• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największa platforma Lotosu gotowa do drogi z Emiratów Arabskich do Norwegii

Robert Kiewlicz
26 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Właściwa cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest do wysłania do Norwegii. Właściwa cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest do wysłania do Norwegii.

Platforma, która dla Lotosu będzie wydobywać ropę naftową na Morzu Północnym, jest już niemal gotowa. W lipcu wypłynie ze stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich do norweskiego Stavanger.



Lotos potrzebuje nowej platformy do eksploatacji złóż ropy naftowej na Morzu Północnym. W 2008 r. należąca do gdańskiego koncernu spółka Lotos Norge kupiła 20 proc. udziałów w koncesjach wydobywczych ze złoża Yme. Szacuje się można z niego wydobyć ok. 12 mln baryłek (ok. 2 mln ton).

Współwłaściciele złoża (oprócz Lotosu są nimi spółki norweskie , Talisman, Winterschall, AEDC) zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą, którą można określić mianem małej, pływającej rafinerii. Jej budowa właśnie się zakończyła.

Najważniejsza cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest właśnie do transportu. Wypłynie ona ze stoczni na dwóch barkach wspartych dodatkowo specjalnymi pontonami. Następnie, już na pełnym morzu, MOPU wraz z barkami załadowane zostanie na półzanurzalny statek MV "Mighty Servant I", który służy m.in. do transportu dużych platform produkcyjnych.

Platforma jest ogromna. Ciężar samego MOPU to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton. Nie tylko wymiary, ale także cena jest niebagatelna. Lotos nie ujawnia dokładnych kosztów budowy platformy, wiadomo jednak, że chodzi co najmniej o 100 milionów dolarów.

Statek z MOPU popłynie dalej przez Zatokę Omańską, Morze Arabskie, Zatokę Adeńską i Kanał Sueski na Morze Śródziemne. Skąd przez Cieśninę Gibraltarską, kanał La Manche i Atlantyk dotrze do Stavanger. Tam na MOPU czekają już nogi, które dotarły do norweskiego portu ze stoczni w Rostocku.

- Tam rozpocznie się kolejna skomplikowana operacja - mówi Paweł Siemek, prezes Lotos Petrobaltic. - Przy użyciu dźwigu do MOPU podłączone zostaną trzy nogi platformy. Platforma powinna być gotowa do wypłynięcia na złoże na początku września.

Będzie to czwarta i zdecydowanie największa platforma pracująca dla Grupy Lotos. Do poszukiwań podmorskich złóż ropy i gazu służy platforma wiertnicza "Petrobaltic", a wydobywaniem tych surowców zajmują się platformy eksploatacyjne "Baltic Beta" i bezzałogowa platforma "PG-1". Te platformy są jednak o wiele mniejsze od najnowszego nabytku Lotosu. Przykładowo pokład platformy Baltic Beta waży jedynie 8,5 tys. ton.

Wydobycie ropy ze złoża Yme powinno rozpocząć się w IV kwartale 2010 roku.

Zobacz aktualną mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (89) ponad 20 zablokowanych

  • Fajnie

    Ciesze sie ze to zrobili wlasnie tam bo niby dlaczego u nas...... zaraz kilku kretynow sie odezwie ze ze mnie taki patriota jak z koziej dupy traba ale dlaczego jakiemus zapijaczonemu stoczniowcowi placic 2XTYLE co poczciwemu skosnookiemu za taka sama robote prawda jest taka ze fachowcow to my juz nie mamy tylko garstke zgoszknialych pijakow co im sie niby nalezy od wszystkich... pracuje w tej z****nej stoczni i WIDZE co tam jest a jest smrod brod i ubóstwo i to przez nas a nie przez obcokrajowcow zabic te stocznie dechami i bedzie zylo nam sie lepiej:):)

    • 1 0

  • Ceny paliwa? (6)

    No to czekamy na obniżkę cen paliw

    • 50 5

    • platforma musi sie

      platforma musi sie zwrocic to bedzie podwyzka

      • 0 0

    • cena paliwa za litr to okolo 1,50gr reszta to podatek

      • 1 0

    • Etylina, ON i inne..

      raczej podwyżki, w końcu Lotos musi zamortyzować budowę
      platfiormy, a jak widać w tekście nie kosztowala mało..,

      • 3 0

    • (1)

      taaak czekaj babcia latka..
      zobaczysz obniżkę jak świnia księżyc :)

      • 11 0

      • Nie

        w tym landzie , tu nic nie tanieje!! , wrecz odwrotnie!!

        • 3 1

    • NO to

      sobie poczekacie! naiwniacy...

      • 4 0

  • no wlasnie (9)

    u nas nie mogli budowac?szkoda, ale takie jest prawo buszu

    • 55 22

    • (4)

      To weź ją przetransportuj z Gdańska na morze północne. To są mądrzy ludzie, wiedzą co robią,.

      • 11 7

      • (3)

        bliżej z Gdańska niż z emiratów łosiu

        • 3 12

        • (2)

          a o mostach i wąskich cieśninach na bałtyku to na geografii nie uczyli ?

          • 15 3

          • to się wówczas inaczej buduje (1)

            nie łączy się bardzo dużych elementów w stoczni, lecz na miejscu. Przecież i tak będą ją składali później.

            • 0 3

            • Lol

              bajek się chyba na oglądałeś, platforma będzie w całości przetransportowana drogą morska nikt jej nie będzie rozkładał na części

              • 1 0

    • szkoda że gdańska firma nie wybudowała w gdańsku platformy (3)

      taki u nas patriotyzm i wspieranie własnego rynku.
      po tym sie dziwimy ze stocznie upadaja a nam sie biednie zyje...

      • 13 14

      • Patriotyzm tak, ale nie za wszelką cenę (2)

        Jesteś odpowiedzialny za duży projekt (ważne: w prywatnej firmie) - co wybierasz: lokalnego producenta bez doświadczenia, za to gotowego do strajków i żądań, czy może doświadczoną "obcą" firmę, od której możesz bezwzględnie wymagać dotrzymania umowy, mając w zadzie wszystkie jej ew. problemy?

        • 41 5

        • nasze stocznie wszystko wybudują

          potrzebna tylko dokumentacja odpowiednia i działamy.
          a przy odpowiednim nadzorze wszystko wg.planu by poszło

          a tańsze to nie znaczy tańsze - dużo ludzi kupuje np. chinskie gow*a potem je wyrzuca i kupuje jakosciowe rzeczy = przepłacamy o kwotę chinszczyzny.

          mozna wiele o tym pisac i sie klucic - ten artykul to tylko jeden przyklad grzechów naszego spoleczeństwa...

          ps. ja już zaczolem troszke działać w tym kierunku - kupilem polski odtwarzac mp3 zamiast zagranicznej firmy = jestem zadowolony z jakości oraz z tego ze w 100% kasa zostanie w naszym kraju. jesli by tak zrobilo ze 100k lub wiecej obvywateli to wynik bylby juz spory i np. polska firma mogla by podbijac zachod...

          • 4 4

        • Przecież w Gdańsku remontują platformy

          W Remontówce - do której jest kiepski dostęp - remontowali już przynajmniej 3 takie platformy. A co do doświadczenia - polscy wykonawcy mają doświadczenie dużo większe bo kilkudziesięcioletnie. Stocznia w Dubaju istnieje od kilkunastu lat dpiero...

          Lepiej by w Gdyni ją budowali. Można tam było robić większe konstrukcje. Ale Gdyni już nie ma...

          • 5 3

  • moim zdaniem w artykule

    jest błąd:

    "Ciężar samego MOPU to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton."

    Nie sądze że MOPU ważące 12,5 tys ton by były w stanie utrzymać trzy wieze - nogi ważace razem 2 tys ton i to w warunkach morskich, gdzie są sztormy itd

    trzeba dodać, że np takie zbiorniki rafineryjne - wys 30 metrów i więcej ważą 400 do nawet 1000 ton, więc jak to ma się do tych wież nóg na których ma być usadowiona cała platforma???

    • 0 0

  • Jak to tak? - tam można , a unas nie ???....

    Trzeba najpierw rozpędzić to krawatowe "cwaniactwo" {dzialają one oczywiście legalnie i noszą dumne nazwy - "Spólki", "Agencje" } biorące wcale niemale haracze za werbowanie i wysylanie naszych bardzo dobrych fachowców do katorżniczej pracy w stoczniach zagranicznych w tym i w Zjed. Emiratach Arabskich gdzie pracuje się po 12-14 h. na dobe za bardzo zaniżone jak na tamte warunki stawki !!!. uważam , że jeżeli takie "coś" funkcjonuje na naszym rynku to powinny zająć się tym byli dzialacze Związków Zawodowych np. od pana Śniadka - przecierz dzisiaj po polikwidowanych zakladach i tak nie mają konkretnego zajęcia! a tak chocia taki by byl z nich pożytek,Oni mogli by pilnować warunków zatrudnienia ,stawek a przedewszystkim nie pobierać tak wysokich haraczy!. Oczywiście z naborem kandydatów w zwjązku z sytuacją na naszym rynku pracy nie ma większych problemów... ,są to na ogól byli stoczniowcy ,portowcy pracujący do niedawna jeszcze w polikwidowanych naszych Polskich stoczniach !Ktoś tu wcześniej napisal , a ja przychylam się do tej opini ;- ta platforma napewno zostala w glównej mierze zbudowana ręcami polskich fachowców, szkoda , że podobnych "fachowców " nie ma w naszym rządzie ,któremu leżalyby na sercu losy polskiego przemyslu stoczniowego jak i calej gospodarki morskiej oraz los polskich robotników i ich rodzin!...

    • 0 1

  • A więc czeka nas kolejna podwyżka paliwa,jakoś muszą koszty zminimalizować;(

    • 0 1

  • Akcje

    To co w poniedziałek trzeba będzie kupić akcje Lotosu

    • 3 0

  • Piqś (6)

    Jak Byś dokładnie doczytał to byś wiedział ze maja 10% udziałow ale w złozu a w platformie maja całość

    • 11 5

    • No właśnie ,przeczytaj jeszcze raz tekst. 10% w całym przedsięwzięciu. i to konsorcjum kupiło platforme a nie lotosik

      • 3 0

    • jak byś czytał ze zrozumieniem to byś głupot nie gadał (2)

      10 proc. udziałów w koncesjach wydobywczych ze złoża Yme, a nie 10% udziałów w platformie, platforma jest w 100% własnością Lotosu analfabeto

      • 2 3

      • Napisano wyraźnie

        "Współwłaściciele złoża zamówili nową platformę wydobywczą"

        • 2 0

      • Jesteś pewien, że czytasz ze zrozumieniem?

        "Współwłaściciele złoża (oprócz Lotosu są nimi spółki norweskie Det Norske i Talisman oraz Revus Energy) zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą"

        • 2 0

    • To poczytaj raz jeszcze obywatelu Żołnierz

      "Współwłaściciele złoża (oprócz Lotosu są nimi spółki norweskie Det Norske i Talisman oraz Revus Energy) zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą, którą można określić mianem małej, pływającej rafinerii."

      ZAMÓWILI WSPÓŁWŁAŚCICIELEEEEE!

      • 4 0

    • Czytanie ze zrozumieniem

      "Współwłaściciele złoża zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą"

      • 2 4

  • Czemu... (17)

    wybudowali ją tam a nie u nas?

    • 49 27

    • Czemu? bo u nas za drogo. (5)

      Odpowiedź jest trywialnie prosta. Koszt robocizny w Polsce jest za wysoki. Za dużo Kodeksu Pracy, PITów, VATów, ZUSów itd.

      • 14 2

      • (1)

        Podziękujmy PO. PISowcy przynajmniej obniżyli podatki trochę a nie tak jak PO łatać budżet chce wyprzedając majątek polski.

        • 2 15

        • ZUS , KRUS ZWIĄZKI I SOCJALE TO JEDNAK CHYBA PIS RACZEJ!!!

          Jak Bronek wygra może Pawlaka z KRUSem wyciupają. Ale może nie wygrać...

          • 0 1

      • (2)

        W ZEA koszt pracy jest znacznie wyższy niż w Polsce.

        • 3 1

        • W Emiratach koszt pracy wyższy?

          Co Ty powiesz? Przecież to nie szejk te platformy buduje, ale ci sami Polacy, którzy odeszli z polskich stoczni. Do spółki z hindusami i innymi importowanymi murzynami do roboty. No i tam praca Polaków wychodzi taniej niż w Polsce.

          • 4 0

        • ale maja technologie o ktorej u nas nawet nie slyszeli

          • 5 1

    • Bo u nas są związkowcy, którzy nie pozwolą na to, aby stocznie były konkurencyjne i łapały lukratywne kontrakty.

      • 3 0

    • Smiech

      Jak Was tak słucham to mi sie chce smiac! Nic trudnego niema w wybudowaniu tego obiektu!

      • 1 7

    • bo u nas sie takich rzeczy nie buduje !!

      żadna z polskich stoczni nie ma doswiadczenia, sprzetu ani wiedzy zeby cos takiego wybudowac. Remontowa ma , ale zeby tylko wyremontować.

      Przykłąd można podać na podstawie samochodów. Trzeba by się spytać czemu np w gliwicach w wolnych chwilach z taśmy produkcyjnej zamiast fiata Pandy nie zjeżdżają snopowiązałki ?!

      • 13 3

    • Bo budowa platformy w Polsce zakończyłaby się 10 lat po wyczerpaniu złóż ropy :P (1)

      • 28 0

      • no nie wiem czy 10 lat po wyczerpaniu by im starczylo;p

        • 9 0

    • (1)

      Bo Polacy są na to za głupi...

      • 12 14

      • Nie słyszałem, zaufam twoim osobistym doświadczeniom.

        • 14 3

    • Gdyby u nas budowali i produkowali to każdy by dobrą pracę miał.

      Ale, że mało kto ma dobrą pracę dlatego wszystko się produkuje za granicą. Dlatego należy podążyć za granicę, za swoją utraconą pracą.

      • 5 2

    • (1)

      bo nie ma dżemu

      • 21 1

      • mogę się założyć, że właśnie tak brzmiałoby oficjalne oświadczenie naszych elit POlitycznych :P

        • 5 6

    • bo u nas nie potrafią nawet łodzi patrolowej dla straży granicznej zbudować

      • 14 8

  • Wyjaśniam na czym polega filozofia Olechnowicza i spółki - im drożej tym lepiej!

    Wówczas działka odpalana przez wykonawcę również jest proporcjonalnie duża.
    Daleko nie szukając inwestycja 10+ realizowana włoskim Technipem, najdroższym na świecie (byle uszczelka klingieritowa musi być dostarczana z Włoch firmą kurierską i będzie tak do końca funkcjonowania instalacji).

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane