Nowe połączenie w BCT i giganty w DCT

Najnowszy artukuł na ten temat

Po nowych torach do gdańskiego portu pociągi pojadą 100 km/h

Kontenerowiec Maersk Taikung o pojemności 8,4 tys. TEU w terminalu DCT.
Kontenerowiec Maersk Taikung o pojemności 8,4 tys. TEU w terminalu DCT. fot. Wojciech Strozyk / KFP

W trójmiejskich portach wiosenne ożywienie. Bałtycki Terminal Kontenerowy BCT rozpoczął obsługę nowego połączenia bezpośrednio z Wielką Brytanią, a do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym od maja zaczną przypływać największe statki kontenerowe na świecie.



Unifeeder, lider europejskiej branży operatorów kontenerowych rozszerzył zakres działalności na Europę kontynentalną i Wielką Brytanię. Dzięki temu w miniony czwartek statek Merwedijk wywiózł z BCT pierwsze trzy kontenery bezpośrednio do Wielkiej Brytanii. Do tej pory większość tego typu połączeń miały jeden lub więcej przystanków w niemieckich lub holenderskich portach. Utworzenie bezpośredniego połączenia znacznie zmniejsza koszty ponoszone przez operatorów, a dla portu w Gdyni i BCT, oznacza to więcej klientów.

- Na tych zmianach skorzystają wszystkie strony wymiany handlowej, ale nie tylko one - twierdzi Krzysztof Szymborski, prezes BCT - Jednym z głównych beneficjentów będzie samo miasto i branża morska. Mam nadzieję, że to tylko pierwszy krok i w przyszłości powstanie więcej tego typu połączeń.

Unifeeder wszedł na brytyjski rynek w ubiegłym roku, otwierając trzy nowe szlaki żeglugowe pomiędzy europejskimi ośrodkami portowymi - Rotterdamem i Hamburgiem, a portami na terenie Wielkiej Brytanii - Felixstowe, Immingham, Teesportem, South Shields i Grangemouth. W przyszłym tygodniu Unifeeder uruchomi czwarte połączenie, w ramach którego jeden statek popłynie z Rotterdamu do brytyjskich portów, następnie wróci do Rotterdamu i skieruje się do portów w Gdańsku i Gdyni.

Dobre informacje płyną też z gdańskiego portu. Do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA w Porcie Północnym od maja zaczną przypływać kontenerowce o pojemnościach 13 tys. TEU i 15,5 tys. TEU. Te gigantyczne statki należą do duńskiej firmy żeglugowej Maersk Line i mają pływać na linii AE 10 (Azja - Europa), pomiędzy portami dalekowschodnimi a europejskimi, wśród których jest Gdańsk.

Linię transportową AE 10, z zawinięciem do DCT, zainaugurowano w styczniu ubiegłego roku, gdy do Portu Północnego wpłynął kontenerowiec Maersk Taikung o pojemności 8,4 tys. TEU. Teraz na tej linii pływać będą dużo większe statki. Pierwszym będzie Maersk Elba (ponad 13 tys. TEU). Przypłynie on 11 maja. W następnych tygodniach spodziewane są w terminalu kolejno Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk o pojemność 15, 5 tys. TEU.

Linia AE 10 połączyła Daleki Wschód z Europą, na trasie obejmującą m.in. porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie -Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i portów w Japonii.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu m.inn : Liverpoolczycy kibicują Gdańskowi - wizyta reprezentantów miasta uhonorowanego tytułem Europejskiej Stolicy Kultury 2008 ; Berlin zdobyty - sukcesy Pomorzan na największych europejskich Targach Turystycznych ; Cumy rzuć - Żegluga Gdańska rozpoczyna nowy sezon...
Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20 i w sobotę o 17.

Opinie (86) 10 zablokowanych

  • Największy kontenerowiec w Gdańsku! Wow!!! (11)

    W Gdańsku wszystko naj!...Największe dziury w jezdniach rownież...

    • 58 23

    • jakoś nikomu reprezentującemu wielki te dziury nie przeszkadzają (1)

      to tylko małe pikusie histeryzują, bo im pupcie się wytrzęsują i 15 letnie szroty

      • 3 11

      • Ci reprezentujący to ślepi durnie :)

        • 1 0

    • najwieksza patologia tez

      • 3 2

    • Dobre :)

      się uśmiałem :)

      • 1 0

    • Nie wiem czemu ironizujesz (2)

      Akurat zawijanie takich kontenerowców to wydarzenie i ... niespodzianka.
      Ironia się należała gdy był tu artykuł "Gigantyczny kontenerowiec w porcie w Gdyni" który ma mniej niż 6000 TEU.

      • 9 1

      • no właśnie (1)

        a się wszyscy wtedy zachwycali ;]

        • 2 0

        • wszyscy z Gdyni

          z wypranymi mózgami w PR miasta i pismaków na profitach

          • 7 1

    • A wiecie co jest najzabawniejsze? (3)

      Spośród największych miast Gdańsk jest na 3 miejscu pod względem jakości dróg. Najgorsze stan dróg ma Wrocław i Łódź. Ale mamy też największe trolle internetowe i malkontentów o wioskowym usposobieniu.

      • 9 2

      • te trolle to wiadomi mieszkańcy zza Sopotu (1)

        • 4 2

        • dokładnie

          zza Sopotu ;)

          • 2 0

      • powiedz to zawieszeniu mojego samochodu;)

        • 0 0

  • Niby ok, ale te miasta... (4)

    W języku polskim nie ma Shanghai jest Szanghaj i nie ma Gothenburg (zresztą takiego miasta nie ma nigdzie poza jęz. angielskim) jest Goeteborg. I do Zeebrugge nie będą już pływały.

    • 21 3

    • (3)

      Częściowo się zgadzam, ale z drugiej strony , jak napisałbyś w języku polskim pozostałe nazwy:
      Kaohsiung ,Aarhus,Yantian, Ningbo ?

      • 1 5

      • Spadaj do London Zdrój

        • 0 0

      • Przecież to proste (1)

        Używamy przecież polskich odpowiedników nazw miast, jeśli takowe istnieją. Masz racje Aarhus nie ma odpowiednika, ale jedziesz już raczej do Kopenhagi, a nie do Copenhagen. I tak samo z Yantian, odpowiednika brak, ale mówisz chyba Pekin, a nie Beijing. I pojedzisz np. do Lipska a nie do Leipziga czy Leipzigu.

        • 1 0

        • Danzig to również jest piękne, niemieckie miasto. Podobnie jak Gottenhafen...

          • 0 1

  • Uważam (1)

    że Gdańsk ma szansę do dawnej świetności.Kiedyś słynął handlem ,dziś obsługą na dużą skalę kontenerowców.Gdańsk ma do tego wszelkie warunki,i trzeba to sprytnie wykorzystać,to i mieszkańcom się polepszy byt.

    • 34 3

    • Prawda. Jeszcze by się przydało reanimować żeglugę śródlądową.

      • 12 0

  • Maersk zamówił w dalekowschodnich stoczniach 10 kontenerowców o poj. powyżej 18 tys. TEU!! (2)

    ponad 400 m. długości!!! To dopiero kolosy!

    • 19 2

    • zaraz w majty narobie ze szczęścia

      • 4 2

    • I ???

      Niestety 18 tys nie wpłyną na Bałtyk, chyba że puste. Tak jak ten co z Gdyni zabrał 3 kontenery do W.Brytanii, oj drogi ten fracht!

      • 1 1

  • dobra wiadomość... (6)

    ... pracuję w DCT i jestem bardzo zadowolony ze firma się rozwija. W najbliższej przyszłości powstanie równiez park logistyczny powiązany z firmą. Mam nadzieję, że firma bedzie równie zadowolona z mojego zaangażowania.

    • 31 17

    • ")))

      "to mówiłem Ja Jarząbek :)))"

      • 12 2

    • JAK SIĘpracuje w dct? (4)

      mozesz powiedzieć coś więcej?atmosfera?kasa?
      z góry dziękuję

      • 0 0

      • zarobki średnie- 4200 na rękę (2)

        atmosfera taka sobie- dyrektorowi dośc często spada mydło pod prysznicem i wtedy mnie woła żebym się po nie schylił...

        • 4 3

        • (1)

          4200 to chyba na STS z nadgodzinami

          • 3 0

          • Z tymi Waszymi nadgodzinami które Wam upierniczyli to nawet tyle nie wyjzdie

            • 0 0

      • 20 lat temu pracowałem jako prezes w DCT. pozdrawiam dawnych współpracowników ;)

        • 0 6

  • taaa i zakaz wjazdu tirów :)

    • 8 1

  • Kontenery do UK (2)

    Jeżeli transit time nie będzie porównywalny z TIRami a koszty door-door znacząco niższe od transportu samochodowego to taki serwis nie ma szans na przetrwanie. Kontenery mają mniejszą pojemność i ładowność od naczep, wymagają ramp załadunkowych i tylnego załadunku.

    • 1 22

    • Poczytaj sobie o typach kenenerow

      Niezle sie zdziwisz, sa 45 HC PW o takiej samej zdolnosci zaladunkowej co naczepa, transit time porownywalny z ciezarowka z jednym kierowca, stawka moze byc nawet 2 krotnie nizsza!

      • 4 2

    • I w dodatku mogą więcej załadować do środka

      Na naczepę nie wrzucisz 25 ton i nie przejedziesz tak przez Niemcy :)
      Dodam, że jezeli kolej odbiera ładunki mogą spokojnie mieć 27 ton.

      • 6 0

  • DCT - MERSK (4)

    DCT to już terminal tylko MERSKA. Niestety Unifeeder odszedł do BCT. Tylko czekać aż na budynku terminala zawiśnie wielka Gwiazda Merska. Szkoda, że taki duży terminal z naprawdę świetnie wyszkolonymi operatorami, lukowymi nie może znaleźć nowego kontrahenta. A tak na marginesie ciekawe czy naszym sprzętem będziemy w stanie prowadzić operacje statkowe na tych "Kolosach", bo już teraz jest ciężko.

    • 15 5

    • Lukowi? (2)

      Wy nie macie lukowych. Tylko osoby pelniace ta funkcje, nie zorganizowane i slabo wyszkolone .

      • 0 2

      • I po co te pyskówki (1)

        A kim ty jesteś żeby to oceniać. Lukowi u nas są to bardzo zaangażowani pracownicy, którzy prowadzą operacje statkowe. Wystarczy zobaczyć średnią z STS-a. Pewnie sam byś chciał w DCT pracować na tym stanowisku - tylko się nie nadajesz.

        • 0 0

        • Haha tak jak Wasi operatorzy. Proponuje zwiększyć moce przeładunkowe wtedy możę przybęda nowi kontrahenci bo póki co jak słusznie zauwazyłeś wszystko od Was odchodzi. Unifeeder kolej. Gratulujemy !

          • 2 0

    • Świetnie wyszkoleni operatorzy i lukowi ?? no proszę cie ..... chyba nie mówimy o tym samm terminalu , ja mam zupełnie inne wrażenie

      • 1 1

  • Do kolegi ABC co pisze bzdury

    Wprowadzasz ludzi w błąd. Nie wiem skąd masz takie dziwne dane na temat pojemności kontenerów. Są różne typy kontenerów, które maja różne długości, wysokości a przede wszystkim mogą być różnie ładowane (od góry albo są całkowicie otwarte "Flat rack". Nawet nie masz pojęcia ile chińczyki potrafią zapakować do jednego pudła. Dla mnie jesteś Dzbanem

    • 17 1

  • Elba najwieksza! (6)

    Eleonora Maersk ma 11tys.TEU, a nie jak napisano 15,5 tys. TEU !!!!!!Maersk Elba jest jednym z najwiekszych kontenerowcow swiata!

    • 11 5

    • (5)

      sprawdź najpierw zanim zaczniesz wypisywać głupoty:
      http://www.maerskline.com/link/?page=brochure&path=/our_services/vessels

      (pełna lista i dane statków z floty Maersk Line zamieszcona na ich stronie)

      • 2 4

      • Do Ani... najpierw dokladnie przeczytaj, kontenerowce tej klady moga zabierac do 15,500 TEU tyle ze calkowita ladownosc jest troche inaczej liczona i w rzeczywistosci zabiera znacznie mniej, poniewaz przy pelnym zaladunku i pelnej wadze takich kontenerow nie mialby statek takiej wypornosc, ale w rzeczywistosci gdyby mial same "pustaki" to by pomiescil 15000

        • 9 1

      • (3)

        Elba wchodzi do eksploatacji dopiero 6 kwietnia.Jest zupelnie nowym statkiem!

        • 5 2

        • (2)

          Pozdrawiam wszystkich uczestnikow tej dyskusji. Jestem Kapitanem "Maersk Elba" - dla niewtajemniczonych jest to statek nalezacy do niemieckiego armatora Rickmers Group a jego orginalna nazwa to Scorpio Rickmers. Po opuszczeniu stoczni w Ulsan, Korea Pd, stoimy na kotwicy w poblizu Szanghaju czekajac na wejscie na linie AE10 i niezaleznie od sporow dotyczacych wielkosci statku, po prostu sie ciesze, ze przyplyne moja lady do Gdanska:)
          Faktycznie 15.5K "Eleonory" to pojemnosc nominalna.

          • 12 0

          • Dzień dobry (1)

            Panie Kapitanie, macie stałe łącze satelitarne dla załogi czy tylko jest to przywilej Kapitana? Ciekawość zawodowa, proszę wybaczyć.

            • 0 0

            • wszyscy jada na bezprzewodowym Play'a - fakt.

              • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....