• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największa platforma Lotosu gotowa do drogi z Emiratów Arabskich do Norwegii

Robert Kiewlicz
26 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Właściwa cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest do wysłania do Norwegii. Właściwa cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest do wysłania do Norwegii.

Platforma, która dla Lotosu będzie wydobywać ropę naftową na Morzu Północnym, jest już niemal gotowa. W lipcu wypłynie ze stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich do norweskiego Stavanger.



Lotos potrzebuje nowej platformy do eksploatacji złóż ropy naftowej na Morzu Północnym. W 2008 r. należąca do gdańskiego koncernu spółka Lotos Norge kupiła 20 proc. udziałów w koncesjach wydobywczych ze złoża Yme. Szacuje się można z niego wydobyć ok. 12 mln baryłek (ok. 2 mln ton).

Współwłaściciele złoża (oprócz Lotosu są nimi spółki norweskie , Talisman, Winterschall, AEDC) zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą, którą można określić mianem małej, pływającej rafinerii. Jej budowa właśnie się zakończyła.

Najważniejsza cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest właśnie do transportu. Wypłynie ona ze stoczni na dwóch barkach wspartych dodatkowo specjalnymi pontonami. Następnie, już na pełnym morzu, MOPU wraz z barkami załadowane zostanie na półzanurzalny statek MV "Mighty Servant I", który służy m.in. do transportu dużych platform produkcyjnych.

Platforma jest ogromna. Ciężar samego MOPU to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton. Nie tylko wymiary, ale także cena jest niebagatelna. Lotos nie ujawnia dokładnych kosztów budowy platformy, wiadomo jednak, że chodzi co najmniej o 100 milionów dolarów.

Statek z MOPU popłynie dalej przez Zatokę Omańską, Morze Arabskie, Zatokę Adeńską i Kanał Sueski na Morze Śródziemne. Skąd przez Cieśninę Gibraltarską, kanał La Manche i Atlantyk dotrze do Stavanger. Tam na MOPU czekają już nogi, które dotarły do norweskiego portu ze stoczni w Rostocku.

- Tam rozpocznie się kolejna skomplikowana operacja - mówi Paweł Siemek, prezes Lotos Petrobaltic. - Przy użyciu dźwigu do MOPU podłączone zostaną trzy nogi platformy. Platforma powinna być gotowa do wypłynięcia na złoże na początku września.

Będzie to czwarta i zdecydowanie największa platforma pracująca dla Grupy Lotos. Do poszukiwań podmorskich złóż ropy i gazu służy platforma wiertnicza "Petrobaltic", a wydobywaniem tych surowców zajmują się platformy eksploatacyjne "Baltic Beta" i bezzałogowa platforma "PG-1". Te platformy są jednak o wiele mniejsze od najnowszego nabytku Lotosu. Przykładowo pokład platformy Baltic Beta waży jedynie 8,5 tys. ton.

Wydobycie ropy ze złoża Yme powinno rozpocząć się w IV kwartale 2010 roku.

Zobacz aktualną mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (89) ponad 20 zablokowanych

  • Taką platformę jestem skłonny poprzeć ! (1)

    • 150 11

    • Ale tylko taką

      Make peace, not war!

      • 3 7

  • no wlasnie (9)

    u nas nie mogli budowac?szkoda, ale takie jest prawo buszu

    • 55 22

    • szkoda że gdańska firma nie wybudowała w gdańsku platformy (3)

      taki u nas patriotyzm i wspieranie własnego rynku.
      po tym sie dziwimy ze stocznie upadaja a nam sie biednie zyje...

      • 13 14

      • Patriotyzm tak, ale nie za wszelką cenę (2)

        Jesteś odpowiedzialny za duży projekt (ważne: w prywatnej firmie) - co wybierasz: lokalnego producenta bez doświadczenia, za to gotowego do strajków i żądań, czy może doświadczoną "obcą" firmę, od której możesz bezwzględnie wymagać dotrzymania umowy, mając w zadzie wszystkie jej ew. problemy?

        • 41 5

        • Przecież w Gdańsku remontują platformy

          W Remontówce - do której jest kiepski dostęp - remontowali już przynajmniej 3 takie platformy. A co do doświadczenia - polscy wykonawcy mają doświadczenie dużo większe bo kilkudziesięcioletnie. Stocznia w Dubaju istnieje od kilkunastu lat dpiero...

          Lepiej by w Gdyni ją budowali. Można tam było robić większe konstrukcje. Ale Gdyni już nie ma...

          • 5 3

        • nasze stocznie wszystko wybudują

          potrzebna tylko dokumentacja odpowiednia i działamy.
          a przy odpowiednim nadzorze wszystko wg.planu by poszło

          a tańsze to nie znaczy tańsze - dużo ludzi kupuje np. chinskie gow*a potem je wyrzuca i kupuje jakosciowe rzeczy = przepłacamy o kwotę chinszczyzny.

          mozna wiele o tym pisac i sie klucic - ten artykul to tylko jeden przyklad grzechów naszego spoleczeństwa...

          ps. ja już zaczolem troszke działać w tym kierunku - kupilem polski odtwarzac mp3 zamiast zagranicznej firmy = jestem zadowolony z jakości oraz z tego ze w 100% kasa zostanie w naszym kraju. jesli by tak zrobilo ze 100k lub wiecej obvywateli to wynik bylby juz spory i np. polska firma mogla by podbijac zachod...

          • 4 4

    • (4)

      To weź ją przetransportuj z Gdańska na morze północne. To są mądrzy ludzie, wiedzą co robią,.

      • 11 7

      • (3)

        bliżej z Gdańska niż z emiratów łosiu

        • 3 12

        • (2)

          a o mostach i wąskich cieśninach na bałtyku to na geografii nie uczyli ?

          • 15 3

          • to się wówczas inaczej buduje (1)

            nie łączy się bardzo dużych elementów w stoczni, lecz na miejscu. Przecież i tak będą ją składali później.

            • 0 3

            • Lol

              bajek się chyba na oglądałeś, platforma będzie w całości przetransportowana drogą morska nikt jej nie będzie rozkładał na części

              • 1 0

  • Czemu... (17)

    wybudowali ją tam a nie u nas?

    • 49 27

    • (1)

      Bo Polacy są na to za głupi...

      • 12 14

      • Nie słyszałem, zaufam twoim osobistym doświadczeniom.

        • 14 3

    • bo u nas nie potrafią nawet łodzi patrolowej dla straży granicznej zbudować

      • 14 8

    • (1)

      bo nie ma dżemu

      • 21 1

      • mogę się założyć, że właśnie tak brzmiałoby oficjalne oświadczenie naszych elit POlitycznych :P

        • 5 6

    • Bo budowa platformy w Polsce zakończyłaby się 10 lat po wyczerpaniu złóż ropy :P (1)

      • 28 0

      • no nie wiem czy 10 lat po wyczerpaniu by im starczylo;p

        • 9 0

    • Gdyby u nas budowali i produkowali to każdy by dobrą pracę miał.

      Ale, że mało kto ma dobrą pracę dlatego wszystko się produkuje za granicą. Dlatego należy podążyć za granicę, za swoją utraconą pracą.

      • 5 2

    • bo u nas sie takich rzeczy nie buduje !!

      żadna z polskich stoczni nie ma doswiadczenia, sprzetu ani wiedzy zeby cos takiego wybudowac. Remontowa ma , ale zeby tylko wyremontować.

      Przykłąd można podać na podstawie samochodów. Trzeba by się spytać czemu np w gliwicach w wolnych chwilach z taśmy produkcyjnej zamiast fiata Pandy nie zjeżdżają snopowiązałki ?!

      • 13 3

    • Czemu? bo u nas za drogo. (5)

      Odpowiedź jest trywialnie prosta. Koszt robocizny w Polsce jest za wysoki. Za dużo Kodeksu Pracy, PITów, VATów, ZUSów itd.

      • 14 2

      • (1)

        Podziękujmy PO. PISowcy przynajmniej obniżyli podatki trochę a nie tak jak PO łatać budżet chce wyprzedając majątek polski.

        • 2 15

        • ZUS , KRUS ZWIĄZKI I SOCJALE TO JEDNAK CHYBA PIS RACZEJ!!!

          Jak Bronek wygra może Pawlaka z KRUSem wyciupają. Ale może nie wygrać...

          • 0 1

      • (2)

        W ZEA koszt pracy jest znacznie wyższy niż w Polsce.

        • 3 1

        • ale maja technologie o ktorej u nas nawet nie slyszeli

          • 5 1

        • W Emiratach koszt pracy wyższy?

          Co Ty powiesz? Przecież to nie szejk te platformy buduje, ale ci sami Polacy, którzy odeszli z polskich stoczni. Do spółki z hindusami i innymi importowanymi murzynami do roboty. No i tam praca Polaków wychodzi taniej niż w Polsce.

          • 4 0

    • Smiech

      Jak Was tak słucham to mi sie chce smiac! Nic trudnego niema w wybudowaniu tego obiektu!

      • 1 7

    • Bo u nas są związkowcy, którzy nie pozwolą na to, aby stocznie były konkurencyjne i łapały lukratywne kontrakty.

      • 3 0

  • Ceny paliwa? (6)

    No to czekamy na obniżkę cen paliw

    • 50 5

    • (1)

      taaak czekaj babcia latka..
      zobaczysz obniżkę jak świnia księżyc :)

      • 11 0

      • Nie

        w tym landzie , tu nic nie tanieje!! , wrecz odwrotnie!!

        • 3 1

    • NO to

      sobie poczekacie! naiwniacy...

      • 4 0

    • Etylina, ON i inne..

      raczej podwyżki, w końcu Lotos musi zamortyzować budowę
      platfiormy, a jak widać w tekście nie kosztowala mało..,

      • 3 0

    • cena paliwa za litr to okolo 1,50gr reszta to podatek

      • 1 0

    • platforma musi sie

      platforma musi sie zwrocic to bedzie podwyzka

      • 0 0

  • Bo u nas nic się nie opłaca

    A "REM. SHIP"D I NORTH SHIP'D" I Spolki im podległe pracowikow w bambucho robią. Obcinanie godzin na wyk. zadań, obcinanie pensji, zwolnienia ....te trzeba załatac dziure jak sie na "opcjach wtopiło"

    • 29 3

  • Ten dopisek na dole ... (2)

    to tak aporpo tematu ??

    "Zobacz aktualną mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online."

    • 8 4

    • Żebyś,

      jak będziesz płynąć kajakiem nie miał kolizji z płynącą platformą ;)

      • 5 1

    • Z uwagi

      na duzy ruch naszych /3/ . okretow podwodnych.

      • 0 0

  • Kolejny głupi tytuł (2)

    Naprawdę na niewiele stać Autora.
    Platforma nie jest Lotosu skoro ma on tylko 10% udziałów w przedsięwzięciu.
    Pewno cieszą teraz Pana równie głupie pytania w postach "czemu nie zbudowali jej w Polsce?". Bo nikt nie pomyśli, że 10% nie daje wpływu na żadne decyzje ...

    • 41 9

    • kolejna głupia odpowiedz... (1)

      10% w złożach nie w platformie..

      • 4 3

      • Litości

        Weź przeczytaj drugi akapit ...

        • 5 0

  • A koszty? Czy to opłacalne? Może nabili nas do pustej butelki przecież oni doskonale wiedzą co nam oferują. Aplatformę to w (1)

    razie czego wykożystamy dla turystów.

    • 3 8

    • o czywiście za te 10%

      • 2 1

  • Ha ha ha, znowu o Platformie, a o Pisie nica nic, grylluxy i inne toruńskie dziadki obgryzają pazury ze złości. :) (3)

    • 12 11

    • Pamiętaj

      że Platforma zostałą stworzona przez arabów! haha

      • 5 2

    • PO sprzedaje wszystko co zostało do sprzedania żeby łatać budżet. Gdybyśmy mieli wyspy tak jak Grecja to pewnie już nie byłyby nasze.

      • 4 3

    • Czy ty się dobrze czujesz?

      Bo nie sprawiasz takiego wrażenia.

      • 3 2

  • Piqś (6)

    Jak Byś dokładnie doczytał to byś wiedział ze maja 10% udziałow ale w złozu a w platformie maja całość

    • 11 5

    • Czytanie ze zrozumieniem

      "Współwłaściciele złoża zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą"

      • 2 4

    • jak byś czytał ze zrozumieniem to byś głupot nie gadał (2)

      10 proc. udziałów w koncesjach wydobywczych ze złoża Yme, a nie 10% udziałów w platformie, platforma jest w 100% własnością Lotosu analfabeto

      • 2 3

      • Jesteś pewien, że czytasz ze zrozumieniem?

        "Współwłaściciele złoża (oprócz Lotosu są nimi spółki norweskie Det Norske i Talisman oraz Revus Energy) zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą"

        • 2 0

      • Napisano wyraźnie

        "Współwłaściciele złoża zamówili nową platformę wydobywczą"

        • 2 0

    • To poczytaj raz jeszcze obywatelu Żołnierz

      "Współwłaściciele złoża (oprócz Lotosu są nimi spółki norweskie Det Norske i Talisman oraz Revus Energy) zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą, którą można określić mianem małej, pływającej rafinerii."

      ZAMÓWILI WSPÓŁWŁAŚCICIELEEEEE!

      • 4 0

    • No właśnie ,przeczytaj jeszcze raz tekst. 10% w całym przedsięwzięciu. i to konsorcjum kupiło platforme a nie lotosik

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane