• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe instalacje w gdańskiej rafinerii

erka
11 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji Projektu EFRA rafineria stanie się bardziej elastyczna - będzie mogła rozszerzyć zakres przerabianych gatunków ropy naftowej oraz znacznie zredukuje produkcję ciężkiego oleju opałowego. Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji Projektu EFRA rafineria stanie się bardziej elastyczna - będzie mogła rozszerzyć zakres przerabianych gatunków ropy naftowej oraz znacznie zredukuje produkcję ciężkiego oleju opałowego.

W gdańskiej rafinerii uruchomiono kolejną instalację w ramach Projektu EFRA. Dzięki instalacji do produkcji wodoru HGU, o blisko 20 proc. wzrosły możliwości produkcji tego surowca. Gaz ten jest niezbędny w procesach przerobu ciężkich pozostałości ropy naftowej na wysokomarżowe produkty oraz odsiarczania paliw.



- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jeszcze w tym roku rafineria w Gdańsku z tej samej ilości przerabianego surowca będzie mogła produkować więcej oleju napędowego oraz paliwa lotniczego - podsumowuje Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji Grupy Lotos.
Do tej pory Grupa Lotos posiadała dwie instalacje do produkcji wodoru. Rafineria w Gdańsku zużywa obecnie w ciągu godziny ok. 13,5 tony wodoru. W ramach Projektu EFRA powstała trzecia. Jej wydajność to 2,5 tony tego gazu na godzinę.


Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) to budowa kilku nowych instalacji rafineryjnych oraz rozbudowa lub modernizacja istniejących instalacji i obiektów, dzięki którym znacznie pogłębi się przerób ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. W ten sposób Grupa Lotos będzie mogła wytworzyć dodatkowe 900 tys. ton wysokomarżowych produktów (głównie oleju napędowego oraz paliwa lotniczego) z tej samej ilości przerabianej ropy naftowej. Nominalne zdolności przerobowe rafinerii wynoszą ok. 10,5 mln ton.

Podstawowe instalacje Projektu EFRA realizowane są w ramach kontraktów wg formuły "pod klucz" przez włoską firmę KT SpA (Kinetics Technology). W grudniu 2018 roku przedstawiciele Lotos Asfalt i KT SpA podpisali aneks do umowy dla zakresu DCU, w dokumencie m.in. potwierdzono termin uruchomienia kluczowej instalacji (DCU) do 31 maja 2019 r. Całkowity budżet inwestycji pozostaje bez zmian.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (36)

  • (4)

    A co z Paniami z Lotos Paliwa?

    • 14 18

    • Walnij się w czoło psycholu z tymi paniami z paliw

      • 17 4

    • Blondynki?

      To samo co w NBP.

      • 11 4

    • które???

      • 4 1

    • rynce opadają

      musiały Ci zaleźć za skórę :P

      • 4 1

  • No i brawo

    Łubu dubu łubu dubu niech żyje ...

    • 5 4

  • (3)

    "instalacji do produkcji wodoru HGU" = instalacji do produkcji wodoru hydrogen generating unit = instalacji do produkcji wodoru instalacji do produkcji wodoru

    niemniej jednak chętnie gdzieś bym poczytał jakie procesy są wykorzystywane w przemysłowej produkcji gazów, takie dawne discovery.

    • 4 1

    • Jedna z metod to reforming parowy. Metan + woda w wysokiej temperaturze reagują ze sobą tworzą między innymi wodór.

      • 1 2

    • Performing parowy

      • 1 0

    • Hasło "Reforming parowy" w wikipedii

      A najlepiej angielska wersja tej strony

      • 0 0

  • Efra (2)

    Efra- koszty , opóźnienie, problemy.... o tym nikt nie pisze. Teraz wycieczki zagraniczne w ramach EFRA a potem ogromne premie za to wszystko. Jak to w Polsce.

    • 25 8

    • NO i czego smecisz ???

      Potrafisz robic cos pozytecznego

      • 8 8

    • Wycieczka

      Nie wycieczka tylko szkolenie i w dodatku zawarte w kontrakcie z licencionodawcą.Nie jest to wymysł nikoko z Lotosu.Nawet gdyby nikt nie pojechał to i tak trzeba zapłacić za szkolenie..

      • 0 0

  • Bla bla Bla.. (6)

    Nie tankuję na lotosie i orlenie nie dorzucam się na 500 + dla nierobów i na fanaberie chłopców w sukienkach ...

    • 26 29

    • To skąd masz paliwo? (3)

      Skoro nie kupujesz na tych stacjach to paliwo musisz kupować tylko od ruskich, bo innego źródła paliwa w Polsce nie ma oprócz Lotosu i Orlenu baranie

      • 11 5

      • Marco baran Polo

        Czytaj ze zrozumieniem baranie nie mówię o paliwie tylko o stacjach -stacje orlenu i lotosu mają największe marże na stacjach 5 gr w góre od litra paliwa idzie właśnie na zachcianki baranów z wiejskiej na rozdawnictwo dla nierobów oraz finansowanie innych zboczeńców . Kupując paliwo na najtańszych stacjach nie finansujesz patologii .

        • 7 11

      • Jest samowystarczalny

        On jeździ na dwukapuścianie grochu, który sam produkuje. Wot ruskij mołodiec

        • 10 2

      • na gazie - po tym jak sie naje grochu, bobu i fasoli

        przy takich to trzeba uważać z ogniem

        • 7 0

    • kodziarstwo kontratakuje?

      Lepiej nabijać kasę niemcom lub ruskim?

      • 0 2

    • Zawsze finansujesz orlen lub lotos. Kupujac na jakiejkolwiek stacji w polsce wspomagasz kieszeń producenta paliwa. Myslisz, że za darmo je oddają innym stacjom? Kup sobie v power racing, bo to paliwo z niemiec.

      • 1 0

  • I pieniążki będą lecieć do Płocka...

    • 19 7

  • już niedługo gdańska, już niedługo

    • 7 7

  • Opóźnienie (2)

    Przez ciagle zmiany kadry kierowniczej i zarządu, wyrzucenie Marchlewicza a później Bledowskiego projekt opóźniony o poltora roku...

    • 9 8

    • Taa bo Marchlewicz to legenda Lotosu

      :)

      • 7 1

    • No patrz, a myślałem że to Włosi są odpowiedzialni za wybudowanie tej instalacji, a LOTOS płaci i na koniec ją odbiera. Teraz się dowiaduję, że tak naprawdę buduje zarząd i kierownicy lotosu... no, no człowiek uczy się całe życie.
      A tak na poważnie, to ta instalacja po prostu Włochów przerosła - chyba nigdy nie robili aż tak skomplikowanej. Czytałem wręcz że spora część rozwiązań jest stosowana przez nich pierwszy raz, więc wg prawa Murphego "jeśli coś może nie działać, to na pewno działać nie będzie...". Do tego doszły problemy kadrowe podwykonawców i opóźnienie gotowe...

      • 0 0

  • niezłą komedię można by było napisać (1)

    na temat modernizacji starego nalewaka na "nowym" terminalu paliw. O "oczekującej" i przygotowanej od lat, wyspie nowego stanowiska nalewczego paliw. O kilku godzinnych kolejkach oczekujących na załadunek cystern, na terminalu paliw w momentach obniżek cen hurtowych o kilka groszy.
    Taką kompromitacją lotos się sam nie pochwali w mediach?

    • 17 1

    • Nawet nie wiesz ile osób musi postawić parafkę pod decyzją o takiej modernizacji. Pracowałem jako wykonawca na terenie lotosu i każda decyzja wymagała konieczności podpisów kilku decydentów, od mistrza, poprzez specjalistę, inspektora i dyrektora. Oczywiście, oprócz tego pierwszego, nikt za bardzo nie wiedział w czym rzecz (nie mówiąc, że nie byli osobiście na instalacji), ale ich podpis był konieczny. A że ludziom przytrafiają się zwolnienia i urlopy, to sprawa którą mogliśmy załatwić w 3 dni trwała z tego powodu 1,5 miesiąca i wymagała aneksowania terminowego umowy. LOTOS to moloch w którym połowa ludzi udaje że pracuje. I najśmieszniejsze jest to, że to właśnie oni zarabiają największą kasę i zawyżają średnią... no ale to nie nowość w Spółkach Skarbu Państwa.

      • 1 0

  • w ciągu 15-20 lat ma się zmienić rynek samochodowy i przejśc na elektryczne i komu wtedy

    będzie potrzeba wiecej paliwa? takie inwestycje to były doobre 30 lat temu a teraz to powoli powinni myśleć o zwijaniu interesu

    • 4 14

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane