• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe głębokowodne nabrzeże w gdańskim porcie

Robert Kiewlicz
25 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Dzięki inwestycji w rozbudowę Nabrzeża Północnego port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek.

Dzięki inwestycji w rozbudowę Nabrzeża Północnego port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek.

Jeszcze w 2017 roku w gdańskim porcie ma ruszyć budowa nowego, głębokowodnego nabrzeża gotowego do przyjmowania dużych jednostek. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ma zamiar zainwestować ok. 200 mln zł w rozbudowę Nabrzeża Północnego zobacz na mapie Gdańska w Porcie Północnym. Inwestycja ta ma wpisywać się w koncepcję budowy Portu Centralnego.


Jak oceniasz polską gospodarkę morską?


- Inwestycja pod nazwą "Budowa Nabrzeża Północnego" rozpocznie się w tym roku. Zarząd MPG SA dysponując ważnym pozwoleniem na budowę podjął decyzję o radykalnym przyspieszeniu tej inwestycji. W tym kwartale ogłosimy postępowanie przetargowe, a po jego rozstrzygnięciu będziemy mogli przekazać wykonawcy plac budowy. Liczymy, że uda się to zrobić do końca 2017 roku. Szacunkowe koszty to ok. 200 mln zł - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Sama inwestycja ma polegać na zalądowieniu i budowie głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym. Dzięki temu port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek.

Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

- Jest to pierwsza tak duża inwestycja ZMPG SA od czasów budowy Portu Północnego w latach 70. XX wieku. Zakładając, że DCT to jednak inwestycja prywatna - dodaje Osowski. - Rozwój gospodarczy kraju, coraz większa atrakcyjność portów Wybrzeża nakazuje nowe inwestycje. Rozpoczynająca się modernizacja Portu Wewnętrznego to jedna sprawa, a budowa zupełnie nowej infrastruktury to całkiem nowa jakość. Jest to też element budowy Portu Centralnego w tym sensie, że Zarząd MPG SA jest zdeterminowany, by jak najszybciej budować nowe nabrzeża wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Pokazujemy też, że oprócz prac studyjnych i koncepcyjnych dotyczących Portu Centralnego jesteśmy w stanie sami realizować nowe projekty inwestycyjne na wodach Zatoki Gdańskiej w obszarze administracyjnych granic Portu Gdańsk.
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu. O planowanej inwestycji informowaliśmy już w 2015 roku w tekście "Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów".

Więcej: Parking i nabrzeże. Inwestycje w porcie wewnętrznym w Gdańsku

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Miejsca

Opinie (42) 1 zablokowana

  • "Tylko PIS i Partia Mariana Kowalskiego - reszta to zdrajcy i agenci"

    reszta to agebntura i lemingi

    • 2 15

  • a kiedy zaczniecie wypłacać dywidendy od akcji pracowniczych

    Skarb Państwa bierze swoje odpowiednimi kanałami choćby wynagradzając kolegów partyjnych siedzących na stołkach w Radzie Nadzorczej i nie tylko Gmina Gdańsk to samo a pracownicy jak zwykle na lodzie.

    • 5 4

  • Deweloperka (3)

    "W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu."......... To chyba jakiś żart !! Port zawsze był "przy wodzie" i niech tak zostanie. Deweloperka rękami Budynia ( Przewodniczący Rady Nadzorczej Portu ), niech zajmie się innymi terenami, a nie wyciąga łapy po cenne grunty dla gospodarki morskiej. Zajezdnię autobusową przy Hallera w podobny sposób z Liskiem załatwił.

    • 19 4

    • Dokładnie - ktoś kto nie jest ślepy to zauważył....

      To zawsze były tereny portowe - po co na siłę rozbudowywać miasto zabierając taką infrastrukturę ? Pewnie kilku złodziej, którzy dorobili się na przemianach ustrojowych już czaj się na tamte działki, jak na Wyspę Ostrów - jakiś hotelik, burdelik i kasynko z mariną oraz kilka apartamencików (może coś skapnie przy okazji dla gościa który nie wie ile ma mieszkań..) dla cudzoziemców (ceny pewnie po 10 tys euro za metr, bo przy samym morzu). Potem wprowadzą się wypryglone oszołomy, którym przeszkadza dźwięk suwnic, statków, hałas przeładunku po drugiej stronie nabrzeża i inne (tak jak tym,którzy powyprowadzali się z miasta na wieś - gdzie po 21 przeszkadza im dźwięk traktora....

      • 8 0

    • (1)

      I nadal jest przy wodzie, tylko tendencja jest taka, aby budować głębokowodne terminale, a port wewnętrzny jest mocno ograniczony co do wielkości przyjmowanych statków.

      • 2 5

      • ....mniejsze jednostki z chęcią tam zawiną i zostaną obsłużone, jak również drobny przemysł stoczniowy np.budowa jachtów może być tam lokowania oraz np. małe spichlerze itp. Port nigdy nie powinien pozbywać się tych gruntów!!!!

        • 8 0

  • ex Gdask.. Patrcie na Gdynie! (4)

    Jak się Dynamicznie ZWIJA pod Panowaniem Jaśnie Pana Prezydenta Szczurka...
    Dno... Dno.. i Marazm !
    ZERO powtarzam ZERO Rozwoju portu a Nawet Jego Dynamiczna Degradacja (patrz tereny Dalmoru i Nauty, czy te zmiana Nab. Francuskiego na Muzeum)
    Wstyd ze się urodziło w tem Radomiu Północy... :(

    Brawo Gdańsk!

    Lokomotywo Wybrzeza!

    • 12 2

    • Porty są spółkami Skrabu Państwa (2)

      Co mają do tego władze miejskie?

      • 0 4

      • (1)

        Np. DCT to spółka Skarbu Państwa?
        A władze miejskie mają to do tego, że decydują m.in. o polityce przestrzennej chociażby na terenach stanowiących zaplecza portów.

        • 8 0

        • DCT to nie Spółka Skarbu Państwa, ale działa na terenach Skarbu Państwa.

          • 1 0

    • MO

      Jak prowadzisz to nie pisz...

      • 0 1

  • Gdansk

    Gdansk to Gdańsk a nie Gdynia

    • 9 2

  • Przeprowadzka

    Slyszalem z dobrze poinformowanego źródła że przeniosą tam PGE ze swoimi asami od zarządzania

    • 2 1

  • Zakręt pięciu gwizdków

    Zamiast szkodliwego przekopu przez mierzeję wiślaną, proponuję przekop u wylotu kanału z "zakrętu pięciu gwizdków", umożliwi to wygodne wejście dużych statków do portu i stoczni, a Stoczni Gdańskiej budowę dużych kontenerowców dla Armatorów europejskich takich jak Hapag Lloyd, Harrison, KNSM czy CGM, naszych sprawdzonych klientów!
    Spróbujcie, chętni za miedzą gwarantowani, interes bezpieczniejszy niż dziurawienie mierzei wiślanej, bo wszystkie statki planowane dla przekopu mogą wpływać już od dawna przez Przegalinę i Gdańską Głowę, o czym władze nasze winny wiedzieć, gdyż przez lata całe, z Długiego Pobrzeża pływały statki pasażerskie floty niemiecko szwajcarskiej o wymiarach ponad 80 m długości, 9 m szerokości i zanurzeniu 1,4 m, większe i tak nie będą mogły manewrować w pięknym ale starym porcie w Elblągu!

    • 5 3

  • No a w moim mieście...

    80 lat temu zabrano tereny morzu, by teraz stawiać tam szklane domy,

    • 1 0

  • Nie betonujmy plaży (1)

    Nie zapominajmy o turystyce która także generuje spore dochody dla miasta i regionu i bezcennych walorach plaży Stogi o czym zapomina pan Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, forsując rozwój portu zewnętrznego na wschód .

    • 0 2

    • Tygrys mu wytłumaczy...

      • 0 0

  • Jakoś cisza z tym przetargiem

    Z budową terminalu agro ot logistic także

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane