stat

Naftoport: rekordowe przeładunki

Rekordowe przeładunki w Naftoporcie. Naftoport przyjął o 13 zbiornikowców więcej niż w tym samym czasie w 2018 roku. W sumie było ich 51.
Rekordowe przeładunki w Naftoporcie. Naftoport przyjął o 13 zbiornikowców więcej niż w tym samym czasie w 2018 roku. W sumie było ich 51. fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Tylko w maju 2019 roku gdański Naftoport przeładował 2,2 mln ton ropy. W sumie w I półroczu 2019 roku spółka przyjęła 8,3 mln ton ropy naftowej, czyli blisko 30 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Przyczyniło się do tego wstrzymanie dostaw ropy naftowej z kierunku rosyjskiego, spowodowane zanieczyszczeniem rurociągu "Przyjaźń".



Przez 46 dni unieruchomienia rurociągu "Przyjaźń" Naftoport przyjął o 13 zbiornikowców więcej niż w tym samym czasie w 2018 roku. W sumie było ich 51. W całym I półroczu 2019 roku Naftoport przyjął 8,3 mln ton ropy naftowej, a tylko w maju 2019 roku przeładunki ropy wyniosły 2,2 mln ton, natomiast w czerwcu 2 mln ton. Do tak dobrych wyników przyczyniła się awaria związana z silnie zanieczyszczoną ropą naftową, która trafiła do rurociągu "Przyjaźń".
Przeładunki ropy naftowej w gdańskim Naftoporcie.
Przeładunki ropy naftowej w gdańskim Naftoporcie. źródło: PERN

- Zdaliśmy test związany ze wstrzymaniem dostaw ropy naftowej poprzez rurociąg "Przyjaźń" z powodu surowca zanieczyszczonego chlorkami organicznymi. Klienci na stacjach nie odczuli tej sytuacji - stwierdził Igor Wasilewski, prezes zarządu PERN. - Nasze rafinerie od kilku lat coraz bardziej dywersyfikują swój portfel, jeśli chodzi o źródła dostaw ropy naftowej. Jak bardzo jest to potrzebne, przekonaliśmy się w ostatnich miesiącach, kiedy trzeba było w trybie nagłym sprawdzić możliwości polskiego systemu przesyłowego oraz potencjał Naftoportu. Infrastruktura jest kluczem, żeby dywersyfikacja przebiegała prawidłowo.

Rekompensaty za zanieczyszczoną ropę



Przypomnijmy, że w celu ochrony polskiego systemu przesyłowego i instalacji rafineryjnych, w kwietniu 2019 roku PERN wstrzymał odbiór dostaw zanieczyszczonej ropy z białoruskiego sytemu przesyłowego do bazy w Adamowie. Spółka podjęła taką decyzję na prośbę klientów, dla których świadczy usługę transportu rurociągowego zakupionej przez nich ropy. Poziom zanieczyszczeń zagrażał funkcjonowaniu rafinerii. W związku z zamknięciem rurociągu "Przyjaźń", Lotos i PKN Orlen podjęły decyzję o zakupie surowca i sprowadzeniu go drogą morską.

Budowa pierwszego etapu terminala naftowego PERN w Gdańsku - 2015 rok.


- Do Polski wpłynęło około 690 tys. ton zanieczyszczonej chlorkami ropy naftowej. Około 60 proc. zanieczyszczeń wciąż pozostaje w naszym systemie, w zbiornikach w Adamowie i Miszewku Strzałkowskim. Zanieczyszczona ropa zawierała nawet 300 ppm (mg na kg) chlorków, podczas gdy norma wynosi 10 ppm. Z informacji ze strony białoruskiej wynika, że ropa o zawartości 150 ppm chlorków jest w stanie zniszczyć ściankę o grubości 4 mm w ciągu tygodnia. W rafinerii w Mozyrze straty wywołane przerobem zanieczyszczonej ropy oszacowano na 150 mln dolarów - poinformowała prezes PERN. - Zanieczyszczona ropa nie wpłynęła natomiast do Rurociągu Pomorskiego i tym samym nie trafiła do rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku.
Zgodnie z porozumieniem wypracowanym w Warszawie i później zawartym w Moskwie, 1 lipca 2019 roku wszystkie trzy nitki rurociągu zostały włączone do bieżącej eksploatacji. Strony uzgodniły także procedurę rozpatrzenia roszczeń rafinerii, odbierających surowiec z Rosji. Spółka PERN wdrożyła też mechanizm bieżącej kontroli jakości, tak aby na stałe monitorować przychodzący z Białorusi surowiec.

Rozbudowa terminalu naftowego PERN w Gdańsku



Trwa rozbudowa terminalu naftowego w Gdańsku. Możliwości magazynowe gdańskiego terminalu PERN mają zwiększyć się o 400 tys. m sześc. Spółka chce wybudować pięć zbiorników, dzięki którym jeszcze sprawniej będzie mogła obsługiwać tankowce, które wpływają do Naftoportu. Obecnie w TNG Gdańsk funkcjonuje już sześć magazynów o łącznej pojemności 375 tys. m sześc. Dodatkowo budowane są dwa nowe zbiorniki w bazie magazynowej w Gdańsku. W sumie pojemność magazynowa na ropę naftową powiększy się o prawie 600 tys. m.sześc., do poziomu 4,1 mln m sześc.

Drugą ważną inwestycją PERN jest rozbudowa Rurociągu Pomorskiego. Obecnie kończy się opracowanie studium wykonalności w ramach zadania "Budowa rewersyjnego rurociągu ropy naftowej na odcinku Płock-Gdańsk". Rurociąg ma długość około 236 km i został zbudowany na terenie trzech województw: mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego i pomorskiego. Można nim transportować 27 mln ton surowca rocznie z Płocka do Gdańska i 30 mln ton rocznie z Gdańska do Płocka.

Projekt zakłada budowę drugiej nitki rurociągu surowcowego na trasie wyznaczonej wzdłuż istniejącej już nitki rurociągu z bazy w Miszewku Strzałkowskim do bazy w Gdańsku. Zakłada się, że rurociąg ma pracować dwukierunkowo, niezależnie od pierwszej nitki rurociągu. Według wstępnych szacunków parametry techniczne rurociągu pozwolą na przesył na trasie Miszewko Strzałkowskie-Gdańsk blisko 25 mln ton ropy rocznie. Budowa drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego powinna zakończyć się do końca 2023 roku.

Opinie (25) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...