• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niszczyciel min Albatros już na wodzie

Wioletta Kakowska-Mehring
10 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Wodowanie i chrzest niszczyciela min Albatros.


W Remontowa Shipbuilding zwodowano i ochrzczono okręt Albatros, czyli kolejny niszczyciel min typu Kormoran. Położono także stępkę pod trzeci z serii, czyli Mewę. Polski projekt i wykonanie. Czy mamy szansę na dobry produkt eksportowy? Władze stoczni twierdzą, że tak.



We wrześniu ub. roku rozpoczęto cięcie blach, w grudniu położono stępkę, dziś zwodowano i ochrzczono. Albatros jest drugim z serii trzech niszczycieli min typu Kormoran, jakie Marynarka Wojenna zamówiła w Remontowa Shipbuilding. Matką chrzestną okrętu została Krystyna Patz, żona wiceadmirała Jerzego Patza.

Pierwszy prototypowy - ORP Kormoran (601) - został przekazany do służby w 2017 roku. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jak się okazuje wzbudził już zainteresowanie poza granicami.

Projekt z biura należącego do Remontowa Holding



- To może być nasz produkt eksportowy. Już rozmawiamy z potencjalnymi klientami, odbywają się też spotkania studyjne. W najbliższym czasie udajemy się z wizytą do potencjalnego klienta. Niestety, takie rozmowy trwają, bo decyzje zapadają na szczeblu rządowym. Nie mogę dziś powiedzieć skąd są te zapytania, bo mogłoby to zaszkodzić w negocjacjach - mówi Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding.
Przypomnijmy, że okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Budowa pierwszego prototypowego okrętu z serii trwała ok. 2,5 roku. Potem trwały próby. Budowa Albatrosa (602) będzie trwała krócej. Ma on trafić do służby w 2020 roku, a kolejny, czyli Mewa w 2022 roku. Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł.

Zobacz gdzie powstają niszczyciele min



- Prace nad pierwszym z okrętów, a potem wyposażanie i próby trwały dłużej niż zakładany czas budowy kolejnej jednostki. Nic dziwnego, bo był to prototyp. Dziś jesteśmy bogatsi o doświadczenia. Dzięki temu pewne elementy, głównie dotyczące wyposażenia, zostaną jeszcze udoskonalone - dodaje Marcin Ryngwelski.
  • Albatros ma trafić do służby w 2020 roku.
  • Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding
  • Projekt niszczyciela przygotowało biuro Remontowa Marine Design&Consulting.
  • Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej.
  • Tego samego dnia odbyło się wodowanie i chrzest okrętu.

Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

Po co nam niszczyciele min?



Okręty typu Kormoran mają prawie 58,5 m długości i 10,3 szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO.

Niszczyciel Min Kormoran od środka.

Miejsca

Opinie (117) 10 zablokowanych

  • a gdzie reszta zamówień (3)

    Kiedy zostaną przekazane holowniki dla MW..
    Kiedy zostaną przekazane Promy dla Norled'a
    Niedługo już koniec roku ..

    • 9 7

    • Kasy brak

      Nikt już nie dostaje na czas to budowa stoi

      • 4 0

    • Holowniki są wciąż za ciężkie (1)

      Brzozowski wiedział kiedy uciekać

      • 4 0

      • stare dane i nieaktualne. waga poniżej specyfikacji

        • 1 0

  • A czemu on już taki pomiętolony? (1)

    ?

    • 13 3

    • Gdyby kadłub był spawany w hali o kontrolowanej temperaturze byłoby odrobinę łatwiej i ładniej.

      Ale to stal nierdzewna, bardzo trudna w spawaniu.

      • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Karol

    Czy to podniesie obronnosc kraju w razie agresii hmm niestety to nie niszczyniel rakietowy ani krazownik:)

    • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Batmana swienconcego nie zabraklo (1)

    • 5 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

      a tobie zabrakło pigułek

      • 1 0

  • Czego się nie robi przed wyborami

    • 5 4

  • prawda jest "CIUT" INNA (1)

    Zanim przejdę do meritum...a gdzie Ci Panowie z produkcji !? Znow Panowie z zarządu nawet nie zaprosili na kawałek ciasta i kawę. Jest to przykry widok jak idzie Pan wiceprezes i nawet dzien dobry nie jest w stanie z siebie wydusić mijający nas,ludzi ktorzy dla niego pracują a podać rękę....porozmawiać....przecież to tylko spawacz!
    Ale wracajac do tematu,zarobki dno,traktowanie przez przełożonych dno(poziom tego Pana z taśm,moze nawet lepszy bo chyba wiecej piiii,piiii,piiii) płatności dla firm znow dno! ITD....

    • 27 0

    • A czego ty się spodziewasz po łysym jajogłowym ?

      Przecież to politolog z wykształcenia ojciec z WUŻ go wstawił na stołek pierdziołek

      • 10 0

  • I po co to? (4)

    Dzisiaj jeszcze z powrotem został podniesiony, a jutro po szynach wraca na ląd do kończenia budowy. Ot i takie to wodowanie. A w Świat poszło że zwodowany, klaty na ordery wypięte :):):)

    • 11 0

    • Ściema na całego z pompą żeby się Soyka kapnął jak oni kradną

      Lewymi firmami wynoszą kasę z RSB do RES a potem już do słupów

      • 4 0

    • Kolejny cebulak , (2)

      Następny Cebulak , wyciągnęli , narzekanie , polityk ale nie do końca etc. Chłopie jest to proces technologiczny który to wymaga takiego cyklu budowy! Określone jest to przepisami budowy okrętów. Jednostka podczas budowy jest kilkukrotnie dokowana z uwagi na wypełnienie pewnych cyklów produkcyjnych i zakończenia etapów budowy . Zapraszam do zapoznania się z budowa okrętów jest to bardzo ciekawe zajęcie .

      • 1 2

      • To jak seks przerywany wyjmujesz... (1)

        Potem produkt spierrr... No i szampan podczas nie pyknal niewątpliwie będzie z przesądem

        • 2 0

        • Będzie stał w doku, bo nikt nie będzie chciał pływać takim nieochrzczonym. Co do cyklu produkcji, to faktycznie statki co chwilę się woduje i wyciąga. Sprawdza się czy nie tonie. Jak idzie na dno, to znak, że nie opłaca się już dalej budować. Tak jest bardziej ekonomicznie.

          • 2 0

  • pyt

    Czy marynarka nie powinna dysponować "niszczycielami okrętów" ... ?

    • 3 0

  • Okręty jak się patrzy ...

    A stawki godzinowe jak w biedronce na kasie....Żenada....Prezesie....gdzie obiecane ogólne podwyżki???

    • 14 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie niszczyciela min ORP Albatros

    Qqq (1)

    Po co Polsce niszczyciel i krążownik zaduze na nasze wody za drogie w utrzymaniu nam potrzebne są korwety i fregaty oraz pożądane okręty podwodne

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane