• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesna pilotówka. Z Cork do Gdyni

VIK
8 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Próby morskie pilotówki.

Irlandzka stocznia Safehaven Marine zbudowała i zwodowała nową łódź pilotową dla gdyńskiego przedsiębiorstwa Unipil. Jednostka jeszcze w tym miesiącu ma trafić do Gdyni, ale już dziś możemy ją podziwiać w akcji, dzięki filmowi z prób morskich przeprowadzonych niedaleko portu w Cork.



Jednostka "Pilot 1" została zbudowana na podstawie projektu "Interceptor 48". Jest to 44 kuter pilotowy przekazany przez Safehaven Marine stacjom pilotowym w portach na całym świecie.

- Założycielem, właścicielem i dyrektorem naczelnym stoczni jest Frank Kowalski, syn Irlandki i Polaka - weterana wojennego, który po II wojnie światowej osiadł w Wielkiej Brytanii. Frank Kowalski jest też projektantem łodzi budowanych przez Safehaven Marine i zazwyczaj sam je "oblatuje", jako doświadczony skipper - podał portalmorski.pl.

Gospodarka morska w Trójmieście



Jednostka powstała na zamówienie Przedsiębiorstwa Usług Morskich Unipil, które pilotuje statki wchodzące do portu. Firma została założona w 1989 roku przez 26 pilotów pracujących wcześniej dla Portu Gdynia.

Gdyński "Pilot 1" jest przystosowany do pracy przy oblodzeniu i posiada wzmocniony kewlarem kadłub, tak aby sprostać warunkom panującym w rejonie Bałtyku. Niespełna 15-metrowy, nowoczesny kuter pilotowy pomieści na swoim pokładzie nawet do siedmiu pilotów wraz z załogą. Ci skorzystają z wodoszczelnej kabiny zapewniającej dobrą widoczność, a bezpieczeństwo zapewni im tzw. self righting - system samoprostowania po przewrotce, przez co jednostka jest w stanie pracować w naprawdę wymagających warunkach.

Jak podał portalmorski.pl, dostarczenie nowego kutra dla pilotów w Gdyni możliwe jest jeszcze w tym miesiącu. Wszystko jednak zależy od obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa (Irlandia ostatnio przedłużyła ograniczenia). Pilotówka dla Unipilu dostarczona zostanie do Gdyni drogą morską (na pokładzie statku) lub na platformie samochodowej.
VIK

Miejsca

Opinie (82) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • PO co? (4)

    A PO co nam nowa motorówka do POrtu w Gdyni jak przecież mamy duży i dobrze wyPOsażony POrt w Hamburgu?

    • 1 5

    • Motorowka

      Mamy tez psychiatryk calkiem niedaleko dla takich jak ty .

      • 0 0

    • Dzięki budowie trasy Via Baltica, przez PiS będziemy mieli świetnie skomunikowany port w Kłajpedzie.

      • 0 0

    • bo hamburg smierdzi rasizmem

      • 0 0

    • Ręce opadają....

      • 1 0

  • Polski przemysł stoczniowy rozpłynął się. (4)

    Fachowcy w dużej mierze wyjechali zagranicę, a nieliczne prywatne przedsiębiorstwa wysoko wyspecjalizowały się w konkretnych projektach.

    Nie mogło być inaczej skoro żaden rząd, czy to sld, uw, aws, po, pis nie miał żadnej wizji na rozwój przemysłu stoczniowego.

    Pis przy tym wszystkim jest chyba najbardziej beszczelny, stopka pod prom w Szczecinie, stocznia Gdańska, która miała być reanimowana jeszcze za ich poprzednich rządów. Mydlenie oczu, by zyskać parę głosów stoczniowych emerytów.

    Jedyne co cieszy, to to że Polacy zagranicą, w normalnych realiach gospodarczych sobie radzą i odnoszą sukcesy.

    • 68 9

    • Jak rozkradziono stocznie film Wincentego Komana - tyle w temacie...

      Niektóre z tych firm zmieniły nazwę i dziwnym trafem na terenach po stoczniowych zajmują się deweloperką, której don budynion dał w Gdańsku wolną rękę na wszystko.

      • 1 0

    • (2)

      Pamietajmy wszyscy ze Gdyńską stocznie na rozkaz kanclerz Merkel zamknął nie kto inny jak Donald z Sopotu ze swoją świtą Po-PSL

      • 2 5

      • Przeciez to ewidentne klamstwo.

        • 0 1

      • korwin ci to wyrapował?

        • 3 4

  • A premier coś wspominał że będziemy promy budować. (8)

    A tu wygląda na to że nawet pilotówki nie możemy sami zrobić.

    • 113 12

    • Wy to zamiast mózgu to chyba macie kilo trocin. (5)

      Prywatna firma Unipil, zamówiła sobie w innej prywatnej firmie motorówkę. A wy bredzicie że "my nie potrafimy budować motorówek bla bla bla" Co wy ćpacie? Chcieli to sobie zamówili, i nic wam do tego.

      • 5 5

      • Bla (2)

        A czemu to polska prywatną firma nie może zamówić pilotowi w polskiej prywatnej firmie? Bo my Polacy tylko potrafimy pieczerki,Jablka i kartofle uprawiać ,zero technologii

        • 2 6

        • Przeczytaj sobie ten artykuł, to się dowiesz dlaczego z polskimi stoczniami lepiej nie mieć do czynienia.

          https://biznes.trojmiasto.pl/Lodolamacz-Puma-Najpierw-tasma-klejaca-teraz-uklad-chlodzenia-n146717.html?strona=3#opinie

          • 0 0

        • Z Kalingradu

          • 0 0

      • typowy pisowiec nie potrafi się odnieść merytorycznie tylko obraża (1)

        • 4 4

        • Odnieś się merytorycznie czemu PO przez 8 lat nie potrafiła też tego zrobić wcześniej

          • 0 0

    • Nie ma jak troll

      Szybki Bili

      • 0 0

    • Dokładnie tak. Jesteśmy największm eksporterem jachtów w Europie, ze względu na niskie koszty produkcji, ale żeby zbuddować prostą jednostkę roboczą to trzeba za granicę pieniądze wywalać, gdzie wiadomo, że koszty produkcji są 2x większe.

      • 5 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Silnik Volvo i kadłub wzmocniony kewlarem

    co to jest pilotówka? (2)

    To wieksza motorówka, która ma popyrkać na redę do statku oczekującego na wejście do portu i dostarczyć nań pilota. Albo podążać za statkiem wychodzącym z portu i na redzie podjąc pilota ze statku wypływającego z portu. wyścigówka to kuter torpedowy. Na fotografii mamy coś jakby obiekt z regat super łodzi w Miami. Floryda. Pewnie premier z Prezydentem do rezydencji do Juraty będą mieli czym sie zabrać.

    • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Silnik Volvo i kadłub wzmocniony kewlarem

      Dlaczego prywatna pilotowka mialaby wozic Pinokia do Juraty?

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Silnik Volvo i kadłub wzmocniony kewlarem

      Ony mają helikopter

      • 1 0

  • Port sie rozwija i kupuje nowiutkiego pilota,buduje port zewnętrzny... (11)

    Ale małym trzaskowskim to przeszkadza bo wolą wszytko sprzedawac niz kupowac. Czeepiacie sie jak Budka wypowiedzi o szczepionkach masakra....ze tak powiem,przyczepi sie g*wno do statku i mówi plyniemy prawda...

    • 13 37

    • (6)

      Niech pinokio zbuduje najpierw prom, z tysiac elektrykow, przekopie mierzeje i zrealizuje cos tam ze swoich obietnic. A potem niech opowiada baniluki o portach zewnetrznych i drogach rozowych.

      • 8 5

      • amebo (1)

        elektryki są w homologacji (2 modele) więc do budy wracaj

        • 0 5

        • Jest ten milion samochodow elektrycznych czy go nie ma? Tak lub nie.

          • 1 0

      • (3)

        wy na tym tvn to widzicie tylko tvp....a jest jeszcze polsat ...w glowach byl trzask i nic nie zostalo...pustka i tvn...Ciekawe kto wam wmówił ze wyborcy pis ogladają tvp i są zatwardziałymi katolikami w berecikach :) radze włączyc samodzielne myslenie i wyłączyc TV-Nienawisc

        • 2 8

        • (1)

          Umowa o port zewnętrzny juz podpisana i data ukonczenia wyznaczona, a mierzeja sie kopie..i na promy przyjdzie czas byle żadne trzaski nie przeszkadzały przez 5 najbliższych lat :)

          • 3 5

          • A armatorzy juz przebieraja nogami zeby korzystac z tego przekopu..taaaa

            • 3 0

        • oglądam tv Trwam tutaj mówią

          prawdę. Albo i nie

          • 1 1

    • Pacan

      Pilotówki w Polsce są brane przez prywatnych przedsiębiorców w długoletnie kredyty/leasingi, a nie są kupowane przez rząd. Nie pisz głupot jak nie masz pojęcia

      • 1 4

    • Oj oj oj

      Ogladanie tvpis ma fatalne skutki na psychike wielu ludzi

      • 9 4

    • wsiadaj na pisowki prom i nigdy nie wracaj

      • 14 7

    • Prywatna firma kupiła pilotówkę i

      Zewnętrzny inwestor ma wybudować port. Gdzie tu jakieś działania rządu lub prezydenta.

      • 12 6

  • Co taki pilot robi, gdy plynie obok tego wiekszego? Odpycha go? (13)

    Po co tak blisko? Nie powinien plynac z przodu?
    nie znam sie, moze ktos wytlumaczyc? :)

    • 2 27

    • (9)

      zwykle po drabince wywieszonej na burcie statku od strony gdzie nie ma wiatru

      • 11 0

      • (8)

        dokładnie podpływa do burty od strony zawietrznej i później pilot przeskakuje z pilotówki na tak zwany sztormtrap by dostać się na pokład statku wchodzącego do portu

        • 9 0

        • Jako dziecko skakalem z takiej pilotowki na drabinke przy dwumetrowej fali, fajnie bylo.

          • 0 0

        • (6)

          No i oprócz wejść i zejść na burte pilotów wykorzystuje się je często do podmian zalogi, zależy od fal i warunków ale jest to dość krytyczny moment, było już mnóstwo wypadków i incydentów z tym zwiazanych, niektórzy nawet zastrzegają ze podmieniaja się tylko w porcie, najczęściej oczywiście ci z top 4

          • 2 2

          • co za bzdury, akurat to są mega sporadyczne wypadki że załoge podmienia się (3)

            za pomocą drabinki pilota. W 10 letniej karierze może raz takie coś widziałem i to nie na podejściu do portu tylko jak statek stał na kotwicy na redzie i była to sytuacja awaryjna.

            • 0 0

            • (1)

              Haha ja się tak co 28 dni podmieniam zazwyczaj, czasami helikopterem czasami przy kei ale głównie z łódki, na północnym na Shuttle Tankerach i było już sporo zdarzeń w tym wypadki śmiertelne, logiczne że na cargo czy kontenerowcach takie podmiany są sporadyczne, z tym się zgodzę

              • 1 0

              • Na konwencjonalnych tankowcach też dosyć często taki podmiany mają miejsce

                • 1 0

            • Zgadza sie

              W Gdansku i Gdyni wymiany na redzie oprocz wyjatkowych przypadkow sa zabroniinr przez Straz Graniczna

              • 0 0

          • ewentualnie kontrabandy (1)

            tudzież innych ciekawych zleceń jak dostarczenie specjalistek od inspekcji sprzętu.

            • 1 0

            • nie zmyślaj, kontrabandę to się po drabince nie nosi tylko na linkach wciąga i to nie jak statek płynie

              • 0 1

    • Pilotowka

      Pilotowka dostarcza pilota na statek ktury wykonuje na statku manewry i wprowadza statek do portu. sama ludz właściwie jest taka taxi co przywozi ludzi na statek i takie jest jej zadanie. a na filmie pokazali tylko możliwości łodzi.

      • 0 0

    • po co pilot?

      Pilot wchodzi na statek i pomaga kapitanowi w manewrach i cumowaniu statku w porcie. Wbrew potocznej opinii kapitanowie na statkach powyżej 120 m bardzo rzadko manewrują samodzielnie, a pow. 150 m gdzie są do pomocy wymagane holowniki praktycznie wcale się już nie udzielają .Pilot przejmuję kontrolę nad manewrami choć prawnie jest wciąż tylko doradcą. Wyjątek to statki pasażerskie , tam kapitanowie z reguły manewrują osobiście, ale to zasługa wypasionego napędu i doboru elitarnych kapitanów

      • 1 0

    • pilotówka to łódka i jest po to żeby pilot (czyli człowiek pomagający kapitanowi w nawigazji przy wejściu do portu) wszedł

      z niej na pokład dużego statku w Polsce jest tyle stoczni i w samej Gdyni tyle że aż z Irlandii muszą kupować, żenada

      • 10 5

  • Oto skutki 30 lat niszczenia naszego przemyslu stoczniowego... (5)

    nawet pilotówkę trzeba importowac, a stocznia gdanska produkuje turbiny wiatrowe...

    • 59 11

    • 40 łapek w górę , pytam za co ? (2)

      Nie Stocznia Gdańska, a Stocznia Gdańsk , teraz ten zakład produkuje to co nakaże właściciel i zarząd.Pomijam fakt w jakich czasów została sprzedana stocznia i komu.
      Importuje się gotowy produkt, a ta pilotówka została zamówiona przez firmę na " miarę ".
      Na terenach po stoczniowych jest kilka firm, które są w stanie taką jednostkę zaprojektować i wybudować, ale to trzeba wiedzieć.

      • 1 1

      • Nie bójmy się tego słowa . (1)

        A no właśnie , nie POmijaj faktu w jakim czasie ta stocznia została sprzedana , przez kogo , na czyje polecenie i komu .. Wal śmiało .

        • 1 1

        • Prezes z nadania PIS? zgaduje

          • 1 0

    • Trzeba podziękować na wyborach. (1)

      Tuskowi i jego kolegom.

      • 5 10

      • Podziękuj tym, którzy sprzedali stocznie

        • 6 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Silnik Volvo i kadłub wzmocniony kewlarem

    Opinia wyróżniona

    Szkoda że w Polsce nie potrafimy

    Bo to jest tylko ten temat - umiejętność zarządzania, tworzenia, budowania.
    Bo inżynierów zdolnych mamy - pod zachodnim zarządzaniem, w zagranicznych firmach radzą sobie świetnie, brylują.
    Natomiast to czego w tym kraju brak to kadr zarządzających - to jest coś co zawsze tu kulało, kuleje i pewnie będzie kuleć.
    Dlatego potrafimy być tylko montownią dla zachodnich przedsiębiorstw, najwyżej podwykonawcą który dostaje technologię i ma zapewnić tylko pracę rąk.

    • 1 1

  • To nie problem,

    Żeby taką pilotowkę wybudować u nas ale koszty że względu na prototypową budowę byłyby wyższe. Stocznia irlandzka robi to seryjnie więc zapewne jest taniej.

    • 2 1

  • pilotówka jak pilotówka a ta druga łódż to łądź do szybkiego pływania (2)

    w Polsce jest tyle stoczni i w samej Gdyni tyle że aż z Irlandii muszą kupować, żenada

    • 44 2

    • (1)

      widać nie zawsze ilość przechodzi w jakość...

      • 1 0

      • ale to naprawdę nic skomplikowanego a taki Crist robi mega specjalistyczne statki

        jak stawiacz wiatraków na morzu. taka motorówka to można zrobić w dużym garażu ale prawdziwego skomplikowanego zautomatyzowanego statku już nie

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane