stat

Nowa bocznica kolejowa DCT oficjalnie otwarta

Nowa bocznica DCT to 2,5 km torów kolejowych - cztery tory po ponad 600 m długości każdy.
Nowa bocznica DCT to 2,5 km torów kolejowych - cztery tory po ponad 600 m długości każdy. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Ponad 700 tys. TEU rocznie przepustowości ma nowo otwarta, czterotorowa bocznica kolejowa na terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Projekt, wart ponad 10 mln złotych, niemal w połowie został zrealizowany ze środków unijnych.


Czy warto rozwijać transport intermodalny w Polsce?

tak, jest on konkurencyjny cenowo w stosunku do innych gałęzi transportu 82%
tak, jednak jest on opłacalny tylko na dalekich relacjach przewozowych 14%
nie widzę takiej potrzeby. W Polsce jest wystarczająca ilość dobrze wyposażonych terminali przeładunkowych. 4%
zakończona Łącznie głosów: 229

Nowa bocznica kolejowa w DCT Gdańsk ma cztery tory, każdy z nich jest w stanie pomieścić pełnowymiarowy pociąg. W ramach projektu wybudowano place do składowania kontenerów wzdłuż bocznicy, a także trzy przejazdy umożliwiające przemieszczanie sprzętu przeładunkowego pomiędzy zachodnią i wschodnią częścią bocznicy.

Rozbudowa bocznicy kolejowej weszła w skład większego projektu, obejmującego rozbudowę placów składowych i zakup nowego sprzętu dla terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Terminal otrzymał certyfikat bezpieczeństwa wydany przez Urząd Transportu Kolejowego, który został poszerzony o dobudowane tory, co ostatecznie zamyka projekt.

- Obecnie udział transportu koleją w całym ruchu lądowym w DCT Gdańsk wynosi 35 proc. To jest poziom promowany przez Unię Europejską, niemniej wciąż dążymy do tego, by stopniowo zwiększać transport kolejowy w stosunku do ruchu drogą - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk. - Kolej stanowi bardzo istotny element łańcucha dostaw, szczególnie w przypadku dostaw na odległości powyżej 300 km, przy których transport kolejowy jest bardziej opłacalny niż transport drogowy. Transport kolejowy jest także mniej kolizyjny, bardziej ekologiczny, pozwala również zmniejszyć natężenie ruchu samochodów ciężarowych z naczepami kontenerowymi w miastach.

DCT obsługuje średnio 100 pociągów w miesiącu. Władze terminalu DCT Gdańsk przewidują znaczący wzrost ilości ładunków transportowanych koleją wraz z rozpoczęciem współpracy z aliansem trzech największych linii żeglugowych Maersk Line, CMA CGM oraz MSC, który na jesień tego roku zapowiedział rozpoczęcie działań operacyjnych, a także po oddaniu do użytku drugiego nabrzeża głębokowodnego w DCT, tzw. projekt T2.

- W Gdańsku najpilniejszą inwestycją jest modernizacja linii kolejowej nr 226 wraz z budową nowego mostu nad Martwą Wisłą, który łączy Port Północny z korytarzem kolejowym E65/ C-E 65 - tłumaczy Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu DCT. - Obecny most ma już ponad sto lat i zaledwie jedną nitkę, co pozwala na przepustowość dobową w granicach ok. 50 par pociągów. Przy sukcesywnie rosnącej liczbie przeładowanych kontenerów w DCT Gdańsk, a także przy ciągłym rozwoju Portu Północnego, most ten stał się wąskim gardłem, a jego przebudowa koniecznością.

DCT wybuduje kolejny terminal kontenerowy w Gdańsku.

DCT wybuduje kolejny terminal kontenerowy w Gdańsku.

Wielki kontenerowiec opuszcza port.

Wielki kontenerowiec opuszcza port.

Opinie (35) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...