• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
30 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Prom Nova Star do tej porty pływał na linii Gdańsk Nynashamn.


W Porcie Gdynia trwają odbiory techniczne nowego Publicznego Terminalu Promowego z rampą ro-ro. W lipcu próby przeprowadzała Stena Line, dziś testowo cumował prom Polferries. Uruchomienie terminalu przewidziano na 23 września, co zbiega się z uroczystością 99 rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Nowy terminal promowy powstał przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji.

Obiekt umożliwia obsługę kilku operatorów promowych oraz przyjmowanie różnych promów. Przy terminalu została w tym celu zamontowana innowacyjna rampa oraz rękaw.

Zasadnicze prace związane z jego budową zakończyły się, a obecnie trwają odbiory techniczne. Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m - o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu.

Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

W lipcu przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line. W poniedziałek, 30 sierpnia, próbne cumowanie przeprowadził prom Nova Star (161 m dł.) należący do Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ten prom do tej pory pływał na trasie z Gdańska do Szwecji. Drugie próbne cumowanie, tym razem promu Wawel odbędzie się w czwartek 2 września około godz. 14.

Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Dla szwedzkiego armatora, który od lat operuje w Gdyni to duża zmiana, ale nie tak znacząca jak dla Polferries. Rodzimy, państwowy armator do tej pory pływał z Gdańska (Terminal Promowy WesterplatteMapka). Czy zmiana portu i terminalu wiąże się z opuszczeniem Portu Gdańsk? Niestety, choć do otwarcia terminalu w Gdyni zostało niewiele czasu, to armator wciąż milczy w sprawie przeniesienia. Nie wiadomo, czy będzie utrzymywał dwie linie, czy zrezygnuje z terminalu w Gdańsku. Na stronie armatora w zakładce rezerwacji rejsów wciąż brak połączenia z Gdyni. Dalej można kupić bilety tylko na linię Gdańsk-Nynashamn.

PŻB nie odpowiada na pytania w sprawie połączeń promowych, z kolei władze Portu Gdańsk informują, że "posiadają obecnie aktywną umowę z firmą PŻB, która nie została wypowiedziana".

Miejsca

Opinie (69)

  • Co ty na to kacperku rządowy ? (2)

    • 27 25

    • Jesteś buraczuś i kartofelek, wsiunek i wieśniaczek! (1)

      Kacperek

      • 1 1

      • z dekielkiem wszystko ok ?

        • 0 0

  • Dopłaty unijne więc trzeba upozorować inwestycję dla wielu armatorów a nie tylko Steny

    Jak nabrzeże w Gdańsku pójdzie do remontu i oddane potem w dzierżawę to i PŻB będzie musiało zmienić lokalizację

    • 19 5

  • Super!

    Oby oferta się teraz wzbogaciła!

    • 20 5

  • (3)

    Za PO takego nie było !

    • 21 40

    • ten terminal był budowany i zaprojektowany juz od 10 lat

      nieukpisowski-standard.

      • 19 11

    • i tu się mylisz

      właśnie za PO powstał ten projekt

      • 21 7

    • Haha

      Tylko jak Tiry beda dojezdzac do obwodnicy ?

      Torami przez zamkniety szlaban ?

      Lub Polska do Wisniewskiego ptzez zatloczne ciezarowki ze zbozem ?

      Porazka .

      Pierwsze buduje sie drogi a potem przystan promowa .

      Sztuka dla sztuki .

      Kwiatkowski sie w grobie przewraca .

      Co robi rzad z estakada ?

      • 6 0

  • Wszystkie znaki na ziemi i niebie mówią że ten prom będzie z Gdyni pływał (1)

    Nawet przy dworcu głównym jest wielki baner reklamujący polferries, więc tu nie ma innej opcji.
    Ale dlaczego milczą do tej pory, to nie wiem

    • 63 8

    • Taka strategia w rozmowach z terminalem w/s stawrk.

      • 3 0

  • Szybki jest!

    • 7 1

  • Patriota (12)

    Brawo najlepiej by było żeby zrobić stenie taką konkurencję żeby polferies przejęło cały rynek w końcu to nasz narodowy amator z państwowym kapitałem i ponad 40 letnią tradycją. PO chciało PŻB też sprzedać bo się nie opłaca...

    • 20 49

    • Prom w Szczecinie już prawie gotowy...

      • 22 2

    • (2)

      Na polferis czas się zatrzymał w latach 70.W niczym nie są konkurencją dla Steny

      • 15 1

      • (1)

        Niestety tak to wygląda jedyny plus dla Polferies że mają czystsze kabiny niż na Stenie.

        • 3 3

        • Dajcie spokój, przynajmniej obiad smaczny i tańszy

          A i herbatę mają lepszej jakości niż na Stenie.

          • 2 0

    • Taaaaaaa (1)

      Taki z niego narodowy przewoźnik że podatki płaci jeżeli się nie mylę na Cyprze ... Nie wspomnę o zatrudnieniu załogi są na umowie o pracę czy na kontrakcie z nie opłaconymi podatkami i ZUS

      • 14 0

      • A nie ma "państwowego kapitana"?

        • 0 0

    • Patriota jak tam stepka promu w Szczecinie dalej rdzewiejie??

      • 12 0

    • A czemu panie Patrioto, na statku jest napis Nassau a nie np. Gdynia?

      • 0 0

    • Szkód tylko ze nikt nie po myślał o jakiejś drodze dojazdowej tak żeby nie pchać w stronę centrum. Może nastwpny port zbudujemy kolo molo w Sopocie.

      • 0 0

    • rąbnie

      Ta i koczować w kajutach po 2 albo 3 osoby nie ma to jak stena line

      • 0 0

    • Dobrze że nasz kochany rząd wspomógł PŻB nowoczesnymi polskimi promami ...

      Śmiech na sali, albo śmiech przez łzy.

      • 0 0

    • I statkami pod flagą bahama bo państwowemu armatorowi nie opłaca sie płacić podatków we własnym kraju

      • 0 0

  • I jeszcze wieksze korki w kierunku estakady. (1)

    • 32 10

    • tam już zapałka nie wejdzie

      w godzinach szczytu osobówki i dostawczaki z promu i na prom dokorkuja centrum miasta...tak im nawigacja podpowie, że czerwono, ale nie tak długo jak w janka i estakadę. Port pozdrowi w ten sposób Witomino oraz wszystkie dzielnie przyległe do Wielkopolskiej

      • 5 0

  • super,bilety kupuję na żwirki wigury w gdyni (1)

    • 9 8

    • Ja też kupuję tylko tam

      Pozdrawiam miłe Panie!

      • 1 0

  • co to za pokaz

    prom trzeba pokazać jak cumuje od rufy bo tam jest najważniejsze, rampa,zjazdy, podjazdy, jak to
    pasuje a tak to d..a.

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane