• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa obrotnica w Gdyni dopiero w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku. Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku.

Obrotnica w gdyńskim porcie ma być gotowa dopiero w przyszłym roku, oczywiście jak wszystko przebiegnie bez komplikacji. Inwestycja, na którą od kilku lat czekają portowe spółki, doszła do kolejnego etapu. Wpłynęło sześć ofert na jej realizację.



W wyniku drugiego przetargu na realizację obrotnicy nr 2 wpłynęło sześć ofert. Złożyły je firmy Strabag sp. z o.o., Energopol Szczecin SA, PORR SA Warszawa, NDI SA Sopot, Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o. oraz konsorcjum spółek Budimex i Mostostal Kraków.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

To już kolejny przetarg na wykonanie tej inwestycji. Pierwszy ogłoszono pod koniec marca ub. roku. Wpłynęło pięć ofert. Najwyższą ocenę otrzymała oferta PORR Polska Infrastructure z Warszawy. To postępowanie jednak unieważniono z powodu zmiany zakresu zamówienia. Poprzedni przetarg obejmował też przygotowanie nowego miejsca do usadowienia doku pływającego należącego do Stoczni Marynarki Wojennej. Po drodze stocznia została wystawiona na sprzedaż, a nowy właściciel - państwowa Stocznia Wojenna - uznał, że wykonanie niecki dla doku nie jest konieczne, gdyż dok może być zlokalizowany poza terenami SMW.

Nowy przetarg na wykonanie obrotnicy i pogłębienie ogłoszono 10 maja. Teraz analizowane są oferty. Port ma wydać na ten cel 41 mln zł. Oferenci zadeklarowali budowę za kwotę od 27,7 do 34,2 mln zł. Niestety, nie wiadomo, kiedy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Władze portu przewidują, że w najbliższych miesiącach uda się rozpocząć prace, które mają potrwać pół roku.

Czytaj też: Mała obrotnica daje duże możliwości. G6 Alliance w BCT?

O konieczności powiększenia obszaru obracania statków w Porcie Gdynia mówi się już oficjalnie od 2012 roku. O takie rozwiązanie zaczęły się dopominać władze terminali kontenerowych operujących w Gdyni, które były zainteresowane współpracą z armatorami kontenerowców skupionymi w G6 Alliance. Dopiero po dwóch latach starań - w styczniu 2014 roku - udało się kupić Nabrzeże Gościnne od Stoczni Marynarki Wojennej. Dopiero jego wyburzenie pozwoli powiększyć obrotnicę. Niestety, projekt z uwagi na zmiany wymagał kolejnych czterech lat. Wszystko na to wskazuje, że obrotnica będzie działać dopiero na początku 2018 r.

Miejsca

Opinie (68) 1 zablokowana

  • Dok płynie do Radomia

    NIE KŁAMAĆ ....nie po to port zwodził SMW z przeniesieniem doku ....aby go przenieść. co było zapisane w umowie. To jest prawdziwy powód anulowania wyników poprzedniego przetargu. Oczywiście w tej sytuacji SMW została" okradziona "przez port o równowartość przeniesienia doku na uzgodnione miejsce w stoczni. Po prostu bandyctwo. Duży szum o ratowanie stoczni a drugą ręką wyprzedaż tego co decyduje o tym ze jest się stocznią.. Można odnieść iż nowy właściciel jeszcze nie kupił SMW , a już robi na niej " kokosy"... jak nie przymierzając Platforma Obywatelska na Stoczni Gdynia.

    • 0 0

  • czy dok w stoczni juz podniesiono

    nie moge sie nigdzie dowiedziec czy operacja podnoszenia statku z doczepionym do niego dokiem zostala juz zakonczoa

    • 0 0

  • Most (11)

    Patrząc na plan i zdjęcie tylko ok.200m dzieli Oksywie od centrum Gdyni.Przydałaby się kładka lub most zwodzony.Byłaby dodatkowa atrakcja w mieście.

    • 33 3

    • dekunka 2

      Po wojnie z Oksywia do Gdyni pływał prom....tak a nikt w Oksywiu,czy Chyloni nie powiedział ze jedzie do centrum tylko jade do Gdyni

      • 0 0

    • kolejka linowa! (3)

      • 8 0

      • Niestety, mam lęk wysokości... Narobił bym ze strachu w zbroję

        • 0 1

      • Dokładnie, tak jak w Portland.

        • 1 0

      • W sumie nieglupi pomysl

        Jak by dobrze pomyslec. Wagoniki tak po 20-30 osob i stacja poczatkowa Dworzec Glowny (moze byc z dachu wiezowca poczty (dawnej poczy :-)), Koncow gdzies miedzy Oksywiem a Obluzem. To by na prawde odciazylo estakade.

        • 5 2

    • (1)

      Przydałby się tunel żeby odciążyć estakade. Niestety od strony Oksywia znajduje się tam teren jednostki wojskowej więc ani ma tunel, kladke czy most nie ma szans.

      • 6 7

      • nie minusujcie kolegi z góry bo ma rację

        • 4 3

    • O ile pamiętam, (2)

      już przed wojną był taki projekt aby połączyć Centrum z Oksywiem mostem pod którym mogły przepływać wszystkie statki.

      • 6 1

      • Przed wojną (1)

        Przed wojną z Gdyni na Oksywie pływał prom. Przejazd kosztował 20 gr.

        • 9 0

        • Potwierdzam.

          Mój mówił mi to samo.

          • 4 0

    • pal sześć atrakcję ale jak by to odciążyło miasto... ale na drodze rozwoju stoją władze miasta i wojsko

      • 8 0

  • Po co wam obritnica? (1)

    Waterfront wam potrzebny jest. I szklane osiedla z marinami tuz pod oknem.
    Po co wam obrotnica. Przeciez tam w Gdyni wszystko zdycha.
    Pozostanue zgasic swiatlo w tej postkomunistycznej dziurze juz niedlugo.
    A jak Stena Line przeniesie sue do Gdanska to juz bedzie koniec.

    • 21 16

    • temu od = Po co wam obrotnica

      Treść wypowiedzi potwiedza, że tobie baranie światło już zgasili.

      • 0 0

  • Ten projekt to głupota.

    Nie wprowadza się wielkich statków do środka miasta. Jeśli się obróci i kilka razy za mocno kopnie śrubą to nabrzeża będą się obsypywać. Fundusz Macquire wiedział co robi. Terminale kontenerowe z uwagi na duże głębokości buduje się poza portem. Gdynia musiałaby postawić nowy falochron glinek w zatoce. Ale pisowcy lubią idiotyczne inwestycje.

    • 2 1

  • (3)

    Czy port w Gdyni należy do miasta? Czy jest to prywatne przedsiębiorstwo ?

    • 1 6

    • (2)

      To "prywatne" przedsiębiorstwo z większosciowym udziałem Skarbu Państwa. Jednak jeśli miasto nie ma interakcji z podmiotami gospodarczymi na swoim terenie, to popełnia strategiczny błąd. "Wespół, w zespół" jak śpiewali Starsi Panowie.
      W Gdyni ta synergia jest raczej ujemna...

      • 5 1

      • Widać chcecie prezydenta (1)

        Na fotelu przewodniczącego RN tak jak w Gdańsku

        • 0 0

        • To nie jest warunek wystarczający, Co właśnie po Gdańsku widać...

          • 0 0

  • Nie da się. (2)

    • 31 7

    • Gdynia nie ma kasy (1)

      • 13 4

      • Horala i tak nie wygra. Więc poluźnij kokardę dziewczynko

        • 2 2

  • Gdyński port przegrywa po całej linii konkurencję (4)

    W efekcie czego armatorzy, mający w swojej flocie większe statki zwłaszcza kontenerowce, nie mają innego wyjścia i muszą omijać port w Gdyni.

    Widzimy wszyscy, że za poprzedniego prezesa POrt gdyński nie miał wizji lecz tylko konserwacje i małe kroczki modernizacyjne, dzisiejszy PiSowczyk także nie ma wizji na miarę Gdyni. A szkoda. A przecież nie trzeba daleko szukać, bo za miedzą wynik jest znakomity wydatnie przyczynia się wybudowany głębokowodny terminal DCT, do którego przypływają regularnie największe, blisko 400-metrowe kontenerowce świata i słusznie za ciosem powstał następny. Dzięki temu terminalowi również niespotykany dotąd rozkwit przeładunków TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, w których przywożone są wszelkiego rodzaju towary. Obecnie myśli się i słusznie o kierunku najnowocześniejszego zewnętrznego portu V generacji.

    A Gdynia dalej będzie pogłębiać :))) Podobnie jak z Doliną Logistyczną w Gdyni się mówi, a w Gdańsku realizuje.

    Gdańsk zawsze był krwiożerczy wystarczy poczytać historie, a najlepiej pokazało niszczenie lotniska Gdynia - Kosakowo. PPL nie chce zarządzać zbudowanymi za unijne miliardy mniejszymi lotniskami regionalnymi. Zdaniem firmy to się nie opłaca. Państwowe Porty Lotniczą chcą pozbyć się udziałów w mniejszych polskich lotniskach, a zwiększyć wpływ na zarządzanie w dużych portach i dlatego przede wszystkim chcą przejąć większościowy pakiet w lotnisku w Modlinie, gdzie są właścicielem ok.30, proc. akcji. Pozbycie się udziałów w mniejszych lotniskach i skoncentrowanie się na większych, w tym przede wszystkim przejęciu zarządzania Modlinem , zwłaszcza taki zespół lotnisk jak warszawski port im. Chopina i Modlin z pewnością będzie się rozwijał zarówno w średnim, jak i dłuższym okresie.
    Niestety PiS ma jakieś plany "odlotowe" jak Centralny Port Lotniczy", "Przekop",... ciekawy jestem ile w tym PR-u a ile mylenia oczu z uwagi na przesunięcia i niższe dofinansowanie unijne, ale głupi lud.....

    • 6 12

    • gdynia

      Gdynia potrzebuje kogoś na miare Tadeusz Wendy współczesnych czasów inaczej Gdynia zostanie zapleczem Gdańska wiadomo mamy mniejsze możliwości rozwoju itd ale można zdrowo rywalizować w pewnych dziedzinach pomnikami nie wygramy

      • 7 0

    • (1)

      Generalnie się zgadzam poza tymi głupotami o niszczeniu lotniska kosakowo

      • 4 3

      • Zgadzam się z Twoją zgodą ale przypomnij sobie gdański karnawał i medialne schadenfreunde Adamowicza gdy "uwalono" praktycznnie w jednym momencie gdyńskie lotnisko i budowę drogi do portu. To nie są przypadki...
        Rzymska zasada mówi "winien jest ten, kto ma korzyść" - i to jest jasne...

        • 5 5

    • konie kują, żaba nogę podstawia...

      Sukcesu australijskiej inwestycji raczej nie należy przypisywać Gdańskowi. Jedyna jego zasługa, że dał tereny. Dał bo miał i niewiele ryzykował. Leżały odłogiem. Podobnie jak reszta gdańskiego portu również obecnie. Co z tego, że nabrzeże nowe są jak z "głupimi" parkingami i organizacją poradzić sobie nie można...
      Gdyni nalezą się baty, bo w sytuacji "pierwokupu" - Australijczycy rozmawiali z portem Gdynia - nie mieli jaj. Miasto też się temu przysłużyło, zapatrzone w "szklane domy" Waterfront i bzdury o epoce "postindustrialnej"... Czytaj - szybkie dile na nieruchomościach i terenach...
      Ot, nasz kapitalizm urzędniczy...

      • 3 0

  • Realista

    Tam gdzie był Dworzec Morski powstało muzeum które może być gdziekolwiek indziej natomiast port może byc tam gdzie morze pisze tak bo nie wiem czy urzednicy kojarzą a zamiast obrotnicy pomnik trzeba zbudować na wodzie i może karuzele albo seadezinfobox

    • 8 1

  • ludzie opanujcie się (4)

    przestańcie amatorzyć swoimi komentarzami w stylu DCT w Gdansku zbudował Mearsk dla siebie , albo: dla promów baza powiniena być na Dworcu Morskimu..
    apeluje o trochę wiedzy na dany temat zanim coś się napisze..

    • 30 11

    • bla bla bla

      a nie było tak że budowa ruszyła a potem szukali operatora terminalu? bo nikt za bardzo nie wierzył w powodzenie inwestycji, zanim maersk się zabrał za dct trochę minęło... co do inwestycji to niezależnie od naszych pachołków więcej na temat naszego rozwoju regionalnego wiedział fundusz z australii hahaha

      • 5 0

    • (2)

      To są fakty...
      Oczywiście, Maers nie zbudował tego bezpośrednio. Ale kapitał nie znalazłby się, gdyby nie "widoki" na zyski. A te zapewnia się przychylnością i synergią oferty.
      Gdynia myślała, że będzie można spać spokojnie do emerytury a to w gospodarce jest niedopuszczalne. Więc teraz ma to co ma i bez radykalnych działań nie przetrwa pościgu.

      • 9 6

      • (1)

        Te fakty to wcześniej był CGM CMA ale uznali że po co im oceanik, później przyszedł Maersk i jeszcze później uruchomił oceanika. Równie dobrze sam mógłbyś uruchomić iceanika i wówczas trolle by gadali twoj terminal.

        • 2 2

        • Przecież nikt nie twierdzi, że to zmowa. Tak to działa i pieniądze się dogadały. Jak nie jesteś dość zdeterminowany, przewidujący i szybki... to jest kłopot.
          Nie jest to tylko kwestia "oceanika" ale ogólnie, łatwiejszej i szybszej obsługi.

          • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane