stat

Nowe głębokowodne nabrzeże w gdańskim porcie

Dzięki inwestycji w rozbudowę Nabrzeża Północnego port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek.
Dzięki inwestycji w rozbudowę Nabrzeża Północnego port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Jeszcze w 2017 roku w gdańskim porcie ma ruszyć budowa nowego, głębokowodnego nabrzeża gotowego do przyjmowania dużych jednostek. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ma zamiar zainwestować ok. 200 mln zł w rozbudowę Nabrzeża Północnego zobacz na mapie Gdańska w Porcie Północnym. Inwestycja ta ma wpisywać się w koncepcję budowy Portu Centralnego.


Jak oceniasz polską gospodarkę morską?

pozytywnie - nasze porty i stocznie stale się rozwijają

38%

pewnie mogłoby być lepiej, ale branża jakoś sobie radzi

36%

kiedyś byliśmy potęgą, teraz staramy się przetrwać

26%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 403

- Inwestycja pod nazwą "Budowa Nabrzeża Północnego" rozpocznie się w tym roku. Zarząd MPG SA dysponując ważnym pozwoleniem na budowę podjął decyzję o radykalnym przyspieszeniu tej inwestycji. W tym kwartale ogłosimy postępowanie przetargowe, a po jego rozstrzygnięciu będziemy mogli przekazać wykonawcy plac budowy. Liczymy, że uda się to zrobić do końca 2017 roku. Szacunkowe koszty to ok. 200 mln zł - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Sama inwestycja ma polegać na zalądowieniu i budowie głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym. Dzięki temu port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek.

Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

- Jest to pierwsza tak duża inwestycja ZMPG SA od czasów budowy Portu Północnego w latach 70. XX wieku. Zakładając, że DCT to jednak inwestycja prywatna - dodaje Osowski. - Rozwój gospodarczy kraju, coraz większa atrakcyjność portów Wybrzeża nakazuje nowe inwestycje. Rozpoczynająca się modernizacja Portu Wewnętrznego to jedna sprawa, a budowa zupełnie nowej infrastruktury to całkiem nowa jakość. Jest to też element budowy Portu Centralnego w tym sensie, że Zarząd MPG SA jest zdeterminowany, by jak najszybciej budować nowe nabrzeża wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Pokazujemy też, że oprócz prac studyjnych i koncepcyjnych dotyczących Portu Centralnego jesteśmy w stanie sami realizować nowe projekty inwestycyjne na wodach Zatoki Gdańskiej w obszarze administracyjnych granic Portu Gdańsk.
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu. O planowanej inwestycji informowaliśmy już w 2015 roku w tekście "Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów".

Więcej: Parking i nabrzeże. Inwestycje w porcie wewnętrznym w Gdańsku

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (42)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.10.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane