• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nauta rozpoczęła budowę okrętu dla Szwedów

VIK
1 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu. Na zdjęciu HMS Orion, obecny okręt SIGINT Szwedzkiej MW.
  • Palenie blach.
  • W uroczystości palenia blach, która rozpoczyna budowę jednostki wzięli udział przedstawiciele szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która zleciła budowę okrętu.
  • Palenie blach.

W Stoczni Remontowej Nauta odbyło się palenie pierwszych blach dla szwedzkiego okrętu wywiadowczego Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Kontrakt na budowę jednostki wynika z realizacji postanowień zawartego w 2016 r. porozumienia o współpracy przy projektach okrętowych pomiędzy koncernem Saab a Polską Grupą Zbrojeniową.



Stocznia Remontowa Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu. Następnie w stoczni Saab w Karlskronie wykonany zostanie montaż wyposażenia wywiadu elektronicznego oraz odbędzie się finalny etap prób morskich przed przekazaniem go użytkownikowi. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich, jego wykonanie nastąpi do 2020. W uroczystości palenia blach, która rozpoczyna budowę jednostki wzięli udział przedstawiciele szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która zleciła budowę okrętu.

- Uroczystość pierwszego palenia blach oznacza pomyślne zakończenie etapu projektowego i rozpoczęcie prac produkcyjnych. Kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla jego odbiorcy - szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac. Jesteśmy w stałym kontakcie z Nautą i jesteśmy zadowoleni, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem - powiedział Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich.
Projekt powstał przy współpracy biura MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. Postęp dotychczasowych prac uzyskał pozytywną ocenę szwedzkiej agencji zamówień obronnych (FMV), która wcześniej podpisała z Saab odrębną umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę szwedzkiego okrętu wywiadowczego.

To już kolejna umowa Saab podpisana z firmą z Pomorza. Ostatnio koncern powierzył budowę komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26 firmie Base Group z Koszwał pod Gdańskiem. Współpraca działa jednak w dwie strony. Saab dostarczył do Sił Zbrojnych RP m.in. rakiety morskie oraz radary wykorzystywane na okrętach rakietowych klasy Orkan, granatniki dla operatorów wojsk specjalnych oraz laserowy system strzelań do szkoleń oficerów WSOWL we Wrocławiu.
VIK

Miejsca

Opinie (86) 1 zablokowana

  • Brawo (1)

    to dobry kierunek współpracy zbrojeniowej , musimy unikać kooperacji z Niemcami i Izraelem w dziedzinie.

    • 0 4

    • Podpisywanie jakich kolwiek ukladow z Izraelem to

      tak samo jak podpisane paktu z diablem. Z Izraelem bardzo grzecznie ale na dystans...

      • 0 0

  • Palenie blach = palenie głupa. (1)

    Jest to po prostu rodzaj offsetu za dostawy pocisków. Pytanie, za jakie pieniądze Nauta ten okręt zbuduje. Dołożą do niego pewnie jak diabli!

    • 5 3

    • Zamkna wydzialy Maszynowe i Elektryczny a pozostana tylko

      kadlubowe, Drzewny i Dokowy. Bo tylko to robimy...

      • 1 1

  • Tylko montex

    • 1 3

  • Czy my sami nie potrafimy zbudowac takiej jednostki? (6)

    Budujemy kadlub z systemami ale caly elektroniczny mozg wyposażenia wywiadu elektronicznego montuja Szwedzi. Jezeli chcemy miec wlasna silna flote, chociaz z malych dzielnych okretow to koniecznym jest aby takie jednostki byly kompletnie budowane w kraju. Przeciez w warunkach bojowych mozemy tylko liczyc na siebie. Przypomina mi to paskudne przejscia z okretem ORP Burza w czasie IIWŚw. Nie mozna bylo dostac czesci zamiennych z okupowanej Francji gdzie Burza i Wicher byly budowane. Anglicy musieli je latac po swojemu...

    • 0 4

    • (2)

      Czyli geniuszu twierdzisz ze jakikolwiek kraj pozwoli drugiemu montowac urzadzenia wywiadowcze:)))??? To nie macierewicze, oni swoich agentow i metod wywiadowczych nie podaja na tacy.

      • 3 0

      • To co zrobic jezeli za,mowimy nowe okrety za granica? (1)

        Oni zbuduja nam kadlub z systemami a my nafaszerujemy go Hi Tech elektronika, poniewaz to tajemnica? Wez sie Pogromca wsiurow stuknij w ten swoj bezmyslny leb...

        • 0 1

        • A kto niby mialby zainstalowac systemy wywiadowcze? Zagranica? Moze jeszcze ruscy? Oj stoczniowiec ciemnys jak tabaka w rogu. Po drugie nie bedziemy nigdzie zamawiac okretow, wytrzezwiej w koncu. Po trzecie z twojej wypowiedzi wynika ze nie mamy zdolnosci montazu takich urzadzen, ciekawe wtedy kto montowal urzadzenia wywiadowcze na hydrografie,czernickim itp ufoludki? Czy Polacy?

          • 0 0

    • stoczniowcowi... (1)

      ... nie to ze nie umiemy lecz po prostu nie ma firm ktore moglyby te prace wkonac..

      • 0 1

      • To bardzo zle ze nie mamy....

        A za 20 lat juz nie bedziemy potrafili... I tak jestesmy w XXI wieku...

        • 0 0

    • patrz projekt Delfin

      prowadzony przez MON. zakłada budowę dokładnie takiej jednostki jak ta, własnymi siłami, z polskim wyposażeniem.

      co do statku dla szwecji to projekt w 90% powstaje w polsce. i nie mam na myśli dokumentacji roboczej, ale projekt techniczny - klasyfikacyjny!

      • 1 0

  • Skąd ten minus? Hahahaha

    • 0 0

  • Hej

    Pytałem dziś o pracę w naucie. 22 brutto dla spawacza na DG

    • 3 0

  • Gdzie????? (1)

    Gdzie jest Latos i Konieczny!!!! Forpoczta dobrej zmiany... Młotkowy Latos odleciał w niebyt. Szacunek dla Koniecznego, że wciąż bierze kasę z Nauty. Dobry myk!

    • 8 1

    • I jeszcze

      Konieczny jeszcze się kręci, pytanie kiedy ktoś mądry zacznie tam robić porządek???? Porządek z prawdziwego zdarzenia, a nie kosmetykę ze zmianą stanowisk..... Jeszce parę osób powinno z wielkim hukiem polecieć ze stanowisk, w pierwszej kolejności Krzysztof J. obecny "doradca" prezesa.....w sumie jak można doradzać nie mając elementarnej wiedzy, z drugiej strony słabo z osobą, która słucha takiego doradcy........ widać szerokie plecy to podstawa

      • 3 2

  • dd

    w skrócie:
    kontakt jest na wtopę. PGZ Nauta wciągnęła w "złoty interes PGZ stocznie wojenną", bo już nikt nie chciał dla niej robić i sprzedać materiału, nawet blach. Jeszcze parę takich akcji, kontaktów i patrzeć jak PGZ stocznia wojenna będzie w podobnej sytuacji, PGZ Nauta. gratuluje pomysłów na interes.

    • 3 3

  • Nauta (3)

    Kiedy tej firmie zaczną się prawdziwe porządki????? Jak na razie zaczęło się dobrze (Grudziński, Latos) ale widać, że po pierwszym dobrym ruchu zaczęło się pudrowanie trupa i zamiast konkretnych ruchów są zmiany stanowisk, czyli zwykła kosmetyka (Wit, Juchniewicz). Trzeba być albo ślepym i głuchym, żeby nie widzieć i nie słyszeć jakie są bolączki tej firmy, albo nie mieć odpowiednich kompetencji i możliwości, żeby oczyścić tą stajnię Augiasza i towarzystwo wzajemnej adoracji. Nowa miotła zaczęła dobrze ale chyba baterie se już wyczerpały.....

    • 10 2

    • Dobrze powiedziane

      • 5 1

    • (1)

      Kierowników powymieniać, niektórzy zasiedzieli się już przez lata i nic się nie zmienia, a inni kompletnie się nie nadają

      • 0 0

      • z czystej ciekawości kogo masz na myśli?

        • 0 0

  • Za 17 tys nie dałem rady dozyc do pierwszego,Czy jest suchy chleb .....dla G....na

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane