• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie większego wydobycia ropy na Bałtyku? Niejasna sytuacja wokół remontu platformy Lotosu

Robert Kiewlicz
21 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Platforma wiertnicza "Petrobaltic" miała zostać przebudowana i stać się centrum produkcyjnym na złożu B8. Całość prac wiertniczych miała przejąć platforma "Lotos Petrobaltic". Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 początkowo planowano na koniec 2015 r. Teraz mówi się o roku 2016. 


Platforma wiertnicza "Petrobaltic" miała zostać przebudowana i stać się centrum produkcyjnym na złożu B8. Całość prac wiertniczych miała przejąć platforma "Lotos Petrobaltic". Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 początkowo planowano na koniec 2015 r. Teraz mówi się o roku 2016.

Niejasna sytuacja wokół remontu platformy "Petrobaltic", przeprowadzanego w spółkach związanych z państwową Grupą MARS, może mieć konsekwencje dla zagospodarowania przez Lotos nowych złóż ropy na Bałtyku, co jest strategicznym celem państwa.



Czy powinniśmy zwiększać wydobycie gazu i ropy naftowej w Polsce?

O zlecany przez Grupę Lotos kontrakt na przebudowę platformy "Petrobaltic" Grupa MARS walczyła z bardziej doświadczoną w tego typu projektach Remontową. Warte ponad 300 mln zł zlecenie przypadło jednak spółkom związanym z MARS-em. Remontem miały zająć się Energomontaż Północ Gdynia i Nauta należące do MARS Shipyards & Offshore oraz Crist, którego MARS jest udziałowcem. Właścicielem MARS S&O jest Polska Grupa Zbrojeniowa SA.

Nie zaskoczyło to branży, w której od dawna szeptano, że prestiżowy kontrakt z Lotosu - spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa - na pewno trafi do państwowej Grupy MARS. Umowę na przebudowę jednostki podpisano pod koniec października 2014 roku.

Do tej pory platforma "Petrobaltic" była wykorzystywana do wykonywania otworów w poszukiwaniu węglowodorów pod dnem Bałtyku. W ramach przebudowy jednostka miała zostać dostosowana do prac wydobywczych. Miano z niej zdemontować urządzenia i instalacje wiertnicze, a następnie zamontować urządzenia służące do wydobycia ropy i gazu oraz ich separacji. Planowano wymianę nóg, rozbudowę pontonu i części hotelowej oraz budowę modułów procesowych.

Od lewej: Andrzej Szwarc, były prezes Stoczni Nauta, Włodzimierz Dyrka, prezes Energomontażu-Północ Gdynia, Ewa Kruchelska, prezes Crist SA i Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos po podpisaniu umowy na przebudowę platformy "Petrobaltic". Od lewej: Andrzej Szwarc, były prezes Stoczni Nauta, Włodzimierz Dyrka, prezes Energomontażu-Północ Gdynia, Ewa Kruchelska, prezes Crist SA i Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos po podpisaniu umowy na przebudowę platformy "Petrobaltic".
Już na etapie przetargu Lotos zaznaczył, że będzie wymagał od oferentów dokumentów potwierdzających, że dysponują odpowiednio wykwalifikowanym personelem. Konkurencja wielokrotnie podkreślała, że spółki MARS-a nie mają kompetencji w tym zakresie. Sam MARS tłumaczył, że ofertę na przebudowę platformy wydobywczej przygotowywał wraz ze stocznią Dubai Drydocks World, która zrealizowała już ponad 100 podobnych projektów.

Remont platformy "Petrobaltic" rozpoczął się jesienią i miał się zakończyć we wrześniu 2015 roku. Prace jednak toczyły się powoli, a ostatnio pojawiły się informacje, że wielomilionowy kontrakt na przebudowę platformy się nie uprawomocnił i wygasł.

Czy to prawda? Zapytaliśmy o to w centrali gdańskiej spółki. Odpowiedź, którą otrzymaliśmy, jest niejasna choć wynika z niej, że "Lotos ponownie analizuje zakres prac dotyczących przebudowy platformy "Petrobaltic", a głównym tego powodem są znaczne spadki cen ropy na światowych rynkach."

Nie wiadomo, czy któraś ze stron umowy poniesie konsekwencje finansowe w związku z ewentualnymi opóźnieniami lub zerwaniem umowy.

- Lotos Petrobaltic ma wieloletnie doświadczenie w zakresie wydobycia węglowodorów spod dna Bałtyku i realizacji projektów poszukiwawczo-wydobywczych - mówi portalowi Trojmiasto.pl Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Decyzje biznesowe spółki wynikają ze szczegółowych analiz, które poprzedzają ostateczny wybór określonego sposobu działania, szczególnie w części morskiej. W przypadku zagospodarowania złoża B8 spółka Lotos Petrobaltic jest w trakcie analiz technicznych dotyczących zakresu modernizacji platformy "Petrobaltic". Wynika to w głównej mierze z dostosowania projektu do obecnej sytuacji na rynku, na którą istotny wpływ ma spadek cen ropy naftowej. Sytuacja makroekonomiczna jest szczegółowo monitorowana w celu zapewnienia efektywności ekonomicznej projektu. Wstępne wyniki ww. analiz wskazują, że jeżeli ceny ropy nie będą podlegały dalszemu obniżeniu, opracowane optymalizacje zakresu prac powinny także pozwolić zachować podstawowy harmonogram prac stoczniowych - umowy zawarte ze spółkami Grupy MARS zostaną zrealizowane - a "pierwsza ropa" ze złoża B8 ma popłynąć na początku 2016 r.

Natomiast Grupa MARS zapewnia, że kontrakt dotyczący przebudowy platformy "Petrobaltic" jest aktualny.

- To bardzo ważna inwestycja, która jest elementem strategii państwa nakierowanej na wspieranie krajowych poszukiwań i wydobycia przez polskie firmy - mówił na temat umowy  dotyczącej finansowania zagospodarowania złoża B8, w sierpniu 2014, Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa. - To bardzo ważna inwestycja, która jest elementem strategii państwa nakierowanej na wspieranie krajowych poszukiwań i wydobycia przez polskie firmy - mówił na temat umowy  dotyczącej finansowania zagospodarowania złoża B8, w sierpniu 2014, Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.
Przebudowa platformy "Petrobaltic" jest istotną częścią projektu zagospodarowania złoża B8 na Bałtyku, którego finansowanie - poza komercyjnymi bankami - zapewnia również rządowy program Inwestycje Polskie. Realizacja projektu ma wymagać inwestycji rzędu 1,8 mld zł do 2015 r. Potencjał wydobywczy złoża B8 został oszacowany na ok. 3,5 mln ton ropy naftowej, co stanowi ok. 14 proc. rocznego zapotrzebowania Polski. Przy rocznym wydobyciu na poziomie 250 tys. ton, ma to być trzecia pod względem wielkości kopalnia ropy naftowej w Polsce.

- To bardzo ważna inwestycja, która jest elementem strategii państwa nakierowanej na wspieranie krajowych poszukiwań i wydobycia przez polskie firmy - mówił w sierpniu 2014 r. Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa. - Ten projekt jest przykładem, że państwo może w aktywny sposób kreować politykę inwestycyjną, dbać o interes publiczny przy pełnym poszanowaniu zasad wolnego rynku.

- Segment wydobywczy jest priorytetem strategii Lotosu do 2015 roku oraz głównym kierunkiem rozwoju firmy do 2020 roku - podkreślał Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos. - Bazując na dostępnych szacunkach geologicznych potencjalne zasoby koncesji spółki na Bałtyku wynoszą blisko 30 mln ton ropy naftowej.

Teraz te ambitne plany mogą się radykalnie zmienić, a wydobycie ropy ze złóż na Bałtyku mogą zdominować firmy zagraniczne. Tym bardziej, że Ministerstwo Zasobów Naturalnych Federacji Rosyjskiej przygotowało już projekt ustawy, która ma dopuścić zagraniczne spółki do poszukiwań gazu i ropy naftowej na Morzu Bałtyckim, a od 2008 prace na Bałtyku prowadzi już Lukoil.

Na platformie "Lotos Petrobaltic" prace częściowo ukończone

W listopadzie 2014 do Stoczni Remontowej Nauta wpłynęła druga platforma należąca do Grupy Lotos - "Lotos Petrobaltic". Platforma "Lotos Petrobaltic" to nowy nabytek Lotosu. Do Gdańska trafiła pod koniec lutego 2014 r., kosztowała 300 mln zł. To platforma typu "jack-up" (samopodnośna), zbudowana w 1989 r. w stoczni w Singapurze, wcześniej nosiła nazwę "GSF Monitor". Jej poprzednim właścicielem była firma Transocean Offshore Gulf. Stocznia Nauta miała przeprowadzić jej remont klasowy, w ramach którego miał odbyć się m.in. przegląd kadłuba, naprawy nóg i zbiorników, konserwacja poszycia, czyszczenie i malowanie dna oraz rufy, przegląd rurociągów oraz wymiana instalacji elektrycznej. Koszt prac wyceniono na ponad 3,3 mln zł.

Prace na platformie jednak przerwano. Dlaczego? - Przegląd klasowy platformy "Lotos Petrobaltic" został ukończony w zakresie dotyczącym części nawodnej. Obecnie platforma czeka na warunki pogodowe i zostanie przeholowana na pole B3, gdzie przeprowadzi rekonstrukcję odwiertu B3-5. Po powrocie do stoczni przegląd zostanie dokończony - tłumaczy Zachowicz.

Jednak według przedstawicieli Grupy MARS remont na platformie cały czas trwa. - Na platformie "Lotos Petrobaltic" prowadzone są prace remontowe, zgodnie z kontraktem. Prace prowadzone są pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping. 20 lutego wieża będzie dokowana w doku SD II - twierdzi Natalia Soldecka z MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, który zarządza funduszem MARS.


Platforma "Lotos Petrobaltic" wpłynęła do gdyńskiego portu.

Platforma "Petrobaltic" będzie przebudowana.

Miejsca

Opinie (148)

  • LOTOS to jeden wielki badziew (6)

    - strasznie hermetyczna firma zatrudniająca tylko rodziny pracowników z wyższych szczebli,
    - osoby pracują na jednym stanowisku przez 30 lat,prawie zero możliwości zatrudnienia dla osób zaraz po studiach ( przykład z praktyk: Chciałby Pan tu pracować? Proszę się nie nastawiać, może za 15 lat jak "starsza ekipa" zacznie odchodzić na emeryturę )
    - w ciągu roku zatrudniają nowe osoby, które po roku finansowym zostają po prostu zwolnieni a po kilku miesiącach pojawiają się znowu te same stanowiska,
    - platforma BalticBeta wydobyła 50 mln ton ropy - pracownicy platformy dostają kubki z logiem LOTOS :D

    • 34 10

    • Zastanawia mnie, jak się ma to:

      "prawie zero możliwości zatrudnienia dla osób zaraz po studiach "

      do tego:

      "w ciągu roku zatrudniają nowe osoby, które po roku finansowym zostają po prostu zwolnieni a po kilku miesiącach pojawiają się znowu te same stanowiska,"

      ?

      • 6 1

    • platforma BalticBeta wydobyła 50 mln ton ropy - pracownicy platformy dostają kubki z logiem LOTOS :D (2)

      Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos. - Bazując na dostępnych szacunkach geologicznych potencjalne zasoby koncesji spółki na Bałtyku wynoszą blisko 30 mln ton ropy naftowej.
      Proton czy jak ty tam masz chyba ktoś tu kłamie ale na pewno nie cyfry. Pozdrawiam Logicznie czytający

      • 3 1

      • Złożył cv, nie przyjęli, teraz się żali...

        • 7 2

      • liczby

        nie 50, a 5 i nie ton tylko m3 i liczby się zgadzają

        • 3 0

    • "- osoby pracują na jednym stanowisku przez 30 lat"
      to chyba dobrze że ludzie mają stałą pracę, robią to co już bardzo dobrze potrafią i są pewni o zatrudnienie na ludzkich warunkach?
      Lepiej żeby ich zwolnili i oddali stanowisko studenciakom z wiedzą teoretyczną którzy uważają ze wszystko im się należy. Oczywiście.

      • 6 1

    • bzdura

      bzdury opowiadasz,stanowiska te same bo to duza firma, rekrutacje trudne i fachowe, zatrudniają głownie z doświadczeniem ale i bez, moja dziewczyna dostala ofertę po praktyce np.

      • 2 2

  • Zdjęcie z dygnitarzami (2)

    Jak widać pomimo upadków i likwidacji na stołkach nadal te same osoby.

    • 30 1

    • Komuna

      • 9 0

    • z tym zarządem petrobalticu to tej chyba platformy jeżeli tak ja można nazwać za 10 lat nie wyremontują, pojecie jest potrzebne a nie wizje pojecie panowie a aby tak się stało zarząd do dymisji

      • 5 1

  • Ropa w dół, off-shore idzie na dno. Biedna Norwegia, Polacy będą wracać. (1)

    • 20 7

    • poczekaj pol roku i znowu będziesz plakal, ze Cie nie stac zatankowac do pelna

      • 4 3

  • Śmierdzi mi tu... (2)

    ...szwindlem piarowskim Stoczni Remontowej. Jak spada cena ropy, to normalne jest, że należy reagować I wprowadzać korekty do projektu remontowego, gorzej byłoby jeśli Lotos tego by nie zrobił.

    • 20 28

    • Trzeba się znać (1)

      Remontowa nie potrzebuje robić PR bo za nią przemawiają wyniki i podejście prywatnych inwestorów do tego tematu. Odpuścili sobie ten balonik bo wiedzieli, że sflaczeje lada chwila.

      • 17 4

      • ze strachu odpuścili, stolec jesz i stolec piszesz

        • 3 5

  • Kazik-fragmenty

    Hej, hej - Mars napada
    Dookoła ludzi gromada
    Hej, hej - Mars atakuje
    Żadnej litości nie czuje
    Hej, hej - Mars napada
    Owoce pracy naszej zjada
    Hej, hej - ludkowie biedni
    Kolejny zlew powszedni

    Nad Bałtykiem rozpostarli swoje skrzydła ludzie z Marsa
    Atakować w taki sposób to jest jedna wielka farsa
    Motłoch gapi się zdziwiony, nowej szuka podniety
    Cywilizacyja wroga z innej planety
    W Gdyni zbiera się pospiesznie sztab kryzysowy
    Albo anty, ryba psuje się od głowy

    • 32 2

  • tylko pis

    stop dla remontu platformy.

    • 10 8

  • Pewnie się nie opłacało !!!

    Trzeba by było kogoś zatrudnić eeee po co ?

    • 5 3

  • Co dalej?

    Tyle się mówiło w PO o dywersyfikacji.Teraz zdemontować,posprzedawać a ludzi na bruk.Powód-tania ropa.Jednak za jakiś czas sprawa wydobycia i cen może się odwrócić i co wtedy? ano peło pozostanie z ręką w nocniku.Rząd się wyżywi ale co z obywatelami?

    • 10 5

  • to w końcu sa prowadzone te prace czy nie?

    • 9 1

  • amatorzy oceniaja biznes (2)

    Szanowni Państwo. Skoro jesteście tacy mądrzy biznesowo - to dlaczego takie wielkie bezrobocie w Polsce? I dlaczego na Pomorzu taka stopa bezrobocia?
    Biznes ma swoje zasady i niestety 99 % ludzi nie ma o nich pojęcia. Jakby taką decyzję podjął prywatny inwestor - to wszyscy by mówili - to zrozumiałe. Ale jak spółka z udziałem SP - to alarm i krytyka. Mieliśmy na Pomorzu Krauzego - macie przykład - jak dziś skończył. Dajcie Lotosowi decydować w sprawach biznesu. Dla nas mieszkańców Trójmiasta - są samorządy i wiele społecznych - niezałatwionych spraw. Jak każdy zajmie się tym co potrafi - to będzie lepiej, niż zamieszczać sfrustrowane wpisy nie mając pojęcia o co chodzi..

    • 24 14

    • chciałbyś być tak "skończony" jak Krauze

      ....

      • 6 0

    • Żywotny interes Kraju.

      Masz rację z tym,że sprawa Lotosu jest dla Polski strategiczna.To nie jest zwykły zakład.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane