• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesny "suchy port" powstanie pod Tczewem

Robert Kiewlicz
9 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat PCC Intermodal zdobywa kolejne unijne miliony
We wrześniu 2011 spółka  PCC Intermodal otworzyła terminal kontenerowy w Kutnie. W celu maksymalizacji wykorzystania zdolności przeładunkowych wybudowanych terminali, firma zakłada obsługę pociągów również innych operatorów logistycznych.   We wrześniu 2011 spółka  PCC Intermodal otworzyła terminal kontenerowy w Kutnie. W celu maksymalizacji wykorzystania zdolności przeładunkowych wybudowanych terminali, firma zakłada obsługę pociągów również innych operatorów logistycznych.  

Suchy port o możliwościach przeładunkowych do 1 mln TEU rocznie planuje wybudować w Zajączkowie Tczewskim gdyńska spółka PCC Intermodal. Intermodal Container Yard ma powstać w 2014 roku. Spółka ma już zabezpieczone 500 tys m.kw. pod tę inwestycję.


Sieć regularnych połączeń intermodalnych PCC Intermodal SA – połączenia obecne i plany rozwoju. Sieć regularnych połączeń intermodalnych PCC Intermodal SA – połączenia obecne i plany rozwoju.
Potencjał wzrostu udziału transportu intermodalnego w polskim rynku transportowym. Potencjał wzrostu udziału transportu intermodalnego w polskim rynku transportowym.
- Jesteśmy obecnie na etapie organizacji całej naszej siatki połączeń - mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal. - Intermodal Container Yard miał być zwieńczeniem naszej pracy. Jednak patrząc na zapotrzebowanie na rynku i to, co dzieje się w portach w Gdyni i Gdańsku prace nad inwestycją należy przyspieszyć.

Suchy port w Zajączkowie ma usprawnić transport kontenerów.W portach Gdynia i Gdańsk będą one przeładowywane na pociągi, następnie przewożone do terminalu w Tczewie i przeładowywane na naczepy, lub wagony i transportowane w inne części Europy.

Obecnie firma jest na etapie opracowywania studium oraz planu kolejnych etapów inwestycji. W najbliższych miesiącach nastąpią też zmiany w planach zagospodarowania terenów przeznaczonych pod suchy port. - Przy tej inwestycji chcemy silnie współpracować z trójmiejskim środowiskiem akademicki - dodaje Stefański. - Makiety i wizualizacje powinniśmy mieć gotowe w przyszłym roku.

Nowy terminal zajmie powierzchnię ok. 500 tys. m.kw. Możliwości składowe wyniosą ponad 20 tys. TEU. Na terenie obiektu funkcjonować będą dwie suwnice bramowe, oraz przeładunkowy sprzęt naziemny. Znajdą się tam także biura klientów i służb kontrolnych.

PCC Intermodal SA to lider transportu intermodalnego w Polsce. Realizuje obecnie strategię budowy spójnej sieci połączeń intermodalnych w oparciu o nowoczesną infrastrukturę terminalową. Spółka od sześciu lat promuje w Polsce połączenia intermodalne (transport kolejowy + drogowy).

We wrześniu 2011 roku spółka otworzyła terminal kontenerowy w Kutnie, który docelowo ma mieć możliwości przeładunkowe na poziomie 200 tys. TEU. Obecnie można tam przeładowywać do 100 tys. TEU.

PCC Intermodal należy do międzynarodowej Grupy PCC. W skład Grupy wchodzi blisko 70 spółek, zatrudniających ponad 2,1 tys. osób. Gdyńska spółka jest liderem przewozów intermodalnych (czyli kombinowanych kolejowo-drogowych) i pierwszym prywatnym operatorem logistycznym świadczącym usługi transportowe w oparciu o sieć regularnych połączeń kolejowych.

Spółka wykorzystuje sieć kolejowych połączeń pomiędzy terminalami lądowymi i terminalami morskimi w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Hamburgu, Bremerhaven, Antwerpii i Rotterdamie Oferuje też klientom regularne dostawy ładunków kontenerowych pomiędzy każdą parą terminali w dowolnym kierunku. Akcje spółki notowane są Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Miejsca

Opinie (47) 1 zablokowana

  • mądre i fachowe

    bardzo dobry pomysł. nowe miejsca pracy, odciążenie aglomeracji trójmiejskiej, korki z obwodniy zredukowane, hałas, smród również. minusów nie widzę

    • 66 4

  • Uwaga co do wykresu: udział w rynku podaje się w wartościach względnych a nie bezwzględnych. No bo takie 7000000 to duży udział czy mały? I jeszcze co do nazwy: proponuję śmieszne obcobrzmiące nazwy pozostawić deweloperom bo to ich domena, w biznesie raczej nikt na to nie leci (mam nadzieję). Niemniej dobrze że skrót ICY fajnie brzmi, coś jak "cool".

    • 8 0

  • podwójne thc? (1)

    Jeszcze parę lat temu o takich inwestycjach można było pomarzyć.. Wszystko truckmi. zastanawia mnie opłacalność i zapotrzebowanie takich wywozów np płacenie podwójnego thc w porcie i w tczewie. Duże inwestycje blisko trójmiejsckich portów jak goodman itd nie bedą zadowolone..

    • 5 7

    • thc 1x

      kto ma niby placic to thc 2 razy? trucekr zaplaci raz w ICY za zrzutke lub podjecie - tak jak by zaplacil w porcie. a nie bedzie musial przebijac sie przez miasto kilkadziesiat minut.

      • 0 0

  • Ciekawa, bardzo dobra wiadomość

    1) w końcu prywatna inwestycja 2) być może odciąży to w jakimś stopniu nasze drogi 3) PCC chyba dobrze kombinuje: traci dynamicznie rozwijający się rynek towarowych przewozów kolejowych, ale tam przewozi się głównie węgiel. Być może zacznie się w końcu wykorzystywać pociągi również do przewozu kontenerów 4) świetnie to koreluje z rozwojem trójmiejskich terminali kontenerowych

    • 19 1

  • Mam nadzieję, (7)

    że szybko powstanie i TIRy znikną z gdańskich dróg.

    • 10 4

    • ... i będą latać.

      • 2 0

    • ? (5)

      a co to jest TIR? Chyba mówisz o ciągnikach siodłowych z naczepami?

      • 1 3

      • TIR (4)

        Słownik języka polskiego:TIR, tir «duży samochód ciężarowy służący do przewozu towarów na trasach międzynarodowych»

        • 4 2

        • (3)

          obsikałem się z wrażenia

          • 0 4

          • (2)

            Żygłem ;)

            • 1 0

            • (1)

              pierdłem

              • 1 0

              • bo chamstwa nie zniesę

                • 0 0

  • bez sensu (3)

    Kolejny pośrednik w transporcie. Bez sensu 2 razy płacić za przeładunek - raz w porcie i drugi raz w ICY, na pewno te przeładunki pośrednie podrożą cały cykl transportowy. Przykładowo mam kontener w Katowicach i chcę go dostarczyć do odbiorcy w Kanadzie przez port w Gdyni czyli zawiozę samochodem kontener do Tczewa a ICY przeładuje mi ten kontener na wagon, który pózniej pojedzie do portu w Gdyni. Na zdrową logikę na pewno wyślę ten kontener bezpośrednio do Gdyni. I szerokim łukiem będę omijał pośrednika w Tczewie, który jest oddalony od portu 50 km. I nie ważne czy ten kontener jest w przywozie czy wywozie. Generalnie za to pośrednictwo w transporcie i tak zapłaci odbiorca końcowy towaru czyli klient w sklepie.

    • 12 12

    • Nikt ci nie każe zaliczać każdego punktu przeładunkowego. A przykład który podałeś nie ma sensu: po co większość trasu pokonać droższym transportem kołowym i potem 2 razy przeładowywać? Dajesz przykład z tyłka wyjęty bo się na tym nie znasz, a ta firma najwyraźniej tak.

      • 5 2

    • Ta firma właśnie patrzy przyszłościowo i bardzo szybko będzie tańsza od pozostałych

      Transport drogowy jest u nas coraz droższy i wraz z rozbudową autostrad i dróg szybkiego ruchu będzie coraz trudniej ominąć dodatkowe opłaty. Do tego dolicz drożejące paliwo i nagle się okaże przeładunek stanowi bardzo mały koszt. A jak spojrzysz na mapę to zrozumiesz, że twój przykład został źle oceniony. Kontener z Katowic w spółce ICY pokonałby następującą trasę : Zabranie go od ciebie transportem drogowym i dostarczony do Gliwic gdzie jest przeładowany na kolej i z jedzie bezpośrednio do jednego z portów. Proste i dużo tańsze, bo zobacz jakie opłaty musiałby dodać po drodze przewoźnik gdyby całą drogę pokonał drogami. Z tego co czytam to z Ciebie żaden spedytor, a dopiero studiujesz spedycję. Pamiętaj w tej spółce pracują też ludzie i tak duże inwestycje mają zawsze duże podstawy obliczeniowe i przewidują to co się będzie u nas działo w najbliższym czasie patrząc na to co się działo w innych krajach. Wybierz się kiedyś do kraji zachodnich i do USA i nagle zobaczysz, że u nich właśnie tak to się odbywa.

      • 7 1

    • KATOWICE?

      PCC MA TERMINAL W SŁAWKOWIE,,,, jezeli jestes z Katowic to powinienes wiedziec gdzie to jest a po drugie nadajesz tylko kontrner do odbioru i cie nie interesuje jak pcc to zrobi dalej,,,,, po Twojej wypowiedzi widac ze jestes laikiem w tej dziedzinie

      • 2 0

  • Bez sensu (3)

    chyba, że ma to być wywożone na wschód i zachód, za blisko trójmiejskich terminali. Z Tczewa samochodem to do 1h do Gdyni, jaki to ma mieć sens? TIRem będzie szybciej i taniej ... Jak już kontener będzie jechał z głębi kraju to i pojedzie te 30km dalej ...

    • 1 9

    • MA sens. (2)

      W większości chodzi tu o to, że kurczy się miejsce np w terminalu w Gdyni, i powiększają to. Po co tirem koleś ma jechać do samej Gdyni skoro może zostawić kontener w Tczewie, i jechać dalej w innym kierunku.Po co ma się tłuc w tych korkach i tym wszystkim.

      • 4 0

      • Dokładnie jak powiedział przedmówca (1)

        Tu chodzi o czas. Gdynia i Gdańsk są zakorkowane, TIR długo oczekuje na rozładowanie, potem trzeba płacić w porcie za składowanie, a one nie jest tanie. Łatwiej zbudować własną przeładownie gdzie składowanie będzie dużo tańsze, a i logistyka łatwiejsza bo zostanie on oddany w miejscu lepszym niż są u nas ulokowane porty.

        • 3 0

        • Przecież jest obwodnica Trójmiasta a za kilka dni będzie gotowa Obwodnica Południowa + Trasa Sucharskiego, śmignięcie w Gdańsku nie będzie problemem na oba terminale. Może w Gdyni będzie problem, ale skończy się jak kiedyś Trasę Kwiatkowskiego wyremontują ... Więc gdzie te korki? Może i składowanie jest tańsze ale czy logistyka? Jedynym rozsądnym wytłumaczeniem jest wybudowanie tego i dzielenie w Tczewie pociągów na 4 trójmiejskie terminale, PKP CARGO robi to wykorzystując górki rozrządowe, PCC budując terminal ... Terminale w Gdańsku nie mają problemów z placami do składania kontenerów. Może większy sens by to miało gdyby PCC kursowało punktualnie bo czasem można na nich czekać godzinami a statki nie czekają, oj nie ...

          • 1 0

  • NA NACZEPY????? WTF???

    na barki i na wagony do diabła! już myślałem, że skok cywilizacyjny się szykuje a tu po prostu to samo tylko po nowemu.

    • 8 3

  • taka tam sobie przeładownia (4)

    a port w Gdańsku świeci pustkami. Bez sensu bo i tak tiry będą jeździły po drogach.

    • 0 18

    • A to ciekawostki mówisz (2)

      Że niby port świeci pustkami. Proponuje się zapoznać najpierw z lokalizacją nabrzeży i znaleźć te kontenerowe i zobaczyć czy jest tam gdzie igłę wsadzić.

      • 9 0

      • bo parking na 10 tirów! (1)

        nie z takim zamysłem budowano, potenjcał jest ogromny tylko trzeba pomyśleć a nie kolejny złoty interes wyprowadzać z Gdańska. Tylko cięzko cokolwiek w tym mieście doprowadzić do końca.

        • 0 0

        • Zuzi, a ty wiesz o czym mówisz

          To jest parking dla nabrzeża przy którym rozładowuje się zboże i którym sobie zarządzają tylko młyny. Port ma jeszcze w innych miejscach parkingi, którymi sam zarządza lub inne firmy. A Młyny oszczędzają na wszystkim i od miasta chcą darmowy parking. Port ma dla nich wolny ale musieliby za niego zapłacić, a oni tego nie chcą. Kiedyś byłem ich opiekunem i są to sknery jakich mało.

          • 0 0

    • Pewnie śledz nie był w Gdańsku

      • 6 1

  • ja też nie rozumiem (1)

    Z kupki na kupkę. Jest coś takiego w Europie?

    • 3 11

    • Tak w Europie to jest bardzo rozwinięte

      Zapraszam do zapoznania się z logistyką. Składowanie to coraz większy koszt, a transport drogowy mocno drożeje i muszą szukać alternatywy. Gdańsk i Gdynia się rozrastają i korki w nich rosną więc trzeba znaleźć inną szybką drogę przewozu kontenerów poza aglomerację.

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane