• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych

Robert Kiewlicz
19 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 08:41 (8 kwietnia 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Przetarg na port instalacyjny w Gdyni
Jeden z portów Trójmiasta będzie odpowiadał za budowę i później użytkowanie terminalu instalacyjnego na potrzeby farm wiatrowych. 



Jeden z portów Trójmiasta będzie odpowiadał za budowę i później użytkowanie terminalu instalacyjnego na potrzeby farm wiatrowych.

W ciągu najbliższych dni rząd podejmie decyzję dotyczącą lokalizacji portu instalacyjnego, który będzie służył statkom pracującym przy budowie i obsłudze farm wiatrowych na Bałtyku. Nieoficjalnie mówi się, że będzie to jeden z portów Trójmiasta - prawdopodobnie Gdynia. Będzie on też odpowiadał za eksploatację terminalu instalacyjnego. O lokalizację tej inwestycji Trójmiasto walczyło z portami w Ustce i Łebie.



AKTUALIZACJA, godz. 8.40: Projekt uchwały Rady Ministrów uznaje Port Gdynia za najlepszą lokalizację dla budowy portu instalacyjnego dla offshore.

- Rada Ministrów uznaje morski Port Gdynia, ze względu na jego położenie i warunki techniczne, jako optymalne miejsce lokalizacji terminalu instalacyjnego, przeznaczonego na potrzeby organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku - czytamy w projekcie uchwały Rady Ministrów. - W związku z tym Rada Ministrów zobowiązuje ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do podjęcia działań na rzecz wybudowania i oddania do eksploatacji terminalu instalacyjnego oraz wyłonienia operatora logistycznego do organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych w morskim Porcie Gdynia, w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku do końca 2024 r.
Koszt realizacji terminalu instalacyjnego pokryty zostanie przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności w kwocie do 437 mln euro lub innych środków publicznych, oraz środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.




Czy energetyka wiatrowa to branża z przyszłością?

Polska Grupa Energetyczna przygotowuje się do budowy portu instalacyjnego na potrzeby budowy farm wiatrowych na Bałtyku. W planach jest także budowa statków służących do transportu elementów. Polska Grupa Energetyczna podkreśla, że zależy jej na zaangażowaniu krajowych podmiotów w inwestycję - proces przygotowania, budowę i eksploatację farm wiatrowych oraz budowę statków do obsługi samych farm.

Farmy wiatrowe na Bałtyku



PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted podpisały umowę o utworzeniu spółki joint venture 50/50, której celem będzie rozwój, budowa i eksploatacja dwóch morskich projektów wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy do 2,5 GW. Szacowany koszt Elektrowni Wiatrowych Baltica 2 i Baltica 3 mieści się w granicach 30-40 mld zł. Baltica 1 powstanie dopiero po 2030 r.

Partnerzy chcą prowadzić inwestycję w formule project finance. Oba projekty PGE kwalifikują się do uczestnictwa w 2021 r. w pierwszej fazie działania systemu wsparcia dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Najbardziej zaawansowanym z projektów jest projekt Baltica 3, który może zacząć produkować energię elektryczną w 2026 r.

Także PKN Orlen prowadzi przygotowania do budowy morskiej farmy wiatrowej. Koncern prowadzi prace nad rozwojem morskiej energetyki wiatrowej poprzez spółkę Baltic Power, która posiada koncesję na budowę farm wiatrowych o maksymalnej łącznej mocy do 1,2 GW. Jej obszar, o łącznej powierzchni ok. 131 km kw., zlokalizowany jest ok. 22 km na północ od linii brzegowej Morza Bałtyckiego, na wysokości Łeby i Choczewa.

Petrobaltic operatorem farm wiatrowych na Bałtyku



Lotos Petrobaltic chce uczestniczyć w rozwoju energetyki wiatrowej na morzu. Jak zapewnił w wywiadzie dla Portalu Trojmiasto.pl Grzegorz Strzelczyk - prezes Petrobalticu - firma chce zająć pozycję narodowego operatora przy stawianiu i uruchamianiu, ale także serwisowaniu morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.

- W planach jest też budowa przez Lotos Petrobaltic statków przeznaczonych do instalacji turbin wiatrowych na morzu, gdzie jednostki te mają być przystosowane do montażu instalacji zasilania ich wodorem, a docelowo LNG, co stanowi synergię z przeznaczeniem, w jakim jednostki będą budowane - mówił Strzelczyk.


Port instalacyjny powstanie w Trójmieście



- Brany jest pod uwagę potencjał, możliwość rozbudowy i kluczowy aspekt - bliskość do obszarów morskich przydzielonych PGE pod budowę farm. Ze względu na to ostatnie kryterium - odległość od morskich farm wiatrowych - porty w Gdańsku i Gdyni mają największy potencjał. PGE prowadzi również rozmowy z władzami samorządowymi Ustki i Łeby. Do budowy morskich farm wiatrowych potrzebna będzie także cała flota specjalistycznych jednostek morskich: statków do budowy (HLJV), kablowców (CLV), jednostek pomocniczych (OSV). Polskie biura projektowe mają doświadczenie w ich projektowaniu, a polskie stocznie - w ich budowie - informuje Małgorzata Babska, rzecznik prasowy PGE.
Nieoficjalnie mówi się, że decyzja co do lokalizacji została już podjęta, a nowy port instalacyjny powstanie w Trójmieście. Potwierdził to w programie "Rządowa ława" serwisu WNP.pl Zbigniew Gryglas, wiceminister aktywów państwowych i pełnomocnik tego resortu ds. inwestycji w morskie farmy wiatrowe.

- W ciągu najbliższych dni rząd przyjmie takie rozstrzygnięcie, wskazując na jeden z portów Trójmiasta, który będzie odpowiadał za budowę i później użytkowanie tego terminalu instalacyjnego - mówił w programie Gryglas.

Miejsca

Opinie (118) 6 zablokowanych

  • (13)

    Mam pytanie z czego są zrobione łopaty wiatraków czy panele PV oraz jak są produkowane i później utylizowane i dlaczego energetyka wiatrowa nie jest rentowna

    • 47 29

    • (7)

      Masz bana na google i tylko trójmiasto możesz przeglądać? Od kogo chcesz te odpowiedzi? Od komentujących czy od autora?

      • 22 16

      • a wiesz co to jest pytanie (6)

        retoryczne?

        • 13 5

        • wszystko jedno czy retoryczne czy nie, możesz się dowiedzieć z czego produkuje się łopaty i panele, (5)

          jak są produkowane i utylizowane oraz dlaczego energetyka wiatrowa może być rentowna i w wielu miejscach jest. Wg ciebie, jak pizzeria zbankrutuje, to znaczy że pizzerie są nierentowne czy cała branża spożywcza?

          • 8 7

          • Łopaty nie nadają sie do recyclingu (3)

            • 6 2

            • (1)

              To chyba Niemcy mają już tych łopat taką ilość, która wypełniłaby dwa stadiony. Nikt tego nie chce. Pewnie w końcu Polska zrobi intratny interes odkupując te łopaty. Zastanawia mnie również, czy nie taniej wynająć takie specjalistyczne statki niż budować własne. Przecież te wiatraki ciągle ktoś stawia, więc statki już istnieją i pływają. Chyba nie o to chodzi, by dać zatrudnienie ludziom dla samego zatrudnienia, ale żeby było taniej. Nie rozruszamy naszego przemysłu wywarzając otwarte drzwi.

              • 4 1

              • Ile stadionów zajmie gruz po elektrowni jądrowej?

                I czy świeci tylko w nocy?

                • 3 4

            • Nadają się

              Można je mielić i wykorzystywać jako podsypki.

              • 1 1

          • Nie! Nie jest rentowna. Jest "rentowna" bo UE nałożyła potwornie wysokie podatki na

            najtańsze źródło energii - węgiel

            • 1 3

    • Spal oponę i butelki w piecu

      • 10 1

    • Lotos buduje jackupy??

      Chce to zobaczyć. I tylko na potrzeby swojej jednej mini farmy??? Co za brednie

      • 4 1

    • Pytanie pewnie retoryczne ale.
      Łopaty są robione z bardzo szkodliwego laminatu, a utylizowane poprzez wywiezienie do afryki i zakopanie na pustyni. Laminowanie na Ukrainie, utylizacja poza UE, wszystko czyste.

      • 12 7

    • Z toksycznych, zatruwających środowisko podczas produkcji, tworzyw sztucznych

      • 1 1

    • Dd

      A co w Polsce jest rentowne

      • 0 0

  • Miś. (1)

    • 30 10

    • Baran

      • 2 0

  • Bfcwa (2)

    Super oby więcej takich inwestycji

    • 19 13

    • Żródła odnawialne

      Czyżby Bfcwa pytał się kogoś ze wschodu albo z zachodu o opinię na ten temat?

      • 2 1

    • Oby nie!

      • 0 0

  • Gdyby nie ta rządową inwestycja PiS (11)

    To byście w najbliższych latach może kilka jezdni pomalowali z tym waszym prezydentem Szczurkiem.

    • 41 51

    • Nie podniecaj się, bo zapewne zrobią port na gruntach ARP w Gdańsku. Trzeba znaleźć jakiś pomysl na Lenina (3)

      • 7 4

      • Jak to obiecuje Gryglas, to mniej więcej tak samo jakby obiecywał Horała, (2)

        a za realizację odpowiadał Obajtek

        • 10 8

        • Horała to i tak 100 razy lepiej niż Szczurek

          • 1 1

        • Brzmi nieźle, szczególnie że Obajtek okazał się świetnym menadżerem, który zrobił z Orlenu europejską potęgę

          • 2 2

    • Tak zbudują na prywatnych gruntach Obajtka. (1)

      • 6 4

      • Boli, że już nie ma waszych, co zawistni peowcy?

        • 2 1

    • lepiej niech Pis łap w nic nie wkłada bo wszystko co robi zamienia się w syf, tak jak robi to z polską gospodarką (1)

      • 7 6

      • *Lepiej niech PO łap w nic nie wkłada bo wszystko co robi zamienia się w syf, tak jak robiła z polską gospodarką

        nie ma za co

        • 2 0

    • Na razie to deklaracje. Fabryka miliona samochodów elektrycznych też miała być. Drewniane domy..

      Z tego tylko to don Orleone buduje...za państwowe pieniądze, rzecz jasna.

      • 4 4

    • Palmiarni to w Gdyni raczej nie postawią.

      • 1 0

    • Nie, no coś ty! Słyszałem że chcą drugie lotnisko zbudować w Gdyni, bo to pierwsze gdyńskie się nie wyrabia

      taki na nim ruch

      • 1 0

  • uwaga gdynianie (5)

    Procedowana jest decyzja środowiskowa. Możemy doczekać się w centrum miasta terminala kontenerowego który do cichych się nie zalicza, no i do tego tego korki. Władze miasta powinny pisać uwagi do tego przedsięwzięcia.

    • 10 48

    • Oczywiście (1)

      Trzeba to zablokować. Nam wystarczą rowery cargo i plastikowe delfiny. Port jest w Hamburgu. Dlatego blokujemy rozbudowę torów kolejowych na "wężle karwiny" Urząd Miasta

      • 28 6

      • Nie lekceważmy tez przechodniego kubka miejskiego na kaucje

        • 3 1

    • gdynian interesują miejsa pracy i dochody

      cisza i komfort w "centrum" interesuje przyjezdnych (na wakacyjną chwilę) rentierów, którzy zakupili kwadraty z widokiem na morze.

      • 15 2

    • A o których Gdynianach mowa?

      O tych z Warszawy.

      • 6 2

    • Mogę ci tylko powiedzieć to co lempert wrzeszczała na całą Polskę: wyp...laj

      • 3 2

  • (8)

    Pis uwalil ekpletrownie wiatrowe przeciez

    • 18 24

    • za co zapłaciliśmy odszkodowanie USA (1)

      ale głosujcie dalej na to badziewie, to niedługo drukarnie nie nadążą z produkcja pieniędzy

      • 5 8

      • Po przeczytaniu tych twoich wypocin, na 100% zagłosuję na PiS

        • 1 2

    • Ale lądowe. Morskie dopiero co dostały ustawę.

      • 3 0

    • bo były niepisowskie (3)

      teraz są prawomyślne więc jest ok.

      • 2 1

      • Faktycznie były niepisowskie (2)

        Te o których mowa w artykule, to inicjatywy państwowe, albo państwowo prywatne. Czyli można obsadzić je następnymi obajtkami

        • 2 3

        • Boli że ktoś jest bogaty, peowcy? (1)

          • 1 3

          • Nie boli, jeśli do bogactwa doszło się uczciwie

            a wracając do tematu, PiS zablokował rozwój elektrowni wiatrowych na lądzie, po to, by państwowe spółki mogły budować na morzu.

            • 3 0

    • O całe szczęście

      • 0 1

  • wygląda to katastrofalnie (3)

    nie niszczcie widoku na morze

    • 14 42

    • komin z elektrociepłowni (1)

      za to skutecznie polepsza widok i jakosc powietrza :D

      • 12 3

      • J E D E N komin to nie tysiące wiatraków!

        • 2 0

    • Ale co? Jaki widok??

      Przeciez te wiatraki nie beda staly na Zat. Gdanskiej ani Puckiej tylko paredziesiat kilometrow na polnoc od Leby. Niczego nie beda zaslaniac i prawie ich widac nie bedzie z ladu.

      • 7 1

  • (3)

    Taka inwestycja o 30 lat za późno, ale lepiej późno niż wcale.Natomiast jestem przeciwna elektrowniom atomowych , większość krajów rezygnuje a u nas debatują nad tym.

    • 14 44

    • walka z elektrowniami atomowymi to głupota (2)

      Elektrownie atomowe są najbezpieczniejszymi i najczystszymi źródłami energii eksploatowanymi obecnie przez ludzi. I żaden pro ekologiczny bełkot tego nie zmieni. Wystarczy się doszkolić, poczytać i pomyśleć logicznie. Niestety ludzi rozumiejących energetykę jądrową nie ma. Ważne jest granie na emocjach bo gdzieś coś się zdarzyło w Fukushimie lub Czarnobylu.

      • 22 5

      • Szczególnie jak będą je budowali Polacy lub Chińczycy wygrają przetarg.

        • 0 2

      • Wolę elektrownie na gaz zamiast atomu

        Europa Zachodnia odchodzi od elektrowni jądrowych, to nie oznacza, że mamy się na nich wzorować. Błąd i poważna awaria w elektrowni atomowej ma większe konsekwencje dla otoczenia niż awaria (wybuch) w elektrowni gazowej. Dodatkowo nie ma problemu z odpadami popromiennymi i ich utylizacją. Elektrownie, które maja powstać będą służyły m.in. jako "stabilizatory" sieci elektroenergetycznej, aby wyrównać niedobory lub nadwyżki mocy z źródeł odnawialnych. Moim zdaniem lepiej pobudować dwie elektrownie gazowe 2 x 5 mld złotych (moc 2 x 2 GW) niż dwie elektrownie atomowe 2 x 20 mld złotych o tej samej mocy. Zaoszczędzimy pieniądze - można je wydać np. na podwyżki dla pielęgniarek, lekarzy stażystów lub nauczycieli, drogi lub CPK. Ponadto mamy doświadczenie i technologię do budowy elektrowni gazowych - mogą je projektować i budować firmy z polskim kapitałem. Elektownię jądrową musimy oprzeć na obcej technologii a my będziemy podwykonawcami na budowie. Oczywiście UE chce zaliczyć gaz do paliw, którego spalanie wydziela dwutlenek węgla i zakazać stosowania do 2050 roku. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Osobiście wolę elektrownie gazowe, które np. za 40 lat - 2060 r. - można przekształcić na zasilanie innym paliwem (może węglem jak znajdziemy dobre metody oczyszczania spalin - za 40 lat może już coś takiego będzie i będzie inna polityka UE). Natomiast zmianę układu zasilania do elektrowni jądrowej jest wykonać trudniej a teren po elektrowni będzie napromieniowany.

        • 0 2

  • Budowa statków (14)

    tylko pod ten projekt to całkowita bzdura. Świat pełen jest takich jednostek specjalistycznych pracujących dzisiaj przy innych projektach. Pozostaje podpisać umowy z ich armatorami. Jeżeli zaczniemy od budowy floty statków to cały projekt będzie trwał dłużej niż budowa Gawrona. Jest tak właściwie w Polsce jedna stocznia, która posiada realną zdolność do budowy construction vessels i to nie wszystkich typów jakie będą potrzebne. Poza tym w Polsce nie ma odpowiedniej ilości wykwalifikowanych pracowników aby prowadzić budowę jednocześnie kilku specjalistycznych statków.

    • 23 20

    • (5)

      Bzdura. Na świecie jest raptem kilkanaście takich statków. Przy obecnej ekspansji MFW znalezienie zatrudnienia na taki statek to nie problem. D/R takich statków już jest wysoki a poszybuje jeszcze wyżej.

      • 5 0

      • Oj.... (1)

        Zdziwilby sie kolega ile takich jednostek jest na rynku.
        Wcale ich wiecej nie potrzeba, wystarczy zakontraktowac temin na rok przed instalacja i voila

        • 2 3

        • A ilu dyrektorów i prezesów będzie mogło zarobić w czasie budowy tych statków. To będzie kolejny Miś postkomunistycznych czasów.

          • 0 1

      • Oj... (2)

        Zdziwilby sie kolega...
        Tych jednostek na swiecie jest sporo.
        Wystarczy zakontraktowac jednostke na 1-2 lata przed instalacja i nie ma problemu z terminami.
        Statek wpada na instalacje, robi swoje i leci na kolejna kampanie.
        Tak to dziala w tej branzy....

        • 1 3

        • Ile czasu trwa budowa (1)

          nowej takiej jednostki?

          • 0 0

          • Jesli gotowiec np od gusto

            To minimum 3 lata a farmy maja byc juz podpiete w 2025... postawienie 100wiatrakow to okolo 1 rok plus postawienie fundamentow rok. Wiec nierealne.

            • 1 2

    • (3)

      Zgadza się, ten Strzelczyk to się chyba z konopi urwał. Czy Petrobaltic zbudował w ogóle jakiś statek na swoje potrzeby w ostatnich 50 latach?

      • 6 1

      • Przebudował platformę w stoczni i jeden statek wielozadaniowy. Petrobaltic ma być operatorem - czytaj ze zrozumieniem (2)

        • 0 0

        • (1)

          to jak będzie to trwało tyle co ta przebudowa to się na czas instalacji nie załapią ;)

          • 2 2

          • Żeby tylko zdążyli przed kolejną epoką lodowcową. Albo jak skończą budowę, to wszyscy będziemy już mieszkać na Masie.

            • 0 1

    • nie łam linii, przyklaskuj, zachwalaj, jest pięknie a będzie jeszcze piękniej

      taki nowy ład będzie, gdzie wszyscy będą szczęśliwi.
      swoi wszyscy.

      • 3 3

    • Czy jest chodź jedna pod Polską banderą lub należąca do firmy zarejestrowanej w Polsce?

      • 1 1

    • stoczniowiec1 (1)

      niestety nie ma takich jednostek na świecie. są to do nowe większe, a co za tym idzie cięższe turbiny i bodajże jest jedna taka jednostka w budowie obecnie. niestety ma już zaplanowany czarter.

      • 0 0

      • stoczniowiec lap za mlotek a nie komentarze wypisujesz

        lapaj mlotek i stukaj w spawy, a nie brednie wypisujesz..aktualnie masz 8 jackupow w budowie

        • 0 0

  • super

    super , natomiast w Gdansku "bedom" otwierac wiecej Biedronek , ułatwia dostep do wiekszej ilosci "krówek" , za co gdanszczanie- słoiki " bedom " dziekowac rzadzacej opcji wybierajac ich na nastepna kadencje bo najwazniejsze jest by było tak jak było , i nietykalna nie omylna nadzwyczajna kasta

    • 16 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane