• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa baza PERN w Gdańsku i ropa z Arabii Saudyjskiej

Robert Kiewlicz
13 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
Nowa baza PERN to 20 nowych magazynów na ropę i gaz, na terenie ok. 30 hektarów należących do Naftoportu. Nowa baza PERN to 20 nowych magazynów na ropę i gaz, na terenie ok. 30 hektarów należących do Naftoportu.

Nowa baza naftowa Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" w Porcie Północnym ruszy w połowie 2015 roku. Spółka ma zamiar zrealizować tę inwestycję w większości ze środków własnych. 20 lipca zakończy się zbieranie ofert na wykonawcę bazy.


Terminal naftowy PERN w Gdańsku. Terminal naftowy PERN w Gdańsku.

PERN ma zamiar za ok. 800 mln zł wybudować bazę ze zbiornikami o pojemności ok. 700 tys. m sześc., z czego 400 tys. na ropę naftową, a 300 tys. na produkty ropopochodne i gaz. Obroty bazy mają kształtować się na poziomie około 200 mln zł rocznie. - Inwestycja zostanie w 75 proc. zrealizowana ze środków własnych - mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN. - Na resztę chcemy pozyskać pieniądze z kredytów. PERN jest dużą firma, nie jesteśmy zadłużeni, a same nasze aktywa to ok. 3,7 mld zł. Myślę, że nie będzie problemu z pozyskaniem kredytowania.

Nowa baza to 20 nowych magazynów na ropę i gaz, na terenie ok. 30 hektarów zobacz na mapie Gdańska należących do Naftoportu. - Możliwości Naftopotu nie są w obecnej chwili wykorzystywane w pełni - twierdzi Moskalewicz. - Nowe magazyny to zmienią.

Do tego powstaną m.in. kompletne instalacje technologiczne, umożliwiające obsługę zbiorników, a także przeciwpożarowe, wodociągowe, elektryczne, sieć teleinformatyczna oraz systemy automatyki i ochrony. Powstanie też niezbędna infrastruktura towarzysząca: drogi parkingi, a także rurociągi zewnętrzne łączące terminal z Naftportem oraz bazą PERN w Gdańsku.

- Budowa nowej infrastruktury w gdańskim porcie jest obecnie główną inwestycją spółki PERN na najbliższe cztery lata - twierdzi Mikołaj Budzanowski, minister skarbu. - Zwiększanie pojemności magazynowej i dywesyfikacja dostaw surowców są obecnie naszymi priorytetami.
Budowa Terminala oznacza także korzyści ekonomiczne dla państwa, Gdańska i regionu m.in. wzrost przychodów do budżetu państwa ok. 14 mln zł z tytułu podatku dochodowego, dla Gdańska - ok. 14 mln z tytułu podatku od nieruchomości, dla zarządu Portu oraz innych spółek obsługujących ruch statków - do ok. 40 mln rocznie, dla Naftoportu - ok. 40 mln rocznie. Łączny wzrost przychodów dla budżetu państwa oraz firm portowych szacuje się na ok. 70-100 mln zł rocznie.

Nowa inwestycja w Gdańsku to część programu dywesyfikacji. Zmienia się bowiem kierunek, z którego ropa naftowa dotychczas trafiała do Polski. Jak twierdzi minister Budzanowski ilość tego surowca trafiającego do nas dotychczas z terenu Federacji Rosyjskiej ma się zmniejszać. - 2 lipca do Naftoportu przypłynął pierwszy statek z ropą z Arabii Saudyjskiej - mówi Budzanowski. - To dobry początek. Liczymy, że w najbliższym czasie zaowocuje to podpisaniem długoterminowych umów na dostawy ropy z tego kierunku.

Baza PERN zwiększy też zapewne konkurencję na polskim rynku paliw. Czy inwestycja ta może uderzyć w plany biznesowe Grupy Lotos? - Lotos nie uczestniczy w procesie inwestycyjnym PERN. Funkcjonujemy w otwartej gospodarce i każdy podmiot ma prawo do rozwoju - mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. - Dla mnie osobiście ta inwestycja jest wyzwaniem.

Także Lotos ma duże plany inwestycyjne na najbliższe lata. - Spółka ma zamiar zwiększyć ekspansję. Oznacza to budowę nowej jednostki energetycznej na gaz, zwiększenie wydobycia tego surowca na posiadanych koncesjach B4 i B6 oraz wzmożona działalność wydobywcza na Litwie i Szelfie Norweskim - dodaje Olechnowicz.

Gaz ze złóż bałtyckich ma być transportowany specjalnymi rurociągami bezpośrednio do gdańskiej rafinerii. Do tej inwestycję koncern będzie poszukiwał w najbliższym czasie partnerów. Lotos ma także zaistnieć na rynku chemicznym i wydobycia węglowodorów. Chodzi głównie o gaz z łupków. W  tej kwestii Lotos ma rozpocząć współpracę z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem.

PERN jest krajowym liderem logistyki naftowej i strategiczną spółką gwarantującą bezpieczeństwo energetyczne Polski, a tym samym także Unii Europejskiej, w zakresie dostaw ropy. Podstawowa działalność spółki to eksploatacja sieci rurociągów transportujących rosyjską ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce oraz w Niemczech. Realizację tej usługi umożliwiają dwie nitki rurociągu "Przyjaźń", biegnące z Adamowa położonego przy granicy Polski z Białorusią do Płocka, a następnie Schwedt w Niemczech.

Miejsca

  • Port Północny Gdańsk, Budowniczych Portu Północnego 23
  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (19) 1 zablokowana

  • (1)

    kosztem lasów i plaż?

    • 4 34

    • Plaże

      Człowieku zastanów się, co piszesz. Super miejsce do kąpieli i spacerów po lesie.

      • 1 1

  • Lotos w Gdańsku i paliwo tu jest najdroższe, paranoja ! Powinno by najtaniej. (2)

    • 32 9

    • Paliwo

      Bo w Gdańsku bogaci ludzie mieszkają dlatego paliwo najdroższe !

      • 17 0

    • a byłeś w Płocku? Tam zobacz ceny

      • 3 0

  • Budynie będą mieli gdzie odwierty robić.... (1)

    odwiert, do wiaderka i do baku starej skody...

    • 4 15

    • A SZCZURY Z ZAZDROSCI PODAJĄ SIE JUZ ZA HANYSÓW

      • 12 0

  • A do Gdyni za to ... (2)

    W sobotę przyjada Trabanty. Brawo.

    • 22 4

    • .. Plus kontenerowa piramida

      • 12 1

    • i kotara

      • 9 1

  • i co ????? (2)

    i tak paliwo najdroższe w europie w Gdańsku

    • 6 15

    • A ty w ogóle to byłeś gdzieś w Europie ? (1)

      • 15 0

      • Chyba tylko w Bułgarii i Rumunii jest tańsze... tak piszą przynajmniej :) Nigdzie indziej sie nie zdarza

        • 2 0

  • A kiedy wkońcu przybędą słynni Katarscy inwestorzy którzy mają uratować stocznię? (1)

    • 5 7

    • A po co ?

      Stocznie ratuje Karol Opona Guzik.

      • 5 1

  • A co na to Antek?

    Już za miłościwie panującego Edwarda wybudowano pirs naftowy.
    Polska miala czolgi , Libia ropę. Ten handel to wyjscie w przyszliosc i , niezależnosć Po 90 roku i to przedsiewzięcie Antek uznał jako wyraz dominacji CCCR. Ta budowa w/g Antka to nakaz z Moskwy zapewnienia alternatywnych dostaw paliw w razie konfliktu Wschód- Zachód.

    • 4 0

  • Port

    Oj Bacio I Rurka beda sie zlocic hahah kto wie to wie o co kaman

    • 0 3

  • no pięknie.

    wiatry mamy zachodnie to scieki ropopochodne popłyną w kierunku plaża stogi i sobieszewo. miasto Gdańsk odwraca się od morza.

    • 1 7

  • A lemnigi

    dalej będą głosować na PEŁO albo.. " jabym pałował.."

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane