stat

Nowe miejsca pracy w sektorze usług wspólnych

Dlaczego sektor usług wspólnych "polubił" Trójmiasto? Naszymi atutami jest dostępność pracowników, którzy biegle posługują się językami obcymi, przyjazny najemcy rynek powierzchni biurowej oraz wsparcie, na jakie mogą liczyć inwestorzy zagraniczni.
Dlaczego sektor usług wspólnych "polubił" Trójmiasto? Naszymi atutami jest dostępność pracowników, którzy biegle posługują się językami obcymi, przyjazny najemcy rynek powierzchni biurowej oraz wsparcie, na jakie mogą liczyć inwestorzy zagraniczni. fot. materiały prasowe

Sektor usług wspólnych od kilku lat kreuje najwięcej nowych miejsc pracy w Trójmieście. Są nowe firmy, są reinwestycje. W ubiegłym roku prym wiodły firmy z sektora ICT, ten rok może należeć do branży finansowej i usług dla firm.


Od czego zależy atrakcyjność danego miejsca pracy?

wysokich zarobków 44%
stabilności zatrudnienia 19%
atmosfery i komfortu pracy 21%
rozwoju zawodowego 10%
wysokiej pozycji danej firmy na rynku 6%
zakończona Łącznie głosów: 250

Od kilku tygodni rynek spekuluje o amerykańskiej firmie giełdowej z sektora finansowego, która zastanawia się nad inwestycją w Gdańsku. Rekrutacje mają rozpocząć się na dniach, choć mówi się też, że ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Wciąż w grze jest Poznań. A jest o co grać. Centrum analityczne może utworzyć około tysiąca miejsc pracy. Atutem Gdańska jest kadra. Przejęcie Nodrea Banku przez PKO BP czy Meritum Banku przez Alior Bank spowodowało, że na rynku pojawili się dobrze wykwalifikowani pracownicy z sektora finansowego. Wciąż też nie wiadomo, jaka przyszłość czeka Bank BPH, który ma centralę w Gdańsku. Od miesięcy spekuluje się, że właściciel banku myśli o jego sprzedaży. Te złe informacje wbrew pozorom mogą okazać się atutem dla Trójmiasta w rywalizacji o amerykańską inwestycję.

Nowe miejsca pracy proponują także firmy już obecne w Trójmieście. Trwa rekrutacja do Centrum Kompetencyjnego firmy doradczej PwC, które otwarto w styczniu tego w Gdańsku. Firma do nowo utworzonego zespołu poszukuje aż 100 osób. Centrum świadczy usługi doradcze, głównie dla klientów z sektora finansowego krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Centrum Kompetencyjne w Gdańsku to czwarta tego typu placówka PwC na świecie. Pozostałe działają obecnie w Stanach Zjednoczonych, Irlandii Północnej i Indiach. PwC poszukuje zarówno doświadczonych osób, jak i studentów, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku pracy.

- To mit, że praca w doradztwie przeznaczona jest jedynie dla absolwentów kierunków ekonomicznych. Z powodzeniem mogą do nas aplikować również posiadacze dyplomów innych specjalności, jeżeli tylko spełniają nasze oczekiwania - poszukujemy osób otwartych na nowe wyzwania, cechujących się zaawansowanymi umiejętnościami analitycznymi, biegle posługujących się językami obcymi, w tym obowiązkowo językiem angielskim - wyjaśnia Damian Kalinowski, partner PwC i lider nowego Centrum.

Rekrutuje także Centrum Usług Wspólnych ThyssenKrupp, jednego z największych na świecie producentów stali. Właśnie podpisano umowę najmu 5000 m kw. powierzchni biurowej w budynku Olivia Six, należącym do kompleksu Olivia Business Centre. W Centrum zatrudnienie znajdzie nawet 700 osób. Będzie ono obsługiwać korporacyjne procesy biznesowe, w tym finanse, rachunkowość, administrację procesów HR i zarządzanie nieruchomościami na rynkach międzynarodowych.

- Otwarcie Centrum Usług Wspólnych ThyssenKrupp w Olivia Business Centre to potwierdzenie wzrastającej pozycji Gdańska na mapie centrów biznesowych Europy i świetnych warunków oferowanych globalnym firmom przez Gdańsk. Cieszymy się nie tylko z tego, że jeden ze światowych liderów przemysłu i technologii znalazł swoje miejsce w Olivia Business Centre, ale również z tego, że będzie tutaj prowadził specjalizowane usługi w oparciu o dobrze wykształconych pracowników z naszego regionu i Polski - mówi Maciej Grabski, inwestor Olivia Business Centre.

Plany rozwoju związane ze zwiększeniem zatrudnienia ma też PGS Software z sektora IT. Firma właśnie wynajęła ponad 1200 m kw. w Tryton Business House - nowoczesnym budynku biurowym klasy A budowanym w Gdańsku i zamierza powiększyć swój zespół z 20 do 120 osób.

- Firma PGS Software, to świetny przykład napływu do Trójmiasta nowych inwestycji z branży outsourcingowej z południa Polski, głównie z Wrocławia i Krakowa. Trend ten, zapoczątkowany w zeszłym roku przez Epam i Luxoft jest wciąż kontynuowany i w tym roku z pewnością się umocni. Trójmiasto przyciąga dostępnością kadr, wysoką jakością życia, wsparciem lokalnych władz oraz atrakcyjnym dla najemcy rynkiem biurowym - mówi Mariusz Wiśniewski, senior associate director, Dział Powierzchni Biurowych, Reprezentacja Najemcy, CBRE.

PGS Software to istniejąca od ponad 10 lat, notowana na rynku NewConnect wrocławska firma IT. Obecnie zatrudnia ponad 350 pracowników w biurach we Wrocławiu, Rzeszowie, Gdańsku i Londynie. Firma operuje głównie na rynkach brytyjskim, niemieckim i skandynawskim.

Biurowiec Tryton wybrała też inna firma IT. Od grudnia siedzibę w nowym biurowcu będzie miała irlandzka firma Kainos, która jest obecna w Gdańsku od 2007 roku. Firma zajmuje się tworzeniem aplikacji dla służby zdrowia, firm z branży finansowej oraz sektora publicznego. Teraz w gdańskim oddziale pracuje 150 osób, a do 2017 roku ma być ich 250. - Gdańskie biuro firmy rozwija się bardzo dynamicznie w ślad za rozwojem całej firmy. Staliśmy się rozpoznawalną firmą o reputacji miejsca gwarantującego rozwój osobisty i profesjonalny pracowników. Z ponad 150 osobami nasze obecne biuro przestało być wystarczające - mówi Szczepan Sakowicz, dyrektor gdańskiego biura Kainos.

Firma zatrudnia obecnie ok. 700 osób na świecie, które pracują w Irlandii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Polsce. W najbliższym czasie firma poszukiwać będzie przede wszystkim programistów, ale także specjalistów od infrastruktury, DevOps'ów, testerów i pracowników działów administracyjnych.

O dodatkowe 1000 m kw. powiększył swoją powierzchnię biurową w Olivia Business Centre koncern Bayer. Centrum usług księgowych Bayer Service Center Gdańsk od lipca tego roku będzie zajmować już 3300 m kw. - Dodatkowa powierzchnia wiąże się z rozwojem gdańskiego centrum i prowadzonymi cały czas procesami rekrutacyjnymi - powiedział Remigiusz Wojciechowski, szef Bayer Service Center Gdańsk. Trójmiejskie centrum usług wspólnych obsługuje procesy księgowe na rzecz oddziałów firmy Bayer w krajach Europy Środkowo- Wschodniej, Południowo -Wschodniej oraz krajów skandynawskich. W jednostce pracują m.in. specjaliści w dziedzinie rachunkowości, biegle posługujący się językami obcymi.

Wzrost zatrudnienia w najbliższym czasie planuje też Sii. Gdański oddział, który dotychczas realizował projekty IT, poszerza profil swojej działalności o branżę mechaniczną. Firma chce zatrudnić ponad 50 inżynierów: automatyków, robotyków oraz mechaników. Outsourcing inżynierii mechanicznej jest zjawiskiem dosyć nowym w Polsce, kierunek ten staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem biznesowym, który funkcjonuje prężnie w Europie Zachodniej.

- Na bieżąco monitorujemy potrzeby biznesu i elastycznie dopasowujemy się do oczekiwań naszych partnerów, którzy coraz częściej zgłaszają się do nas z zapytaniem o wsparcie przy projektach inżynierii mechanicznej - mówi Michael Desmurs, dyrektor Sii Gdańsk. - Posiadamy bardzo duże doświadczenie w prowadzeniu projektów dla międzynarodowych klientów. Wykorzystujemy naszą wiedzę, którą zdobyliśmy na rynku informatycznym i stosujemy ją przy realizacji nowych usług w zakresie inżynierii mechanicznej.

Potencjał trójmiejskiego rynku usług dla firm dostrzegła też firma Regus, światowy dostawca elastycznych rozwiązań w zakresie miejsca pracy. Firma rozwija swój gdański oddział zlokalizowany w Alchemii i ma już 1100 m kw. przestrzeni biurowej pod wynajem. Są to powierzchnie biurowe dedykowane firmom, które nie mają wielkopowierzchniowych potrzeb biurowych, ale chcą korzystać z rozwiązań oferowanych w biurowcach klasy A. Regus oferuje wynajem kilkuosobowych biur typu open space oraz jedno- czy kilkuosobowych gabinetów. Do dyspozycji są też sale konferencyjne oraz aneksy kuchenne. Wszystkie pomieszczenia są w pełni wyposażone. Klientami Regusa są zarówno małe firmy, jak i duże zagraniczne korporacje, wchodzące dopiero na trójmiejski rynek.

Z kolei potencjał trójmiejskiego rynku pracy przyciągnął międzynarodową firmę rekrutacyjną Alexander Mann Solutions. Jako projekt pilotażowy, AMS planuje otwarcie w Gdańsku oddziału regionalnego, ukierunkowanego na wsparcie wewnętrzne firmy w zakresie rekrutacji oraz pozyskiwania kandydatów.

- Jeśli klimat inwestycyjny oraz decyzja o wsparciu finansowym w ramach Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej ze strony polskiego rządu będą dla nas przychylne, rozważamy możliwość rozbudowy biura regionalnego do statusu Centrum Usług, podobnego do naszego centrum w Krakowie. Wówczas liczba zatrudnień szybko wzrosłaby nawet do 300 osób, a zakres świadczonych usług objąłby wsparcie naszych globalnych klientów, co zapewne przyczyniłoby się do wzrostu atrakcyjności Trójmiasta w oczach potencjalnych inwestorów - twierdzi Jolanta Gantkowska, dyrektor zarządzający Alexander Mann Solutions w Polsce.

Biuro regionalne AMS na początku zatrudniać będzie na stanowiska w wewnętrznych działach wsparcia oraz zaproponuje program rozwojowy dla osób bez doświadczenia w szeroko pojętej rekrutacji. Alexander Mann Solutions jest firmą międzynarodową. Obecnie zatrudnia blisko 3000 osób na całym świecie i świadczy usługi rekrutacyjne dla klientów w ponad 80 krajach.

Dlaczego sektor usług wspólnych "polubił" Trójmiasto? Naszymi atutami jest dostępność pracowników, którzy biegle posługują się językami obcymi, przyjazny najemcy rynek powierzchni biurowej oraz wsparcie, na jakie mogą liczyć inwestorzy zagraniczni. Dodatkowo Trójmiasto jest postrzegane jako dogodna lokalizacja, dzięki wysokiej jakości życia oraz dobrze rozwiniętej siatce połączeń lotniczych.

Centra usług wspólnych

BPO - Business Process Outsourcing - wyspecjalizowane firmy lub ich jednostki organizacyjne, które na zlecenie innych przedsiębiorstw przejmują realizację wybranych, nieprodukcyjnych procesów biznesowych.
SSC - Shared Service Center - wyodrębnione jednostki usługowe danego przedsiębiorstwa lub samodzielne podmioty gospodarcze działające na rzecz macierzystej organizacji i jej oddziałów, obsługujące powierzone im procesy biznesowe.
ICT - Information & Communication Technology - działalność w obrębie technologii informatycznych i komunikacyjnych związana z rozwojem oprogramowania oraz świadczenia usług.
R&D - centra badawczo-rozwojowe.

Opinie (45)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...