Nowa pilotówka już pracuje w Porcie Gdynia

Gdyński "Pilot 1" jest przystosowany do pracy przy oblodzeniu i posiada wzmocniony kewlarem kadłub, tak aby sprostać warunkom panującym w rejonie Bałtyku.


To od ich pracy zależy bezpieczne wejście i wyjście statków z portów. Tu ważne są umiejętności, znajomość akwenu, ale też odpowiedni sprzęt. Gdyńscy piloci właśnie wzbogacili się o nowy kuter pilotowy.



Pilotami są zazwyczaj doświadczeni marynarze, z dobrą wiedzą o danym akwenie i potrafiący współpracować z załogami holowników wspomagającymi statki.

- Praca pilota polega głównie na tym, żeby pomóc kapitanowi w bezpiecznym wprowadzeniu statku do portu. My dysponujemy wiedzą o porcie, także wiedzą o dostępnych jednostkach pomocniczych, czyli holowniczych. Załogę pilotówki stanowią dwie osoby - szyper i mechanik. Pilot płynie przeważnie jeden, w przypadku bardzo dużych jednostek - dwóch. W Porcie Gdynia mamy w tej chwili 13 pilotów i pracujemy w systemie dwa tygodnie na dwa tygodnie - mówi kpt. ż.w. Grzegorz Mazur, szef stacji pilotowej w Porcie Gdynia.
Zadaniem pilota jest zapewnienie bezpiecznego wprowadzenia lub wyprowadzenia z portu jednostki morskiej, hamowanie jej, obracanie i przeprowadzenie procesu cumowania lub dokowania równoległego. Tu decydujące są umiejętności, ale również sprzęt. Dlatego gdyńscy piloci właśnie wzbogacili się o nowy kuter pilotowy.

- Nowa pilotówka została zbudowana w Irlandii. To bardzo nowoczesna jednostka. Posiada dwa silniki firmy Volvo, wyposażona jest w zintegrowany system nawigacyjny, posiada ogrzewane relingi, co dla nas pilotów jest bardzo ważne, bo zapobiega to oblodzeniu. Ma ogrzewany pokład. Konstrukcja kadłuba umożliwia zwiększoną prędkość przy dużym falowaniu. Dodatkowo ma też specjalne klapy trymowe, które pozwalają przy większym falowaniu uzyskać większą moc silników - dodaje kpt. ż.w. Grzegorz Mazur.
Jednostka powstała na zamówienie Przedsiębiorstwa Usług Morskich Unipil, które pilotuje statki wchodzące do portu. Firma została założona w 1989 roku przez 26 pilotów pracujących wcześniej dla Portu Gdynia. Nowa pilotówka zastąpi wysłużony, pracujący w Unipilu od 29 lat, kuter pilotowy Pilot 5. Pilot 1 powstał w stoczni Safehaven Marine, której założycielem i właścicielem jest Frank Kowalski, syn polskiego emigranta i weterana II wojny światowej. Jednostkę zbudowano na podstawie udanego projektu "Interceptor 48".

Gdyński Pilot 1 jest przystosowany do pracy przy oblodzeniu i posiada wzmocniony kewlarem kadłub, tak aby sprostać warunkom panującym w rejonie Bałtyku. Niespełna 15-metrowy, nowoczesny kuter pilotowy pomieści na swoim pokładzie nawet do siedmiu pilotów wraz z załogą. Ci skorzystają z wodoszczelnej kabiny zapewniającej dobrą widoczność, a bezpieczeństwo zapewni im tzw. self righting - system samoprostowania po przewrotce, przez co jednostka jest w stanie pracować w naprawdę wymagających warunkach.

Opinie (37) 3 zablokowane

  • Fajnie, ze maja nowy sprzet. (8)

    Szkoda, ze w kraju o takich tradycjach nie mozna takiej lupiny zaprojektowac i zbudowac.
    Dziekujemy ci "S". Obchodz hucznie swoj kolejny jubileusz.

    • 50 2

    • Kazdy ich jubel

      to jak taniec na grobie polskiego przemyslu. Nie tylko stoczniowego.

      • 12 0

    • (2)

      Zaprojektuj, zbuduj prototyp, zrób próby morskie, znajdź tylu odbiorców, żeby kilka tysięcy sprzedać i zarobić. Tylko błagam, nie pisz bzdur.

      • 4 8

      • Racja , po co coś wymyślać jak można kupić dobry i sprawdzony sprzęt, a samemu kombinować wcale nie jest lepiej

        • 1 5

      • A nie miliony?

        A tak serio to takie jednostki powstaja na indywidualne zamowienie dopasowane do konkretnych warunkow.

        • 2 1

    • (2)

      Mają sprzęt bo koszą hajs tonami. Koszty utrzymania portu ponoszą wszyscy - spółka Państwowa a piloci się pasa jak Solorz.

      • 1 7

      • (1)

        Pustak jesteś

        • 6 1

        • a dlaczego jestem pustak. Proszę o konkrety.

          • 1 0

    • A jak myślisz po co była ta przemiana ustrojowa?

      Dali nam koraliki a zabrali fabryki.

      • 5 0

  • (1)

    To ze w Irlandi, facet obpolskich korzeniach potrafi budować takie zabawki , źle tylko świadczy o naszych specjalistach- od destrukcji raczej

    • 32 2

    • Proszę wpisać w google thunderchild2

      Firma to safehaven marine. Gdyby kompetentnym ludziom w Polsce nie podkładano kłód pod nogi...

      • 2 1

  • pilotówka OK (1)

    ale w takiej Holandii to maja dodatkowo helikopter pilotowy

    • 11 0

    • I ciastka majo

      Z marichuanom!

      • 5 1

  • No ładne cacko

    Popływałbym takim.

    • 8 1

  • a kiedy nowy polski prom? (4)

    rząd zapowiedział, a stępka rdzewieje od lat w stoczni...

    • 32 0

    • (1)

      Nie ma jeszcze projektu, więc nie wiadomo czy to stępka czy inny kawałek promu.

      • 5 0

      • Oj tam oj tam czepiasz się drobiazgów

        • 2 0

    • ale musztarda potaniała (ponoć)

      • 4 0

    • E tam... w Irlandii się zamówi

      • 0 0

  • Pilotówka... (2)

    ... To przecież feminonormatywna nazwa osoby prowadzącej samolotę.

    • 14 1

    • pilotka jak już, nie pilotówka (1)

      • 0 1

      • Pilotka to czapka

        • 3 0

  • Przepłacony bajer jak magnetowid z 6 głowicami i programatorem na 3 lata. (8)

    to na redzie Gdyni są takie fale, że pilotówki się wywracaja. pokrywa lodowa przez `11 miesięcy i 5 pilotów do obsługi jednego statku na tydzień. Maja rozmach. To będzie jacht na balangi. Ale to prywatny biznes więc moga sobie kupić kotwice złote i podgrzewane deski w kiblach.

    • 6 15

    • Zbyt trudny temat. (4)

      Wypowiadasz się na temat, o którym nie masz zielonego pojęcia. Gdy będzie coś mniej skomplikowane, np. sprzątanie,zamiatanie, podlewanie kwiatków, to wtedy zabierz głos, może sobie poradzisz z tematem. Pilotaż jest wyraźnie zbyt trudnym tematem dla twojej główki.

      • 8 2

      • Piloci z Gdyni i Gdańska. (3)

        Wejścia do naszych portów są tak trudne że większość jednostek wyposażonych w pędniki i stery strumieniowe rezygnują z waszych usług.

        • 1 4

        • (2)

          Pustaku, trzeba było się uczyć :)

          • 1 1

          • (1)

            Gdyby się uczył to by teraz d**ilizmów nie pisał :)))
            Ale to typowy pustak. Nie matura, a chęć szczera .... :)))

            • 1 1

            • To nie jest pustak. To jest nieudacznik.

              • 1 1

    • jo, ty weź już nie zmyślaj

      Pokrywa lodowa przez 11 mcy, 1 statek na tydzień... Same bezczelne kłamstwa!

      • 4 0

    • No to w czym problem? (1)

      Trzeba mieć fantazję i pieniądze. Firma prywatna za swoje kupiła. Łódź jest jedną z najlepszych w swojej klasie na świecie.

      • 2 2

      • I teraz nią na Majorke,Monako i Saint-Tropez.

        • 1 0

  • dobra motorowka, zmienilbym troche wnetrze :) na bardziej urlopowe (1)

    • 4 1

    • uja dobra. Jak by była dobra to z irandii na falach by sie slizgała a nie na flacie na statku.

      • 0 2

  • no co

    no i co z tego jak holowniki złomy stare (główne narzedzie pilotów)!

    • 5 3

  • pilotówka...

    Who cares?

    • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...