• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niszczyciel min Albatros już na wodzie

Wioletta Kakowska-Mehring
10 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Wodowanie i chrzest niszczyciela min Albatros.


W Remontowa Shipbuilding zwodowano i ochrzczono okręt Albatros, czyli kolejny niszczyciel min typu Kormoran. Położono także stępkę pod trzeci z serii, czyli Mewę. Polski projekt i wykonanie. Czy mamy szansę na dobry produkt eksportowy? Władze stoczni twierdzą, że tak.



We wrześniu ub. roku rozpoczęto cięcie blach, w grudniu położono stępkę, dziś zwodowano i ochrzczono. Albatros jest drugim z serii trzech niszczycieli min typu Kormoran, jakie Marynarka Wojenna zamówiła w Remontowa Shipbuilding. Matką chrzestną okrętu została Krystyna Patz, żona wiceadmirała Jerzego Patza.

Pierwszy prototypowy - ORP Kormoran (601) - został przekazany do służby w 2017 roku. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jak się okazuje wzbudził już zainteresowanie poza granicami.

Projekt z biura należącego do Remontowa Holding



- To może być nasz produkt eksportowy. Już rozmawiamy z potencjalnymi klientami, odbywają się też spotkania studyjne. W najbliższym czasie udajemy się z wizytą do potencjalnego klienta. Niestety, takie rozmowy trwają, bo decyzje zapadają na szczeblu rządowym. Nie mogę dziś powiedzieć skąd są te zapytania, bo mogłoby to zaszkodzić w negocjacjach - mówi Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding.
Przypomnijmy, że okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Budowa pierwszego prototypowego okrętu z serii trwała ok. 2,5 roku. Potem trwały próby. Budowa Albatrosa (602) będzie trwała krócej. Ma on trafić do służby w 2020 roku, a kolejny, czyli Mewa w 2022 roku. Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł.

Zobacz gdzie powstają niszczyciele min



- Prace nad pierwszym z okrętów, a potem wyposażanie i próby trwały dłużej niż zakładany czas budowy kolejnej jednostki. Nic dziwnego, bo był to prototyp. Dziś jesteśmy bogatsi o doświadczenia. Dzięki temu pewne elementy, głównie dotyczące wyposażenia, zostaną jeszcze udoskonalone - dodaje Marcin Ryngwelski.
  • Albatros ma trafić do służby w 2020 roku.
  • Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding
  • Projekt niszczyciela przygotowało biuro Remontowa Marine Design&Consulting.
  • Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej.
  • Tego samego dnia odbyło się wodowanie i chrzest okrętu.

Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

Po co nam niszczyciele min?



Okręty typu Kormoran mają prawie 58,5 m długości i 10,3 szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO.

Niszczyciel Min Kormoran od środka.

Miejsca

Opinie (117) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    (1)

    Marynarce potrzebne sa na wczoraj okrety podwodne. Po co nam niszczyciele min i jak je wykorzystac w czasie pokoju ?

    • 1 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

      On ma racje

      Coś miałem napisać ale zapomniałem.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    W tydzień po "wodowaniu" okręd stoi na suchym... (1)

    Jakie wodowanie?

    Przecież ten okręcik nie został zwodowany i ciągle stoi w doku, całkowicie ponad wodą co każdy może sobie sprawdzić osobiście, własnymi oczami

    Całe to wodowanie okazało się wyłącznie przedwyborczą ściemą!

    • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

      Specjalista wyuczony

      Okręt jest wodowany więcej niz 1 wiec luz wszystko pod kontrolą. Pozdrawiam abswentow z OIO

      • 0 0

  • Brawo PIS (2)

    Za PiS mamy dwa nowe statki A za PO co bylo tylko kasacja albobstare pudła z Niemiec się kupowalo za ciężka kasę

    • 4 11

    • Opinia

      To prawda! Za Tuska kupowali tylko sprzęt wycofywany z armii niemieckiej a kasę kradła banda SBecko-POwska. Dziś im się nic nie podoba bo skończyły się "wałki" a forsa idzie na sprzęt dla wojska. Zdrajcom pozostaje tylko jedno , ... kłamać !!!!!

      • 0 0

    • Tylko pierwszy był zbudowany za PO a ani sobie przypisali ja wszystko

      • 3 0

  • a gdzie reszta zamówień (3)

    Kiedy zostaną przekazane holowniki dla MW..
    Kiedy zostaną przekazane Promy dla Norled'a
    Niedługo już koniec roku ..

    • 9 7

    • Holowniki są wciąż za ciężkie (1)

      Brzozowski wiedział kiedy uciekać

      • 4 0

      • stare dane i nieaktualne. waga poniżej specyfikacji

        • 1 0

    • Kasy brak

      Nikt już nie dostaje na czas to budowa stoi

      • 4 0

  • Powielany błąd (9)

    Popatrzcie na kadłub, znowu blachy powyciągane ,pewnie ktoś gonił spawaczy na nockach bo trzeba metry , kowale znowu mieli popis swojej umiejętności artystycznej tylko że to nie stał

    • 25 34

    • Okna (1)

      Spójrzcie na okna tylko wymalowane nawet nie wypalone.

      • 3 1

      • zabezpieczone sklejką przed popaleniem przy wyposażaniu

        • 0 0

    • Okręt zbudowany ze stali niemagnetycznej ... (1)

      czyli austenitycznej. Austenit to rodzaj stopu żelazo-węgiel. Nie magnetyzujesię, ale i tu uwaga, nie można do tzw. "odpuszczania" czyli prostowania powierzchni spawów nagrzewać blach palnikiem. Pod wpływem temperatury austenit przekształca się w inne formy np. ferryt. I stanie się magnetyczny. wbrew pozorom budowa okręty którego nie przyciąga magnes to wyzwanie technologiczne. I fakt. Wygląda nie specjalnie.

      • 4 4

      • A Kormoran ma sygnaturkę niewielką

        Czyli się udało :)

        • 0 1

    • Jak się nie ma pojęcia w tematyce materiałoznawstwa i spawalnictwa, to lepiej zając się polityką. (2)

      Tam każda brednia jest prawdą dla elektoratu.

      • 22 2

      • dlaczego okręty naszych sojuszników (1)

        nie mają tak powyginanych blach?

        • 3 1

        • Bo wykonane są ze stali weglowej

          • 2 0

    • Tzw. Polskie normy. Szybko i tanio.

      • 4 3

    • fakt

      pola rzeczywiście pozapadane, ładnie musieli spawacze łoić

      • 8 4

  • Dzięki rządowym zamówieniom może uda się wyjść z zapaści (8)

    • 35 59

    • Dziwne albatros dalej w doku nawet okna sklejka wyklejone czego sie nie robi przed wyborami (2)

      • 11 2

      • nic dziwnego tylko laika to dziwi

        • 0 0

      • I w końcu GUT nie wyklepał kadłuba

        chociaż i tak im się powyginał no ale główny spawalnik w tym roku miał cel się hajtnąć a nie pilnować

        • 6 1

    • Odkąd państwowe stocznie wstają z kolan z remontowej wyszły trzy okręty a z państwowych zero.

      Zważ na fakty.

      • 3 2

    • dzięki prywatnej stoczni, rzad może pochwalić sie zbudowanym okrętem (1)

      bo w państwowych stoczniach to tylko stępki rdzewieją

      • 41 4

      • ale osobiście stawiane przez Morawieckiego

        • 5 0

    • A od kiedy stocznia Remontowa jest w zapasci? (1)

      • 27 4

      • Od 4 lat jak wtopiła na RALach a potem na PSVach

        - 300 mln starty !!!

        • 12 2

  • Odpowiedź (8)

    Albatros wrócił na płytę bo tego wymaga technologia budowy tego typu okrętu. Po sprawdzeniu pływalności i szczelności kadłuba trzeba na równej stępce zamontować kilka urządzeń elektroniki wysokiej klasy poniżej lini wodnej oraz 2 pędniki Voit na gotowo,a tego nie wolno robić na wodzie, ponieważ montaż wymaga dużej precyzji - wszystko zgodnie z wymaganiami producenta. Tak samo było na 258/1 czy Kormoranie nr 1

    • 7 5

    • Co za bzdura (3)

      Prawda jest taka, że nie zostały dokończone prace. Jest poważny problem z posadowienia pędników VS, które na pierwszym okręcie powodują okropne wibracje i są powodem zakwestionowaniem całej jednostki przez zamawiającego. Normalnie nikt drugiego okrętu z serii nie wyciąga zaraz po wodowaniu na ląd.

      • 2 0

      • O mój Boże widzisz nie grzmisz ! (1)

        Powiem Wam ze jestem przerażony waszymi opiniami! Jak możesz napisać ze jest problem z pednikami jak ty o tym nie masz fioletowego pojęcia !? Chłopie zatrudnij się może w RSB i pokaz jak rozwiązać problem którego nie ma ! Ale zaraz to nie ta stocznia Wy rozwiazujcie takie problemy za płotem !

        • 0 3

        • Xxx

          Chyba znawcą od wyłożenia fekali że statku jesteś, jak żadnych konkretów nie napisałeś.

          • 0 0

      • Czyli powtórka ze Szczecina jak "wodowali" Pumę?

        • 1 0

    • Mogli to zrobic po wyborach

      • 1 0

    • Pytanko (1)

      Czyli tych urządzeń nie można było zamontować przed pierwszym wodowanie?

      • 2 0

      • Mozna

        Można tylko trza było mieć na wypłaty i za co te urządzenia kupić bo kolejna transza wpłynęła za wodowanie

        • 2 0

    • Okna

      Przecież okna trza wypalić i wstawic

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Co oznacza namalowany na burcie X w kółku? (4)

    • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

      to jest oznaczenie steru strumieniowego

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

      Odp (1)

      Oznacza miejsce gdzie poniżej jest ster strumieniowy.
      (Ster strumieniowy jest poniżej link wodnej, jak powyżej)

      • 1 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

        Dziękuję.

        • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

      Nieprawda. Oznacza "tu szczelać".

      • 1 1

  • Wystarczy przekazać zamówienie do normalnej firmy

    A nie w tej patologii SMW gdzie pewnie dopiero by rozpisywali przetargi na konsultacje, banda darmozjadów od lat !!

    Swoją drogą - dać mocniejsze maszyny i lekko przeprojektować pokład żeby było miejsce na wyrzutnie rakiet i można by zrobić 2 eskadry kutrów rakietowych jak kiedyś OSY.

    • 1 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Qqq (1)

    Po co Polsce niszczyciel i krążownik zaduze na nasze wody za drogie w utrzymaniu nam potrzebne są korwety i fregaty oraz pożądane okręty podwodne

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane