• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najcięższy w Polsce pociąg kontenerowy przyjechał do DCT

erka
9 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najcięższy w historii polskiego kolejnictwa pociąg kontenerowy przyjechał do terminalu DCT. Najcięższy w historii polskiego kolejnictwa pociąg kontenerowy przyjechał do terminalu DCT.

Pociąg o całkowitej masie 3335,73 ton przyjechał do gdańskiego terminalu DCT. Skład, który wiózł na platformach 90 TEU (90 kontenerów o długości 20 stóp), pobił rekord najcięższego pociągu intermodalnego w Polsce. Za transport odpowiadały spółki z Grupy PKP Cargo oraz globalny operator logistyczny A.P. Møller - Mærsk A/S.



Skład został załadowany na terenie Euroterminalu Sławków i wyruszył do Gdańska, gdzie ładunek trafił na kontenerowiec Maersk. Pociąg wiózł na platformach 90 TEU (90 kontenerów o długości 20 stóp) o całkowitej masie 3335,73 ton.

W Polsce tak ciężkich pociągów intermodalnych dotąd nie prowadzono, zazwyczaj ich masa jest znacznie niższa - poniżej 2 tys. ton. Do realizacji przewozu o tak dużej masie konieczne było zaangażowanie dodatkowych zasobów Grupy PKP Cargo, a także trzeba było uzyskać specjalne zgody od PKP Polskich Linii Kolejowych na przejazd pociągu na niektórych odcinkach trasy.

- PKP Cargo Connect we współpracy z PKP Cargo wykazuje bardzo elastyczne podejście do realizacji projektów istotnych dla klientów. Nie tylko projektów standardowych - średnie brutto składów eksportowych na tym korytarzu kształtuje się w granicach 1,6-1,8 tys. ton. Współpraca z tak dużym partnerem specjalizującym się w morskich przewozach kontenerów jest dla nas niezwykle cenna - podkreśla Ivan Ružbacký, prezes PKP Cargo Connect.
- W korytarzu Północ-Południe kluczowa jest obsługa ładunków wysyłanych do i z portów morskich. Dlatego bardzo sobie cenimy współpracę z Maersk, który jest jednym z największych operatorów logistycznych na świecie - stwierdza Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. - Mamy nadzieję, że dzięki inwestycjom, jakie wkrótce będą zrealizowane w polskich portach, znacznie wzrośnie potok kontenerów, które będą do nich trafiały, również tych przywożonych i wywożonych na statkach obsługiwanych przez Maersk.
erka

Miejsca

Opinie (133) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Brawo Gdańsk (19)

    największy Port Morski w Polsce i TOP 3 nad Bałtykiem, teraz 50 mln ton, za 2-3 lata 60 mln, 5-6 lat 75 mln , około 2035 roku 100 mln ton i absolutny numer 1 w basenie Morza Bałtyckiego, tak się rozwija Gdańsk!!!!

    • 109 38

    • (3)

      A wszystko dzieki PiSowi. Pan Mateusz Morawiecki i pan Jaroslaw Kaczynski sa ojcami tego sukcesu!

      • 19 40

      • (2)

        Po co wszędzie wrzucasz politykę? Ciesz się że mamy liczący się na świecie port morski i że wreszcie korzystamy ze swego położenia geograficznego.

        • 29 6

        • tym bardziej, że pan Wiesio (1)

          mocno mija się z prawdą.

          • 28 4

          • serio ?

            Projekt rozbudowy Portu zewnętrznego w podobnej formie jakiej funkcjonuje teraz DCT był gotowy w 1999 roku, robiliśmy badania geologiczne w 1994 i 1996, była dokumentacja miała być kasa - zablokowano to wszystko - czemu i kto ? Zobacz kto był wtedy przy korycie.

            • 7 1

    • Ale się rozgrzałeś z tą wyliczanką...

      • 11 2

    • (4)

      I przyjdzie przekop i Elbląg nam to wszystko spieprzy :)

      • 9 16

      • (2)

        Nic nie spiep**y, bo tam beda mogly najwyzej wieksze jachty przyplynac.

        • 26 0

        • Nieprawda. Statki też. (1)

          • 0 6

          • Stateczki wielkości barek śródlądowych.

            • 4 0

      • Elbląg też jest w Polsce i ma prawo do rozwoju a konkurencja jest dobra

        • 7 4

    • Wszystko to inwestycje PISu (3)

      Szkoda tylko że w radzie miasta PiS słabo działa.
      Dalej nikt nie zajął się sprawą łącznika Niepołomicka - Łucznicza

      • 6 19

      • O czym Ty piszesz człowieku. Odjechałeś z tematem i znowu polityka. Zebrało mi się na toaletę jak to przeczytałem.

        • 12 3

      • zamiast łacznika

        mielibyśmy ze trzy kościoły, dwa "słuszne" pomniki i geotermię

        • 14 3

      • Nudne już to z tym włącznikiem do Łucznika

        • 1 0

    • Gdańsk nie ma tu nic do tego (2)

      bo nie robi nic by w tym pomóc. Wszystkie inwestycje w porcie są albo prywatne albo z budżetu Skarbu Państwa - i realizuje je Urząd Morski. Gdyby odpowiadał za to Urząd Miejski to na miejscu tych nabrzeży były by apartamentowce dla waszaffki. W samą infrastrukturę drogową kolejową SP i Urząd Morski wpakowały w ciągu ostatnich lat ponad 1,5 mld zł...A nieroby z Urzędu Miejskiego jako tako funkcjonują z dnia na dzień dzięki podatkom z tych firm

      • 9 7

      • i tak lepiej niż w Gdyni (1)

        Gdańsk sfinansował tunel, Sucharskiego i most wantowy, co znakomicie podnosi funkcjonalność portową prawego brzegu Wisły.
        Nie jest to altruizm, bo miasto łakomie spogląda na lewy brzeg i chętnie port stamtąd wyruguje. Nie od parady były prezydent przewodniczył radzie nadzorczej.
        Prawdą jes jednak, że to kropla w morzu potrzeb i nikt oprócz Skarbu Państwa nie jest w stanie udźwignąć tego zadania. Operatorów stać na zbudowanie bezpośredniej infrastruktury, która dla nich pracuje ale reszta też musi powstać.
        Chociażby te przysłowiowe parkingi dla ciężarówek...

        • 3 0

        • Gdynia czeka w kolejce ale prace trwają chyba, że szur ją całkiem zniszczy

          tójca wzajemnej adoracji od 20 lat na stołkach

          • 1 1

    • Dzięki polskiemu rzadowi

      • 1 4

    • "100 mln ton"

      czyli tyle ile jeden rosyjski port na Bałtyku obecnie...

      • 0 1

  • Jaka jest maksymalna prędkość takiego zestawu? (6)

    I jaki koszt transportu?

    • 29 5

    • Pociągi kontenerowe trasowane są zazwyczaj w przedziale prędkości 80-100 km/h. (5)

      • 32 0

      • Czyli średnia lepsza niż "tiry" (4)

        • 35 0

        • Niestety tylko teoretycznie. (3)

          Przez wciąż dość kiepski stan infrastruktury i ciągłe remonty prędkość handlowa jest już znacznie niższa. Do tego dochodzą manewry, postoje techniczne na zmianę lokomotywy czy maszynisty, próby hamulca, itd. W praktyce tir w Polsce jest szybszy, ale nie zmienia to faktu że przy mniej pilnych dostawach kolej jest dobrą alternatywą.

          • 30 2

          • To 90 tirów mniej

            • 21 0

          • "kiepski stan infrastruktury" (1)

            Widzę, że jesteś w temacie, więc chciałbym zapytać (poważnie): czy dla przewozów cargo projektuje się tory kolejowe w jakiejś innej technologii niż dla pasażerskich? Np. szyny z innej stali, wzmocnione podkłady czy co tam jeszcze wpływa na możliwość przewozu ciężkich ładunków?

            • 6 0

            • Generalnie w Polsce ruch kolejowy funkcjonuje w modelu mieszanym.

              Po tych samych torach poruszają się zarówno pociągi towarowe jak i pasażerskie z nielicznymi wyjątkami. Oczywiście, w przypadku linii magistralnych przewidzianych pod większe prędkości i pod duże obciążenie ruchem towarowym, stosuje się cięższe szyny w dawnym standardzie S60, ciężkie podkłady, zastosowana jest solidniejsza podsypka, wzmacniane są nasypy oraz obiekty inżynieryjne (wiadukty, mosty, przepusty, itp.).

              • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Kontenery dawać na tory a nie na drogi. PKP niby pissowe, ale zauważyłem, że akurat ta spółka państwowa jako chyba jedyna od kilku lat dobrze się rozwija i sobie radzi, do tego rozsądnie gospodarują unijną kasą, remontowano masę dworców, układano nowe torowiska, chociażby w ramach poprawy dojazdu do portów w Gdańsku, za chwilę też w Gdyni.

    • 90 8

    • remontowano masę dworców które były w dobrym stanie

      jedynym celem tego było chyba uprzykrzenie życia pasażerom, najlepszy przykład to remont dworca w Tczewie trwający półtora roku - dworzec był czysty i estetyczny, były ławki, kioski i bary, jedynie wymagał naprawy i przebudowy wind a tymczasem przez półtora roku nie można korzystać z niczego bo sobie pkp remont wymyśliło, teraz w kolejce do utrudniania życia pasażerom czeka Wrzeszcz

      • 6 9

    • Nie tylko tak

      • 1 0

    • PKP Cargo nie ma nic wspólnego z remontem dworców. To jest spółka stricte transportowa.

      • 1 0

  • (5)

    Dla porównania:
    90 kontenerów= "największy" pociąg w PL

    Najwieksze kontenerowce zabierają na pokład blisko 24000 takich kontenerów a w planach są 30000 i więcej

    • 30 11

    • No niestety, nasza europejska skrajnia kolejowa nie pozwala na zbyt wiele.

      Na niektórych głównych liniach można zestawiać u nas pociągi do ok. 108 TEU, oczywiście przy nieco mniejszej masie ładunku w kontenerach ( to akurat nie problem, bo kontenery zazwyczaj nie są zbyt ciężkie). W krajach o rozleglejszych terytoriach jak Kanada, Australia, USA, itp. możliwości kolei są znacznie większe i przewóz kontenerów w dwóch warstwach nie jest niczym szczególnym. W Stanach pociągi kontenerowe mają długość nawet po 2-3 kilometry i przewożą do prawie tysiąca TEU.

      • 25 0

    • i tu wychodzi przewaga morskiego transportu (1)

      z 10 lat temu był 1,5 konia mechanicznego na tonę towaru. Teraz pewnie jeszcze mniej. To tak jak by Tir miał silnik od malucha.

      • 8 5

      • Przewaga nad czym? Nad koleją? A do Kutna zawinie taki kontenerowiec?

        Wypowiedź w stylu "tu wychodzi przewaga sera nad słupkiem granicznym"

        • 13 4

    • miliard pinńćset

      w dizlu

      • 0 1

    • Zobaczcie sobie

      przeloty składów kolejowych z kontenerami w USA. To robi wrażenie. Ta prędkość i piętrowanie pudeł.

      • 2 0

  • Bardzo dobra wiadomość! (2)

    Im mniej tirów na drogach tym lepiej. Mniejsze korki i mniej zniszczone drogi (szczególnie przez tych przeładowanych).

    • 88 3

    • ale bardziej zniszczone tory (1)

      • 0 4

      • Na kolei pociągi nie jeżdżą przeładowane.

        Na drogach tak niestety nie jest, a to właśnie przeładowane ciężarówki najbardziej demolują nawierzchnię.

        • 1 0

  • Jak wspaniale Gdańsk największym miastem świata ! (5)

    • 31 23

    • post dla żartu ale uwierzyli

      • 2 3

    • Gdańsk mistrzem Polski! (1)

      • 8 1

      • Polska mistrzem Polski !!!

        • 9 1

    • i w kosmosie również!

      • 2 0

    • i najmondrzejszym

      • 1 0

  • polecam artykuł panu szczurkowi niech sobie uświadomi, że transport intermodalny to przyszłość (5)

    to co chciał zrobić na węźle Karwiny to skandal

    • 56 4

    • W tym pomyśle Szczurka jest interes.... (2)

      ...odciąć port od dostaw
      .... przejąć tereny portowe
      .... sprzedać je deweloperom

      • 23 3

      • ty masz zawsze odpowiedz na wszystko

        aż dziwne, że nie rządzisz w trójmieście

        • 8 9

      • dokładnie. powinno sie zamknac UM i rozdac udzialy podatnikom z gdyni

        i jak ktos chce to skupowac sprzedawac na GPW..

        taki lucyk w zyciu podatku nie zaplacil. Bo nie licze jako podatek PIT'u od pensji urzednika. Bo to glupota.

        • 2 0

    • ten skład by nie podjechał pod wzniesienie z Gdyni na Karwiny (1)

      ciężko...

      • 3 3

      • Podjechał, tyle że na dwie lokomotywy.

        W czasie objazdów wjeżdżały tam pociągi ładowne o masie nawet 4000 ton, tyle że na 3 lokomotywy spalinowe.

        • 4 0

  • Brawo. A ile koszt naprawy torów będzie wynosił?:) (7)

    Bo zakładam że nowoczesny i rekordowy tabor jadący po infrastrukturze z 20 wieku nie równa się happy end:)
    Ciekawe czy PKP Cargo zapłaci ze swojej kieszeni czy jak zwykle z podatnika i zaraz pojawi się projekt obniżki podatków przez podwyżkę na rozwój transportu kolejowego:)

    • 15 50

    • Na kolei nie ma pojęcia przeładowanego pociągu.

      Wszystko jest zestawiane zgodnie z obowiązującymi parametrami na danej linii. Tu nie ma wolnej amerykanki.

      • 25 0

    • to waga pociągu nie nacisk osi. (2)

      Zamiast standardowych 30 wagonów doczepili 45. Lokomotywa się trochę bardziej zmęczyła i wszystko.

      • 18 0

      • kiedyś z nudów, czekając na skmki, liczyłem wagony pociągów towarowych (1)

        wychodziło mi, że największą liczbę wagonów spotykaną na naszych torach w 3M, to było 41 sztuk

        • 10 1

        • 4. Pociąg towarowy, którego hamulec jest:
          1) wolno działający - może mieć długość zasadniczo do 600 m, zależnie od długości torów stacyjnych, na które przyjmuje się ten pociąg.
          Większą długość, lecz nie więcej niż 750 m, pociąg ten może mieć pod następującymi warunkami:
          a) długość torów stacyjnych, na które przyjmuje się ten pociąg, jest odpowiednia;
          b) miarodajne spadki na szlakach nie przekraczają 12 %o;
          c) pociąg prowadzony jest na hamulcach zespolonych,
          2) szybko działający - może mieć długość zasadniczo do 300 m.
          Większą długość niż podano w pkt 1 i 2 pociąg towarowy może mieć tylko za zezwoleniem Głównej Dyspozytury Infrastruktury Kolejowej.

          • 2 0

    • Ty tak serio? Twoja wiedza w tym temacie wykracza poza

      Godziny kursowania SKM? Czy po polacku, z przekąsem, musiałeś się dowalić? Żadnej merytorycznej wartości.

      • 4 1

    • zatroskany

      O tory to się tak bardzo nie ma co martwić. wszystko jest dobrze skalkulowane a i tak się opłaca. W obecnej chwili obserwujemy rozwój "jedwabnego szlaku" nie drogą morską lecz szynową. Rekord to 9 dni. Statki przegrywają czasowo. Koszt frachtu wzrósł ostatnio radykalnie. Zmiany cieszą!

      • 4 0

    • wow genialny komentarz sherlocku

      • 1 0

  • Gdańsk Nowy Nowy Port (2)

    A co z Nową Wyzwolenia,dalej cicho.....sza.Starą Wyzwolenia,ciężki transport portowy całkowicie zniszczył.Brakuje obwodnicy dzielnicy.Lokalna ,osiedlowa ulica powinna taką pozostać,jak kiedyś,dla samochodów osobowych.Smog i hałas całodobowy niszczy zdrowie mieszkańców.

    • 14 9

    • No to może pora się wyprowadzić z przemysłowej dzielnicy...

      Ale standardowo, niech wszystko zrobią gdzieś za obwodnicą, a w mieście budować nie wolno!

      • 5 0

    • Obwodnice, tunel i estakadę tam trzeba. Bez tego

      Nigdy Nowy Port nie zyska statusu stolicy regionu. A falowiec na Wyzwolenia nie będzie nowym Belwederem. Wstawaj anon, ze**aueś się.

      • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    3300 ton i jedna ET22? (10)

    Ambitnie. Dodajmy ze takie pociagi i cięższe to norma w Polsce (w przypadku ładunków masowych). Wydarzeniem jest to, że udało sie złożyć tak ciężki pociąg z kontenerami, które jak na możliwości kolei są raczej lekkim ładunkiem.

    • 48 2

    • Nie na darmo nazywa się ten elektrowóz Bykiem (3)

      Nie na darmo nazywa się ten elektrowóz Bykiem

      • 23 0

      • Byk to radziecki ET42 (2)

        Tak dla jasności.

        • 1 12

        • ET42 to Czapajew, Byk to zawsze był ET22 (1)

          Proponuje zaznajomić się z "ksywami" lokomotyw w PL.

          • 14 2

          • Na prądzie z węgla, a węgiel z kopalni rosyjskiej

            • 0 7

    • Poważnie jedna lokomotywa to ciągnęła ? (5)

      Może druga pchała na końcu składu )

      • 1 7

      • Lokomotywy ET41 czy ET42 bez problemu radzą sobie z pociągami o masie 4000 ton. (2)

        Norma przewidziana na ET22 to bodajże 3200 ton, więc dużo tutaj nie nagięli choć to już sporo jak na ten typ lokomotywy.

        • 14 0

        • Dlateog podejrzewam, że zdjęcie jest fejkowe (1)

          Pociąg ze Sławkowa do DCT jest wytrasowany na 100 kmh, więc raczej ET22 wątpliwa.

          Oczywiście mogłato być ET41 lub ET42, ale raczej obstawiam Traxxa/Vectrona/Dragona

          • 7 0

          • Chyba że podmienili loka na końcu trasy, np. w Zającu.

            • 4 0

      • (1)

        Nie było problemu bo jechał spod Katowic czyli z górki.

        • 4 1

        • Pała z geografii.

          Popatrz na mapę, nad morze jest do góry.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane