• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy holownik w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Podniesienie biało-czerwonej bandery na holowniku Atlas.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Dziś odbyła się uroczystość podniesienia bandery.



Atlas, bo tak nazwano nową jednostkę, został zbudowany w Wietnamie w należącej do Grupy Damen stoczni Song Thu Corporation, powstał według projektu ASD 2411 opracowanego przez Grupę Damen. Jednostka ma 24,47 m długości, 11,13 m szerokości, 3,6 m zanurzenia, 4,6 m wysokości bocznej oraz ponad 70 ton uciągu na palu. Jego maksymalna prędkość to 13 w. Statek zwodowano we wrześniu ub. roku.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. W listopadzie 2016 r. podniesiono banderę na Herkulesie, który jest większy i mocniejszy od Atlasa. Ma 29,10 m długości, 13,23 m szerokości, 5,5 m zanurzenia oraz 5,35 m wysokości bocznej. Moc napędu głównego jednostki sięga 5050 kW (6772 KM), a jego uciąg na palu to ponad 84 tony.

Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus), Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 15 holowników i zatrudnia ponad 200 osób.

- Decyzja o zakupie holownika wpisuje się w dynamiczny rozwój portu. Mam nadzieję, że to zaspokoi oczekiwania zarządu Portu, pilotów, Kapitanatu Portu i wszystkich operatorów nabrzeży. To nie jest jednak nasze ostatnie słowo w sprawie modernizacji. Musimy zastąpić nasze najstarsze jednostki - powiedział Marek Wengrzyn, prezes WUŻ Port and Maritime Services.
WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Herkules to najmocniejszy holownik we flocie WUŻ Port and Maritime Services.

Miejsca

Opinie (92) 3 zablokowane

  • A, już wiem dlaczego Titanic poszedł na dno.

    Wielebny go nie skropił wodą.

    • 9 1

  • Szok ! w Wietnamie ? (2)

    Myślałem, że tylko my budujemy dla Wietnamu (żaglowiec) a to oni nam budują - holowniki....

    • 12 1

    • Hala

      Skończyli dobrą Politechnikę, są pracowici i praktyczni. Nic dziwnego, że DAMEN ulokował tam swój zakład. Główne rynki zbytu mają na miejscu. W Gdańsku też są zakłady damen, ale produkują najprecyzyjniejsze podzespoły dla grupy.

      • 0 0

    • Polskie stocznie niestety za tego typu jednostkę liczą sobie kilka milionów PLN więcej i do tego czas o 3 razy dłuższy budowy. Co z tego że Wietnam, pod nadzorem dobrej firmy był budowany. Zgodnie z konwecjami morskimi.

      • 2 0

  • Hehe, kopci jak mój Głelf w tedei !

    • 9 2

  • Silniki (6)

    Silniki zamontowane na jednostce sa fabrycznie nowe , czy z odzysku i malowaniu ?

    • 5 3

    • Hmm (3)

      Uważaj bo cię twoja stara zaskoczy w nowym malowaniu. A tak na serio to był pokaz, czyli gwałtowne dodawanie obrotów. Wszystkie przeciążane silniki tak kopcą, w normalnej eksploatacji nikt tak nie operuje manetkami. Po co ta szydera jak się nie ma pojęcia?

      • 5 3

      • Nie wszystkie (2)

        Gwałtowne dodawanie obrotów przy manewrach to raczej norma , choć często nadużywana opcja przez operatorów .
        Trochę pojęcia sie ma , przy gwałtownym zwierzeniu dawki paliwa , sprężarka nie jest w stanie dostarczyć właściwej ilości powietrza aby całkowicie spalic paliwo , tym niemniej w tym przypadku widac wyraznie ze nawet gdy TC osiagnie juz obroty nominalne , silnik nadal kopci .

        Porownaj te dwa filmiki , na drugim widac Herkulesa , zdecydowanie lepiej wyregulowany silnik .

        Nie byla to zamierzona szydera , raczej doswiadczenie zyciowe
        Co do malowania , to jestem juz w takim wieku ze i lakiernik nie pomoze .

        Pozdrawiam

        • 3 1

        • Jet systemu nie ma na T/C. (1)

          Dla nie wtajemniczonych, to prosta instalacja sprezonego powietrza w ktorej gdy listwa paliwa na governorze zwieksza dawke paliwa otwiera sie zawor doprowadzsjacy sprezone powietrze na wirnik compressora na T/C przez co T/C osiaga obroty adekwatne do zadanej dawki paliwa. Wspolczynnik nadmiaru powietrza ociaga wsrtosc prawidlowa i nie ma mowy o ziezupelnym spalaniu(czarnej chmurze).

          • 1 1

          • co za bzdety

            może jeszcze siedzi borsuk i dmucha na turbinkę zamiast intercoolera

            • 1 1

    • (1)

      Nowe. Rok produkcji 2017.

      • 1 0

      • No to wyregulowac i bedzie dobrze

        • 0 0

  • Kopci strasznie

    Kropidlo dobrego mechanika nie zastapi .

    • 5 2

  • 1:56 sprzęt piorący Miele , hm -to górna(najwyższa półka) poszli w koszty....

    • 3 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Podniesienie bandery na holowniku Atlas

    Jak nowy to chyba ma DPF ?

    Podobno jakieś kary za wycięcie obowiązują

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Podniesienie bandery na holowniku Atlas

    widać że już po chipsie u Mirka z żukowa

    • 1 0

  • King Kong

    Wietnamczykom gratulujemy.

    • 3 1

  • DAMEN - brawo!!!

    Damen robi najlepsze holowniki, z tego słynie!
    Poza tym drodzy Janusze, Damen ma w Polsce 4 firmy i zatrudnia setki osób więc daje zarobić Polskim pracownikom i płaci w Polsce podatki...
    ale co tam Janusze muszą hejtować...

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane