- 1 Zobacz, jak wygląda świat widziany z suwnicy bramowej (9 opinii)
- 2 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (20 opinii)
- 3 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (184 opinie)
- 4 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (71 opinii)
- 5 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (270 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (249 opinii)
Niszczyciel min Albatros już na wodzie
Wodowanie i chrzest niszczyciela min Albatros.
W Remontowa Shipbuilding zwodowano i ochrzczono okręt Albatros, czyli kolejny niszczyciel min typu Kormoran. Położono także stępkę pod trzeci z serii, czyli Mewę. Polski projekt i wykonanie. Czy mamy szansę na dobry produkt eksportowy? Władze stoczni twierdzą, że tak.
We wrześniu ub. roku rozpoczęto cięcie blach, w grudniu położono stępkę, dziś zwodowano i ochrzczono. Albatros jest drugim z serii trzech niszczycieli min typu Kormoran, jakie Marynarka Wojenna zamówiła w Remontowa Shipbuilding. Matką chrzestną okrętu została Krystyna Patz, żona wiceadmirała Jerzego Patza.
Pierwszy prototypowy - ORP Kormoran (601) - został przekazany do służby w 2017 roku. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jak się okazuje wzbudził już zainteresowanie poza granicami.
Projekt z biura należącego do Remontowa Holding
- To może być nasz produkt eksportowy. Już rozmawiamy z potencjalnymi klientami, odbywają się też spotkania studyjne. W najbliższym czasie udajemy się z wizytą do potencjalnego klienta. Niestety, takie rozmowy trwają, bo decyzje zapadają na szczeblu rządowym. Nie mogę dziś powiedzieć skąd są te zapytania, bo mogłoby to zaszkodzić w negocjacjach - mówi Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding.
Przypomnijmy, że okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Budowa pierwszego prototypowego okrętu z serii trwała ok. 2,5 roku. Potem trwały próby. Budowa Albatrosa (602) będzie trwała krócej. Ma on trafić do służby w 2020 roku, a kolejny, czyli Mewa w 2022 roku. Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł.
Zobacz gdzie powstają niszczyciele min
- Prace nad pierwszym z okrętów, a potem wyposażanie i próby trwały dłużej niż zakładany czas budowy kolejnej jednostki. Nic dziwnego, bo był to prototyp. Dziś jesteśmy bogatsi o doświadczenia. Dzięki temu pewne elementy, głównie dotyczące wyposażenia, zostaną jeszcze udoskonalone - dodaje Marcin Ryngwelski.
Okręty typu Kormoran wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.
Po co nam niszczyciele min?
Okręty typu Kormoran mają prawie 58,5 m długości i 10,3 szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.
Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO.
Niszczyciel Min Kormoran od środka.
Miejsca
Opinie (117) 10 zablokowanych
-
2019-10-11 07:29
Kiedyś o wodowaniu takich kutrów co tydzień nikt nie pisał, szkoda papieru. Teraz to święto marynareczki wojennej.
- 7 0
-
2019-10-11 07:48
Butla się nie rozbiła więc strach będzie pływać. (1)
- 15 0
-
2019-10-12 14:41
Oj tam! Omsknęła się letko. Ale za to reklama dla szampana.
- 0 0
-
2019-10-11 08:16
Czy rodziny pracownikow co go budowali to tez zostaly zaproszone? (2)
Czy tylko elyta opasla?
- 8 0
-
2019-10-11 09:10
Zaproszenia..... (1)
To ty nie wiesz????Przecież roboli na taką światłą imprezę ani ich rodzin się nie zaprasza, bo jeszcze by kierownictwu imprezę zepsuli pytaniami o podwyżki....:(
- 6 0
-
2019-10-11 16:43
Kupili telebim
To na resztę nie pykło a szampan był w plastikowej butelce
- 1 0
-
2019-10-11 09:09
Pływadło do niczego. (1)
Ta jednostka jest spóźniona tak z 70 lat.Bo kto dzisiaj będzie miny morskie stawiał.To nie te czasy.No chyba żeby Ruskie chcieli się zemścić za to że sprowadzamy morzem gaz i ropę a nie kupujemy od nich.To można by było coś tam wrzucić do wody z okrętu podwodnego ...
- 6 2
-
2019-10-12 14:44
Np. by sparaliżować transport. Nie tylko okręty są celem w czasie wojny. Nękanie cywili to też niezły myk psychologiczny.
- 0 0
-
2019-10-11 09:18
Źle to wróży ...
Szampan się nie rozbił bo burty cienkie to i się odbił jak od piłki ...cha,cha,cha ...
- 6 1
-
2019-10-11 09:33
Brawo PIS (2)
Za PiS mamy dwa nowe statki A za PO co bylo tylko kasacja albobstare pudła z Niemiec się kupowalo za ciężka kasę
- 4 11
-
2019-10-12 08:28
Tylko pierwszy był zbudowany za PO a ani sobie przypisali ja wszystko
- 3 0
-
2020-11-04 18:39
Opinia
To prawda! Za Tuska kupowali tylko sprzęt wycofywany z armii niemieckiej a kasę kradła banda SBecko-POwska. Dziś im się nic nie podoba bo skończyły się "wałki" a forsa idzie na sprzęt dla wojska. Zdrajcom pozostaje tylko jedno , ... kłamać !!!!!
- 0 0
-
2019-10-11 09:46
Monter (1)
Witam mam pytanie czy w remontowej zatrudniają na stałe i jakie są stawki dla monterów z góry dzieki
- 3 1
-
2019-10-11 10:12
Gdańszczanin.
Oczywiście ze zatrudniają !
- 0 0
-
2019-10-11 10:01
butelka szampana
Czy mi się wydaje czy butelka się nie rozbiła. To taki chyba przesąd jest na temat takiego okrętu.
Zapytajcie marynarzy.- 6 0
-
2019-10-11 12:43
remontowa
Szkoda tylko , ze ludzie którzy tam pracują niekiedy po 14 godzin tak poświęcają się dla firmy kosztem życia prywatnego. Zawsze na czele wielkich firm stoją ludzie którzy nie szanują innych ludzi.
- 18 1
-
2019-10-11 16:52
Wytłumaczenie
Może ktoś laikowi wytłumaczyć czemu dziś Albatros został ponownie przesunięty z doku na płytę montażową?
Szczerze mnie to interesuje, bez docinek- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.