• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nogami platformy "Petrobaltic" zajmie się prokuratura

Robert Kiewlicz
16 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Spółka Petrobaltic od 2014 roku borykała się z przebudową i co rusz korygowała zakres prac do wykonania na platformie "Petrobaltic".

Spółka Petrobaltic od 2014 roku borykała się z przebudową i co rusz korygowała zakres prac do wykonania na platformie "Petrobaltic".

Zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa w związku z remontem platformy "Petrobaltic" trafiło do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku. Za zawiadomieniem stoi obecny zarząd Petrobalticu, który zarzuca byłym władzom niegospodarność i straty szacowane na kilkadziesiąt milionów złotych.


Czy Petrobaltic powinien zwiększać wydobycie ropy ze złóż morskich?


O kłopotach z przebudową platformy "Petrobaltic" informowaliśmy już kilkakrotnie. Natomiast w marcu 2016 podaliśmy informację, że zakupione wcześniej elementy nóg platformy po kolejnej optymalizacji przebudowy okazały się zbędne, a spółka szuka chętnych na zakup tych elementów. Spółka od 2014 roku borykała się z przebudową platformy i co rusz korygowała zakres prac do wykonania. Sam remont rozpoczął się dopiero w kwietniu 2016 roku.

Po zmianie zarządu spółki Petrobaltic, nowe władze postanowiły znaleźć winnych tej sytuacji. W listopadzie 2016 roku zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa trafiło do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.

- W ocenie obecnego zarządu spółki zawarto niekorzystny kontrakt na przebudowę platformy "Petrobaltic". Koszty poniesione przez firmę, związane z samym zakupem niewykorzystanych nóg platformy, szacowane są na kilkadziesiąt milionów złotych. Ma to istotny wpływ na realizację całego procesu przebudowy platformy, jak i pełnego zagospodarowania złoża B8. Sprawa została złożona do prokuratury przez obecny zarząd Lotos Petrobaltiku, który w ten sposób broni interesów spółki i dąży do uruchomienia docelowego wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego ze złoża B8 - czytamy w oficjalnym oświadczeniu zarządu Petrobalticu.
Czytaj też: Lotos musiał zmienić plany, by nie dopłacać do każdej baryłki ropy

Przypomnijmy. Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedna ofertę - stoczni Crist.

Ostatecznie po trzech nieudanych przetargach i licznych zmianach dotyczących zakresu prac przebudowa platformy ruszyła w kwietniu 2016 roku, a kontrakt trafił do stoczni Nauta.

Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku.

Miejsca

Opinie (48) 6 zablokowanych

  • Piewcy sukcesów Łukaszenki

    Stańcie do apelu!
    Rozumiem, że ten "rasowy menedżer" - jak mieliśmy okazję czytać o nim na forum - jest współautorem tej porażki?

    No bo gdyby przebudowa okazała się sukcesem, to na pewno byłaby to jego zasługa, nieprawdaż?

    • 16 2

  • Nogi do samej podłogi?... (2)

    Ja tam nie chcę oglądać niczyich nóg nad program, bardzo bym za to chciał dowiedzieć się, czy my w ogóle jeszcze jesteśmy krajem morskim na taką skalę, jak było to w sławnych latach 1945-89? Zapatrzeni nie wiem w co - pozwoliliśmy wyeliminować się z łowisk dalekomorskich, zaprzepaściliśmy żeglugę liniową, nie ma nas na rynku morskiej turystyki, piejemy z zachwytu przy wejściu do służby trzeciorzędnej klasy okręcików... do jasnej morskiej cholery, to nie tak miało wyglądać!!! Coraz mniej mi się to wszystko podoba.

    • 13 0

    • Nie stresuj się tak. Wypijmy za błędy...

      • 0 0

    • RP i dostęp do morza

      Zwracam uwagę na prezentowany pogląd iż Świat dzieli się na kraje z dostępem do morza (bogate i z perspektywami)
      i kraje bez dostępu do morza (te pozostałe) . Polska ma dostęp do morza choć nie wykorzystuje tego faktu. Nasi włodarze ("hreczkosieje" piszę fonetycznie -kolokwialnie - to od gryki) prezentują pogląd "Polska od morza odsunąć się nie da - Polska od morza odsunie się sama" .

      • 2 0

  • Dodajmy YME do tych nóżek i mamy galarete.

    • 15 2

  • dobra ta zmiana

    zarzad bez wyksztalcenia i branzowego doswiadczenia wydal opinie

    • 13 17

  • (1)

    Zamknąć trzeba polowe załogi Petrobaltic którzy od lat wyciągali kasę ze spółki a teraz sie mszczą ze musieli kilka kat uczciwie pracować. Oby sami na siebie ukręcili bata!

    • 9 14

    • Racja, racja, racja, racja

      • 7 4

  • Petrobaltic i Lotos Petrobaltic, o co chodzi z niby podobną nazwą? (1)

    Dwie platformy o zbliżonych nazwach. Zastanawiałem się dlaczego nie można było inaczej nazwać Monitora zwanego Karaluchem czyli Platformy Lotos Petrobaltic. Po to aby każdy mylił te platformy. Zaćmienie zamierzone?

    • 4 0

    • to chyba ty masz zaćmienie!

      A jakbyś wiedział ile na świecie jest statków z pierwszą częścią firmy w nazwie to byś padł na zawał chyba. Wpisz sobie np. Mersk albo Stena i zobaczysz. Więc 3 czy ile oni tam mają tych platform to pikuś bo każdy i tak nazywa drugim członem wiec są platformy Petrobaltic, Beta i Lotos

      • 0 1

  • pracownik

    jak się czyta takie rzeczy to ręce opadaja

    • 3 0

  • Błędem było połączenie !

    • 9 1

  • no to pasza ma ciepło

    dobrze że mu 10+ jako tako wyszło (chociaż nie jego rękoma), ale tam też z kosztami pojechał...

    • 10 1

  • lepiej niech się zajmie całą PO a nie tylko nogami

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane