• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największa fabryka systemów magazynowania energii w Europie

Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
- Zakład w Gdańsku ma szansę zostać największą fabryką systemów magazynowania energii w Europie. Ponadto będziemy mieli duże znaczenie dla realizacji celów oraz założeń biznesowych Northvolt jako grupy, a także zleceń o wartości 27 mld dolarów - twierdzi Robert Chryc-Gawrychowski z Northvolt Polska.

- Zakład w Gdańsku ma szansę zostać największą fabryką systemów magazynowania energii w Europie. Ponadto będziemy mieli duże znaczenie dla realizacji celów oraz założeń biznesowych Northvolt jako grupy, a także zleceń o wartości 27 mld dolarów - twierdzi Robert Chryc-Gawrychowski z Northvolt Polska.

Fabryka Northvolt w Gdańsku ma szansę zostać największą fabryką systemów magazynowania energii w Europie. W budowę nowego zakładu Northvolt zainwestuje 200 mln dolarów. O rewolucji na rynku energii, elektromobilności, ochronie środowiska oraz o tym, jak duże znacznie w realizacji strategicznych celów spółki będzie miał gdański zakład, rozmawiamy z Robertem Chryc-Gawrychowskim, prezesem Northvolt Polska.



Elektromobilność, czysta energia, systemy magazynowania energii to rewolucyjne przemiany, które dzieją się właśnie teraz. Skąd na świecie taki trend?

Robert Chryc-Gawrychowski: - Rzeczywiście elektromobilność, czysta energia i systemy jej magazynowania to przemiany, które dzieją się właśnie teraz i są coraz bardziej widoczne w naszym życiu na wielu poziomach. Wielkie firmy motoryzacyjne podejmują stanowcze kroki, aby redukować szkodliwe emisje i zastępować napędy spalinowe elektrycznymi. Koncern Volkswagen, nasz klient, inwestor i partner, ogłosił, że jeszcze w tym roku wyprodukuje milion samochodów elektrycznych, a najpóźniej w 2025 r. chce mieć wiodącą pozycję na światowym rynku e-mobilności. Także rządy krajów stawiają sobie elektromobilność za jeden z priorytetów i wyznaczyły daty, od kiedy będzie zakazana sprzedaż aut na benzynę bezołowiową lub olej napędowy - od 2030 r. między innymi w Wielkiej Brytanii, Holandii i Danii, a od 2040 r. we Francji, Kanadzie czy Hiszpanii.
Świat doszedł do momentu, w którym jest już jasne, że bez kluczowych zmian w naszym sposobie generacji i użytkowania energii oraz bez ograniczenia emisji CO2 nie powstrzymamy efektu cieplarnianego i degradacji środowiska.

Drugą kwestią jest konieczność transformacji systemów elektroenergetycznych oraz odejście od pozyskiwania energii z paliw kopalnych. Rządzący wprowadzają polityki energetyczne, których założeniem jest zeroemisyjność. To dotyczy również Polski, która na początku lutego przyjęła PEP2040 (Politykę Energetyczną Polski do 2040 r.). Jej głównym założeniem jest wprowadzenie naszego kraju na drogę transformacji energetycznej, rozwoju OZE, poprawy efektywności energetycznej oraz jakości powietrza.

Pyta pan, skąd na świecie taki trend? Moim zdaniem świat doszedł do momentu, w którym jest już jasne, że bez kluczowych zmian w naszym sposobie generacji i użytkowania energii oraz bez ograniczenia emisji CO2 nie powstrzymamy efektu cieplarnianego i degradacji środowiska. Nie będziemy mieli czego zostawić naszym wnukom i prawnukom. Wiemy, że bez zwiększenia udziału czystej energii w transporcie i innych gałęziach przemysłu niemożliwe będzie osiągnięcie unijnych zobowiązań w zakresie ograniczenia emisji CO2.

Największy w Polsce magazyn energii



Drugim powodem jest transformacja cyfrowa, przyśpieszona jeszcze przez pandemię. Ludzie, ale także przedsiębiorstwa, posiadają coraz więcej urządzeń pobierających coraz więcej energii elektrycznej. Powoduje to, że zapotrzebowanie na energię rośnie z roku na rok. Widzimy więc jasno, że wzrasta zarówno popyt na energię, jak i presja na ograniczenie emisji CO2. Aby to pogodzić, konieczna jest zmiana sposobów wytwarzania i konsumowania energii.

  • W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. To proces czysty ekologicznie, do którego wykorzystywany jest wysoce zautomatyzowany park maszynowy.
  • W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. To proces czysty ekologicznie, do którego wykorzystywany jest wysoce zautomatyzowany park maszynowy.
  • W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. To proces czysty ekologicznie, do którego wykorzystywany jest wysoce zautomatyzowany park maszynowy.
  • W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. To proces czysty ekologicznie, do którego wykorzystywany jest wysoce zautomatyzowany park maszynowy.
  • W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. To proces czysty ekologicznie, do którego wykorzystywany jest wysoce zautomatyzowany park maszynowy.
  • W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. To proces czysty ekologicznie, do którego wykorzystywany jest wysoce zautomatyzowany park maszynowy.
  • W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. To proces czysty ekologicznie, do którego wykorzystywany jest wysoce zautomatyzowany park maszynowy.
  • W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. To proces czysty ekologicznie, do którego wykorzystywany jest wysoce zautomatyzowany park maszynowy.

Jaką rolę w tym wszystkim odgrywa Northvolt?

- Działalność Northvolt jest ściśle powiązana z tematami, które omawialiśmy powyżej. Wiemy, że jeśli chcemy mieć czystsze środowisko, musimy generować energię ze źródeł odnawialnych, których cechą charakterystyczną jest to, że są niestabilne, słabo przewidywalne i nie poddają się zarządzaniu. I tutaj właśnie pojawia się miejsce dla nas. Zajmujemy się produkcją magazynów energii, które umożliwiają zarządzanie źródłami odnawialnymi. Gromadzą energię np. z farm wiatrowych czy fotowoltaicznych wtedy, gdy wieje wiatr lub świeci słońce, a oddają w momencie, gdy warunki pogodowe nie są sprzyjające.
Wielkie firmy motoryzacyjne podejmują stanowcze kroki, aby redukować szkodliwe emisje i zastępować napędy spalinowe elektrycznymi. Najpóźniej w 2025 roku koncern Volkswagen chce mieć wiodącą pozycję na światowym rynku e-mobilności.

Northvolt w skali globalnej ma również duże znaczenie w zmianach zachodzących w branży motoryzacyjnej. Jako partner Volkswagena, BMW i Scania w naszych zakładach w Szwecji będziemy zajmować się produkcją ogniw do zastosowań m.in. w pojazdach elektrycznych w sposób zrównoważony dla środowiska w takim stopniu, w jakim jeszcze nikt tego zrobił.

Nasze baterie będą miały minimalny ślad węglowy, ponieważ do ich wytwarzania będziemy wykorzystywać park maszynowy zasilany zieloną energią. Do 2030 r. planujemy również, aby połowa materiałów, z których składają się ogniwa, pochodziła z recyklingu. Już dzisiaj w Szwecji pracuje pilotażowa linia recyklingu w zakładach Northvolt Labs w Västerås oraz niebawem powstanie ogromna instalacja w Skellefteå, na terenie powstającej gigafabryki ogniw. Razem z zakładem w norweskim Fredrikstadt w ramach joint venture z Hydro daje to nam bardzo duży potencjał recyklingowy.

Chciałbym jednak podkreślić, że silniki spalinowe to nie tylko branża motoryzacyjna. Wykorzystywane są one również w przemyśle, maszynach ciężkich, np. w koparkach oraz mniejszych urządzeniach - wiertarkach, piłach czy kosiarkach. I właśnie dostarczanie modułów bateryjnych, które zastąpią silniki na ropę w przemyśle, będzie drugą oprócz magazynów energii domeną zakładu Northvolt w Gdańsku. Już dzisiaj wytwarzamy m.in. baterie do maszyn górniczych firmy Epiroc.

Dla jasności - w Gdańsku nie będziemy zajmować się produkcją samych ogniw - te będą do nas dostarczane z naszego zakładu zlokalizowanego w Skellefteå w północnej Szwecji. W Gdańsku odbywa się montaż ogniw w moduły, a te w bardziej zaawansowane systemy bateryjne i magazyny energii. Jest to proces czysty ekologicznie, do którego będziemy wykorzystywali wysoce zautomatyzowany park maszynowy. Podobnie jak w naszych zakładach w Szwecji, za cel postawiliśmy sobie zasilanie naszej działalności całkowicie odnawialną energią pozyskaną m.in. z generacji z bardzo dużej instalacji fotowoltaicznej planowanej na terenie zakładu.

Jakie znaczenie ma gdański zakład?

- Na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego planujemy zbudować zakład o docelowej powierzchni nawet 50 tys. m kw. w dwóch etapach, gdzie w pierwszym etapie zatrudnienie znajdzie minimum 500 osób. Z pierwszą linią montażową w tej lokalizacji zamierzamy ruszyć w 2022 r. Początkowa planowana zdolność to 5 GWh rocznie, a docelowa nawet 12 GWh rocznie. Tym samym zakład w Gdańsku ma szansę zostać największą fabryką systemów magazynowania energii w Europie. Ponadto będziemy mieli duże znaczenie dla realizacji celów oraz założeń biznesowych Northvolt jako grupy, a także zleceń o wartości 27 mld dolarów, jakie cała spółka zobowiązała się zrealizować do 2030 r.
Zajmujemy się produkcją magazynów energii, które umożliwiają zarządzanie źródłami odnawialnymi. Gromadzą energię wtedy, gdy wieje wiatr lub świeci słońce, a oddają w momencie, gdy warunki pogodowe nie są sprzyjające.

Muszę przyznać szczerze, że jestem dumny, że to właśnie w moim rodzinnym Gdańsku Northvolt ulokował swoją inwestycję i planuje tak ambitne plany rozwoju i cieszę się, że odpowiadam za budowę zakładu, który nie tylko da pracę wielu mieszkańcom, ale także realnie przyczyni się do transformacji sieci elektroenergetycznych i przemysłu w Europie.

Firma Northvolt jest obecna w Polsce od trzech lat. Co dotychczas działo się w polskim oddziale?

- Spółkę w Polsce zawiązaliśmy w październiku 2018 r., choć przygotowania trwały już od kwietnia. W momencie rozpoczęcia działalności było nas pięć osób. Od tego czasu dynamicznie się rozwijamy i dzisiaj stanowimy zespół ponad 100 specjalistów, operatorów produkcji, inżynierów procesów czy jakości. Stworzyliśmy dział badań i rozwoju oraz zarządzania łańcuchem dostaw.

Przez te niecałe trzy lata udało nam się zbudować pierwsze linie montażowe, wyposażyć tymczasowy zakład przy ul. Elbląskiej w odpowiedni park maszynowy i rozpocząć produkcję dla naszych klientów.

Zapowiedzieliście zatrudnienie 500 osób. Co to mają być za ludzie? Kto ma szansę stać się pracownikiem Northvolt?

- Planujemy, aby nowa fabryka była wysoce zautomatyzowana, więc będziemy szukali operatorów maszyn i robotów, a także inżynierów procesu, jakości oraz utrzymania ruchu w zakładzie. Zatrudnienie znajdą u nas specjaliści ds. zaopatrzenia, logistyki, HR, finansów i administracji. Będziemy tworzyć również centrum badawczo-rozwojowe, w którym zatrudnimy kilkadziesiąt osób.

Zamierzamy współpracować z trójmiejskimi uczelniami i szkołami zawodowymi, aby wykształcenie, które zdobywają studenci i uczniowie, mogło w przyszłości przydać się na stanowiskach pracy w naszej firmie.
Nasze baterie będą miały minimalny ślad węglowy, ponieważ do ich wytwarzania będziemy wykorzystywać park maszynowy zasilany zieloną energią. Do 2030 roku planujemy również, aby połowa materiałów, z których składają się ogniwa, pochodziła z recyklingu.

Czy w planach jest zwiększanie zatrudnienia, poszerzanie kompetencji gdańskiego zakładu? Czy jest szansa, że gdański Northvolt będzie z czasem rósł?

- Nasze plany już teraz są ambitne. Zakład o planowanej w przyszłości zdolności produkcyjnej na poziomie 12GWh rocznie to naprawdę powód do dumy. Wiemy, że działamy w bardzo perspektywicznej branży, która będzie się dynamicznie rozwijała. Na tym etapie skupiamy się oczywiście na budowie nowego zakładu, pracach rozwojowych związanych z produkcją i samymi produktami. Nie wykluczamy natomiast, że po osiągnięciu celów założonych na najbliższe dwa, trzy lata będziemy wyznaczać sobie nowe plany rozwoju.

Jakie znaczenie  będzie miało centrum badawczo-rozwojowe, jakie ma działać przy zakładzie?

- Produkowane przez Northvolt moduły i systemy bateryjne oraz magazyny energii to złożone urządzenia, w których same akumulatory są tylko jednym z wielu komponentów. Poza ogniwami znajdują się w nich podsystemy zapewniające bezpieczeństwo, systemy sterujące ładowaniem czy komunikacją z otoczeniem. Od projektu, przez prototypowanie i badania, do wdrożenia do produkcji droga nie jest łatwa i wymaga zespołu wysokiej klasy specjalistów, a integracja tak złożonych urządzeń wymaga sprawnej weryfikacji zarówno procesu produkcyjnego, jak i komponentów składowych. Ich zastosowanie jest niezbędne do zapewnienia najwyższej jakości produktu końcowego.

Nowy dział będzie ściśle współpracował z zespołem projektowym systemów bateryjnych zlokalizowanym w Sztokholmie w celu sprawnego wdrożenia do produkcji nowych produktów oraz zapewnienia odpowiedniego oprzyrządowania produkcyjnego. Ważnym zadaniem będzie projektowanie i budowa urządzeń testowych: onlinowych i offlinowych testerów do wykorzystywania w procesach walidacji nowych produktów i bezpośrednio na liniach produkcyjnych.

Można więc stwierdzić, że powstający dział badawczo-rozwojowy będzie odgrywał kluczową rolę w procesie industrializacji i zapewnienia wysokiej jakości produktów Northvolt.

Co może przyciągnąć inwestorów z waszej branży do Polski czy konkretnie na Pomorze?

- Moim zdaniem dobra infrastruktura portowa, drogowa, kolejowa i lotnicza to istotne zachęty dla inwestorów. Ważny jest też dostęp do wykształconych kadr oraz system szkolnictwa współpracujący z biznesem i otwarty na jego potrzeby. Nie bez znaczenia jest też wsparcie instytucji publicznych, oferowane na poziomie lokalnym i krajowym. Wymienione elementy były dla nas ważne na etapie podejmowania decyzji o zainwestowaniu w Gdańsku i myślę, że będą miały znaczenie dla innych inwestorów z branży.

Miejsca

Opinie (158) 6 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Fakt-Potrzeba nam fabryk wytwarzajacych nowoczesne produkty. (1)

    Wiecej takich fabryk by sie przydalo u nas .Moze montownia pojazdow elektrycznych? Byle by rzad nie przeszkadzal i nie narzucal swoich obciazen fiskalnych.Te branze powinny byc zwolnione z takich danin pod warunkiem otwierania nastepnych fabryk...W razie ucieczki kapitalu-podatki zalegle....ale jesli rozwijasz firme ,dobrze placisz pracownikowi i stawiasz nastepne maszyny i rozwijasz nastepne zaklady-zero podatkow i minimalny zus-500zl ale nie przez rok czy lat trzy a na stale.Tak to widze.Troche jak w Estoni ale nie na pisowskich warunkach.

    • 7 17

    • A gdzie sa ekolodzy zeby zablokowac ta szkodliwa dla srodowiska inwestycje

      • 1 1

  • Bajeczny biznes ten CO2 (8)

    Nauka nie potrafi zmierzyć czy próby ograniczania CO2 produkowanego przez ludzi mają jakikolwiek efekt na klimat, bo problem jest złożony i modele są niedokładne. Do tego im dalej przewidują w przyszłość, tym większy akumulują błąd.

    • 62 28

    • Tak samo jak prognoza pogody (3)

      A jednak potrafimy z niezłą pewnością przewidzieć czy za tydzień będzie padać.

      • 11 11

      • (2)

        która prognoza pogody tak potrafi?

        • 8 3

        • Każda. (1)

          Nie zauważyłeś że jakieś 10 lat temu prognoza zaczęła się sprawdzać?
          Moc obliczeniowa potrzebna do obliczenia pogody stała się szerzej dostępna i już nie ma maszyny losującej, jak za PRL.

          • 3 5

          • Boże zlituj się. Ludziska ogladaja pogodę dla Pomorza w Rzeszowie chyba.

            • 3 0

    • Nauka potrafi zmierzyć dokładnie ile dodatkowej energii akumuluje Ziemia. Jak szybko klimat się ogrzeje zależy od oceanów, które pochłaniają ponad 90% tej dodatkowej energii. Ale fakt że się ociepli jest pewny, tak samo jak to, że latem jest cieplej, niż zimą.

      • 4 6

    • jesteś ignorantem lub trollem (1)

      • 2 4

      • i jednym i drugim zapewne :)

        • 0 0

    • Masz coś na potwierdzenie tego, że nauka nie potrafi zmierzyć?

      Bo z publikacji naukowych, które czytam widać, że potrafi i że CO2 jaki produkujemy ma zasadniczy wpływ.

      • 4 1

  • Won z tymi fabrykami

    Tylko zalesie a Lotos zaorać

    • 2 13

  • Co2 a pierdniecie oceanu czy wulkanu...

    To sa zjawiska kosmiczne zwiazane ze sloncem i nie tylko..wiec te normy CO2 to bat na i**otow bez wlasnej infrastruktury energetyczno-wytworczej,ktorzy sie dali zlapac w pulapke z Kioto i placa teraz za emisje ,zamykaja kopalnie a nam podwyzszaja rachunki...Niemcy kopaln nie zamykaja tylko przystosowuja je do zwodorowania i procesow pelnego spalania..a u nas?

    • 11 4

  • i praca za grosze, ale bedą owocowe czwartki

    i młody dynamiczny zespół :D

    • 20 3

  • Opinia wyróżniona

    A energie elektryczna to kupimy w biedronce (2)

    Koszt wytworzenia energii elektrycznej z tzw odnawialnych źródeł energii jest wielokrotnie wyższy niż z gazu czy węgla. Oczywiście za fanaberie zapłaci konsument, oczywiście nie powstrzyma to tzw oceiplenia/ochłodzenie. Oczywiście zarobią Niemcy które produkują urządzenia do energii odnawialnej.

    • 33 7

    • niedobrze Niemcy produkują wiatraki

      a kochani Rosjanie gaz, ropę i węgiel

      • 0 2

    • Bzdury piszesz. Spójrz na ceny MWh na aukcjach OZE i porównaj je z energią z węgla. Prosta weryfikacja kasuje twoje bzdury.

      • 1 0

  • Tja, do tego pensje nie 3000 euro, jak by mieli płacić na Zachodzie, tylko 3000 netto PLN...

    i odpady wszelkie chowane gdzieś tutaj, albo "przy współpracy" z Port Service albo spalarnią rusztową, która zaraz tu powstanie i będzie zanieczyszczać miasto. Rzeczywiście, super mi sukces ta fabryka!

    • 17 3

  • Nowoczesny kolonializm (1)

    • 11 6

    • co zatem mamy robić?

      • 2 1

  • Brawo! (4)

    Świetna wiadomość dla Gdańska. Każda taka duża, nieobciążająca środowiska inwestycja w obrębie naszego miasta/regionu jest po prostu dobrą wiadomością. Myślę tu o efekcie makroekonomicznym, szczególnie ważnym w tym dziwnym czasie.

    • 64 34

    • (2)

      Sama fabryka może i jest eko, ale materiały, które wykorzystuje już nie za bardzo. Także to taki śmiech przez łzy i nawijanie na uszy makaronu, do produkcji ogniw wyniszcza się środowisko naturalne, a ich utylizacja pochłania potworne ilości prądu.

      • 7 3

      • (1)

        Prądu i wody. Ale spokojnie w Polsce będzie tylko montownia, stare moduły wracają do Szwecji w celu utylizacji. "Zaprojektowane w Szwecji, zmontowane w Polsce"...

        • 4 0

        • A ze Szwecji jadą do Bangladeszu

          • 0 0

    • Czyżby?

      Unijne dyrektywy przewidują zwrot zużytych produktów do producenta. Akumulatory należą do tych, które najbardziej obciążają środowisko. Tego pan inżynier nie wie, czy tylko udaje, że nie wie.

      • 7 3

  • (2)

    Ukraińcy będą chcieli tam pracowac?

    • 11 1

    • (1)

      Tylko Anton ogarniał ale go zwolniono... 7k brutto to za dużo za elektryka, który coś potrafi. Z prawdziwej ekipy specjalistów zostało może 5 osób, reszta to młodziaki za 3800 brutto zwolnione z podatku, robią nadgodziny i cieszą się 4 z przodu na wpłacie... Ekipa jest bardziej hinduska niż ukraińska (Hindusi spoko chłopaki, gdyby nie dotacja z polibudy to by tutaj nie robili). Polacy to w większości ekipa totalnie niezwiązana z branżą energetyczną, SEP-y zrobione w 4 godziny i już są elektrykami, monterami za 3800. Są trenerzy, którzy wylewają 7 poty aby ten zakład się kręcił. Odejdzie 5 osób i będzie katastrofa a nie produkcja, moduł to prawie 700 ogniw 21700 Li-Ion jeden się zapali i jak nikt nie ucierpi to mamy do czynienia z cudem.

      • 3 0

      • Czy to łaczenie ogniw jest przez roboty, czy ludzie to robią?
        Praca 8 h w wyziewach plastiku i metalu chyba bardzo szkodliwa

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane