- 1 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (98 opinii)
- 2 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (176 opinii)
- 3 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (15 opinii)
- 4 Jest umowa na czarter FSRU (11 opinii)
- 5 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (26 opinii)
- 6 Zobacz, jak wygląda świat z suwnicy (17 opinii)
Nowa seria polskich transatlantyków, ale tylko na znaczkach pocztowych
Od ponad ćwierć wieku nie ma już polskich liniowców pasażerskich na transatlantyckich trasach. Biało-czerwona bandera łopotała na nich przez 57 lat. Obecnie pod polską banderą pływa jedynie 15 statków transportowych, a przybrzeżna flota transportowa na koniec 2020 r. liczyła 42 statki. Z piękną historią naszej floty możemy się zapoznać dzięki inicjatywie Poczty Polskiej, która wydała serię znaczków "Polskie transatlantyki".
PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy
Do Polski trafił w 1930 r. i użytkowany był początkowo przez spółkę Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe, a następnie, od października 1934 r., przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA. SS "Polonia" obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork, a od roku 1933 tzw. linię palestyńską, kursującą na trasie Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca.
Historia polskiej żeglugi pasażerskiej
Drugi znaczek przedstawia transatlantyk SS "Kościuszko". Statek ten, podobnie jak i Polonia, trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego w 1930 r. Pływał na liniach nowojorskiej, palestyńskiej i południowoamerykańskiej oraz jako wycieczkowiec. W przededniu wybuchu II Wojny Światowej został skierowany do Wielkiej Brytanii. W 1941 r. trafił pod banderę Polskiej Marynarki Wojennej, gdzie kursował jako transportowiec wojska, biorąc udział m.in. w lądowaniu na Sycylii.
Polsko-chiński Chipolbrok powiększył flotę
Trzecim parowcem, przedstawionym na serii znaczków "Polskie transatlantyki", jest SS "Pułaski". Pod polską banderą pływał od 1930 r. na trasie Gdynia-Nowy Jork. W 1932 roku parowiec przetransportował polską ekipę olimpijską na igrzyska w Los Angeles. Od 1936 r. jednostkę SS "Pułaski" przekierowano na trasę Gdynia-Buenos Aires. Po wybuchu II wojny światowej na jego pokładzie transportowani byli polscy żołnierze, internowani wcześniej na Węgrzech i Rumunii, do Francji, gdzie mogli dołączyć do formowanej tam ojczystej armii i dalej walczyć u boku aliantów.
Petrobaltic kupi nowe statki. Usługi na rzecz morskiej energetyki wiatrowej
Oprócz wydanych w 2021 r. trzech Poczta Polska w następnych latach chce pokazać kolejne sześć transatlantyków: Piłsudskiego, Batorego, Sobieskiego, Chrobrego, Jagiełłę oraz Stefana Batorego.
Mało statków pod polską banderą
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, koniec 2020 r. morską flotę transportową stanowiło 95 statków (o 1 mniej niż w 2019 r.) będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów. Łączna nośność (DWT) statków morskiej floty wyniosła 2649,9 tys. ton, natomiast pojemność brutto (GT) - 1922,8 tys. (wobec odpowiednio: 2656 tys. ton i 1908,1 tys. w 2019 r.).
"Sopot" nowym statkiem we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej
Na koniec 2020 r. statki pod polską banderą stanowiły 15,8 proc. ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Łączna nośność (DWT) statków pod polską banderą (15 statków) wyniosła 18,2 tys. ton (0,7 proc. ogółu nośności statków morskiej floty), a pojemność brutto (GT) - 13,9 tys. (0,7 proc. ogółu pojemności brutto).
Średni wiek statku w morskiej flocie transportowej wyniósł 17,8 lat (dla statków pływających pod polską banderą - 40,1 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą - 13,6 lat). Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przewieźli 8134,9 tys. ton ładunków.
Pasażerowie na statkach głównie ze Szwecji
W 2020 r. w portach morskich podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 1905,2 tys. pasażerów, tj. o 31,6 proc. mniej niż w 2019 r. W ruchu krajowym przewieziono 351,6 tys. osób (18, proc.), a w ruchu międzynarodowym - 1553,6 tys. osób (81,5 proc.). Krajem, do którego wypłynęło lub z którego przypłynęło do polskich portów morskich najwięcej pasażerów była Szwecja (udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł 94,7 proc.).
Okręt, który mógł zmienić losy wojny z Polską
Do polskich portów w 2020 r. zawinęło 17,6 tys. statków (wobec 20,8 tys. jednostek w 2019 r.) o pojemności brutto (GT) 231,1 mln (o 7,4 proc. mniejszej niż w roku poprzednim) i nośności (DWT) 172,1 mln ton (o 3,9 proc. mniejszej). W porównaniu z 2019 r. zwiększyły się wszystkie średnie wielkości statków - nośność (o 13,5 proc.), pojemność brutto (o 9,4 proc.) oraz pojemność netto (o 8 proc.).
Opinie wybrane
-
2021-07-25 14:19
pięknie (1)
to były piękne czasy. mieliśmy flotę pasażerską, towarową no i oczywiście marynarkę wojenną. plo miało 195 statków, pżm 124 statki, marynarka około 56 róznych okrętów., a teraz plo ma 1-2 statki, pżm 23, a marynarka 7 holowników i może 5 okrętów.
- 41 7
-
2021-07-26 08:33
taaa, bardzo piękne
Piszesz o PŻM czyli jak rozumiem koniec lat 70.
Jakie piękne to były czasy to możesz sobie uzmysłowić prostym przeliczeniem.
Zarabiałeś 20 USD, czyli jak już jakimś cudem udało ci się znaleźć gdzieś na zachodzie to mogłeś za całą pensję kupić 150szt. puszek coca-coli. Owszem w kraju to wystarczało na życie, bo miałeś same lokalnePiszesz o PŻM czyli jak rozumiem koniec lat 70.
Jakie piękne to były czasy to możesz sobie uzmysłowić prostym przeliczeniem.
Zarabiałeś 20 USD, czyli jak już jakimś cudem udało ci się znaleźć gdzieś na zachodzie to mogłeś za całą pensję kupić 150szt. puszek coca-coli. Owszem w kraju to wystarczało na życie, bo miałeś same lokalne produkty, ale w światowym handlu to nie uczestniczyliśmy, a o przedmiotach nie produkowanych w kraku prawie nikt nie myślał, a o przedmiotach nie produkowanych w RWPG nikt nie marzył. Statki były bo je produkowaliśmy, a za transport obcymi trzeba by płacić w USD a tych nie mieliśmy.- 5 0
-
2021-07-25 22:46
(1)
Pracuje na statku pod polska bandera i mam 1/6 tego co koledzy pod obcymi banderami + ZUSy, ale to I tak nie warto. Niestety brak wizji politycznej i zbyt duza chec wyciskania pieniedzy z branzy morskiej, prowadzi do upadku tego przemyslu unas. Za granica ma sie dobrze.
- 15 5
-
2021-07-25 22:54
Ten kraj nie ma wizji politycznej...
Tylko koryto + dla swoich z książeczką partyjną
- 10 0
-
2021-07-25 16:25
Teraz mamy unię (5)
A unia wszystko ma więc Polska nie powinna nic mieć unia jak będzie chciała to nam coś da albo i nie
- 15 18
-
2022-09-01 16:14
Tere fere kuku!
Unia nie jest po to, żeby wchłaniać kogo- lub cokolwiek i przestańmy wreszcie tak myśleć. Bycie częścią czegoś większego na pewno nie jest złe.
- 0 0
-
2021-07-27 15:16
Jak Tsuk POzwoli..
- 0 1
-
2021-07-26 07:05
Co ty chcesz od unii??
Gdyby nie zmieniła się władzą w 2012 to polskie PKB szło by dalej jak burza i mogli byśmy być jednym z bogatszych krajów unii.. a teraz PKB idzie jak idzie i to tylko przez ciągłe podwyżki...
- 5 3
-
2021-07-25 18:45
Juz za duzo kasy daje.... bez UE po 2004 Polska byla by Bialorusia... mentalnie tam jednak zmierza. (1)
Nacja nieudacznikow... nic sami nie potrafia... a wszystko wina innych.
Wszystko sie tylko nalezy.- 13 8
-
2021-07-26 07:36
ZSRR tez nam duzo dal ale dlaczego na tym tak duzo stracilismy
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.