • 10 4

    • będziemy patrzeć na to z " bulem i nadziejom", że może jednak nie "bendom"

      • 4 2

    • chyba nie zrozumiałeś

      Przerażające jest twoje dyletantcwo

      • 4 4

  • Naftoport

    Pozbyto sie FACHOWCÓW a przyszli w teczkach z politycznie poprawni .Czy tak nie jest w każdym Zakładzie Pracy za nie-rządów TUSKA i jego Partii Oszołomów ???

    • 16 10

  • PONOWNIE (3)

    ROSJANIE WYDYMALI CWANYCH polakÓW

    • 14 4

    • nie pierwszy i nie ostatni raz (1)

      płemieł i jego rząd jest cwany na kaczora, ale nie na ruskich - grzmocą ich jak chcą

      • 9 3

      • hmmm mówisz wydymali

        Dziwne, bo moim zdaniem od wielu lat to my dymaliśmy Rosjan korzystając naszego położenia. A gdy Rosjanie chcą wreszcie wyzbyć się pośrednika to mówicie, że nas wydymali.

        W interesach zawsze przyjdzie taki czas i on właśnie nadszedł. A w interesach międzynarodowych to nie ma przyjaciół.

        • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • dobry rok temu pisałem, że tak będzie

    W komentarzu do artykułu gdzie Naftoport chwalił się rekordowym przeładunkiem i rekordowym zyskiem pisałem, że to już ostatni raz bo ruski kończą budowę BTS-2 a potem będzie bida:/ ale dziwnym trafem mój komentarz bardzo szybko został skasowany bo chyba nie zgadzało się to z wizją pana prezesa i redaktora o świetlanej przyszłości i dynamicznym rozwoju....

    • 19 2

  • a to sie napracowali - pozostały tylko stółki dla ferajny kolesi z PO zawsze maja pracę

    a to sie napracowali - pozostały tylko stółki dla ferajny kolesi z PO zawsze maja pracę

    • 5 2

  • Sprzedać Naftoport

    Sprzedać Naftoport ( jak wszystko ) i będzie po problemie, a min. Vincent będzie miał parę groszy na podwyżki dla urzędników.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane